Citat:
Ursprungligen postat av
KJosef
Avasktningskraven på SBBs fastigheter är väl ungefär i linje med vad statslåneräntan är. När man är så pass belånad som SBB är så är detta mycket dåliga nyheter. Att utdelningen inte täcks av förvaltningsresultatet är inte heller fötroendeingivande och jag förväntar mig kraftigt sänkt utdelning när de måste återfinansiera sina lån till mycket högre räntor.
Fastighetssektorn har varit katastrofal detta året i takt med ränteuppgången. Att SBB går sämst i klassen är inte konstigt då de är extremt högt belånade och avkastningskraven på deras fastigheter är sjukt låga.
Folk gillar att gnälla på blankare men om man hade sålt den här aktien när blankarraporten kom ut så hade man besparat sig en 50%ig nedgång tror jag? Om det inte är ännu mer. Snarare borde man vara arg på hjärndöda analytiker och deras riktkurser på 60-70 kronor.
SBB.
Aktuella intjäningsförmåga på 12 månader i Q1-2022 landade på ett Justerat förvaltningsresultat inkluderat med resultat på 1108 miljoner från JV/intressebolag,och därtill då innan utdelning i intjäning på ett förvaltningsresultat i bolaget på hela 5 397 miljoner.Och det borde ju räcka till att betala dem finansiella kostnaderna på -1069 miljoner.Sedan har ju bolaget också finansiella intäkter på 132 miljoner därefter det justerade förvaltningsresultatet innan utdelning som då var på 5397 miljoner och därefter med också utdelning till hybridobligationer på 493miljoner samt 388 miljoner i utdelning till D-aktier, därefter det då kommer det hänförligt förvaltningsresultat till stamaktieägarna A-B in på hela 4479 miljoner.
Därtill utöver också tycker jag även att det bör finns resultat från intjäning att hämta i bolaget
från byggrätts-utvecklingen,samt därtill i nyproduktion där bolaget uppskattar att det i intjäning ligger på Ca.2500 miljoner,samt värdeskapande transaktioner på Ca.400 miljoner,därtill även investeringar i det befintliga beståndet på Ca.1000 miljoner.
Detta borde då ge stamaktieägarna A-B ett justerat förvaltningsresultat rullande på 12 månader och inkluderat med value-add-strategier då mellan tummen och pekfingret Ca.8379 miljoner= Ca.5,76kr.
Som jag ser på det här så bör det finnas belopp i intjäning/miljarder räknat som förmodligen då täcker för dem finansiella kostnaderna etc. i bolaget.Sedan tar det ju antagligen tid innan räntan slår igenom på bolagets låneportfölj som hade en snittränta på 1,24%. Därtill är ju också även bolagets hyresintäkter kopplade till KPI samt inflationssäkrade.
https://corporate.sbbnorden.se/sv/wp-content/uploads/sites/3/2020/01/rapport-delarsrapport-q1-januari-mars-2022-b.pdf
/Detta bör även observeras att detta endast är en hypotetisk ögonblicksbild över bolagets intjäningsförmåga på Ca.12 månader.