2022-06-13, 21:08
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven

Som jag ser det hänger allt på hur envis regimen i Kiev är. Den har avgörandet i sin hand. På något sätt verkar det som att USA börjat fundera på hur man ska kunna trixa sig ur det här med "hedern" i behåll. Det ser inget vidare ut om de uträknade ryssarna besegrar Ukraina i längden utan att Washington kunde göra något särskilt åt det.

Zelenskys regim före feb 2022: Helt "wreckless". Stoppade inte nazi-barnläger med Azov. Följde inte Minskavtal. Tackade nej till deal strax före invasionen.
Under kriget: Har visat sig fantastisk på att väcka sympati. Stora delar av Ukraina verkar vara mot att "sluta fred snabbt" om man får tro undersökning från https://www.kiis.com.ua/?lang=eng&cat=reports&id=1111&page=2 (80% vill inte göra några territoriella concessions).
Min gissning är att Kiev kommer vara väldigt envis. Det är vanligt att regimer är envisa.

Base case scenarie för mig är att Ryssland når sitt mål att ta Donbass. Men ukrainska staten ger sig inte och pratar om en sommaroffensiv, och sen en höstoffensiv, och sedan en vinteroffensiv...Ukrainska regeringen lever på bidrag från väst, och kommer efter en fred att ha helt omöjliga sociala utmaningar. De kommer inte att ge sig, tror jag.

Så då är frågan vad ryssen gör. Den frågan har jag hela tiden ställt mig - vad är planen för att framgångsrikt avsluta detta? Antagligen är planen låginstensivt krig på obestämd tid.
Citera
2022-06-13, 21:08
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smaug20017
Vad i helvete ska de producera när de är så beroende av västerländsk teknologi i alla deras vapensystem? De dammar av rekvisita genom att tömma sina depåer från 60 till 80-talet....

Det måste vara nå så in i helvetet mycket. Såg ett nyhetsreportage från SkyNews där en ukrainsk soldat sade att om ryska soldater ser en eller två ukrainska soldater, så avfyrar dom en hel patron av artilleri. Alltså hela vagnen döms.

Dyrt, visst, men är det verkligen smart?
Citera
2022-06-13, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddim
Med nuvarande regim i Ryssland kommer sanktionerna vara kvar under all överskådlig framtid. Vid regimskifte alternativt avbön och löfte om bot och bättring så möjligtvis att omvärlden kan omvärdera situationen.

Och att Ryssland betalar ett saftigt krigsskadestånd!
Citera
2022-06-13, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Det är väl inte off topic! Donald Trump hade kunnat slå näven i bordet då Ryssland laddade upp för invasion. Däremot tjatade bara Joe Biden om datum för invasionen.

Ja det är en internationell olaglig katastrofal invasion som förstör världsekonomin men främst är det Rysslands framtid som förstörs.

Zelenskij är en vinnare. Men se på dagens siffror för Joe Biden. Rekordlåga 39,7% i approval rate. Motsvarande tid, antal dagar, låg Donald Trump på 41,8%.

Förmodligen råkar Demokraterna illa ut nu. Men man kommer att fortsätta stödja Ukraina, ingen tvekan om det. Och vapnen kommer att strömma till.

Trumpen säger ju själv att han blev totalt överaskad....så Jo tack det hade säkert blivit bra
Citera
2022-06-13, 21:13
Medlem
Citat:
Det är väl inte off topic! Donald Trump hade kunnat slå näven i bordet då Ryssland laddade upp för invasion. Däremot tjatade bara Joe Biden om datum för invasionen.

Ja det är en internationell olaglig katastrofal invasion som förstör världsekonomin men främst är det Rysslands framtid som förstörs.

Zelenskij är en vinnare. Men se på dagens siffror för Joe Biden. Rekordlåga 39,7% i approval rate. Motsvarande tid, antal dagar, låg Donald Trump på 41,8%.

Förmodligen råkar Demokraterna illa ut nu. Men man kommer att fortsätta stödja Ukraina, ingen tvekan om det. Och vapnen kommer att strömma till.

Och det sista är det bästa och viktigaste. Vapnen kommer fortsätta strömma in till orchernas stora förtretelse. Tough luck ...
Citera
2022-06-13, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Jag tittar normalt inte på rysk statstelevision, men jag är väl medveten om vilka lågvattenmärken som sänds där.
Sedan är det väl inte så lätt att förstå att jag ska be om ursäkt till människorna i dessa länder?
Menar du det?

