2022-06-12, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
På senare år i östra delarna har det varit helt andra siffror och många som inte vill tillhöra styret i Ukraina …..
Ja och det är ju inte så konstigt av en rad olika anledningar om man använder hjärnan när man är ockuperad.
Citera
2022-06-12, 15:33
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dack
Vi kan ju även flika in att Ryssland fick tålmodigt vänta i hela 18 år på att få vara med i det internationella handelsutbytet och under hela tiden behöva leva med strafftullar på sina exportprodukter.
Här snackar vi om mobbning på hög höjd!
Det är inte utan orsak som ryssarna anser sig illa behandlade av omvärlden, något som inte främjar vare sig freden eller världens ekonomi.
Citera
2022-06-12, 15:37
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Putin är den mest katastrofala av alla ryska ledare precis som Hitler var en katastrof för Tyskland även om man ska se det hela med ryska ögon. Kanske bara Stalin är värre.

Han verkar ha gjort en grov felbedömning av hur väst skulle reagera och tagen på sängen av omfattningen av sanktionerna.
Magplasket som specialoperationen och hela den klumpiga inledningen faller också ytterst på honom.

En paranoid ledare som isolerat sig tillsammans med några få ja-sägare.
Att föra krig trasar sönder länders ekonomi totalt och det kommer Putin och hela Ryssland att få erfara. Jättebra ledare som lyckas försätta sitt eget land i den här prekära sitsen att de inte har några sanna vänner kvar utan bara en massa fiender.
Putin var bra fram till invasionen av Ukraina, jag får rätta mig där. Men jämför med föregångaren, katastrofen Jeltsin. Under hans period vid makten sjönk levnadsstandarden, befolkningen minskade och medellivslängden bland ryssarna dök. Han sålde ut folkets tillgångar till oligarkerna som snabbt blev förmögna, något Putin har försökt rätta till i efterhand.
Citera
2022-06-12, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MasterBait
Ja. Precis som jag sade: Jugoslavien hette Jugoslavien när NATO olagligt (enligt internationell rätt) bombade Serbien -1999. Jugoslavien splittrades efter NATO hade bombat Serbien - 2003.

1999 kommer före 2003. Det tog så klart tid att legalisera de nya staterna, det sker inte på en dag. Det krävs en lång tid av diplomati, dra nya gränser, fastställa olika regler och resolutioner juridiskt osv. Ja, sånt kan ta flera år. Men Jugoslavien var i princip splittrat i flera länder efter kriget och splittrades som resultat av kriget.

Du gillar inte NATO för att de bombade dig och din familj jag fattar.

Min fråga är då varför stödjer du då nu ett annat land som bombar…nej vänta förvandlar städer (på en större skala en Groznyj) till grus och de orsakar tusentals familjer att splittras, dö, lemlästas.

Fattar att du är arg men att förstöra Ukraina gör ju inget bättre i din kamp mot NATO.

Det här har ju nu fått en motsatt effekt vilket Ryssland nu gör att nästintill alla länder vill joina NATO.

I din kamp mot NATO så är det här säkert en mardröm.

Tom Sverige joinar NATO. Jag kan förstå att du tycker att det är pissigt.

Men att Ukraina bör förvandlas till en parkeringsplats pga. det är ju rätt långsökt eller?
Citera
2022-06-12, 15:40
Avstängd
Tjetjenien tillsammans med Ryssland satte in hundratals frivilliga soldater från olika länder som hade samlats i Groznyj. Truppminskningen genomfördes för att undertrycka attacker mot ukrainska nationalister..

Masha allah! Hur Tjetjenien erövrade hjärtan hos volontärer från olika länder.....https://www.youtube.com/watch?v=jwLMQWQwgoo

Varför känns denna video så mäktig?
Citera
2022-06-12, 15:44
Medlem
MasterBaits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Acekorv
Vi kommer troligtvis se ett storkrig snart om man fortsätter i samma riktning.

Temat kommer vara:

Autokrati vs Demokrati

Där får ju sedan folk ta ställning var man står.

Nja, jag håller inte riktigt med. Demokrati är ett ideal och en illusion.

Autokratier har oftast större eller mindre drag av demokrati. Demokratier är i regler mer eller mindre autokratiska.

USA är definitivt INTE en demokrati. Det är en plutokrati i ett cementerat feodalt system.

I Sverige ser vi konstant hur regeringen beslutar över folkets huvud, saker som inte har förankring i folkviljan eller att folket har styrts och manipulerats för att få fram något som ÖHT liknar konsensus.

Det vi ser är en strid av, med och för en liten maktelit. Oavsett vad som görs och var besluten tas i vilka länder har de väldigt lite förankring i folkvilja.
Citera
2022-06-12, 15:46
Medlem
MasterBaits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Acekorv
Tom Sverige joinar NATO. Jag kan förstå att du tycker att det är pissigt.

Men att Ukraina bör förvandlas till en parkeringsplats pga. det är ju rätt långsökt eller?

Ja, jag tycker att det skulle vara pissigt, men det kommer inte att hända. Tack och lov.

