Citat:
Ursprungligen postat av
Faukes
Går i tankarna att göra en egen typ av dokumentär. Vilka händelser inom svenska ishockeyhistorien är värda att ta upp? Jag har ju mina egna alternativ såklart och många händelser är ju redan gjorda som dokumentärer, men oavsett om det redan finns eller inte, vilka händelser borde man satsa på?
Det beror väl på hur brett du vill göra det.
VM-guldet 1992 var väl lite speciellt har jag fått för mig? 1987 likaså om jag inte tar fel. Är dock något för ung för att minnas det själv.
OS-guldet 1994 med den berömda straffläggningen. Glöm då heller inte Salos räddning som var minst lika viktig som Forsbergs mål.
Uttåget mot Vitryssland 2002 är ju en ganska speciell händelse.
VM-finalen 2003 där vi förlorade på ett omtalat övertidsmål mot Kanada kanske?
Vändningen mot Finland i OS, var det 2006? då vi låg under med 5-1 eller något och vände till 6-5.
Minnet sviktar lite här.
Vi har bara 2 JVM-guld, 1981 och 2012 - de kanske kan vara värda att ta upp?
Vill du gå en riktigt mycket tråkigare väg, så "sexskandalen" där några svenska spelare var med. Minns inte vilket år... Tråkig historia som man helst vill glömma kanske, men jag vet inte vilket fokus du tänkt ha.
Något om Pelle Lindbergh och Uffe Sterner, eller Börje Salming, som alla var över till Nordamerika?
De har alla sina olika historier, och Sterner var väl första svensk i NHL om jag inte minns fel.
Det får mig också och tänka på ovationen Salming fick i Toronto under Canada Cup 1976 (?).