2022-06-11, 10:40
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Acekorv
Rysslands plan är att utpressa världen framförallt för att i sin tur få länder att sätta press på Ukraina i ren desperation. Men visst försöka kan man ju.
Det kan nog stämma att det är så, men det är givetvis på Ryssland världen kommer sätta press. Det är så det funkar!
Citera
2022-06-11, 10:40
Medlem
Klart man kan skratta lite åt detta att Paasikivi blir så poppis, jämför med Anders Tegnell, men glöm inte att allt detta är onödigt.

Hela den här militära aktionen gick ju ut på att sätta in en ryssvänlig regering i Kyiv. Att man kunde göra en sådan dåraktig kalkyl. 107 dagar nu?

Visst har man massor med köpta spioner och förrädare, man har jobbat minst 10 år med att bygga upp ett sådant nät men det failed.

Förrädarna i Kherson och Melitopol kommer att få sitt straff förr eller senare. Troligen senare.
Citera
2022-06-11, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Jag menar att Ryssland kan uppnå nästan alla sina mål om vi räknar med att det tar flera år och medför skyhöga kostnader, även i människoliv. Jag tänker vara cynisk och påstå att intresset för kriget i Ukraina kanske minskar i takt med att det drar ut på tiden, och att man inser i andra länder att ryssarna inte ger sig eller låter sig besegras i en handvändning. Blir det fråga om ett lågintensivt krig i södra Ukraina kan det pågå mycket länge innan ett plötsligt genombrott sker, kanske när omvärldens blickar vänt sig bort och vapen inte längre rullar in i samma takt och omfattning som nu. Grytan kokar långsamt.

Kanske att Zelensky röstas bort i nästa val för att Ukraina inte lyckades köra ryssarna på porten och återtå all förlorad mark. Kanske att Ukraina blir ett delat land, ungefär längs med Dnepr. Kanske att de ukrainska förlusterna är så höga under lång tid att landets framtidsutsikter förstörs för generationer framåt. Det blir även en sorts demilitarisering, om förlusterna inte lätt går att ersätta. Och kanske att Ukraina inte längre vill ansöka om medlemskap i ex. EU.

Allt hänger på hur omvärlden reagerar på kriget, hur länge man håller ut, och om man tycker att det finns en mening med att fortsätta stötta Ukraina materiellt/finansiellt när det inte längre verkar som "Ukraina slåss för oss alla". Cyniskt var ordet — jag hyser inga illusioner.

Men, det blir inte gratis för Ryssland heller. Hela kriget blir en mycket dyr affär som kanske leder till instabilitet. Vi får se.

Om vi får tro Paasikivi börjar vi ju se tecken på instabilitet i Ryssland nu förhoppningsvis
eskalerar detta snart revolutioner börjar ofta så om ett hundratal vågar göra motstånd
brukar 1000 till ansluta sig osv.
Citera
2022-06-11, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ankademiker
Känner ingen panik eftersom jag gärna ser att Ryssland får kontroll över ryssvänliga östra Ukraina. Men de fyra raketsystem Biden nu skickar Nato/EU-puppet Zelensky motsvarar vad jag hört mindre resurser än de Ukraina hade under krigets inledningsskede.

Så nu, känner du panik...?

Inte alls.

Du kan läsa denna tweet var mycket du nämner plockas isär.

Men för att andra ska se detta:

”The M142 HIMARS & M270 MLRS TEL can reload six and 12 rockets respectively in 5-minutes without a seperate reload vehicle.

This is a 12-to-1 reload time advantage per individual Smerch TEL plus reload vehicle combination.
5/”

”Since Donbas is a high intensity combat environment with a huge risk of attrition losses.

Let's assume only 16 launchers for a HIMARS in a 24 hour period

One HIMARS TEL will go through 32 six round GMLRS pods in a day. That is 192 GMLRS precision DMPI strikes.”

Det är inte alltid kvantite som är viktigt utan kapacitet och kvalitet.

https://twitter.com/TrentTelenko/status/1535441908838895617?s=20&t=a18VRNkxT8cDzThEs9BMIg
Citera
2022-06-11, 10:48
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Gerillaförband i Ukraina - På Ukraina's sida.

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/other/gerillaf%C3%B6rband-i-ukraina-bombar-ryska-styret/vi-AAYkERm?ocid=msedgntp&cvid=a5d8292172744c44be2d13e 7725d2179
Citera
2022-06-11, 10:49
Medlem
Jag tog förmiddagskaffé och lyssnade till Paasikivi i sexistiska tidningen Expressen. Ja han trodde att motståndsrörelsen kommer att växa. Man angriper marionetterna och deras administration.

Det är tärande att vara ockupationsmakt. Mycket tärande.

Det skall bli intressant att se vilken framtid som kollaboratörerna får, kan dom ens bo kvar i Ukraina efter kriget?
Citera
2022-06-11, 10:49
Medlem
humanlifes avatar
Här är intervjuer med folk i Kherson. Hur ser de på läget? Hur ser de på framtiden?

