• 1
  • 2
2022-06-07, 16:03
Medlem
Märkligt nog finns det ingen tråd om denna legendar och hennes filmer, vilket nu åtgärdas. Ingrid Bergman brukar stadigt hamna på top 10-listor över bästa skådespelerskorna genom tiderna och oftast före andra ljusskygga svenskan i toppen, Greta Garbo. På senaste AFI-listan ligger Ingrid 4'a, Greta 5'a.

Insåg igår att tråd saknades när jag såg filmen En enda natt (1938), där hennes roll inte kommer in i filmen fören ungefär en halvtimme in, men sen är hon bränslet för huvudrollens osäkerhet kring vad som är rätt och fel i livet och kärleken.

Filmografin(vilken man alltid bör ha med om man startar en ny tråd om en skådis, regissör eller film-franchise) för Ingrid ser ut som följer:

Landskamp (1932) okrediterad roll
Tagning "På solsidan" (1935) Kortfilm
Munkbogreven (1935)
Swedenhielms (1935)
Bränningar (1935)
Valborgsmässoafton (1935)
På solsidan (1936)
Intermezzo (1936)
Dollar (1938)
Die Vier Gesellen (1938)
En kvinnas ansikte (1938)
En enda natt (1939)
Intermezzo: A Love Story (1939)
Juninatten (1940)
Adam Had Four Sons (1941)
Rage in Heaven (1941)
Dr. Jekyll and Mr. Hyde (1941)
Casablanca (1942)
For Whom the Bell Tolls (1943)
Swedes in America (1943) kortfilm
Gaslight (1944)
Spellbound (1945)
Saratoga Trunk (1945)
The Bells of St. Mary's (1945)
The American Creed (1946) kortfilm
Notorious (1946)
Arch of Triumph (1948)
Joan of Arc (1948)
Under Capricorn (1949)
Stromboli (1950)
Europa 51 (1952)
Siamo donne (1953)
Viaggio in Italia (1954)
La Paura/Fear (1954)
Giovanna d'Arco al rogo (1954)
Elena et les hommes (1956)
Anastasia (1956)
Indiscreet (1958)
The Inn of the Sixth Happiness (1958)
The Turn of the Screw (1959) TV-film
24 Hours in a Woman's Life (1960) TV-film
Goodbye Again (1961)
Auguste/Kolka, My Friend (1961) cameo
Hedda Gabler (1963) TV-film
The Visit (1964)
The Yellow Rolls-Royce (1965)
Stimulantia (1967)
The Human Voice (1967) TV-film
Cactus Flower (1969)
Henri Langlois (1970) dokumentär
A Walk in the Spring Rain (1970)
From the Mixed-Up Files of Mrs. Basil E. Frankweiler (1973)
Murder on the Orient Express (1974)
A Matter of Time (1976)
Herbstsonate/Höstsonaten (1978)
A Woman Called Golda (1982) TV-film

Jag tror jag fick det till 56st filmer, men jag är osäker på om jag ens har sett hälften, vilket är skamligt, ska försöka styra upp detta. Innehåller en handfull filmer som anses höra till dom bästa någonsin, Ingrid plockade tre Oscars under sin karriär för Gaslight, Anstasia och Murder on the Orient Express, var nominerad för ytterligare fyra.

Utöver En enda natt igår så nog senast sedda Casablanca, Orientexpressen, Italy och Dollar. Jag noterar även det lite lustiga sammanträffandet kring likheten på titlarna för hennes båda filmer från 1948.

Nu finns det ivarjefall en tråd om Ingrid, så kan vi fylla på den allt eftersom nån får sett en film med henne, eller när det dyker upp några med henne på streamingtjänsterna, där det sorgligt nog inte finns mycket sett till hennes legendariska status.

SVTPlay har just nu En enda natt (1938), utgår 11 Juni. Har för mig att Bells låg uppe också för ett tag sedan men att jag struntade i den för den var felkonverterad.
'
HBOMax har Casablanca (1942)

CMore har Höstsonaten (1978), men i övrigt är det tragiskt tomt på hennes äldre SF-filmer i CMore's SF-arkiv.

Prime har Journey to Italy (1954) i sitt ganska stora utbud av Italienska klassiska filmer från 40-70-talet.

