2022-06-10, 18:26
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makramento
Nu har John Skogman, hyfsat framgångsrik daytrader gått ut i DI och varnat för att alla som som äger SBB kan förlora sina pengar.
Mest troligt tvångssäljer banken Batljans aktier.

https://www.di.se/nyheter/borsprofilen-tre-aktier-att-kopa-nu-dar-ar-det-slam-dunk/
Man blir imponerad över de tunga argumenten. Skaligheten. Noggrannheten i mätdata. De omfattande beräkningarna i analysarbetet.
Börsprofilen berättar också varför han undviker småspararfavoriten SBB som ”ger en känsla av att alla kommer att förlora pengar.”

Vem kan tveka inför detta?
Citera
2022-06-10, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jerker2
Hej Truefighter.
Det klart,det är ju tydligt att priset på dem aktierna-B som jag ju fyllt på och köpt nu efter hand har sjunkit.Men jag följer det som händer i bolaget o. jag har en lång syn på bolaget.

Så länge jag endast köper och inte säljer aktierna-B så har jag ju antagligen inte förlorat några slantar.

/Ha en riktigt bra helg!

...ännu?
Citera
2022-06-10, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Makramento
Nu har John Skogman, hyfsat framgångsrik daytrader gått ut i DI och varnat för att alla som som äger SBB kan förlora sina pengar.
Mest troligt tvångssäljer banken Batljans aktier.

https://www.di.se/nyheter/borsprofilen-tre-aktier-att-kopa-nu-dar-ar-det-slam-dunk/

Varför skulle småspararna bli fattiga för att Baljans aktier bjuds ut?

Någon köper, ny ägare... vad är problemet??
Citera
2022-06-10, 18:53
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Han bollar runt affärer mellan olika bolag där han har intressen och flyttar resultat dit det för tillfället passar honom. Det är sen gammalt.

Du är lite naiv om du tror att en aktieägare i ett noterat bolag alltid är 100% lojal med bolaget.
Lojalitet är en irrationell belastning. Bättre med rationalitet och resultat.

Om alla andra inblandade är med på en viss affär, så vad är problemet?
Finns flera parter. Inte minst i den givna affären ovan.

Vad är problemet mer specifikt?

Citat:
Nej, men han är så rik så att han kan chansa på Roulette.
Spelar han roulette då?
Annars är ju kommentaren helt irrelevant.

Givet hans historik skulle jag säga att han har helt andra bevekelsegrunder i sina affärer.

Citat:
Han köpte också in sig i OP. Är det ett kvalitetsbolag?
https://oscarproperties.com/press-releases/sven-olof-johansson-blir-agare-i-oscar-properties-efter-fastighetsaffar-i-skane-5ce32efd
Nja, Sven-Olof sålde fastigheter dit. Det är inte riktigt samma sak.
Köpt in sig i OP har dock Öresund gjort. Är Mats Qvibergs analysförmåga defekt?

Citat:
1) Ilja tänker mest på Ilja och kan bolla affärer med andra bolag som han äger eller har intressen i. En duktig, men lojal VD, skulle vara att föredra.
Möjligt att det finns något problem här. Men det är inte uppenbart. Lojalitet är som sagt inget positivt.

Citat:
2) Skuldsättningen är väldigt aggressiv, vilket varit bra fram till nu, men kommer bli sämre när kostnaden för lån sticker iväg. Det här bör man komma tillrätta med för att inte behöva göra nyemissioner. Sälja av fastigheter medans priserna är höga är ett sätt att minska skuldsättningen.
Jag tittade på skuldsättningen för ett gäng fastighetsbolag, tidigare i tråden. SBB var väl i mitten ungefär. Inget utmärkande alls.

Citat:
3) Redovisningen är kreativ, nyckeltalen går inte att lita på. Detta är en förtroendefråga och kommer tillbaka till punkt 1. Sätt in någon mer trovärdig person som VD. Ilja kan gott sälja av större delen av sitt innehav också. Han gör sig en rejäl hacka.
Har du något konkret ang redovisningen. Var är den fel?
Citera
2022-06-10, 19:50
Medlem
Benmaergskylans avatar
Refaat El-Sayed sagan återupprepar sig igen, vi har varit många som varnat om detta inklusive mig själv.
SBB är inte investerbart.
Citera
2022-06-10, 19:53
Medlem
KJosefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb

Jag tittade på skuldsättningen för ett gäng fastighetsbolag, tidigare i tråden. SBB var väl i mitten ungefär. Inget utmärkande alls.

Du använde Soliditet. Tittar man på mer konventionella nyckeltal för fastighetssektorn är SBB högst skuldsatt i Sverige med bred marginal. Viceroy anmärkte på detta i sin rapport och Goldman Sachs anmärkte på detta när de sänkte SBB till sälj nyligen.
Citera
2022-06-10, 20:00
Medlem
r4ll3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KJosef
Du använde Soliditet. Tittar man på mer konventionella nyckeltal för fastighetssektorn är SBB högst skuldsatt i Sverige med bred marginal. Viceroy anmärkte på detta i sin rapport och Goldman Sachs anmärkte på detta när de sänkte SBB till sälj nyligen.