Ukraina används av USA som proxy mot Ryssland. USA har redan erkänt detta.
Citera
2022-06-12, 15:50
Medlem
Citat:
"Nu när invasionen är i verket har den utlöst en levnadskostnadskris i Kina som förvärrar Xis andra ekonomiska problem, säger Tim Ash till The Guardian.
Att Putin räknade med Xis ekonomiska stöd bedöms som en rejäl blunder.
– Det var en stor brist i Putins strategi att tro att Kina skulle lösa ut honom."

Det är en "rysslandexpert" som spekulerar och ljuger sig blå för Financial Times.

- Ryssland har INTE utlöst en levnadskostnadskris i Kina.
- Ryssland och Kina handlar redan genom Renminbi/CNY. SWIFT har ingenting med deras gemensamma transaktioner att göra.
- De har redan flera stora ekonomiska samarbeten, bl.a. genom SCO. De håller även redan på att fördjupa en hel rad av samarbeten. Bl.a. planerar man en gemensam handelsvaluta för SCO-länderna.

Det finns ingen anledning för Xi att vara arg på Putin och Xi visste redan vad Putins intention med invasionen var.

Så den artikeln är enbart trams.
Putins intention med invasionen var att ta över hela Ukraina på en vecka. Hade det lyckats så hade framför allt exporten av grödor från Ukraina till Kina fortsatt, grödor som Kina har ett mycket starkt behov av för att föda sin växande befolkning. Rysslands totalt misslyckande försök att ta över Ukraina innebär ett exportstopp under en oöverskådlig framtid, vilket sätter stora käppar i hjulen för Kinas planer. Inte konstigt att Xi är arg.
Citera
2022-06-12, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UseMe
Kan inte regeringen beordra något som går emot grundlagen?
Är ju precis det de gjorde under "pandemin", hittar på undantagslagar för att undgå grundlagen.

Svenskarna vill knappast ha hög skatt på drivmedel, kolla vilken undersökning som helst. Att vi har en skit vänsterregering nu ja, men skit högern gjorde inte ett skit åt det under deras tid heller.

Det finns ju möjligheter till undantagslagar men att man skulle kunna avveckla hela landet och ställa sig själva tycka mig omöjligt utan att dömas för förräderi.

Svenskarna röstar som de gör. Framförallt vill den urbana medelklassen att bönderna på landet skall sluta med sitt hemska bilkörande. Har du träffat en stockholmare någon gång? De är inte rediga.
Citera
2022-06-12, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Putin var bra fram till invasionen av Ukraina, jag får rätta mig där. Men jämför med föregångaren, katastrofen Jeltsin. Under hans period vid makten sjönk levnadsstandarden, befolkningen minskade och medellivslängden bland ryssarna dök. Han sålde ut folkets tillgångar till oligarkerna som snabbt blev förmögna, något Putin har försökt rätta till i efterhand.

Du borde läsa vidare i vad som hände sen. Putin såg till att ”hans” oligarker hamnade där.

Dessa oligarker var de som suttit i KGB och duman under Sovjet. Han såg till att makten behölls på ett sätt som följde det som varit innan Sovjet föll.

Så i praktiken gjorde de sig av med all liten ”demokrati” som bildats. (Så klart fattar ju vilken som helst nöt att om man slår över från Kommunism till en ”demokrati” över en natt så blir det ju hejkon-bejkon speciellt för människor som aldrig levt in en demokrati haha)

Sedan knöt han bara in makten till en Autokrati.

Männen i duman som följer honom belönas med olika marknader/industrier som gas, olja, skog, gödsel osv.

Abrahamovich finansierade ju mer eller mindre hela ”Putins palats” i Sotji. Det ”kostar”’att vara oligark.

Googla nu upp hur många oligarker som ”tagit självmord”.

Gäller att ”betala sin skatt” i brottssyndikatet som låtsas vara ett land.
Citera
2022-06-12, 15:56
Medlem
MasterBaits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av absinten
Putins intention med invasionen var att ta över hela Ukraina på en vecka.

Ingenstans någonstans finns något uttalande eller bevis på att de ville ta över hela Ukraina. Och inte någonstans finns bevis eller uttalande på att de skulle haft någon tidsplan. Allt det där är bara lögner. Ryssland har inte ens förklarat krig mot Ukraina.

Det som finns bevis för är att Putin och Ryssland har sagt att de inte är intresserade att ta över hela Ukraina och att deras mål är att befria Donbas, samt avnazifiera och demilitärisera landet.

Putins eget tal inför specialoperationen:
https://youtu.be/Yc43wHhb1Vc
Citera
2022-06-12, 15:58
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Ryssland har inte våldtagit.

Jo, både bokstavligen och bildligt.

https://www.svd.se/a/g62ld1/sa-anvands-valdtakter-som-vapen-av-ryssland-i-ukraina

Om du vill diskutera det här ämnet vore det kanske lämpligt att förhålla sig till verkligheten annars begriper jag inte vad du håller på med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in