Citat:
Ursprungligen postat av
lapon
Detta är en intressant fråga som jag ser, när jag läser tråden, att du delvis har fått svar på redan. Erkännandet av utbrytarrepublikerna utgjorde en väsentlig faktor inför inledandet av hela den "militära operationen". Eftersom det ryska angreppet sedan blev så synnerligen aggressivt över stora delar av Ukraina, ända borta i Kiev, har striderna förklarligt nog koncentrerats kring just dessa städer i Donbass, när den ryska armén bytt strategi. På ett tidigt stadium kände sig många civila i Donetsk och Lugansk dock nödgade att fly till Ryssland. Efterhand har den administrativa situationen i dessa städer blivit något komplicerad. Kreml har utsett en "kurator" som ska ha någon slags koordinerande roll för båda städerna. "Regeringen" i Donetsk med Denis Pusjilin som chef avgick i dagarna, och en ställföreträdare har utsetts.
Och ännu har alltså ingen av dessa folkrepubliker ingått i själva Ryska Federationen, även om frågan förts på tal.
Någon annan i tråden kanske är mer insatt i turerna ?
-
Jo det har jag fattat, de krävde erkännandet av Krim och Donbass som ryska.
Det jag undrar med östra Ukraina är att en stor del av befolkningen är rysk, till skillnad från i västra ukraina. Krim bestod av ryssar och krimtatarer, inte så många ukrainare. Det känns inte som att gränsdragningen var helt självklar från början.
Men när nu ryssarna bombar även i östra Ukraina drabbar det väl ryska civila värst, eftersom det är mest rysktalande där. Jag hade trott att det skulle bli en promenadseger, men det är ukrainska armén som gått in i städerna i utbrytarrepublikerna? Annars är det obegripligt att de bombar dem.