Citat:
Ursprungligen postat av
SiamGnome
Vad menar du med vinna?
Jag menar att Ryssland kan uppnå nästan alla sina mål om vi räknar med att det tar flera år och medför skyhöga kostnader, även i människoliv. Jag tänker vara cynisk och påstå att intresset för kriget i Ukraina kanske minskar i takt med att det drar ut på tiden, och att man inser i andra länder att ryssarna inte ger sig eller låter sig besegras i en handvändning. Blir det fråga om ett lågintensivt krig i södra Ukraina kan det pågå mycket länge innan ett plötsligt genombrott sker, kanske när omvärldens blickar vänt sig bort och vapen inte längre rullar in i samma takt och omfattning som nu. Grytan kokar långsamt.
Kanske att Zelensky röstas bort i nästa val för att Ukraina inte lyckades köra ryssarna på porten och återtå all förlorad mark. Kanske att Ukraina blir ett delat land, ungefär längs med Dnepr. Kanske att de ukrainska förlusterna är så höga under lång tid att landets framtidsutsikter förstörs för generationer framåt. Det blir även en sorts demilitarisering, om förlusterna inte lätt går att ersätta. Och kanske att Ukraina inte längre vill ansöka om medlemskap i ex. EU.
Allt hänger på hur omvärlden reagerar på kriget, hur länge man håller ut, och om man tycker att det finns en mening med att fortsätta stötta Ukraina materiellt/finansiellt när det inte längre verkar som "Ukraina slåss för oss alla". Cyniskt var ordet — jag hyser inga illusioner.
Men, det blir inte gratis för Ryssland heller. Hela kriget blir en mycket dyr affär som kanske leder till instabilitet. Vi får se.