Kolla denna dokumentär, så får du en bild av hur befolkningen i Donbass levt efter den Nazi-initierade statskuppen 2014.
Jag kräver inte att du ska be dem om ursäkt.

https://www.bitchute.com/video/lNe5awHmtJEv/

Damen som gjort reportaget är väl inte känd för ett gott rykte!
Citera
2022-06-13, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Trumpen säger ju själv att han blev totalt överaskad....så Jo tack det hade säkert blivit bra

Ja men han hade inte det underrättelsematerial som Joe Biden fick. Tänk dig Trumpen omkring den 1 februari. Han hade först talat med Putin. Och runt den 20:e hade han hotat med motåtgärder. Invasionen kom den 24 februari.

Trumpen har lättare att tala med folk och är inte passiv. Det är väl hornalisterna han har svårt med.
Citera
Medlem
Citat:

Det finns en stor sannolikhet att Trump kommer dömas tror jag. Om du följt utrikespolitiken så håller de just nu på att nästla om upp en jävla massa skit. USA har blivit infiltrerade av Ryssar via Republikanerna.

Trump och Putin var överens, NATO skulle skickas på sopen. Detta var Putins mål och han var fan en hårsmån ifrån att lyckas.

Republikanerna är nu delade. Eftersom en sida är jäviga och planerat att hetsa folket för att störta Kapitolium mycket troligt med hjälp av ryss-troll.
De har varit med hela vägen pengar leder till Kreml.

Så ska bli intressant att se vad som händer med skulle beskriva det som en kris i USAs politik.
Senast redigerad av Acekorv 2022-06-13 kl. 21:19.
Citera
Bannlyst
Fler ryssar som borde ha ställt in semestertrippen till Ukraina.

Citat:
Seniorlöjtnant Anton Kulish från Krasnodar-territoriet är nu officiellt denazifierad och demilitariserad.

Citat:
Seniorlöjtnant Yefimov Alexander från staden Mozhga är nu officiellt denazifierad och demilitariserad.

https://twitter.com/antiputler_news/status/1536328426755325953
Citera
2022-06-13, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Zelenskys regim före feb 2022: Helt "wreckless". Stoppade inte nazi-barnläger med Azov. Följde inte Minskavtal. Tackade nej till deal strax före invasionen.
Under kriget: Har visat sig fantastisk på att väcka sympati. Stora delar av Ukraina verkar vara mot att "sluta fred snabbt" om man får tro undersökning från https://www.kiis.com.ua/?lang=eng&cat=reports&id=1111&page=2 (80% vill inte göra några territoriella concessions).
Min gissning är att Kiev kommer vara väldigt envis. Det är vanligt att regimer är envisa.

Base case scenarie för mig är att Ryssland når sitt mål att ta Donbass. Men ukrainska staten ger sig inte och pratar om en sommaroffensiv, och sen en höstoffensiv, och sedan en vinteroffensiv...Ukrainska regeringen lever på bidrag från väst, och kommer efter en fred att ha helt omöjliga sociala utmaningar. De kommer inte att ge sig, tror jag.

Så då är frågan vad ryssen gör. Den frågan har jag hela tiden ställt mig - vad är planen för att framgångsrikt avsluta detta? Antagligen är planen låginstensivt krig på obestämd tid.

Ryssland får svårt att föra lågintensivt krig nu när Ukraina byggt upp sin armé samt har motståndsrörelser. Det kommer att smälla överallt. Även i Bryansk, Belgorod och flera ställen. Man skulle inte ha demilitariserat Ukraina för det blev precis tvärtom.
Citera
2022-06-13, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Backan52
Och att Ryssland betalar ett saftigt krigsskadestånd!

De 3 b:na

1) Backa (lämna hela Ukraina, även Donbass, asap och låt en internationell kommission utreda Krim-frågan kommande år. Glöm gratis-alternativet att Ryssland skulle ha fått Krim efter den olagliga annekteringen 2014. All form av kvarstannande på Krim kommer kosta ekonomiskt. Massor)
2) Betala (krigsskadestånd m m)
3) Be om ursäkt (på ett sätt så omvärlden tror på ursäkten, bort med hela ledarskiktet)
Citera
2022-06-13, 21:18
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Ja, dom har förstås laglig rätt att inom sitt lands gränser stävja separatister.
Ser vi likadant på Turkiets konflikt med kurderna, eller mäter vi med olika måttstockar?

Den frågan kan du kanske ta här:

(FB) Kurder i Turkiet

Eller använd sökfunktionen om den inte funkar. Det finns flera trådar om det ämnet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in