Citat:
Ursprungligen postat av
Arccosinus
Jag har förklarat det flera gånger tidigare men jag tar det kort:
I princip all produktionsutrustning i Ryssland kommer från väst.
All hård och mjukvara (PLC-system) kommer från väst/Japan
Att ersätta MS Windows kommer att ta stora resurser o.s.v.
På grund av kriget har Ryssland drabbats av en brain drain de lux, kunskapen har flytt landet
Ryska ingenjörers medelålder är ca 55 år och återväxten är låg bl.a beroende på kunskapsflykten.
Rysslands substitutionsförsök kommer att ta årtionden att genomföra speciellt då Ryssland är ett relativt lågtechland.
För militärindustrin är situationen en fullständig katastrof. Alla avancerade vapen innehåller vitala komponenter från väst.
Jag skulle kunna utveckla det mycket mer men med allt sammantaget kommer Rysslands industri att skickas tillbaka många årtionden.
Du menar utrustning, elektronik och lyxartiklar. Det pågår inte större "brain-drain" än i många andra EU-länder och hatet dom nu möter från väst förhindrar det effektivt. Ytterligare en effekt som tydligen inte vägdes in då alla korkade sanktioner sattes.
Så du menar att ryssarna är för dumma att själva ersätta produktionsutrustnig, mjukvara och mycket annat dom nu inte kan köpa in från vänliga länder? Det finns numera många olika operativsystem för datorer och Kina har i stort sett bytt ut mot eget i statliga institutioner och företag så man får anta Ryssland gjort eller gör likadant. Vad det gäller mjukvaror ser det likadant ut och det finns även en uppsjö av fria programvaror i alla områden, till och med ASIC-utveckling eller avancerad CAD-CAM om man nu inte kan göra själv eller köpa licenser.
Du verkar inte medveten om Rysslands produktionskapacitet, utbilningsnivå eller avancerade teknik. Man har ett mycket stort militärindustriellt komplex precis som USA med skillnaden att det är helt oberoende av andra, egen energi, mineraler och metaller. Någon har byggt upp dessa industrier som tillverkar atomubåtar, krigsfartyg, stridsflyg, civilt flyg, bilar, lastbilar, dragfordon, rymdraketer, kärnvapen ... listan kan göras lång. Det är väl bara lilla Svergie som kan gör sådant.
Inga av Rysslands avancerade vapen innehåller vitala komponenter från väst, inga vapen alls. Det där är enbart en spegling från USA som är beroende av metaller och komponeter från Kina och Ryssland. Ryssland har varit strategiskt smarta här och sanktionerna från 2014 åtgärdade det lilla beroendet dom hade.
Du verkar inte har varit intresserad att följa St. Petersburg International Economic Forum (SPIEF). Visst kommer det att svida då nya leveranskedjor ska byggas upp med stabila parters internt eller genom import. Men det kommer att svida lika mycket för oss som måste göra detsamma och dessutom även ta hem mycket industri som hamnat i asien på senare år. Det finns en stor optimism och många ser möjligheter i Ryssland nu. Pengar läcker inte längre ut ur landet och rubeln stärks genom genom stora exportinkomster. Putin och andra i toppen är lika förvånade över den typen av hjälp väst gav dom genom sanktionerna och avkopplingen från väst. Mycket av pengarna kan nu användas att bygga upp nya industrier och tjänster utanför det stora militärindustriella komplexet samtidigt som det som redan fanns kan rustas upp. Kraften i patrioism är stor och man blir lite avundsjuk då det är "förbjudet" i vårt land. Vill sedan väst köpa då dom lugnat ner sig så är dom välkommen men tilliten till väst är för alltid bort nu. Ryssland har märklig nog blivit mer kapitalistisk och marknadsvänlig än USA som försöker styra ekonomier och marknader, nu senast priskarteller.
Alla biltillverkare som tidigare var i Ryssland står i kö för att återkomma och naturligtvis andra industrier och även nya då väst lärt övriga vad Ryssland har att erbjuda.
Det är bara att konstatera att din kunskap om Ryssland kommer från 80-90-tal och är irrelevant i dag. Samma misstag har ju väst politiker gjort då dom trodde dom kunde krossa Rysslands ekonomi, regim och dessutom militär med sanktioner och använda Ukraina som proxy för krig.
Det är ingen som helst mening att du utvecklar det hela mer för trots min begränsade kunskap om just Ryssland som vet jag betydligt mer än dig. Jag tackar ändå att du utvecklade vad du menade och trodde men jag rekomenderar att du utforskar Ryssland och Kina mer och sitt inte fast i gammal kunskap.