2022-06-12, 20:08
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pecka-
Ja, det kan vi vara överens om.

Vad bra
Då kan vi säga att både föraren och passageraren är automatiska aktörer i en deterministisk verklighet.
Och att skillnaden dem emellan beror på vad de gör. Föraren får input från vägen som leder till output som styr fordonet. Passageraren hänger bara med. Är det en beskrivning du kan acceptera?
Citera
2022-06-12, 20:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Vad bra
Då kan vi säga att både föraren och passageraren är automatiska aktörer i en deterministisk verklighet.
Och att skillnaden dem emellan beror på vad de gör. Föraren får input från vägen som leder till output som styr fordonet. Passageraren hänger bara med. Är det en beskrivning du kan acceptera?

Absolut, låter precis som jag tror att det fungerar.
Citera
2022-06-12, 20:22
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Absolut, låter precis som jag tror att det fungerar.

Super!

Kan du även acceptera att när vi använder ordet "styr" så syftar det på vad automatiska aktörer som vi kallar förare gör?
Citera
2022-06-12, 20:26
Avslutad
Citat:
Super!

Kan du även acceptera att när vi använder ordet "styr" så syftar det på vad automatiska aktörer som vi kallar förare gör?

Ja precis, jag tror hjärnan tänker automatiskt och styr individen om det är så du menar.
Citera
2022-06-12, 20:35
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ja precis, jag tror hjärnan tänker automatiskt och styr individen om det är så du menar.

Exakt så menar jag.
Och det är exakt samma sak som att säga att vi styr. Är du med?
Citera
2022-06-12, 20:37
Avslutad
Citat:
Exakt så menar jag.
Och det är exakt samma sak som att säga att vi styr. Är du med?

Är inte riktigt säker på vad du menar med vi?
Citera
2022-06-12, 20:46
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Är inte riktigt säker på vad du menar med vi?

Vi är vår hjärna och vår kropp. Hjärnan är föraren som får input som leder till output som styr kroppen.
Samma deterministiska modell fortfarande, inga konstigheter. Är du med?
Citera
2022-06-12, 20:51
Avslutad
Citat:
Vi är vår hjärna och vår kropp. Hjärnan är föraren som får input som leder till output som styr kroppen.
Samma deterministiska modell fortfarande, inga konstigheter. Är du med?

Absolut.

Samtidigt är det lite deprimerande att fri vilja är en illusion.
Citera
2022-06-12, 21:30
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Absolut.

Samtidigt är det lite deprimerande att fri vilja är en illusion.

Ok, men du måste hålla med om att styr är vad hjärnan gör när den automatiskt interagerar med verkligheten? Det är vi överens om. Hjärnan styr kroppen.
Detta är vad hjärnan pratar om när den säger "jag styr mina handlingar".
Inte sant?
Citera
2022-06-12, 21:36
Avslutad
Citat:
Ok, men du måste hålla med om att styr är vad hjärnan gör när den automatiskt interagerar med verkligheten? Det är vi överens om. Hjärnan styr kroppen.
Detta är vad hjärnan pratar om när den säger "jag styr mina handlingar".
Inte sant?

Ja precis, men den lurar oss/sig själv att tro att fri vilja existerar?
Citera
2022-06-13, 00:37
Medlem
Flammarions avatar
Citat:

Den lurar sig själv att fri vilja betyder något indeterministiskt efter att den lärt sig att världen kan betraktas som deterministisk
Sanningen är att allt du sagt om världen och det som händer i världen alltid har varit lika deterministiskt innan du kom på det som efteråt. Även när du pratat om fri vilja. Hjärnan har inte haft någon egentlig uppfattning alls om vad fri vilja är förrän den har börjat analysera sin egen roll ur ett deterministiskt perspektiv. Innan dess skulle jag inte säga att det finns någon illusion alls. (Sam Harris bekräftar detta har jag sett) Bara en hjärna som gör vad den ska göra.

Ta din egen hjärna som exempel istället för att läsa mina svårbegripliga meningar ovan.
Du inledde med föreställningen att styra skulle vara något indeterministiskt och som vi därmed inte kan göra. Inlägg #9818.
För att sedan inse att styra i verkligheten beskriver en deterministisk process.
Inlägg #9832 bl a.
Vi kan styra, men styra är inte vad den där första delen av dig tror att det är utan vad den rationella delen av dig inser att det är. Samma med fri vilja i princip.

Om du blir beskylld för tankefel så beror det på att de där två delarna i dig inte är överens om vilken tolkning som är den riktiga.

Det kan även vara så att den första Pecka försöker hindra den andra Pecka att ta det röda pillret

Det röda pillret är det jag sträcker ut när jag ber dig att vara helt konsekvent med determinismen.
Senast redigerad av Flammarion 2022-06-13 kl. 00:41.
Citera
2022-06-13, 01:05
Avslutad
Citat:
Hjärnan genererar rök utanför sig själv som vi upplever som existens. Rök har inte fri vilja. Varken hjärnan eller universum valde att uppstå. Ett fysiskt kretslopp är utan agens.

Någon gång i en annan tid kommer samma illusionistiska upplevelse skapas för oss igen men det är inget vi väljer, lika lite som vi valde detta denna gång.
Det verkar vara vanligt att sanningar bara vill förstås av ett fåtal. Jag tror att det är korrekt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in