2022-06-12, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Om så var fallet så skulle ju gud veta om det, eftersom han är allvetande och allseendes.

Och om gud vet att andra människor har sett honom, så kan han ju inte säga att ingen har sett honom.

I så fall ljuger gud.
Varför skulle inte Gud dra en vit lögn mellan varven. Det kan ju inte vi veta någonting om.
Citera
2022-06-12, 20:27
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl.Apiarie
Varför skulle inte Gud dra en vit lögn mellan varven. Det kan ju inte vi veta någonting om.
Vad är poängen med att ljuga om att ingen har sett en, när man på andra ställen, i samma bok, "erkänner" att vissa faktiskt har sett en?

Helt meningslöst. Men svaret ligger väl naturligtvis i guds outgrundliga vägar.
Citera
2022-06-12, 20:44
Medlem
Citat:
Vad är poängen med att ljuga om att ingen har sett en, när man på andra ställen, i samma bok, "erkänner" att vissa faktiskt har sett en?

Helt meningslöst. Men svaret ligger väl naturligtvis i guds outgrundliga vägar.
Jag ljuger ofta. Utan att det är någon poäng med det hela. jag tänkte lite...Kanske Gud tänker som jag gör..
Citera
2022-06-12, 20:44
Bannlyst
Citat:
Jag skrev ju "anses (av troende)".
Frågeställningen är främst riktad åt troende, speciellt bokstavstrogna som menar att allt i bibeln är guds ord och därmed 100% sant.

Och det handlar inte om min uppfattning, det står svart på vitt i bibeln att ingen människa har sett gud.

Läste du inte bibelverserna som jag citerade?
Det är en tolkningsfråga. Jag är troende och tolkar det på annat sätt. Du har fel.
Citera
2022-06-12, 20:51
Medlem
Citat:
Med detta som utgångspunkt så har jag en fundering.

Det står klart och tydligt i bibeln att ingen människa någonsin har sett (med sina ögon) gud.

Johannes första brev 4:12
Ingen har någonsin sett Gud. Om vi älska varandra, så förbliver Gud i oss, och hans kärlek är fullkomnad i oss.

Paulus första brev till Timoteus 6:16
han som allena har odödlighet och bor i ett ljus dit ingen kan komma, han som ingen människa har sett eller kan se. Honom vare ära och evigt välde! Amen.

Men det framgår också med all tydlighet att Adam och Eva både kan se och interagera med gud, som om han var på plats i lustgården.
Enligt bibeln har även Mose sett gud.

Andra Mosebok 33:11
Och HERREN talade med Mose ansikte mot ansikte, såsom när den ena människan talar med den andra. Sedan vände Mose tillbaka till lägret; men hans tjänare Josua, Nuns son, en ung man, lämnade icke tältet.

Bibeln lär vara guds ord, så antingen ljuger gud om att ingen människa har sett honom, eller så ljuger han om att Adam, Eva och Mose är människor.

Tacksam för svar!

Gud representeras av änglar, det blir tydligt när Abraham fick besök av tre män (tre änglar):

"Herren visade sig för Abraham i Mamres lund. Abraham satt i tältöppningen under den hetaste tiden på dagen. Han såg upp och fick se tre män stå där framför honom. Då reste han sig från sin plats i tältöppningen och skyndade emot dem och kastade sig till marken. »Herre«, sade han, »visa mig den hedern att du inte går förbi din tjänare. " (1 Mose 18:1-3 Bibel2000)

Gud "visade sig" alltså genom tre änglar, men Abraham kunde inte bokstavligen se Gud. Det är omöjligt för en människa att se Gud bokstavligen och leva. Detta kan du läsa om längre fram i det du citerade:

"Han(Gud) fortsatte: »Mitt ansikte kan du inte få se, ty ingen människa kan se mig och leva.«" (2 Mose 33:20 Bibel2000)
Citera
2022-06-12, 20:55
Medlem
espiyes avatar
Det är Jesus de såg innan inkarnationen. Det är därför de kan vandra med honom i lustgården och på andra ställen (som Enok).