Cineasterna har 7st, TriArtPlay har 4st.

Om inte annat så bör ni passa på med En enda natt eftersom den ligger uppe på SVTPlay

https://www.svtplay.se/sok?q=ingrid+bergman

Ska även flikas in att trots namnet så är Ingrid inte släkt med den andre svenske filmlegendaren Ingmar Bergman, och när dom arbetade ihop i Höstsonaten (1978) så var det väl en plågsam upplevelse för Ingrid vad jag läst, då dom hade helt olika syn på hur film skulle skapas. Båda var även med i segment-filmen Stimulantia (1967), men i olika segment så dom berörde aldrig varann där vad jag vet.

Förutsatt att JustWatch inte ändrar system för hur deras URL'er formateras ut så kommer denna länken förhoppningsvis under lång tid söka fram hennes tillgängliga filmer där:

https://www.justwatch.com/se/search?...erson_id=14702

En enkel ändring av /se/ precis efter toppdomänen till exempelvis /uk/ eller /us/ söker i dessa länders streamingtjänster, om man befinner sig på främmande mark. Även SVTPlay länken ovan är formaterad för att söka på hennes namn, inte länka till en direkt titel, så den kommer också förhoppningsvis fortsätta fungera under många år.

Det här får räcka for now.
Citera
2022-06-07, 17:58
Medlem
Dorniers avatar
Var Ingrid Bergman verkligen så bra eller var hon hypad? Bland hennes filmer så är det väl egentligen bara Casablanca (1943) som är riktigt välkänd och en klassiker? Var hon verkligen en skönhet eller var hennes påstådda skönhet också hypad? Hon kunde tydligen prata flera språk och hon kanske var en bra skådespelerska, men var hon Sveriges bästa skådespelerska genom tiderna bara för detta?

EliasAlucard på flashback skrev såhär för några år sedan om Ingrid Bergman i tråden Sveriges snyggaste tjej:

Citat:
Greta Garbo och Ingrid Bergman såg ut som vanliga svenska kvinnor, finns tusen gånger snyggare svenska brudar ute på stan i valfri medelstor stad här i Sverige, skillnaden är att de inte är kända. Att Garbo och Bergman blev stora i Hollywood trots deras mediokra skönhet, beror nog snarare på att amerikaner aldrig hade sett skandinaviska kvinnor. Liv Ullman är ju betydligt vackrare än både Garbo och Bergman, men hon är norsk.

Citat:
Att påstå att medelmåttorna Ingrid Bergman eller ännu värre, Greta Garbo, är Sveriges vackraste kvinna genom tiderna, då har man liksom verkligen inte varit ute på stan, och man har verkligen hjärntvättats av Hollywoodhypen, och man är absolut en mainstreamtänkare om man tycker att Bergman/Garbo är de vackraste honorna som Sverige har producerat.
Citera
2022-06-07, 21:01
Medlem
TheGretaResets avatar
Jag vet inte om hon var så bra, det betyder inte att hon var dålig. Men mitt intryck är att Bette Davies eller Bacall fick agera mer. IB fick mer vara ett behagligt bihang.

Däremot vill jag framhålla något jag reflekterat över när det gäller Ingrid Bergman. Jag vet ingen som ser så "svensk ut" som ingrid Bergman. Garbo kunde kommit från många länder, men ingrid ser verkligen ut som de söta flickorna i min klass. Min storasyster har lite av detta också.
Hon är inte riktigt vacker utan söt. Något runt i ansiktet och typiskt svensk.
Senast redigerad av TheGretaReset 2022-06-07 kl. 21:04.
Citera
2022-06-07, 21:40
Medlem
Dorniers avatar
Jag tycker Ulla Jacobsson var både snyggare och intressantare än Ingrid Bergman.

Hon var med i den första svenska synden-filmen som gjordes, nämligen Arne Mattssons Hon dansade en sommar (1951). (Det var lite naket i den filmen, men väldigt oskyldigt ändå. Den blev dock en sensation på den tiden, särskilt utomlands tror jag).

Sen var hon ju även med i krigsfilmen Hjältarna från Telemarken (1965), som vi pratat om på forumet.
Citera
2022-06-11, 13:28
Hennes dotter Pia Lindström var väldigt vacker, kanske vackrare än mamma Bergman.

