Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2022-06-12, 17:50
Medlem
Ingrids självbiografi (som gavs ut något år före hennes död och kom ut på nytt för några år sedan) är rakt igenom fascinerande läsning. Hon berättar öppet och till synes avslappnat om sina filmer, sina konflikter med publik och kritik, om hängivna fans och knepiga familjerelationer - och om sin väg genom filmvärldens många skärgårdar med farliga strömmar och dolda grund (inte minst förstås den stora Rossellini-skandalen; medias reaktioner låter idag helt otroliga). Hon framstår som modig, intelligent, mycket professionell men också i stånd att improvisera, chansa och byta fot: en mycket stark kvinna i en tid när kvinnor ofta behandlades som glorifierade bihang till männen.
Citera
2022-08-02, 18:34
Medlem
För dom som vill avnjuta lite Ingrid och nöjer sig med svensk text till engelsk dialog så la Viaplay till Casablanca (1942) och Murder on the Orient Express (1974) i sitt streaming-utbud igår, där hon berättar om hur hon jobbade med små bruna barn som var mer bakvända än henne.

https://viaplay.se/search#search=ingrid%20bergman

Får man mersmak på Peter Ustinov's Poirot så la dom även med Death on the Nile (1978).

Själv skulle jag börja förbereda plöjandet av Ingrid's filmer häromdagen, men stötte på patrull redan vid steg 1, Landskamp (1932), där hon förvissa bara har en liten statistroll(och scenen finns med i någon dokumentär om henne så det är väl inte hela världen), men den verkar vara helt omöjlig att få fatt i. Har vad jag kan se aldrig sänts på svensk TV en enda gång och filmen verkar vara helt begravd sedan 1935, möjligtvis pga dess kontroversiella tillkomst och Nykterhetsrörelsen inblandning. Har någon levande människa sett denna? Finns det 90-åriga människor på forumet? Tyvärr duger jag inte, även om det känns ibland som att jag har åldern inne.

Kortfilmen Tagning "På solsidan" (1935) verkar även den klurig att leta rätt på, så jag får starta vid Munkbrogreven (1935).
Citera
2022-12-14, 18:50
Medlem
HBOMax har lagt till dokumentären Jag är Ingrid/Ingrid Bergman: In her own words (2015) 98% i sitt utbud om någon vill kolla:

http://www.hbomax.com/se/sv/feature/...t7iXnCwgEAAAAC
www.imdb.com/title/tt4621016/
Citera
2022-12-17, 22:01
Medlem
Nycticoraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pumahunter
För dom som vill avnjuta lite Ingrid och nöjer sig med svensk text till engelsk dialog så la Viaplay till Casablanca (1942) och Murder on the Orient Express (1974) i sitt streaming-utbud igår, där hon berättar om hur hon jobbade med små bruna barn som var mer bakvända än henne.

Får man mersmak på Peter Ustinov's Poirot så la dom även med Death on the Nile (1978).

Ustinovs Poirot ligger varmt om hjärtat. När jag såg Murder on the Orient Express så fastnade jag lite för denna dam som bröt på svenska. Tänkte först vad dålig hon är. Men oj vad fel jag hade. Det var ju Ingrid! Som gjorde en rätt bra fejkbrytning. Kände inte ingen henne, även om jag visste om henne. Senare såg jag hennes verk med Bergman och Hitchcock och var mycket imponerad. Hon har en screen presence som jag verkligen diggar. Finns många bra skådespelerskor från den tiden men hon är up there bland de bästa imo.
Citera
2022-12-18, 13:37
Moderator
TheLuckys avatar
Höstsonaten (1978) blev hennes sista biofilm. Ingmar Bergman var regissör. Här kan man se att hon överträffar de andra skådespelarna såsom Liv Ullman och Lena Nyman. Ingrid är väl en av de få skådespelarna (exempelvis Per Oscarsson) som fått Ingmar att ge sig om hur en roll ska gestaltas. Efter mycket gräl förstås. Filmen blev Oscarsnominerad för bästa regi och bästa skådespelerska.
Citera
2022-12-19, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pumahunter
Juninatten (1940)
The Bells of St. Mary's (1945)

https://www.svtplay.se/sok?q=ingrid+bergman
Passa på, 2st ligger uppe hos SVTPlay just nu t.o.m 15 Januari. Den förstnämnda är den sista Ingrid gjorde i Sverige innan hon blev internationell stjärna, nästan svenska var Höstsonaten (1978) 38år senare.

Citat:
Ursprungligen postat av Nycticorax
Ustinovs Poirot ligger varmt om hjärtat. När jag såg Murder on the Orient Express så fastnade jag lite för denna dam som bröt på svenska. Tänkte först vad dålig hon är. Men oj vad fel jag hade. Det var ju Ingrid! Som gjorde en rätt bra fejkbrytning. Kände inte ingen henne, även om jag visste om henne. Senare såg jag hennes verk med Bergman och Hitchcock och var mycket imponerad. Hon har en screen presence som jag verkligen diggar. Finns många bra skådespelerskor från den tiden men hon är up there bland de bästa imo.
Jag satt och funderade på om MoTOE märkligt nog kan ha varit den första Ingrid-filmen jag såg för en herrans massa årtionden sedan. Tror faktiskt det var så.
Citera
2024-05-14, 17:56
Medlem
Dorniers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HORSVERIGE
[...]
En sak till. Det tog lång tid innan det kom fram att Ingrid Bergman var tysk judinna.

Åh fan, det visste vi inte.

Var väl därför IB spelade Golda Meir sin sista film?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in