2022-06-11, 00:18
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Jag tolkar det som att kriget mot Sverige under kriget du nämner var en vändning för Ryssland, och att kriget i Ukraina kan bli början på en ny rysk stormaktstid. Ungefär så. Att det är det Putin menar, alltså.

Svårt för att bli en stormakt nu.
Hade zelendsky flytt och han kunde ta över Ukraina på 1-2 dagar då hade Ryssland säkert kunna utropa sig som framtida stormakt.

Men nu är det kört. Går inte lite på Ryssland.
Citera
2022-06-11, 00:24
Medlem
Citat:
Det är väl som det alltid varit i länder där ledare skickat ut sitt folk att dö i krig. Det är inte som att den lilla människan har något val, tyvärr. En skillnad mot svunna tider är väl att det är mycket svårare i dag att motivera anfallskrig och "sälja in det" så att åtminstone de flesta tycker sig kämpa för en stor sak.

Han har ju gjort sitt absolut yttersta det märks. Men Soviet-tiden existerar inte längre. Under den tiden så var ett ”kassett-band” från väst extremt ”häftigt” och det var typ det lilla en ryss visste och via am radio.

Men idag har du ju generationer av Ryssar som vet att det bor helt vanliga ”tjommar” i Europa också.

Så hålller med hur säljer man in skiten?
Citera
2022-06-11, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knarkblomman
Såklart är det redan erfarna artillerister som sköter systemen. Ukraina har haft tid att träna i skarpt läge under en längre tid.

1. Imagery och reality är olika saker. Det är inte för inte som militärer ofta är väldigt negativa till att byta ut utrustning som de verkligen kan hantera och som är bra och reliabel. Bara att byta automatkarbin är en jättegrej.

2. Färdigflashbackat!
Citera
2022-06-11, 00:25
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Svårt för att bli en stormakt nu.
Hade zelendsky flytt och han kunde ta över Ukraina på 1-2 dagar då hade Ryssland säkert kunna utropa sig som framtida stormakt.

Men nu är det kört. Går inte lite på Ryssland.
Pja, Putin är rätt insnöad på rysk historia. Får ofta intrycket att han mest orerar, ungefär som en del andra historiska ledare gjort. Stormaktsdrömmar...

Jag tror inte precis att Ryssland går mot någon lysande omedelbar framtid, men jag tror heller inte att landet går under i eld och lågor. Det rör sig om en medelstor spelare internationellt. De kan säkert stärka sitt inflytande i Centralasien, och så.
Citera
2022-06-11, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Imagery och reality är olika saker. Det är inte för inte som militärer ofta är väldigt negativa till att byta ut utrustning som de verkligen kan hantera och som är bra och reliabel. Bara att byta automatkarbin är en jättegrej.

2. Färdigflashbackat!

Skitsnack jag har inte haft några problem med varken med en AK, mp5, pkm. Bara fippla lite och skjuta in den öva några dagar så är det klart. Du får det att låta som det är hjärnkirurgi. Det där är ett stort antagande.
Senast redigerad av Acekorv 2022-06-11 kl. 00:31.
Citera
2022-06-11, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban

2. Färdigflashbackat!

Dock finns det flera videos där UA soldater är tacksamma att dom slipper gammalt skit från soviet tiden.

Verkar fungera bra, då det cirkulerar mer videos senaste tiden från just artilleri från UA sida. Så ditt argument faller platt.
Citera
2022-06-11, 00:29
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Acekorv
Han har ju gjort sitt absolut yttersta det märks. Men Soviet-tiden existerar inte längre. Under den tiden så var ett ”kassett-band” från väst extremt ”häftigt” och det var typ det lilla en ryss visste och via am radio.

Men idag har du ju generationer av Ryssar som vet att det bor helt vanliga ”tjommar” i Europa också.

Så hålller med hur säljer man in skiten?
Vet inte. Min bedömning är att Ryssland mycket väl kan "vinna" kriget i Ukraina, men det betyder inte att det är populärt. Varken på hemmaplan eller i östra Ukraina. Det är väl mer som det är, skulle jag tro. Kan säkert bli hårt kritiserat med tiden, ungefär som krigen i Afghanistan och Tjetjenien.
Citera
2022-06-11, 00:34
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Pja, Putin är rätt insnöad på rysk historia. Får ofta intrycket att han mest orerar, ungefär som en del andra historiska ledare gjort. Stormaktsdrömmar...