I vilken film är Ingrid Bergman snyggast?

Btw, "stor" tråd.
Citera
2022-06-11, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dornier
Var Ingrid Bergman verkligen så bra eller var hon hypad?
Kan det varit tvärtom, att hon var hypad för att hon var bra? Det första stora berömmet för hennes skådespelartalanger kom väl redan innan Hollywood, för svenska versionen på Intermezzo och En kvinnas ansikte. I Hollywood drog hon på sig ganska mycket beröm för skådespelet i över ett dussin roller, varav 7st blev Oscars-nominerade. Tror hon blev uppmärksammad och hyllad redan för hennes första roll, Intermezzo-remaken.

Citat:
Bland hennes filmer så är det väl egentligen bara Casablanca (1943) som är riktigt välkänd och en klassiker?

Jag skulle hävda att det finns några fler, sen är det kanske skillnad på vilka som är kända nu 70år senare eller vilka som ansågs vara rejält stora filmer då när dom kom, några av hennes filmer från 40- och 50-talet(utöver Casablanca) var dom årens största filmer på den tiden, som drog in allra mest.

Sen är väl frågan om man överhuvudtaget ska diskutera filmernas storhet, när det som diskuteras är skådespelerskans storhet. Är väl ganska vanligt att vad som anses vara bästa skådespelarprestationen för ett år utförts i nån obskyr film som nästan ingen sett.

Citat:
Var hon verkligen en skönhet eller var hennes påstådda skönhet också hypad?
Hennes utseende och skönhet har jag inte reflekterat över i förhållande till trådens ämne, det finns en tråd om vackraste skådespelerskorna där hon har nämnts, även av mig, men vad jag vet är att Ingrid var ökänd i Hollywood för att vilja ha väldigt lite eller inget smink på sig, och jag kan tänka mig att hon därav framstod som motsatsen till en innehållslös välputsad barbiedocka, vilket nog en del leading ladies på den tiden var. Såna finns väl än idag, vilket även får mig att tänka på Kirsten Dunst osminkade insats i filmen Crazy/Beautiful (2001) som var hennes första vuxenroll och en jag tyckte om henne i väldigt mycket.

Citat:
Hon kunde tydligen prata flera språk och hon kanske var en bra skådespelerska, men var hon Sveriges bästa skådespelerska genom tiderna bara för detta?
När hon kom till Hollywood kunde Ingrid inte prata engelska, men om du frågar någon i omvärlden så anses hon nog ändå vara just det. 7 Oscars-nomineringar, 3 vunna, vilket bara Katherine Hepburn med sina 4 slår.

Angående att Ingrid rankas 4 på American Film Institutes lista 100 years, 100 Stars, så röstades alla dom fram utav dom 1.500 mest framstående skådespelarna, regissörerna, övriga filmarbetare och kritikerna vid tidpunkten, har för mig jag såg listan nån gång även om jag inte hittar den nu, och exempelvis Scorsese var väl en av dom som röstade. Vet inte riktigt vilken svensk skådespelerska som gjort internationella roller från filmens gyllene era som skulle kunna anses toppa Ingrid. Nutida finns väl några man kan nämna, August och dylika, men jag vet inte.

Enligt vad jag läst så var en del av förklaringen till varför Ingrid blev extremt omtyckt av dåtidens producenter och regissörer att hon var extremt engagerad i sitt arbete, andra skådespelare ville mest sola i stjärnglansen, gå på restauranger och glida runt så fort tagningarna var över, Ingrid närmast bodde på inspelningsplatsen i sin husvagn eller loge, och studerade manus och jobbade med sitt arbete hela tiden. Påminner mig lite om bortgångne Nicky Hayden i MotoGP, han var känd för att vara den förare som stannade kvar allra sist i garaget under varje dag och jobbade mest med teamet för att få hojen att gå bättre. Han var tacksam för sina möjligheter att få jobba med det han älskade och gav allt för det, stjärnglansen struntade han helt i.

Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset
IB fick mer vara ett behagligt bihang.
Jasså var det Ingrid hon var. Då förstår jag.

Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
I vilken film är Ingrid Bergman snyggast?
Varför inte se samtliga hennes filmer och istället fokusera på i vilken film du tycker hon gjorde sin bästa skådespelarinsats? Iom att jag nu startat en tråd om henne ska jag själv börja plöja hennes katalog kronologiskt när jag hittar luckor, men jag kommer lägga mitt fokus på hennes skådespel och tal, inte utseende, även om jag tänker försöka ta mig en titt på om det går att urskilja hennes avsaknad av sminkning.

Jag ser för övrigt nu att Roberto Rosselino's mästerverk Viaggio in Italia (1954) med Ingrid ligger uppe på YleArenan, så det blir kanske den jag kommer se härnäst. Den utgår iofs inte fören 28 Augusti så jag har tre månader på mig att se dom 32 innan först. Hoppar nog Casablanca och En enda natt, då jag såg dom väldigt nyligen.

Citat:
Btw, "stor" tråd.
Alla trådar börjar av naturliga skäl med ett enda inlägg, jag hade inte ork att skriva en 10.000-teckens text om varje enskild film jag sett med henne i trådstarten, och tanken är givetvis att all diskussion om Ingrid ska med tiden hamna i en tråd för enklare översikt, även om jag vet många korkade troll och pundare på forumet som är experter på att starta hjärndöda trådar om ämnen som redan finns, för att ventilera sina egna infantila tankegångar, skrämmande okunskap och meningslösa spekuleringar.

Ska tilläggas att jag var tvungen att kompromissa med titeln, för den titeln jag egentligen vile ha gick över gränsen för max antal tecken, därav första ordet.
Citera
2022-06-11, 17:57
Medlem
Visst tog hon livet av sig på sin födelsedag, 67 år fyllda? Hon hade bröstcancer, men vad är oddsen att man dör på just födelsedagen och dessutom har pratat med sina barn i telefon samma dag?
Citera
2022-06-11, 18:06
Medlem
Dorniers avatar
Du får skriva lite recensioner på de Ingrid Bergman-filmer du ser pumahunter, det behöver inte vara nåt långdraget, bara några korta kommentarer räcker. Du skriver ju sällan nåt annars trots att du ser så mycket film, du skriver mest att den och den filmen utgår snart på streamingtjänsten och du måste hinna se filmen innan den försvinner.
Citera
2022-06-11, 18:56
Medlem
Citat:
Du får skriva lite recensioner på de Ingrid Bergman-filmer du ser pumahunter, det behöver inte vara nåt långdraget, bara några korta kommentarer räcker.
Tveksamt om så kommer ske, jag finner recensioner väldigt ointressant(även trailers och betyg), både att läsa och skriva. Tycker nog det är mer intressant att diskutera enskilda scener, detaljer i handlingen, om det kan varit en detalj/scen inspirerad från en äldre film eller som inspirerat något senare. Kuriosa, trivia och kopplingar. Undantaget kanske MacLean och Bond, då det är dom två genres som legat mig varmast om hjärtat längst, men vad är poängen, när dom på forumet som jag tycker om ratar mina favvo-rullar inom genren, som vissa gör med Majesty?

Men om inget annat så är Ingrid faktiskt Ingrid, och nu finns det en tråd om hennes filmer som förhoppningsvis växer till sig med tiden, även om det gjorde mig lite förvånad att det genast började diskuteras kring hennes utseende.

Citat:
..du skriver mest att den och den filmen utgår snart på streamingtjänsten och du måste hinna se filmen innan den försvinner.
Tanken är att om någon endaste person som normalt sett mest knarkar den moderna skräphjärntvätten på streamingtjänsterna istället tänker Jamen då kanske jag ska passa på att se den klassikern när den ändå finns tillgänglig, så anser jag att något är vunnet. Finns säkert någon tråd på forumet om att få folk att släppa fördomarna och börja intressera sig för filmer som inte är synligt nyproducerade(vilket verkar vara en stor låsning i hjärnan på många stackare).

Dom klassiska titlarna är med undantag för SVTPlay oftast undangömda i dom olika kategorierna man kan bläddra bland, därav värda att tipsas om enligt mig.

