2022-06-22, 14:11
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
En drönare spränger ett oljeraffinaderi inne i Ryssland. Putin kan inte hålla sin militära operation ifrån Ryssland nu. Ryssland brinner.

Man ser hur den flyger och störtar i raffinaderiet.
https://twitter.com/antiputler_news/status/1539524305184235520

Jag vill inte hälla smolk i glädjebägaren men elden verkar redan vara släckt.

...The blaze occurred at the Novoshakhtinsky oil refinery, affecting an area of around 50 square meters, and was quickly put out, the emergency services said. There were no injuries or fatalities, they added...
Citera
2022-06-22, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP

...The blaze occurred at the Novoshakhtinsky oil refinery, affecting an area of around 50 square meters, and was quickly put out, the emergency services said. There were no injuries or fatalities, they added...

Underskatta inte den psykologiska effekten. Detta skulle bli en special military operation men det kan pågå så lång tid att månader blir till år.

Många ryska generaler hinner avskedas och många ukrainska generaler hinner dödas.

VANSINNE att göra speciella militära operationer, ryska folket inser detta till slut att något gick fel.
Citera
2022-06-22, 14:18
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Nu var det ju inte det jag skrev, men frågan är intressant.

Jag går ut från att vid en fred efter att Ukraina gett upp efter att ha insett övermakten (utan västliga vapen) i mars hade Ukraina mist Donbass, och kanske Kherson/Melitopol. Min gissning är att det inte blir någon stor motståndsrörelse i Donbass (det har inte funnits i DPR/LPR och absolut inte på Krim). Om ryssarna fått Kherson/Melitopol hade det blivit något mellanting. Men knappast den gigaslakt vi nu bevittnar. Min gissning är att ryssarna tagit Kherson och Melitopol för att de bedömer att de är realistiska att hålla utan stora gerillaoperationer.

Men visst, säker kan man aldrig vara. Den största risken tänker jag i det scenariet hade varit att Ukraina helt enkelt inte hade gett upp och det hade aldrig blivit någon fred. De hade gjort små raider och nålsticksattacker. Enda sättet för ryssarna hade varit att statuera exempel och bomba deras städer eller ockupera delar som är väldigt anti-ryska som en buffertzon. Det hade också kunnat resultera i höga dödssiffror.

Nej de har tagit de områdena för att det var där de lyckades, de lade lika mycket kraft på att ta Kharkiv och ännu mer resurser på att ta norra Ukraina och Kiev. De har ju lagt enorm möda på Donbas men går fram väldigt långsamt, det är inget de valt. Och nej de andra fronterna var inte "undanmanövrer och fyrdimensionellt schack."
Citera
2022-06-22, 14:29
Medlem
Citat:

Jag går ut från att vid en fred efter att Ukraina gett upp efter att ha insett övermakten (utan västliga vapen) i mars hade Ukraina mist Donbass, och kanske Kherson/Melitopol. Min gissning är att det inte blir någon stor motståndsrörelse i Donbass (det har inte funnits i DPR/LPR och absolut inte på Krim). Om ryssarna fått Kherson/Melitopol hade det blivit något mellanting. Men knappast den gigaslakt vi nu bevittnar. Min gissning är att ryssarna tagit Kherson och Melitopol för att de bedömer att de är realistiska att hålla utan stora gerillaoperationer.

Men visst, säker kan man aldrig vara. Den största risken tänker jag i det scenariet hade varit att Ukraina helt enkelt inte hade gett upp och det hade aldrig blivit någon fred. De hade gjort små raider och nålsticksattacker. Enda sättet för ryssarna hade varit att statuera exempel och bomba deras städer eller ockupera delar som är väldigt anti-ryska som en buffertzon. Det hade också kunnat resultera i höga dödssiffror.
Detta inlägget av dig, skall jag förevigt minnas. Är nästintill lamslagen utav ditt konstaterande här, se det fetade. Så, Ryssland har gått in i Ukraina för att rädda folket I Donbass från alla dessa års attackerande från motståndsrörelser som inte finns? 14.000 dödade ryssar som har blivit dödade utav motståndsrörelser som inte finns???. Är svårt att hänga med i de logiska svängningarna här . SIGH
Citera
2022-06-22, 14:31
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Nej de har tagit de områdena för att det var där de lyckades, de lade lika mycket kraft på att ta Kharkiv och ännu mer resurser på att ta norra Ukraina och Kiev. De har ju lagt enorm möda på Donbas men går fram väldigt långsamt, det är inget de valt. Och nej de andra fronterna var inte "undanmanövrer och fyrdimensionellt schack."

