Citat:
Ursprungligen postat av
Blot-Sven
Som jag ser det hänger allt på hur envis regimen i Kiev är. Den har avgörandet i sin hand. På något sätt verkar det som att USA börjat fundera på hur man ska kunna trixa sig ur det här med "hedern" i behåll. Det ser inget vidare ut om de uträknade ryssarna besegrar Ukraina i längden utan att Washington kunde göra något särskilt åt det.
Zelenskys regim före feb 2022: Helt "wreckless". Stoppade inte nazi-barnläger med Azov. Följde inte Minskavtal. Tackade nej till deal strax före invasionen.
Under kriget: Har visat sig fantastisk på att väcka sympati. Stora delar av Ukraina verkar vara mot att "sluta fred snabbt" om man får tro undersökning från
https://www.kiis.com.ua/?lang=eng&cat=reports&id=1111&page=2 (80% vill inte göra några territoriella concessions).
Min gissning är att Kiev kommer vara väldigt envis. Det är vanligt att regimer är envisa.
Base case scenarie för mig är att Ryssland når sitt mål att ta Donbass. Men ukrainska staten ger sig inte och pratar om en sommaroffensiv, och sen en höstoffensiv, och sedan en vinteroffensiv...Ukrainska regeringen lever på bidrag från väst, och kommer efter en fred att ha helt omöjliga sociala utmaningar. De kommer inte att ge sig, tror jag.
Så då är frågan vad ryssen gör. Den frågan har jag hela tiden ställt mig - vad är planen för att framgångsrikt avsluta detta? Antagligen är planen låginstensivt krig på obestämd tid.