Dom som jag visat min Netflix-profil för blir i stort sett alltid extremt förvånade då dom hittar hundratals klassiska filmer i kategorierna dom inte hade en aning om överhuvudtaget fanns i Netflix utbud, och blir närmast sura över att dom filmerna inte synts till i deras profiler och att dom aldrig föreslås såna titlar, och att det finns inte en klassiker-kategori på alla profiler oavsett vad för skit man ser på.

Jag tycker det är samma på CMore, Prime och HBOMax(när jag hade dom), Disney+ och i viss män även Viaplay, det sevärda kulturellt bildande klassiker-utbudet är djupt begravet, och kommer inte upp till ytan utan lite inledande arbete som många aldrig tar för sig.

Men inte ens tipsen om utgående titlar lyckas jag få rätt ser jag nu, jag skrev att En enda natt (1939) med Ingrid utgick på SVTPlay idag, det var imorgon ser jag nu.

Faktiskt är jag lite sugen på att se om den en gång till. Det var ett imponerande husvagnsslagsmål i den som påminde mig om ett slagsmål i ett Shaw Brothers-film jag nämnt i den tråden, där vänner slår sönder möblemanget pga svartsjuka och missförstånd.
Citera
2022-06-11, 21:32
Citat:
Ursprungligen postat av pumahunter
Kan det varit tvärtom, att hon var hypad för att hon var bra? Det första stora berömmet för hennes skådespelartalanger kom väl redan innan Hollywood, för svenska versionen på Intermezzo och En kvinnas ansikte. I Hollywood drog hon på sig ganska mycket beröm för skådespelet i över ett dussin roller, varav 7st blev Oscars-nominerade. Tror hon blev uppmärksammad och hyllad redan för hennes första roll, Intermezzo-remaken.

Jag skulle hävda att det finns några fler, sen är det kanske skillnad på vilka som är kända nu 70år senare eller vilka som ansågs vara rejält stora filmer då när dom kom, några av hennes filmer från 40- och 50-talet(utöver Casablanca) var dom årens största filmer på den tiden, som drog in allra mest.

Sen är väl frågan om man överhuvudtaget ska diskutera filmernas storhet, när det som diskuteras är skådespelerskans storhet. Är väl ganska vanligt att vad som anses vara bästa skådespelarprestationen för ett år utförts i nån obskyr film som nästan ingen sett.

Hennes utseende och skönhet har jag inte reflekterat över i förhållande till trådens ämne, det finns en tråd om vackraste skådespelerskorna där hon har nämnts, även av mig, men vad jag vet är att Ingrid var ökänd i Hollywood för att vilja ha väldigt lite eller inget smink på sig, och jag kan tänka mig att hon därav framstod som motsatsen till en innehållslös välputsad barbiedocka, vilket nog en del leading ladies på den tiden var. Såna finns väl än idag, vilket även får mig att tänka på Kirsten Dunst osminkade insats i filmen Crazy/Beautiful (2001) som var hennes första vuxenroll och en jag tyckte om henne i väldigt mycket.

När hon kom till Hollywood kunde Ingrid inte prata engelska, men om du frågar någon i omvärlden så anses hon nog ändå vara just det. 7 Oscars-nomineringar, 3 vunna, vilket bara Katherine Hepburn med sina 4 slår.

Angående att Ingrid rankas 4 på American Film Institutes lista 100 years, 100 Stars, så röstades alla dom fram utav dom 1.500 mest framstående skådespelarna, regissörerna, övriga filmarbetare och kritikerna vid tidpunkten, har för mig jag såg listan nån gång även om jag inte hittar den nu, och exempelvis Scorsese var väl en av dom som röstade. Vet inte riktigt vilken svensk skådespelerska som gjort internationella roller från filmens gyllene era som skulle kunna anses toppa Ingrid. Nutida finns väl några man kan nämna, August och dylika, men jag vet inte.

Enligt vad jag läst så var en del av förklaringen till varför Ingrid blev extremt omtyckt av dåtidens producenter och regissörer att hon var extremt engagerad i sitt arbete, andra skådespelare ville mest sola i stjärnglansen, gå på restauranger och glida runt så fort tagningarna var över, Ingrid närmast bodde på inspelningsplatsen i sin husvagn eller loge, och studerade manus och jobbade med sitt arbete hela tiden. Påminner mig lite om bortgångne Nicky Hayden i MotoGP, han var känd för att vara den förare som stannade kvar allra sist i garaget under varje dag och jobbade mest med teamet för att få hojen att gå bättre. Han var tacksam för sina möjligheter att få jobba med det han älskade och gav allt för det, stjärnglansen struntade han helt i.

