Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-06-09, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Den var ny. För en novis i alla fall. Någon som har länk till detta eller dessa förhör?
https://www.flashback.org/sok/?query=%22jourhavande+pr%C3%A4st%22&search_post=1& sp=1&forumchoice%5B%5D=439&date_from=2000-01-01&date_to=2022-06-09&so=weight
Citera
2022-06-09, 13:44
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Den var ny. För en novis i alla fall. Någon som har länk till detta eller dessa förhör?

Någon som vet vad som föranlett dessa misstankar att det skulle vara SE och hans fru?

Ursäkta att jag svär i kyrkan, men hoppas att KP ger ut en bok någon gång!

Det som föranlett dessa misstankar är ren och skär fantasi kombinerat med att man inte hittat nånting annat skulle jag säga.

Men vill man fantisera vidare så kan ju SE själv spela kvinna i ett telefonsamtal. Onödigt blanda in hans hustru.
Citera
2022-06-09, 14:16
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Det som föranlett dessa misstankar är ren och skär fantasi kombinerat med att man inte hittat nånting annat skulle jag säga.

Men vill man fantisera vidare så kan ju SE själv spela kvinna i ett telefonsamtal. Onödigt blanda in hans hustru.

Med tanke på den tilltro som du fäste vid Mattes eskapader så vet jag inte om det är ditt omdöme som man ska lita på när det gäller fantasi och verklighet. Men det är möjligt att du har rätt just denna gång.

Föredrar dock att läsa det hela först innan det avfärdas.

P.S. Du menar att han spelade ut sin androgyna sida då, i Monty Python-stil?
Citera
2022-06-09, 16:25
Medlem
Citat:
Kan det inte vara så att Otto tillslut insett att det de hade var extremt tunnt och mest baserat på egna tolkningar och konspirationsteoretiker-likt resonerande.

Vad jag förstod på Matte består ljudbevisen i tre olika klipp. Ett som han tolkar som ett jugoslaviskt namn, ett som säger "vi sköt" och ett som man inte kan tyda. Att få detta till att juggarna och poliserna mördade Palme är ju beyond svagt. Men det är ju så Matte resonerar. Tre vittnen säger tre skott - ja då är det bekräftat att det var tre skott, trots att en stor majoritet säger 2 skott. Cherrypicking.

Tre skott skulle tydligen också göra det sannolikt att det var två skyttar... Logisk kullerbytta.

"Jag har visat ditt, jag har visat datt". Hittills har han väl inte visat något angående själva mordet. Dock tycker jag det varit intressant att höra tex "är det alkohol?". Men utan hans tolkningar.

Nu är det väl iofs ganska uppenbart att det var Matte som dumpade Otto och inte tvärtom.

Som jag förstått det tröttnade Matte på att Otto for land och rike runt och spelade upp bevismaterialet med bristfällig ljudkvalitet för diverse personer samt forcerade en för tidig lansering av bevismaterialet.

Dessutom är väl egentligen hela bevismaterialet Mattes arbetsinsats snarare än Ottos.
Citera
2022-06-09, 16:28
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Med tanke på den tilltro som du fäste vid Mattes eskapader så vet jag inte om det är ditt omdöme som man ska lita på när det gäller fantasi och verklighet. Men det är möjligt att du har rätt just denna gång.

Föredrar dock att läsa det hela först innan det avfärdas.

P.S. Du menar att han spelade ut sin androgyna sida då, i Monty Python-stil?
Jaså, lägger du ord i min mun nu igen. Dumt. Jag sa bara att man inte på rutin kan avfärda någon som påstår sig hittat något innan man vet vad det handlar om. Tex, tänk dig att avfärda en handstilsexpert bara för att man inte förstår den vetenskapen. Oj

Wpu.nu

Kör hårt
Citera
2022-06-09, 16:33
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bengt-Erik
Nu är det väl iofs ganska uppenbart att det var Matte som dumpade Otto och inte tvärtom.

Som jag förstått det tröttnade Matte på att Otto for land och rike runt och spelade upp bevismaterialet med bristfällig ljudkvalitet för diverse personer samt forcerade en för tidig lansering av bevismaterialet.

Dessutom är väl egentligen hela bevismaterialet Mattes arbetsinsats snarare än Ottos.

Påstår Matte ja... Äh, det där är bara svepskäl. Otto tog avstånd innan Matte gjorde det. Otto slutade prata om lösningen och gav ut videos om annat istället.

Tycker det känns rätt uppenbart att Matte fått med sig Otto, som blev förförd av materialet som man ibland blir i palmemordet. Sen när Amkoff och Wall sagt sitt så vaknade Otto till ur drömmen och börjar tveka och ville pudla. Då skyller Matte på ljudet, för hans egna tolkningar kan ju aldrig vara fel...

