Citat:
Ursprungligen postat av
Pecka-
Ja precis, men den lurar oss/sig själv att tro att fri vilja existerar?
Den lurar sig själv att fri vilja betyder något indeterministiskt efter att den lärt sig att världen kan betraktas som deterministisk

Sanningen är att allt du sagt om världen och det som händer i världen alltid har varit lika deterministiskt innan du kom på det som efteråt. Även när du pratat om fri vilja. Hjärnan har inte haft någon egentlig uppfattning alls om vad fri vilja är förrän den har börjat analysera sin egen roll ur ett deterministiskt perspektiv. Innan dess skulle jag inte säga att det finns någon illusion alls. (Sam Harris bekräftar detta har jag sett) Bara en hjärna som gör vad den ska göra.
Ta din egen hjärna som exempel istället för att läsa mina svårbegripliga meningar ovan.
Du inledde med föreställningen att
styra skulle vara något indeterministiskt och som vi därmed inte kan göra. Inlägg #9818.
För att sedan inse att
styra i verkligheten beskriver en deterministisk process.
Inlägg #9832 bl a.
Vi
kan styra, men styra är inte vad den där första delen av dig tror att det är utan vad den rationella delen av dig inser att det är. Samma med fri vilja i princip.
Om du blir beskylld för tankefel så beror det på att de där två delarna i dig inte är överens om vilken tolkning som är den riktiga.
Det kan även vara så att den första Pecka försöker hindra den andra Pecka att ta det röda pillret
Det röda pillret är det jag sträcker ut när jag ber dig att vara helt konsekvent med determinismen.