Citat:
Ursprungligen postat av
svampsson
Med tanke på den nuvarande låga kvantiteten och knackiga kontinuiteten av relevanta vapensystem som skickas till de Ukrainska väpnade styrkorna har jag svårt att se dom lyckas med några större offensiver öht, så länge inte det sker en mer eller mindre kollektiv mental kollaps för Ryssarna på något av frontavsnitten. Ukrainarna kämpar tappert och gör nog det bästa med vad de har att tillgå. Men de blir sakta men säkert uppätna i Donbass. Låt inte lite feelgood-nyheter om återtagandet av ett par byar här och där i Öst eller söder lura oss- så länge ryssarna har ett sådant fruktansvärt numerärt övertag i långdistans vapen och artilleri som dom har ser det dystert ut och det bekräftas av trupperna vid fronten, gång på gång.
Manpads, javelins, drönare och ett hopkok av tyngre grejer väst skickat, i all ära. Men det är alldeles för lite, alldeles för lite- om man menar allvar med storskaliga motoffensiver inom en snar framtid.
Jag undrar genuint om Väst ens önskar att Ukraina vinner kriget eller om politikerna mest vill slå Putin lite på handen i hopp om att han tycker kriget börjar kosta för mycket, inte sett till människoliv alltså, för det skiter han i, men ekonomiskt och/eller politisk oro inrikes. Den typen av diplomatisk lösning hade varit en ännu större tragedi just waiting to happen, det finns inget som säger att Ryssarna inte hade återgrupperat, slicka såren och återigen hitta på anledningar till en ny invasion. De kommer alltid ha god tillgång på yrkessoldater a.k.a kanonmat pga alla fattiga regioner runt om i landet, främst i Öst. Det väst hade behövt göra men som inte är realistiskt är att göra som de allierade gjorde mot Nazityskland i slutet av kriget, minus terrorbomningar av civila mål. Det next best thing blir då att orsaka ett totalt nederlag på slagfältet för Ryssland. Så totalt att deras artilleri, långdistanvapensystem och numerära vapenövertag bara blir siffror på ett papper. Då tappar snart gemene soldat och högre ledning tron på riktigt. Men jag ser som sagt inte detta heller som realistiskt eftersom de relevanta system som vi känner till har skickats är, för ett helhetsperspektiv, en fjärt i rymden. Man kan som ukraina-vän bara hoppas på att nån kan skriva upp tempot och beslutsamheten å Ukrainas vägnar
Dessa HIMAR-system som skickas över i antal om kanske 10 st var från britterna och amerikanarna hade behövt vara minst det tredubbla för att göra verklig skillnad. Och då är dom systemen som Ukraina får nerbantade rent teknologiskt.
Kan det finnas en strategi bakom varför väst tar lång på sig att sköta logistiken till Ukraina?
Just nu rullar moderna stridsvagnar in i Ukraina från Ryssland.
USA har sagt att dom VILL dra ut på kriget så att Ryssland mattas ut.
Jag har svårt att tro att en rysk soldat har något att säga emot. Dessutom är Ryssland inte rädd för att offra 10 miljoner av sin befolkning. Dom har ca 140 miljoner. Ryssland är inte heller rädd att bli fattig av kriget, för allt styrs ändå från Moskva.
Som sagt: Jag vet inte varför det tar så lång tid att stödja Ukraina med vapen.