Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-06-09, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta

När det gäller SE. Är teorin att han lade ut villospår?

Ja, att samtalen ringdes från stugan i Idre. Antagligen för att påvisa att det fanns en GM som var klädd som SE, om jag fattat det rätt. Men om de hade hittat nåt bevis för det så borde vi fått höra det. Som med allt annat runt SE, de har grävt men inte hittat nåt.
Citera
2022-06-09, 21:15
Medlem
Dalulvens avatar
Från en annan, dystrare tråd: Ewonne Winblad har gått ur tiden.

Vi får hålla en tyst minut och kolla in "Extra Rapport", från den 1:a mars 1986, en extra gång.
Citera
2022-06-09, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bengt-Erik
Återigen är vi överens. Om Matte höll sig till att arbeta med ljudfilerna från LAC-banden utan att dra massa egna förhastade slutsatser hade det varit ett trevligt arbete att följa. Det hade räckt gott och väl.
On matte hade samma utb som mig och tillgång till vad jag hade i mitt yrke för ca 20-25 år sen så hade ljudfilerna varit glasklara och allt brus puts veck
Citera
2022-06-10, 10:24
Medlem
Alf Enerström påstår att han fått besök av människor som ville att Olof Palme skulle " plockas bort".

Personerna sökte upp Alf E för att få hjälp med pengar,

Alf pratar om ett par polacker och några poliser och militärer.

https://www.youtube.com/watch?v=gkI_eNvBx0U
Palmemordet. Alf Enerström.
Citera
2022-06-10, 10:52
Bannlyst
Har letat, förmodligen på fel sätt, men hur mkt blod hade SE på sina kläder, skor, handskar och händer efter att han vänt på OP?
Citera
2022-06-10, 11:48
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiveinchboots
Har letat, förmodligen på fel sätt, men hur mkt blod hade SE på sina kläder, skor, handskar och händer efter att han vänt på OP?

Inte så mycket. Om SE var med och hjälpte till och vända OP så var mest benen han var framme och ryckte i tror jag.

En annan fråga är om han sköt OP i ryggen på nära håll hur mycket bakåtstänk av blod fick SE på sin rock då?
Citera
2022-06-10, 12:24
Bannlyst
Jag förstår.
Så när SE var med och vände på OP: stod då SE med raka ben så hans rock aldrig nuddade gatan/snömodden eller knäböjde SE invid OP så rocken vidrörde marken?

Borde ju finnas dokumenterat men jag är för dålig på att läsa förhör.

Ber om ursäkt för mina elementära frågor.

Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Inte så mycket. Om SE var med och hjälpte till och vända OP så var mest benen han var framme och ryckte i tror jag.

En annan fråga är om han sköt OP i ryggen på nära håll hur mycket bakåtstänk av blod fick SE på sin rock då?
Citera
2022-06-10, 12:41
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Jag förstår.
Så när SE var med och vände på OP: stod då SE med raka ben så hans rock aldrig nuddade gatan/snömodden eller knäböjde SE invid OP så rocken vidrörde marken?

Det är lugnt. Jag är själv inte så påläst om SE. Har bara läst att det eventuellt kunde varit han så var framme och ryckte i benen på OP för att försöka vända honom. En okänd man som Anna H berättade om tror jag. Har ju sett bilder på Anna H från mordkvällen som låg på knä och försökte pumpa liv i OP. Hon hade klart haft blod på händerna men hennes kappa kunde jag inte se att den var nerblodad.
Citera
2022-06-10, 14:44
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Jag förstår.

Citat:
Det är lugnt. Jag är själv inte så påläst om SE. Har bara läst att det eventuellt kunde varit han så var framme och ryckte i benen på OP för att försöka vända honom. En okänd man som Anna H berättade om tror jag. Har ju sett bilder på Anna H från mordkvällen som låg på knä och försökte pumpa liv i OP. Hon hade klart haft blod på händerna men hennes kappa kunde jag inte se att den var nerblodad.

Det är i förhöret den 25 april vi får detaljer om att SE var "nerhukad". Detta då piketpoliserna anlänt.
https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMOWtJMXhCYTVONkU/view?resourcekey=0-6omo301JwzjXZLGyNZ4KQw
SE: Jag hör hur det kommer ett antal polismän springande som medan
de springer ropar, åt vilket håll, ropar de, medan de
springer fram mot platsen för skottet. Då eftersom jag
är lite nerhukad så reser jag mig upp, och eftersom det är
lite halvskumt som det är på natten så pekar jag med hela
handen mot tunneln och så ropar jag, åt det hållet.
Citera
2022-06-10, 15:47
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Det är i förhöret den 25 april vi får detaljer om att SE var "nerhukad". Detta då piketpoliserna anlänt.
https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMOWtJMXhCYTVONkU/view?resourcekey=0-6omo301JwzjXZLGyNZ4KQw
SE: Jag hör hur det kommer ett antal polismän springande som medan
de springer ropar, åt vilket håll, ropar de, medan de
springer fram mot platsen för skottet. Då eftersom jag
är lite nerhukad så reser jag mig upp, och eftersom det är
lite halvskumt som det är på natten så pekar jag med hela
handen mot tunneln och så ropar jag, åt det hållet.

Tackar! Det hade jag inte läst innan. Det låter som då SE var framme och skulle hjälpa till.
Citera
2022-06-10, 15:48
Medlem
Om det är något vi kan känna oss säkra på, så är det att gärningsmannen hatade Olof Palme.
Citera
2022-06-10, 16:46
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Tackar! Det hade jag inte läst innan. Det låter som då SE var framme och skulle hjälpa till.

Ja frågan är vad som egentligen hände där under dessa minuter.
Var det så att Palme vändes i framstupa i ett senare skede (också?) för att tömma munnen på blod?

Bengt Palm som inte anländer för än minuten efter mordet "typ", vet att Palme legat i framstupa sidoläge. Och det handlar inte som TP envisas med att försöka slå fast; "Att Palme föll så". Det har inte Palm sett, efter som han hör och ser rikoschetten av det andra skottet i backspegeln.
Han nämner sedan också att han påpekar att man får akta så Palme inte kvävs.
"När Palm kom fram så hade Palme legat i framstupa sidoläge. Han vändes senare på rygg då återupplivningsförsöken sattes in. Palm hade sett hur blodet liksom pumpade ut ur munnen på Palme, och han hade sagt till de som försökte hjälpa Palme att se upp så han inte kvävdes."
https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMaTI0UnZqanpzRzQ/view?resourcekey=0-1cr-vnJIqFOkQ-3GWUsOhQ

Kan Palme ha vänts ytterligare en gång, även om vi inte har uppgifter om det?

Tidigare i samma förhör menar Bengt Palm att återupplivningsförsöken påbörjats EFTER att han komit till platsen.

Kronologin här är svår att fastställa.

Om vi tillåter oss att diskutera SE i denna tråd, så berättar han redan 23:40 att det var flera som vände Palme. En omöjlig uppgift att veta för en GM om man nu inte vill försöka förklara ytterligare en sak han ska kunna iaktta i flykten under den minuten GM har fram till trappkrönet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in