Vill du redogöra för dessa konventionella nyckeltal? Mig veterligen brukar man titta på soliditet och räntetäckningsgrad när man bedömer den finansiella risken.
Citera
2022-06-10, 20:17
Avslutad
Hur kan de va så många aktie ägare i detta bolag! 🤪 Å dom flesta kom in i år 😢🤣
Citera
2022-06-10, 21:11
Medlem
KognitivDissonanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pimpsi
Hur kan de va så många aktie ägare i detta bolag! 🤪 Å dom flesta kom in i år 😢🤣
Galet många småsparare, förblir räntan stabil skulle det eventuellt kunna arta sig, men jag tycker det hela upplägget känns som en stor scam. Luktar det scam ska man vara extr försiktig, och bestämmer man sig för att investera mot min rekommendation, ha stopploss.
Citera
2022-06-10, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KJosef
Avasktningskraven på SBBs fastigheter är väl ungefär i linje med vad statslåneräntan är. När man är så pass belånad som SBB är så är detta mycket dåliga nyheter. Att utdelningen inte täcks av förvaltningsresultatet är inte heller fötroendeingivande och jag förväntar mig kraftigt sänkt utdelning när de måste återfinansiera sina lån till mycket högre räntor.

Fastighetssektorn har varit katastrofal detta året i takt med ränteuppgången. Att SBB går sämst i klassen är inte konstigt då de är extremt högt belånade och avkastningskraven på deras fastigheter är sjukt låga.

Folk gillar att gnälla på blankare men om man hade sålt den här aktien när blankarraporten kom ut så hade man besparat sig en 50%ig nedgång tror jag? Om det inte är ännu mer. Snarare borde man vara arg på hjärndöda analytiker och deras riktkurser på 60-70 kronor.

SBB.
Aktuella intjäningsförmåga på 12 månader i Q1-2022 landade på ett Justerat förvaltningsresultat inkluderat med resultat på 1108 miljoner från JV/intressebolag,och därtill då innan utdelning i intjäning på ett förvaltningsresultat i bolaget på hela 5 397 miljoner.Och det borde ju räcka till att betala dem finansiella kostnaderna på -1069 miljoner.Sedan har ju bolaget också finansiella intäkter på 132 miljoner därefter det justerade förvaltningsresultatet innan utdelning som då var på 5397 miljoner och därefter med också utdelning till hybridobligationer på 493miljoner samt 388 miljoner i utdelning till D-aktier, därefter det då kommer det hänförligt förvaltningsresultat till stamaktieägarna A-B in på hela 4479 miljoner.

Därtill utöver också tycker jag även att det bör finns resultat från intjäning att hämta i bolaget
från byggrätts-utvecklingen,samt därtill i nyproduktion där bolaget uppskattar att det i intjäning ligger på Ca.2500 miljoner,samt värdeskapande transaktioner på Ca.400 miljoner,därtill även investeringar i det befintliga beståndet på Ca.1000 miljoner.

Detta borde då ge stamaktieägarna A-B ett justerat förvaltningsresultat rullande på 12 månader och inkluderat med value-add-strategier då mellan tummen och pekfingret Ca.8379 miljoner= Ca.5,76kr.

Som jag ser på det här så bör det finnas belopp i intjäning/miljarder räknat som förmodligen då täcker för dem finansiella kostnaderna etc. i bolaget.Sedan tar det ju antagligen tid innan räntan slår igenom på bolagets låneportfölj som hade en snittränta på 1,24%. Därtill är ju också även bolagets hyresintäkter kopplade till KPI samt inflationssäkrade.

https://corporate.sbbnorden.se/sv/wp-content/uploads/sites/3/2020/01/rapport-delarsrapport-q1-januari-mars-2022-b.pdf

/Detta bör även observeras att detta endast är en hypotetisk ögonblicksbild över bolagets intjäningsförmåga på Ca.12 månader.
Senast redigerad av Jerker2 2022-06-10 kl. 21:36.
Citera
2022-06-10, 21:33
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Vi återkommer och stämmer av såväl tråd som kurs om ett halvår???

Som-nam-na - vars är du, halvåret har gått???

SBB stod i 66 spänn, en sa "köp!" Undertecknad hävdade att högst 40 var en rimlig kurs - naturligtvis kunde jag inte förutspå Putins vansinnigheter och kraften i inflationen.

Den som yppar "köpläge" i den här tråden kör jag en RP på!
Citera
2022-06-11, 10:27
Medlem
Nu var sbbs aktie övervärderad tekniskt vid 65kr, men vart var ni då?
Inga doom and gloom historier då.
Då var SBB en säker folkaktie.

Helt plötsligt är vi på 21kr och alla får panik och skriker att vi ska till 0

Man undrar ju hur folk investerar nuförtiden.
Ni verkar ju helt efterblivna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in