Vilket bevismaterial? Han har ju inget. Ett påstått juggenamn och något som kanske kan tolkas till "vi sköt" eller vad fan det var. Kan lika gärna vara en stadsdel, ort eller efternamn med sjö i namnet. Matte baserade sin statistik på alla som gav tummen upp. Problemet är dels att när man klickar tummen upp så har man läst orden. Och man kan tumma upp hur många inlägg man vill. Man kan alltså skriva "vi sköt" och sen tumma upp alla andra som skriver det också för att man tycker det är rätt. Lögnaktig statistik.
Senast redigerad av enough-is-enough 2022-06-09 kl. 16:40.
Citera
2022-06-09, 16:36
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:

Eller så uppskattade inte Matte att kritiska invändningar restes mot det s.k. bevismaterialet.

Uppbrottet är enbart av godo, för nu kan vi förhoppningsvis få fler intressanta intervjuer på sikt.

Ni som väntar på något revolutionerande från banden får vänta tills vi har samma tech som i Blade Runner.
Citera
2022-06-09, 16:37
Medlem
Citat:
Äh, det där är bara svepskäl. Otto tog avstånd innan Matte gjorde det.

Vilket bevismaterial? Han har ju inget. Ett påstått juggenamn och något som kanske kan tolkas till "vi sköt" eller vad fan det var. Kan lika gärna vara en stadsdel, ort eller efternamn med sjö i namnet. Matte baserade sin statistik på alla som gav tummen upp. Problemet är att när man klickar tummen upp så har man läst orden. Och man kan tumma hur många inlägg man vill. Man kan alltså skriva "vi sköt" och sen tumma upp alla andra som skriver det också för att man tycker det är rätt. Lögnaktig statistik.

Uppfattningen om ”bevismaterialet” delar jag helt och hållet. Jag betraktar det som ett luftslott tills dess Otto eller Matte visat motsatsen.

Vem som ”dumpade” vem är väl egentligen ett ämne som lämpar sig bättre för relationer & samlevnad.

Nu går jag vidare från Otto och Mattes sensationsjournalistik. Något swischbidrag från mig blir det inte denna gång.
Citera
2022-06-09, 16:55
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Uppfattningen om ”bevismaterialet” delar jag helt och hållet. Jag betraktar det som ett luftslott tills dess Otto eller Matte visat motsatsen.

Vem som ”dumpade” vem är väl egentligen ett ämne som lämpar sig bättre för relationer & samlevnad.

Nu går jag vidare från Otto och Mattes sensationsjournalistik. Något swischbidrag från mig blir det inte denna gång.

Grejen är att om Matte slutade med teorierna och enbart la tid på att ta fram rösterna så kunde jag tänka mig att swisha. För att få fram hörbara ord är ju bra för hetlhetsbilden. Bara man inte lägger in dom i en krystad mordteori.
Citera
2022-06-09, 17:44
Medlem
Citat:
Grejen är att om Matte slutade med teorierna och enbart la tid på att ta fram rösterna så kunde jag tänka mig att swisha. För att få fram hörbara ord är ju bra för hetlhetsbilden. Bara man inte lägger in dom i en krystad mordteori.

Återigen är vi överens. Om Matte höll sig till att arbeta med ljudfilerna från LAC-banden utan att dra massa egna förhastade slutsatser hade det varit ett trevligt arbete att följa. Det hade räckt gott och väl.
Citera
2022-06-09, 19:08
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
Är det inte det vittnesmålet som PU misstänkte kom från SE och hans fru? Eller rör jag ihop det? Det kom väl två likadana tips ungefär samtidigt.

Den har jag aldrig hört. Får intrycket att det snarare rör sig om en kvinna som var ute och trivdes på stan med "fel man".

Vet inte riktigt vilket trovärdighet denna kvinna ska tillmätas. Hon kanske bara ville vara med och vara viktig. Samtidigt ter det sig märkligt att hon hör av sig med tanke på att hon ju egentligen inte borde ha varit där om man frågar hennes man/sambo.

Det är ungefär som kvinnan vid hotellet E4 Bergshamra. Hon var också ute med fel man men de tyckte ändå att deras iakttagelse var så viktig att de hörde av sig till polisen.

När det gäller SE. Är teorin att han lade ut villospår?
Citera
2022-06-09, 20:23
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Jaså, lägger du ord i min mun nu igen. Dumt. Jag sa bara att man inte på rutin kan avfärda någon som påstår sig hittat något innan man vet vad det handlar om. Tex, tänk dig att avfärda en handstilsexpert bara för att man inte förstår den vetenskapen. Oj

Wpu.nu

Kör hårt

Orden kom dessvärre från din egen mun:

"Jag kommer lita på deras ord att de har något. De ska inte straffas för att andra genom åren påstått sig ha viktig info."

"Har förstått vad för sorts bevis det är, intressant om detta bevis skulle placera personer på mordplatsen, men frågan är ju hur den placeringen går till och hur säker den är."

Men ser att du nu har hittat en nyktrare hållning till det hela, som jag instämmer i.

Om Matte kunde ägna sig åt att få fram vad som sägs i bakgrunden, enbart, så är det värdefullt.

P.S. Du menar experten som fick fel material att jämföra med. Nåja, det är en annan historia.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in