Jag tolkar deras manövrar i norra Ukraina som en kombination av raid, binda trupper, och optionalitet på att Zelensky & co skulle gå i panik. I min tolkning var det aldrig meningen att hålla de territorierna, Kharkov möjligen undantaget om den fallit genom förräderi. Om de hade gjort det, så hade resultatet blivit ett blodigt gerillakrig precis som tidigare frågeställare nämnde. Eller kanske hade ryssarna en väldigt dynamisk approach; de har hållit de områden som visat sig mest ryssvänliga. Om Melitopol hade varit extremt vanskligt hade de kanske backat tillbaka därifrån också, liksom de gjorde i norra Ukraina. De valde själv att backa bort, de blev inte pressade ut på samma vis som Zelenskys trupper blir pressade ut från Donbass.

Nu gick det ju extremt lätt att ta Kherson, så det är svårt att göra jämförelser med hur mycket kraft de la jämfört med i norr. Det finns de som tror att ryssarna hade liknande "deals" med korrupta krafter i norra Ukraina, men att de blev misslyckade eller lurade.
Citera
2022-06-22, 14:35
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OnceUponACreek
Detta inlägget av dig, skall jag förevigt minnas. Är nästintill lamslagen utav ditt konstaterande här, se det fetade. Så, Ryssland har gått in i Ukraina för att rädda folket I Donbass från alla dessa års attackerande från motståndsrörelser som inte finns? 14.000 dödade ryssar som har blivit dödade utav motståndsrörelser som inte finns???. Är svårt att hänga med i de logiska svängningarna här . SIGH

Jag förstår det som att du ser DPR som motståndsrörelsen? Låt oss använda din terminologi. I så fall menar jag motståndsrörelsen till motståndsrörelsen Du såg väl inte mycket gerilla-attacker i staden Donetsk t ex förra året? Där var totalt 21 döda av stridigheter, i princip alla av shelling om jag förstår det rätt.
Citera
2022-06-22, 14:41
Medlem
Citat:
Jag förstår det som att du ser DPR som motståndsrörelsen? Låt oss använda din terminologi. I så fall menar jag motståndsrörelsen till motståndsrörelsen Du såg väl inte mycket gerilla-attacker i staden Donetsk t ex förra året? Där var totalt 21 döda av stridigheter, i princip alla av shelling om jag förstår det rätt.
Nej, det gör jag definitivt inte. Jag tycker bara det är lite roligt att de som suttit och hävdat att LPR/DPR och civilia i Donbass har blivigt attackerade i åratal från vad som I allra högsta gradvore att i så fall anses vara UKRAINSK motståndsrörelse. Och nu plötsligt menar du på att - 1 : Den hade troligen(enligt dig) inte uppstått, och 2 : Eftersom att den INTE funnits. Som sagt, vad är det isåfall Ryssland gått in för att som det heter, slå tillbaka?
Citera
2022-06-22, 14:42
Medlem
QuietExits avatar
Ryssarna svarar med att skicka sin drönare till Turkiet 😳😀 https://twitter.com/BurakV13/status/1539550690804133888?s=20&t=tziMYU3MTtyAKcM2_--KSg
Citera
2022-06-22, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP

vi här i Sverige är så glada ändå,, trots släckt!😊
Citera
2022-06-22, 14:49
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OnceUponACreek
Nej, det gör jag definitivt inte. Jag tycker bara det är lite roligt att de som suttit och hävdat att LPR/DPR och civilia i Donbass har blivigt attackerade i åratal från vad som I allra högsta gradvore att i så fall anses vara UKRAINSK motståndsrörelse. Och nu plötsligt menar du på att - 1 : Den hade troligen(enligt dig) inte uppstått, och 2 : Eftersom att den INTE funnits. Som sagt, vad är det isåfall Ryssland gått in för att som det heter, slå tillbaka?

Ukrainska reguljära armén och extremnationalistisk milis artilleribombade befolkningen i Donbass, samt den separatistiska milisen. Inom de områden som var seperatistkontrollerade (DPR) fanns såvitt jag vet inte någon väpnad opposition. Den var på "andra sidan gränsen".
Citera
2022-06-22, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Jag har förklarat det flera gånger tidigare men jag tar det kort:

I princip all produktionsutrustning i Ryssland kommer från väst.
All hård och mjukvara (PLC-system) kommer från väst/Japan
Att ersätta MS Windows kommer att ta stora resurser o.s.v.

På grund av kriget har Ryssland drabbats av en brain drain de lux, kunskapen har flytt landet
Ryska ingenjörers medelålder är ca 55 år och återväxten är låg bl.a beroende på kunskapsflykten.
Rysslands substitutionsförsök kommer att ta årtionden att genomföra speciellt då Ryssland är ett relativt lågtechland.