Jasså var det Ingrid hon var. Då förstår jag.

Varför inte se samtliga hennes filmer och istället fokusera på i vilken film du tycker hon gjorde sin bästa skådespelarinsats? Iom att jag nu startat en tråd om henne ska jag själv börja plöja hennes katalog kronologiskt när jag hittar luckor, men jag kommer lägga mitt fokus på hennes skådespel och tal, inte utseende, även om jag tänker försöka ta mig en titt på om det går att urskilja hennes avsaknad av sminkning.

Jag ser för övrigt nu att Roberto Rosselino's mästerverk Viaggio in Italia (1954) med Ingrid ligger uppe på YleArenan, så det blir kanske den jag kommer se härnäst. Den utgår iofs inte fören 28 Augusti så jag har tre månader på mig att se dom 32 innan först. Hoppar nog Casablanca och En enda natt, då jag såg dom väldigt nyligen.

Alla trådar börjar av naturliga skäl med ett enda inlägg, jag hade inte ork att skriva en 10.000-teckens text om varje enskild film jag sett med henne i trådstarten, och tanken är givetvis att all diskussion om Ingrid ska med tiden hamna i en tråd för enklare översikt, även om jag vet många korkade troll och pundare på forumet som är experter på att starta hjärndöda trådar om ämnen som redan finns, för att ventilera sina egna infantila tankegångar, skrämmande okunskap och meningslösa spekuleringar.

Ska tilläggas att jag var tvungen att kompromissa med titeln, för den titeln jag egentligen vile ha gick över gränsen för max antal tecken, därav första ordet.

Svårt att göra något pundigare än att tvångskolla alla Ingrid Bergmans filmer.
Citera
2022-06-11, 21:50
Medlem
Citat:
Svårt att göra något pundigare än att tvångskolla alla Ingrid Bergmans filmer.
Säkerligen. Om du stöter på någon som påstår sig utföra njutbara hobbynöjen pga självupplevt tvång så kan du hänvisa den personen till psykolog. Det gäller även såna som tror sig läsa ut att andra gör självklart självvalda hobbysysslor av tvång, trots att dom inte skrivit att så är fallet, då rör det sig sannolikt om projektion pga ens egna inre sjuka problem. Återigen är psykolog en bra lösning.

Sen finns det ju dom som pga att dom aldrig fått dela säng med en kvinna enbart fokuserar på skådespelerskors skönhet, och därför bara vill se filmer med vackra kvinnor, för att ha något att tillfredsställa sig till. Återigen är nog psykolog en bra start.

On Topic: Utöver att jag självklart är väldigt sugen på att njuta av alla filmer med denna mästerliga skådespelerska(kan jag inte minnas att jag sett någon med Ingrid Bergman som varit dålig eller underlåtit att ge mig klar cineastisk njutning), så ska jag nog även tids nog start upp ett tittande av Greta Garbo's filmer, där har jag sett klart färre, men det blir ett topic för en annan tråd.
Senast redigerad av pumahunter 2022-06-11 kl. 22:30.
Citera
2022-06-12, 12:09
Medlem
Dorniers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pumahunter
Men om inget annat så är Ingrid faktiskt Ingrid, och nu finns det en tråd om hennes filmer som förhoppningsvis växer till sig med tiden, även om det gjorde mig lite förvånad att det genast började diskuteras kring hennes utseende.

Ingrid Bergman har beskrivits som väldigt vacker (likadant med Greta Garbo för övrigt) så givetvis kan man ta upp detta om man diskuterar henne.

Sen är det klart att du ska skriva recensioner, du får ju hålla liv i din tråd nu när du startat den, särskilt om du vill få folk att bli intresserade av Ingrid Bergman.

Du kan skriva titel, vem som regisserade och huvudroller i filmen, om du tyckte den var bra eller mindre bra, samt om det är några detaljer värda att nämna (när du nu hellre pratar om enskilda scener, detaljer i handlingen, osv).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in