Jag tror inte precis att Ryssland går mot någon lysande omedelbar framtid, men jag tror heller inte att landet går under i eld och lågor. Det rör sig om en medelstor spelare internationellt. De kan säkert stärka sitt inflytande i Centralasien, och så.

Jag tror att Ryssland kommer nog ta Donbass. Men även EU kommer kunna ta den större delen av Ukraina.

Men jag tvivlar lite också på mina teorier. Det handlar om krig om olja och gas samt kol. EU har mer behov utav det än vad Ryssland har.

Desperationen från EU liberaler är ALLTID större än från konservativa
.
Senast redigerad av Tom.Of.Finland 2022-06-11 kl. 00:42.
Citera
2022-06-11, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knarkblomman
Dock finns det flera videos där UA soldater är tacksamma att dom slipper gammalt skit från soviet tiden.

Verkar fungera bra, då det cirkulerar mer videos senaste tiden från just artilleri från UA sida. Så ditt argument faller platt.

1. Eftersom 90% av UAs soldater inte har någon reell vapenutbildning är det antagligen korrekt att de uppger att de är glada för att de tror att de får bättre vapen.

2. Vi som har tillgång till Ryssarnas publika material vet att Ryssarna i princip har gjort rent hus med både Ukrainas nya och gamla artilleri bortsett från just Sovjetiskt långdistans robotartilleri.

Citat:
Ursprungligen postat av Acekorv
Skitsnack jag har inte haft några problem med varken med en AK, mp5, pkm. Bara fippla lite och skjuta in den öva några dagar så är det klart. Du får det att låta som det är hjärnkirurgi. Det där är ett stort antagande.

1. Det är väl ändå som så att din totala kompetens är just en halv grundutbildning på 3 dagar och 200 skott, och inte en reell krigsvapenutbildning på år och upp till 20000 skarpa skott i alla övningsmoment. Det är en enorm skillnad i kvalitet.

2. Färdigflashbackat!
Citera
2022-06-11, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neanderthal
Ja, du har rätt. Kadyrov har sparat sina stjärtgossar, dom vill han såklart ha kvar till sina homofilfester. Dom har mest avlivat balkonger, buskar och en och annan civil ukrainare. Fega som råttor. Men dom andra asiaterna har fått brinna upp och förångats i sina hopplöst omoderna fordon. Undrar om dom har hunnit gråta efter mamma innan dom dött?

Jag tror du ska undvika att visa honom den här:

https://www.reddit.com/r/ukraine/comments/v9gm97/olexiy_arestovich_says_ukrainian_special_forces/?utm_source=share&utm_medium=ios_app&utm_name=ioss mf

Det kan vara så att ”homofilfesten” är inställd och temat är förändrad till ”nekrofilfest”
Senast redigerad av Acekorv 2022-06-11 kl. 01:08.
Citera
2022-06-11, 01:11
Medlem
Citat:
Hundratals kroppar grävdes fram ur ruiner i Mariupol - "men nu lämnas resten kvar bland husbråtet"
Nu lämnas kropparna kvar"
I morse återupptog Andrjusjenko skrivandet på Telegram. Han sa att letandet nu har upphört och att "ockupanterna har gått över till praxis att riva hus och att de vägrar att söka efter kropparna av de dödade under spillrorna."

Det kommer aldrig att bli känt hur många Mariupolbor som dödades och lämnades under sönderbombade hus. Nu begravs de tillsammans med allt bråte, skriver han. "Inga ord. Bara ilska".

https://svenska.yle.fi/a/7-10013113

Hatet växer och växer mot dessa äckliga brutala ryska odjuren.
Må dom brinna långsamt och länge.
Det är så avskyvärt, total avsaknad för empati o medmänsklighet!
Citera
2022-06-11, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kuluser
Men ryssen är inte problemet där, vi har minor som flyter omkring vi har Ukraina som inte vill skicka ut spannmål då dom föredrar att skylla på ryssen i syfte att alla ska peka på ryssen som orsak!

Ryssen är ju orsaken din jävla idiot
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in