För militärindustrin är situationen en fullständig katastrof. Alla avancerade vapen innehåller vitala komponenter från väst.

Jag skulle kunna utveckla det mycket mer men med allt sammantaget kommer Rysslands industri att skickas tillbaka många årtionden.
Du menar utrustning, elektronik och lyxartiklar. Det pågår inte större "brain-drain" än i många andra EU-länder och hatet dom nu möter från väst förhindrar det effektivt. Ytterligare en effekt som tydligen inte vägdes in då alla korkade sanktioner sattes.

Så du menar att ryssarna är för dumma att själva ersätta produktionsutrustnig, mjukvara och mycket annat dom nu inte kan köpa in från vänliga länder? Det finns numera många olika operativsystem för datorer och Kina har i stort sett bytt ut mot eget i statliga institutioner och företag så man får anta Ryssland gjort eller gör likadant. Vad det gäller mjukvaror ser det likadant ut och det finns även en uppsjö av fria programvaror i alla områden, till och med ASIC-utveckling eller avancerad CAD-CAM om man nu inte kan göra själv eller köpa licenser.

Du verkar inte medveten om Rysslands produktionskapacitet, utbilningsnivå eller avancerade teknik. Man har ett mycket stort militärindustriellt komplex precis som USA med skillnaden att det är helt oberoende av andra, egen energi, mineraler och metaller. Någon har byggt upp dessa industrier som tillverkar atomubåtar, krigsfartyg, stridsflyg, civilt flyg, bilar, lastbilar, dragfordon, rymdraketer, kärnvapen ... listan kan göras lång. Det är väl bara lilla Svergie som kan gör sådant.

Inga av Rysslands avancerade vapen innehåller vitala komponenter från väst, inga vapen alls. Det där är enbart en spegling från USA som är beroende av metaller och komponeter från Kina och Ryssland. Ryssland har varit strategiskt smarta här och sanktionerna från 2014 åtgärdade det lilla beroendet dom hade.

Du verkar inte har varit intresserad att följa St. Petersburg International Economic Forum (SPIEF). Visst kommer det att svida då nya leveranskedjor ska byggas upp med stabila parters internt eller genom import. Men det kommer att svida lika mycket för oss som måste göra detsamma och dessutom även ta hem mycket industri som hamnat i asien på senare år. Det finns en stor optimism och många ser möjligheter i Ryssland nu. Pengar läcker inte längre ut ur landet och rubeln stärks genom genom stora exportinkomster. Putin och andra i toppen är lika förvånade över den typen av hjälp väst gav dom genom sanktionerna och avkopplingen från väst. Mycket av pengarna kan nu användas att bygga upp nya industrier och tjänster utanför det stora militärindustriella komplexet samtidigt som det som redan fanns kan rustas upp. Kraften i patrioism är stor och man blir lite avundsjuk då det är "förbjudet" i vårt land. Vill sedan väst köpa då dom lugnat ner sig så är dom välkommen men tilliten till väst är för alltid bort nu. Ryssland har märklig nog blivit mer kapitalistisk och marknadsvänlig än USA som försöker styra ekonomier och marknader, nu senast priskarteller.

Alla biltillverkare som tidigare var i Ryssland står i kö för att återkomma och naturligtvis andra industrier och även nya då väst lärt övriga vad Ryssland har att erbjuda.

Det är bara att konstatera att din kunskap om Ryssland kommer från 80-90-tal och är irrelevant i dag. Samma misstag har ju väst politiker gjort då dom trodde dom kunde krossa Rysslands ekonomi, regim och dessutom militär med sanktioner och använda Ukraina som proxy för krig.

Det är ingen som helst mening att du utvecklar det hela mer för trots min begränsade kunskap om just Ryssland som vet jag betydligt mer än dig. Jag tackar ändå att du utvecklade vad du menade och trodde men jag rekomenderar att du utforskar Ryssland och Kina mer och sitt inte fast i gammal kunskap.
Citera
2022-06-22, 14:57
Medlem
Citat:

Det mesta tyder nog på att Ukraina kommer inte ge upp med eller utan hjälp utifrån , om den
olagliga ockupationen fortsätter kanske det på sikt övergår i gerilla krig och sabotage verksamhet.
Det man säkert kan säga här är att ockupationsmaktens styrkor aldrig någonsin kommer känna sig
säkra eller välkomna på Ukrainskt territorium.
Enligt opinions undersökningar i Donbas skulle ju ca:30 % av befolkningen kunna tänka sig tillhöra Ryssland och ca 60% ville tillhöra Ukraina 10 % ville/vågade inte svara vilket kan göra
70 mot 30 i verkligheten .
För mig blir det då tydligt att Ryssarna måste ge sig av ju fortare desto bättre för alla
även för dom själva
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in