2022-06-04, 03:47
Medlem
Doxycyklin87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knarkblomman
Du verkar dock ha svårt att klippa navelsträngen till Sverige så är det pga bidragsfusk?

Eller är du bara intresserad av svensk kultur i allmänhet?

Själv tippar jag på bidragsfusk!

"Klippa navelsträngen" - Jag sitter på ett forum ditt mongo.
Citera
2022-06-04, 03:48
Medlem
Doxycyklin87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tourni
Men grattis! Ditt intellekt och övriga kunnande om samhället motsvarar valfri förortligists så det var rätt lätt att ta fel.

Varför motsvarar det en valfri förortsligist? För att jag öppet kallar er snåla svennar för snåla? Ni är de fegaste och snålaste människorna på planeten. Säger inte det för att såra nån, utan för att ni är det. Patetiskt är det.
Citera
2022-06-04, 06:01
Medlem
smokeonthewaters avatar
Det handlar om respekt för kompisens föräldrar. De har handlat och planerat mat till sitt barn. Då är det inte så kul om barnet kommer hem mätt.

"Skaffa inte fler barn än du kan försörja."
Senast redigerad av smokeonthewater 2022-06-04 kl. 06:46.
Citera
2022-06-04, 06:35
Medlem
smokeonthewaters avatar
"Jag har några tips efter Swedengate-dramat. Låt dig inspireras av iransk kultur: bjud och tjata!
Av: Nioosha Shams"

Varför skulle vi vilja göra det?

"Veckans #Swedengate, om svenskars oförmåga att bjuda på mat, får Nioosha Shams att tänka på den iranska kultur hon också har med sig: ”I Iran har vi något som heter ’tarof’. Det handlar om att bråka i en halvtimme om vem som ska få bjuda den andra på restaurangnotan.”

Det låter ju jättejobbigt!

"Ja, jag är också en av dem som nämns i Swedengate, som fått stanna på rummet eller gå hem när min kompis familj skulle äta middag. På lågstadiet. De hade pool och tre bilar, men middagstiden var helig. Det var nog jobbigare för mamma än för mig. Att få hem en vrålhungrig unge sent på kvällen och veta att hur mycket hon än ville att jag skulle sluta gå hem till den kompisen gick det inte, vi var ju bästisar. Jag tror inte hennes föräldrar var dåliga människor heller. De hade bara drabbats av Den Svenska Kulturen. Det är lätt att bli slukad av den, jag vet."

Ja, i Sverige kan man ju förvänta sig att människor lever enligt den svenska kulturen. Om man väljer att flytta hit så får man anpassa sig.

Om du var vrålhungrig så kunde du gått hem och ätit. Det är inte kompisens föräldrars ansvar.

"Men ibland handlar det om respekt och hyfs, och det kan jag gilla. Som när någon frågar om jag vill ha en kaffe, och jag säger nej för att vara artig. Då vill jag att du ska fråga igen, så att jag kan säga ja. För att undvika kulturkrock kan ni ha det som regel: fråga alltid igen! Var inte rädda för att vara lite pushiga."

Är det vår uppgift att anpassa oss för att undvika kulturkrock? Om du är född i Sverige så borde du ha lärt dig de sociala koder som finns här.

https://www.aftonbladet.se/a/k6oXVk

Det kanske är därför integreringen till det svenska samhället inte fungerar? Våra gäster förväntar sig att vi ska anpassa oss till deras kultur i vårt land?
Passar inte vår kultur och sociala koder för gästerna så är det ju bara atr flytta någon annanstans.
Senast redigerad av smokeonthewater 2022-06-04 kl. 06:45.
Citera
2022-06-04, 09:03
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
"Jag har några tips efter Swedengate-dramat. Låt dig inspireras av iransk kultur: bjud och tjata!
Av: Nioosha Shams"

Varför skulle vi vilja göra det?

"Veckans #Swedengate, om svenskars oförmåga att bjuda på mat, får Nioosha Shams att tänka på den iranska kultur hon också har med sig: ”I Iran har vi något som heter ’tarof’. Det handlar om att bråka i en halvtimme om vem som ska få bjuda den andra på restaurangnotan.”

Det låter ju jättejobbigt!

