2022-06-09, 05:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Jag tror inte det finns en enda person i Sverige som hävdat att alla blattar är bidragstagare. Det vore befängt, statistiken säger något annat.

Men statistiken säger också att invandringen som helhet varit en ekonomisk, social & kriminell katastrof för svenskarna. I ännu högre uträckning när det gäller invandring från Afrika & Mellanöstern.

Därför är det extra provocerande att höra just hur personer ur de sistnämnda grupperna sitter & snackar skit om Sverige. Om det är så jävla jobbigt i Sverige, flytta. Ingen kommer att sakna er.

Dina fantasier om att du skulle vara något annat än en nettobidragstagare orkar jag inte ens kommentera.
Är ju inte bara invandrare som tycker att detta beteende är uppseendeväckande och märkligt. Många svenskar, både här i tråden och i debatten i allmänhet som jag hört, håller med.
Citera
2022-06-09, 05:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
I de flesta svenska familjer så samlas man vid middagen, sen är det läxläsning en stund samvaro och sova ...

Varför hängde du dig kvar hos dina kompisar då?

Svenska barn vet att när middagen står på bordet är det dags att gå hem och äta mat.

Jag tycker att nästgårdsungar som hänger kvar för att få mat är näriga ..De skall ju ändå gå hem och äta och läsa läxor.

Ungar från andra ställen som kommer hem har man givetvis en dialog med barnets föräldrar -- är det okej att de äter så ger man dem mat, säger föräldrarna nej - de hämtar och får mat hemma så är det rummet som gäller...

Men varenda unge som sätter foten i hallen - nej.
Nu är detta inte en fråga längre. Jag vet inte vilket årtionde du refererar till men idag, 2022, är detta en ickefråga.

Ungar idag tycker att det är fascinerande när de får höra att sådana som du existerar ha ha.
Citera
2022-06-09, 07:14
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Nu är detta inte en fråga längre. Jag vet inte vilket årtionde du refererar till men idag, 2022, är detta en ickefråga.

Ungar idag tycker att det är fascinerande när de får höra att sådana som du existerar ha ha.

Jag tror inte att föräldrar som arbetar hela dagarna åker hem och lagar mat till grannskapets barn. Var och en har nog med sitt eget.
Citera
2022-06-09, 08:45
Avstängd
micro113s avatar
Citat:

Nope, här där jag bor fungerar det fortfarande så bland barnfamiljerna.
Citera
2022-06-09, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Jag satt på rummet medan min kompis åt. Det var inget konstigt med det. Min mamma skulle ha blivit jättearg om jag kommit hem mätt när hon lagat mat.

Kompisens mamma var jättesnäll och bjöd alltid på fika. Men det var en oskriven regel att inte bjuda på mat. Bra, tycker jag.

Om man har vuxit upp så och tycker att det är bra så gör man väl likadant när man får egna barn.

Det är väl olika vanor helt enkelt. Det hände väl såklart att jag inte åt hos vänner med om jag skulle hem och äta strax. Men jag tycker det tillhör god sed att alltid erbjuda middag om någon är där och man ska äta själva. Sedan måste de ju inte tacka ja…
Citera
2022-06-09, 17:06
Medlem
Ju äldre man blev, desto vanligare blev det att man blev bjuden på mat. Berodde nog på att vännerna man träffade kunde bo längre och längre bort.
Citera
2022-06-09, 17:34
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agens56
Det är faktiskt en bra poäng du gör där, nämligen att man lär ut egoism med denna märkliga sedvänja. Skulle dock tro eller åtminstone hoppas att fenomenet är på utdöende, men jag vet inte. Var länge sedan jag var barn.

Jag minns förresten en kamrat vars mamma var ryska och de åt alltid ensamma utan att fråga mig om jag ville ha mat. Måste vara väldigt ovanligt för en ryska att bete sig så? Dock tog jag aldrig illa upp. Sånt var ju normalt när man var liten och man förväntade sig aldrig att bli bjuden på något.

Hur som helst. Svenskarnas största skräck verkar vara att hamna i "skuld" (verklig eller inbillad) gentemot någon. Det måste finnas historiska, antropologiska orsaker bakom detta.

Det har kanske göra med den millimeter-rättvisa på grund av protestantism? Man ska göra rätt för sig....
och därför vill inte känna att man står i skuld till någon,

mindervärdskomplex?

Jag är inte värd att bli bjuden på tex. mat och måste snabbt återgälda så ingen tror att jag är en snyltare...
Jag vill inte att någon har en hållhake på mig, att han kommer påminna mig om detta eller berätta för andra att han bjudit på mat, vilket ställer mig i dåligt dager,

Den som är satt i skuld är inte fri...

Jantelagen...

PS

Men det finns även ett annat problem bland svenskar, nämligen sådana som äter gärna hos andra, tackar inte nej till varken mat eller alkohol men aldrig bjuder tillbaka
Citera
2022-06-09, 19:59
Medlem
hasch-pundarns avatar
Älskar alla kränkta bortförklaringar som kommer på löpande band i denna tråd, stor underhållning!
Citera
2022-06-09, 21:31
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Är ju inte bara invandrare som tycker att detta beteende är uppseendeväckande och märkligt. Många svenskar, både här i tråden och i debatten i allmänhet som jag hört, håller med.
Fast det är ju enbart påhittat av psykfall som dig, som till varje pris vill pissa på svenskar.
Citera
2022-06-09, 21:35
Medlem
Bra det här med att kolla andra folks kulturer. Jag har varit hemma hos flera familjer som tillber någon gud liggande på en matta. Vad jag förstår så äter dom sin mat med bara en hand . Ja och jag vet vad dom gör med den andra handen också .men när man lånat deras toa för att slå en drill så är det alltid nåt som slår mig. Det finns inget toapapper. Wtf. Ibland har jag sett en massa stenar liggande på toaletterna ? Finns det någon som kan förklara hur det ligger till.
Citera
2022-06-09, 21:39
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasch-pundarn
Älskar alla kränkta bortförklaringar som kommer på löpande band i denna tråd, stor underhållning!
Vem tycker du behöver "bortförklaringar"? Det är bara en nigger sitter och fantiserar på Twitter, samtidigt som hon lever på svenska bidragspengar. Hon skall givetvis skickas tillbaka till Afrika.
Citera
2022-06-09, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasch-pundarn

Det är ganska patetiskt kul hur invandrare håller på egentligen. De kan gärna flytta hem igen och bjuda bäst de vill i sina egna länder, så slipper de klaga så inihelvete.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in