Det har alltid funnits Gud som osynlig och Gud såsom kroppslig i Torah. Det är inget som kommer av något kyrkomöte där de hittade på treenigheten och vilka böcker och brev som skulle ingå i Bibeln. De fyra evangelierna var kanon nästan direkt. Likaså detta, det fanns inom judendomen.

Detta 7 minuters klipp förklarar en del av detta

https://www.youtube.com/watch?v=6mD_1H6OXws
Senast redigerad av espiye 2022-06-12 kl. 21:10.
Citera
2022-06-12, 20:58
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaraldIsBackAgain
Det är en tolkningsfråga. Jag är troende och tolkar det på annat sätt. Du har fel.
"Ingen har någonsin sett Gud"
"han som ingen människa har sett eller kan se."

Hur man kan tolka sig till raka motsatsen av en menings innebörd, det övergår mitt förstånd.

Gud är bra outgrundlig han, som säger en sak, men menar raka motsatsen.
Citera
2022-06-12, 21:01
Bannlyst
Citat:
"Ingen har någonsin sett Gud, förutom jag."
"han som ingen människa har sett eller kan se, förutom jag."

Hur man kan tolka sig till raka motsatsen av en menings innebörd, det övergår mitt förstånd.

Gud är bra outgrundlig han, som säger en sak, men menar raka motsatsen.
Man kan tolka bibeln på många sätt. Ditt sätt är felaktigt
Citera
2022-06-12, 22:08
Medlem
AfroCondomFactorys avatar
Fast Jesus var tydligen nån slags inkarnation av Gud, och många fick ju träffa honom...
Citera
2022-06-12, 22:15
Medlem
RobertEriksson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av absinten
Bibeln lär inte alls vara Guds ord. Bibeln lär utgöras av en massa sagor påhittade utifrån politiska motiv. Anledningen till att du hittar en massa motsägelser i Bibeln är att man inte var så noga med efterarbetet av böcker för ett par tusen år sedan.

Jag kan inte se att det finns några direkta motsägelser i Bibeln. Felöversättningar kan verka som motsägelser, exempelvis att Jesus sa "Du ska hata din familj" men samtidigt säger "du ska älska din nästa som dig själv". Att älska alla och samtidigt hata sin familj låter verkligen som en kraftig motsägelse ja. Men egentligen sa Jesus "du ska ta avstånd ifrån din familj" i de ursprungliga grekiska texterna och då blev det något annat.
Citera
2022-06-12, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobertEriksson99
Jag kan inte se att det finns några direkta motsägelser i Bibeln. Felöversättningar kan verka som motsägelser, exempelvis att Jesus sa "Du ska hata din familj" men samtidigt säger "du ska älska din nästa som dig själv". Att älska alla och samtidigt hata sin familj låter verkligen som en kraftig motsägelse ja. Men egentligen sa Jesus "du ska ta avstånd ifrån din familj" i de ursprungliga grekiska texterna och då blev det något annat.
Det finns extremt många direkta motsägelser i Bibeln: https://infidels.org/library/modern/...ontradictions/

Bibelns sammansättning är ett riktigt hafsverk.
Citera
2022-06-12, 23:27
Medlem
RobertEriksson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av absinten
Det finns extremt många direkta motsägelser i Bibeln: https://infidels.org/library/modern/...ontradictions/

Bibelns sammansättning är ett riktigt hafsverk.

Det var många, jag kikade på åtta av dessa och såg inga riktiga motsägelser. Det känns mer som någon som är väldigt anti-kristen slarvigt gjort en lång lista för att slänga skit på kristendomen.

Exempel, personen har tagit exempel på karaktärer som ansågs vara rättfärdiga och sen hittat andra bibelverser som säger något i stil med att ingen människa är rättfärdig.
Det är en ytlig tolkning som en motsägelse för något som inte studerat teologi på djupet.
Det är lika ytligt som att säga att intersektionalitet-woke-religionen har motsägelser eftersom de i ena stunden pratar om vita människor som "priviligerade", och i andra stunder som "förtryckare". Förtryckare och priviligerade är två skillda saker. Men ibland säger de att det inte är vita människorna i sig som är förtryckare, men "vitheten" som system och att det är skillnad där, samtidigt som de hela tiden rättfärdigar en politik som är negativ för vita människor. Många motsägelser här med ju, ellerhur absinten. Hur förklarar du det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in