"Ja, jag är också en av dem som nämns i Swedengate, som fått stanna på rummet eller gå hem när min kompis familj skulle äta middag. På lågstadiet. De hade pool och tre bilar, men middagstiden var helig. Det var nog jobbigare för mamma än för mig. Att få hem en vrålhungrig unge sent på kvällen och veta att hur mycket hon än ville att jag skulle sluta gå hem till den kompisen gick det inte, vi var ju bästisar. Jag tror inte hennes föräldrar var dåliga människor heller. De hade bara drabbats av Den Svenska Kulturen. Det är lätt att bli slukad av den, jag vet."

Ja, i Sverige kan man ju förvänta sig att människor lever enligt den svenska kulturen. Om man väljer att flytta hit så får man anpassa sig.

Om du var vrålhungrig så kunde du gått hem och ätit. Det är inte kompisens föräldrars ansvar.

"Men ibland handlar det om respekt och hyfs, och det kan jag gilla. Som när någon frågar om jag vill ha en kaffe, och jag säger nej för att vara artig. Då vill jag att du ska fråga igen, så att jag kan säga ja. För att undvika kulturkrock kan ni ha det som regel: fråga alltid igen! Var inte rädda för att vara lite pushiga."

Är det vår uppgift att anpassa oss för att undvika kulturkrock? Om du är född i Sverige så borde du ha lärt dig de sociala koder som finns här.

https://www.aftonbladet.se/a/k6oXVk

Det kanske är därför integreringen till det svenska samhället inte fungerar? Våra gäster förväntar sig att vi ska anpassa oss till deras kultur i vårt land?
Passar inte vår kultur och sociala koder för gästerna så är det ju bara atr flytta någon annanstans.
Hahaha! Tack men nej tack. Jag trivs bra som det är med min svenskhet. Iranska sedvänjor kan man med fördel utöva i Iran.
Citera
2022-06-04, 09:10
Medlem
Aversions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Du förstår väl dock att dom hade varit lika torra oavsett vad dom röstar på va?

Kanske, kanske inte.

Men hela fenomenet är socialdemokratisk kultur, inte svensk kultur.

En sund svensk ser grannens ungar som en del av en utökad familj. Familj-Släkt-Grannskap/By-Stad-Landskap-Land. Det är självklart att ungen ska ha mat om han/hon sitter i mitt kök. Jag känner så och det smärtar mig att vissa inte känner så.
Citera
2022-06-04, 09:35
Medlem
BonerBatmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aversion
Kanske, kanske inte.

Men hela fenomenet är socialdemokratisk kultur, inte svensk kultur.

En sund svensk ser grannens ungar som en del av en utökad familj. Familj-Släkt-Grannskap/By-Stad-Landskap-Land. Det är självklart att ungen ska ha mat om han/hon sitter i mitt kök. Jag känner så och det smärtar mig att vissa inte känner så.
Grannens unge kan ju bara traska hem å käka vilket alla ungar gjorde i den by jag växte upp. Gångerna jag åt hemma hon någon kompis kan jag knappt ens räkna på ett finger. I så fall var det något maskätet äpple som låg och ruttnade på marken. Om det krisade gick man och frågade efter ett glas vatten.
Citera
2022-06-04, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doxycyklin87
Varför motsvarar det en valfri förortsligist? För att jag öppet kallar er snåla svennar för snåla? Ni är de fegaste och snålaste människorna på planeten. Säger inte det för att såra nån, utan för att ni är det. Patetiskt är det.
Hur kan svensken vara snål när de betalar den högsta skatten i världen för att försörja människor som inte gör något om dagarna i landet eller ger bistånd till Shithole länder som Ryssland mm?
Vi ger väl mest bistånd i världen sett till vår BNP.

Fega, det kan jag dock hålla med om.
Tänk om vi kunde slå näven i bordet och säga att mina pengar är mina pengar.
Då hade vi själva fått välja vilka vi lagt våra pengar på.
Citera
2022-06-04, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mysquo
När jag var ung, innan mobiltelefonerna, när sprang man iväg och lekte hos en kompis så skulle man vara hemma en viss tid för att äta middag med sin egna familj. Om kompisen åt middag innan dess så avstod man så klart att äta hos kompisen utan väntade på rummet. Struntade man att komma hem till sin middag eller inte var hungrig så blev det gnäll hemma. På den tiden var det norm att pappan arbetade och mamma skötte om ungar och hem. Så det var så i de flesta hem på den tiden.
Idag är normen annorlunda. Ibland har man ett kompisgäng som äter hemma, andra dagar är kompisgänget av hos någon annan och äter. Det går ganska jämnt ut i långa loppet förmodar jag.
Barn är inte dumma och begriper att det kan bli lite snålt på talrikarna om det dyker upp flera oväntade gäster, men det går nästan alltid att kompensera med lite rester, grönsaker eller något annat man har hemma. Det är ett lättsamt sätt att ha lite koll på vilka kompisar som ungarna har.

Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Om man påstår - vilket skribenten gjorde i inlägget jag svarade på - att familjemiddagen är familjens sociala tid på dagen - så vill man väl att ens barn ska vara med? Annars missar man ju dagens viktigaste sociala tid med sitt barn. Det blir ologiskt att hävda att middagen är viktig för familjen ut ett socialt perspektiv, och samtidigt tycka att det är ok att barnen uteblir?

Jag kan inte fatta varför det är viktigt att ditt barn ÄTER hos vänner. Att de leker, ja. Men äter hos varann? Det känns konstruerat. Är det viktigt att ditt barn kollar på TV med lekkamratens familj också? Att barnet är med och handlar kläder? Att barnet följer med och hälsar på släkten? Följer med till tandläkaren? Vilka familjesituationer i lekkamratens familj är det VIKTIGT för dig att ditt barn deltar i? Jag tycker det är helt sjukt beteende. Man leker tillsammans. Punkt. Nåt annat behövs inte.

Jag väste upp på slutet av 60 och 70 talet. Då åt man hemma och detta var då hela familjen träffades. Efter middagen så såg föräldrarna till att man gjorde läxor osv. Efter det så kunde man eventuellt se barnprogrammen på TV och/eller vara med kompisarna en stund till.

Sen måste man även komma ihåg att vi hade det inte lika bra materiellt som dagens ungar. Det fanns inte TV spel, det fanns bara två TV kanaler sändningarna på TV började vi 4-5 tiden osv.

Detta gjorde att man oftast lekte utomhus. Man var oftast i skogen och lekte. Sparkade boll på någon öppen gräsyta, spelade hockey på gatan osv.

Så om våra föräldrar skulle ha chans att träffa oss och se till att vi skötte oss så var middagen ett bra tillfälle att göra detta på. Det var en fast hållpunkt för oss alla helt enkelt.

När jag hade barn på 80-90 talet så var de väldigt sociala och deras kompisar av oftast hemma hos oss. Så skulle jag bjuda deras kompisar på mat så hade jag fått göra detta så gott som varje dag. Vi uppmuntrade dessutom våra ungar att hålla på med olika idrotter och andra fritidsaktiviteter. Vilket innebar att middagen även blev viktig för min egen familj. Middagen blev en fast hållpunkt under dagen där vi som familj kunde träffas och prata igenom det som behövdes.

Idag när jag pratar med mina ungars kompisar som har fått barn så beklagar de att de knappt får baren utanför dörren. Eller så gnäller de på att de måste skjutsa dem till sina olika fritidsaktiviteter och knappt hinner med att laga middag under veckorna. Under min uppväxt och mina barns uppväxt så fick ungarna själva ta sig till sina fritidsaktiviteter. Att cykla eller ta bussen själv till dit var helt naturligt.

Så middagen idag är inte lika viktig idag socialt sett för en familj de träffas ju ändå under dagen. Då är det enklare att låta någon annans unge vara med och äta.
Citera
2022-06-04, 11:37
Medlem
BoulevardAlrunas avatar
Att man i visa kulturer tjatar på en att ta mer mat är rätt jobbigt. Det finns denna tradition i Spanien speciellt bland äldre. Först tycker man det är så charmigt och typiskt sydländskt efter ett tag blir man trött på det. Det är som en "dans" och jag inser at vissa kulturer har detta fenomen men egentligen är det rätt korkat. Har man ätit en stor portion och sedan inte vill ha mer är u bara naturligt och logiskt. Här i Sverige är det ingen som tjatar Ta mer ta mer vilket jag uppskattar

Jag ser inget "generöst" med detta beteende utan mest en jobbig sedvänja som man som svensk och gäst helt enkelt får anpassa sig till.
Citera
2022-06-04, 11:38
Medlem
beheadeds avatar
Citat:

Jag håller med dig. Och svenskarna borde vara ännu snålare. Vi borde avskaffa alla former av bidrag och ekonomiska stöd till invandrare. Vi borde också avskaffa allt bistånd.

Svenska skattebetalares pengar ska enbart gå till svenskar.

Inga parasiter på våra gator!
Citera
2022-06-04, 11:40
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Åk hem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in