Pro Russia & Pro Ukraine People Living together In The Warzone

There are both Pro Russia & Pro Ukraine People people living in the Ukraine Warzone. In this report I try to find out what people In the Russian controlled Kherson Region of Ukraine want. The results might surprise you. Watch until the end

https://www.youtube.com/watch?v=Hhk8r7noUQw
Citera
2022-06-11, 10:51
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naofumi
Ukraina har depopulerats på unga män, nu när männen är slut är det kvinnorna som ska skickas till köttkvarnen för USA. Ukraina är ett väldigt progressivt land.

Efter kriget kommer Ryssland få svårt att försörja de befriade områdena. Det kommer ju bara bestå av föräldralösa barn och pensionärer. Efter USAs nickdocka Zelensky skickat alla unga människor rakt in i ryskt artillerield. Undrar om faktumet att Zelensky är Israel och Ukrainarna är kristna, europèer, ofta nationalistiska eller till och med nazistiska har något att göra med Zelensky likgiltig inför masslakten som pågår. Enligt en Amerikansk general kan så många som 200k Ukrainiska soldater dött.

In Ukraine, the mobilization of women is being prepared for the purpose of "uninterrupted replenishment of the losses of personnel" of the Armed Forces of Ukraine. First of all, until June 15, the mobilization of women who are already liable for military service will start, and until June 31 Ukrainian women from 18 to 60 will be registered for military service.
The order concerns the Dnepropetrovsk, Kyiv, Kirovograd, Nikolaev, Odessa, Kharkov, parts of the Donetsk and Zaporozhye regions.

https://t-me.translate.goog/s/boris_rozhin?_x_tr_sl=auto&_x_tr_tl=en&_x_tr_hl=en

US general surprised: “200,000 Ukrainian soldiers disappeared”
https://www.vikendi.net/2022/06/08/us-general-surprised-200000-ukrainian-soldiers-disappeared/

Vänta nu liten...
Det är ju rySSland som skickar unga in i döden....har du glömt bort detta?
Citera
2022-06-11, 10:53
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Här är intervjuer med folk i Kherson. Hur ser de på läget? Hur ser de på framtiden?

Pro Russia & Pro Ukraine People Living together In The Warzone

There are both Pro Russia & Pro Ukraine People people living in the Ukraine Warzone. In this report I try to find out what people In the Russian controlled Kherson Region of Ukraine want. The results might surprise you. Watch until the end

https://www.youtube.com/watch?v=Hhk8r7noUQw

Undra vad dessa "befriade" ukrainare tycker om slaget i Butcha och Mariopol....dom måste vara SUPER glada över att fått hem ryssar som har sprängt deras hus

Det jag tycker är skumt med dig HumanLife...är att du stöttade Biden vid valet 2020, men nu stöttar du Putin....jag förstår inte din logik. Var Trump så hemsk?
Citera
2022-06-11, 10:54
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rocknrollswindel
Om vi får tro Paasikivi börjar vi ju se tecken på instabilitet i Ryssland nu förhoppningsvis
eskalerar detta snart revolutioner börjar ofta så om ett hundratal vågar göra motstånd
brukar 1000 till ansluta sig osv.
Lite "spännande" om det skulle vara sant. Styret i Ryssland kan ju uppfattas som rätt skört och inte superrepressivt — vet att inte alla håller med mig. Tror faktiskt att Putin o.co. skulle kunna ge vika lite om missnöjet växer. Inte försöka slå ned med kraft. Ryssland är trots allt ett modernt land åtminstone i städerna. Det funkar inte att försöka hålla hela befolkningen i ett järngrepp. Är kriget inte poppis måste man om inte försöka skönmåla det så i alla fall argumentera för det. Take it or leave it, typ.
Citera
2022-06-11, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kuluser
Det kommer inte att ske, det som hände i Ukraina 2014 var organiserat från USA och utfört av neonazister inte vanliga ukrainare, finns inga sådana grupper i ryssland med reservation för Navaljev fascister möjligen möjligen.

Intressant att du ser Navaljev som fascist han var en av få som vågade ifrågasätta att Ryssland
under lång tid rört sig mer och mer mot fascism .
Citera
2022-06-11, 10:57
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Jag tror att Ryssland kommer nog ta Donbass. Men även EU kommer kunna ta den större delen av Ukraina.

Men jag tvivlar lite också på mina teorier. Det handlar om krig om olja och gas samt kol. EU har mer behov utav det än vad Ryssland har.

Desperationen från EU liberaler är ALLTID större än från konservativa
.
Vad menade du med att "EU kommer kunna ta den större delen av Ukraina", Tom?

Håller annars med om att det är jävligt svajigt i EU bl.a. pga. importen från Ryssland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in