2021-12-05, 14:38
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Tyvärr har du fel! Du tror att ett bolag inte kan ge bra direktavkastning och även växa. Nu ser vi på SBB att det kan fungera liksom otaliga andra tex. Coca Cola. En bra direktavkastning är ett kvalitets-bevis och en försäkring mot marknads-idioti.
OK. Du vinner. Jag, Warren Buffet och Erik Selin har fel. Shame on us!

Du har helt rätt i att företag kan växa och betala utdelning. Det vi som har fel säger är att de hade kunnat växa ännu snabbare om de återinvesterade de pengar de delar ut.

Vidare hävdar jag som har fel att hög direktavkastning inte säger mycket om ett företag. KappAhl fick låna ihop till utdelningen under många år.
Citera
2021-12-05, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
OK. Du vinner. Jag, Warren Buffet och Erik Selin har fel. Shame on us!

Du har helt rätt i att företag kan växa och betala utdelning. Det vi som har fel säger är att de hade kunnat växa ännu snabbare om de återinvesterade de pengar de delar ut.

Vidare hävdar jag som har fel att hög direktavkastning inte säger mycket om ett företag. KappAhl fick låna ihop till utdelningen under många år.
Nej nej! Du har rätt men fel ändå! Varför väljer W.B att investera i Coca Cola tror du? Varför ger du mig tips om att använda portföljen som en bankomat? (Som var bra tips förövrigt). Varför tror du att AB vill ge direktavkastning till sina ägare? SBB delar ut flera ggr om året och bla. därför är de aktieägare vänliga.
Citera
2021-12-07, 18:06
Medlem
Hur kan man starta ett fastighetsbolag och köpa fastigheter med lånade pengar det kan ju inte finnas någon substans i det företaget .att de kan fortsätta att växa har ju varit för bostadspriserna ökat i värde .
Mera belåning och mera uppköp.
Kommuner är lättlurade tror att de får plus i bokföringen genom att sälja fastigheter som skattebetalarna betalat .
Sen ska skattebetalarna betala ytterligare högre kostnader du hyrorna höjs och kommunerna har inget val och måste hyra dyra lokaler och bostäder av SBB
Då lokalerna oftast är anpassade för ändamålen.

Tror inte att han kan komma över 50 % av JM s aktiekapital .
Scanska försökte på 80 talet men gav upp .
Citera
2021-12-08, 17:50
Medlem
Värde skapas hela tiden! Tack SBB för att jag får vara med på denna resa!
Citera
2021-12-08, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Sant.

Idag ja... med en nytt styre kanske det inte, förhoppningsvis, blir lika lätt att ta ut bidragsdopade hyror, därför betraktar jag Samhällsavvecklingsbolaget, har ingen statistik men en god gissning med tanke på fastighetsbeståndet är att det är oproportionerligt många nysvenskar utan inkomst, som en skakigare aktie än ett random fastighetsbolag. Sedan att den onde Batljan hållt sig på rätt sida om lag och moral håller jag för ytterst tveksamt - kommer nog en publik "affär" snart...

Förutom rena samhällsfastigheter så äger SBB förvisso en liten del rena hyresrätter inom allmännyttan.
Inom allmännyttan är hyrorna i regel väldigt låga, knappast bidragsdopade. SBB ser som många andra fastighetsbolag en stor potential där.

Din gissning är dock helt uppåt väggarna snarare än god. Det blir lätt så när man av nån anledning, helt utan att ens försökt läsa på, tvunget ska uttala sig och dra en riktkurs ur röven.
Som lök på laxen.. ett misstänkliggörande av VD och storägare.

Är väl bättre att du kommer med något konkret om du nu verkligen ser något problematiskt med SBB istället för att sväva iväg i fria fantasier? Blir väldigt svårt att ta dig på allvar.. vilket du säkert kan förstå?
Citera
2021-12-08, 20:35
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Förutom rena samhällsfastigheter så äger SBB förvisso en liten del rena hyresrätter inom allmännyttan.
Inom allmännyttan är hyrorna i regel väldigt låga, knappast bidragsdopade. SBB ser som många andra fastighetsbolag en stor potential där.

Din gissning är dock helt uppåt väggarna snarare än god. Det blir lätt så när man av nån anledning, helt utan att ens försökt läsa på, tvunget ska uttala sig och dra en riktkurs ur röven.
Som lök på laxen.. ett misstänkliggörande av VD och storägare.

Är väl bättre att du kommer med något konkret om du nu verkligen ser något problematiskt med SBB istället för att sväva iväg i fria fantasier? Blir väldigt svårt att ta dig på allvar.. vilket du säkert kan förstå?

Vi återkommer och stämmer av såväl tråd som kurs om ett halvår???
Citera
2021-12-08, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBIWiesbaden
Hur kan man starta ett fastighetsbolag och köpa fastigheter med lånade pengar det kan ju inte finnas någon substans i det företaget .att de kan fortsätta att växa har ju varit för bostadspriserna ökat i värde .
Mera belåning och mera uppköp.
Kommuner är lättlurade tror att de får plus i bokföringen genom att sälja fastigheter som skattebetalarna betalat .
Sen ska skattebetalarna betala ytterligare högre kostnader du hyrorna höjs och kommunerna har inget val och måste hyra dyra lokaler och bostäder av SBB
Då lokalerna oftast är anpassade för ändamålen.

Tror inte att han kan komma över 50 % av JM s aktiekapital .
Scanska försökte på 80 talet men gav upp .

Ilija Batljan använde förutom sina egna intjänade pengar även kapital från finansiärer som backade upp bolagsbygget med kapital mot att dom fick ägarandel. Man investerade i Ilijas sinne för goda affärer helt enkelt.

Låter kanske konstigt för dig men det är faktiskt många gånger så det ser ut när bolag byggs. (Känns som man pratar med ett litet barn)

Hyror höjs inte godtyckligt fö. Det handlar i regel om väldigt långa hyreskontrakt som är väldigt tydliga. Det blir inga större överraskningar för någon part.

SBB skulle lätt kunna svälja JM om man nu ville det, varför skulle det inte gå menar du?
Citera
2021-12-08, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Vi återkommer och stämmer av såväl tråd som kurs om ett halvår???

Nä, jag betackar mig från sånt trams. Kom med nåt konkret istället tack.
Citera
2021-12-08, 20:41
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Nä, jag betackar mig från sånt trams. Kom med nåt konkret istället tack.

Endast tiden kan utvisa vem som får rätt, eller hur? "Trams"??? Det var sådant som Anders Björck höll på med i KU!
Citera
2021-12-08, 22:39
Medlem
Ha ha! Ja ni! Fortsätt snacka ni oroliga medans vi övertygade köper. SBB är bäst!
Citera
2021-12-09, 13:52
Medlem
Vilka har fiansierat Batljan - hur stor del i SBB äger han själv
vilka är de andra stooraa delägarna
Citera
2021-12-09, 14:30
Medlem
Colossos avatar
Otroligt fint bolag. Äger 3000st av B och D aktien. Största i min portfölj.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in