Citat:
Ursprungligen postat av
Agens56
Det är faktiskt en bra poäng du gör där, nämligen att man lär ut egoism med denna märkliga sedvänja. Skulle dock tro eller åtminstone hoppas att fenomenet är på utdöende, men jag vet inte. Var länge sedan jag var barn.
Jag minns förresten en kamrat vars mamma var ryska och de åt alltid ensamma utan att fråga mig om jag ville ha mat. Måste vara väldigt ovanligt för en ryska att bete sig så? Dock tog jag aldrig illa upp. Sånt var ju normalt när man var liten och man förväntade sig aldrig att bli bjuden på något.
Hur som helst. Svenskarnas största skräck verkar vara att hamna i "skuld" (verklig eller inbillad) gentemot någon. Det måste finnas historiska, antropologiska orsaker bakom detta.
Det har kanske göra med den millimeter-rättvisa på grund av protestantism? Man ska göra rätt för sig....
och därför vill inte känna att man står i skuld till någon,
mindervärdskomplex?
Jag är inte värd att bli bjuden på tex. mat och måste snabbt återgälda så ingen tror att jag är en snyltare...
Jag vill inte att någon har en hållhake på mig, att han kommer påminna mig om detta eller berätta för andra att han bjudit på mat, vilket ställer mig i dåligt dager,
Den som är satt i skuld är inte fri...
Jantelagen...
PS
Men det finns även ett annat problem bland svenskar, nämligen sådana som äter gärna hos andra, tackar inte nej till varken mat eller alkohol men aldrig bjuder tillbaka