2022-06-09, 00:12
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NukeTheWhales
Jag har goda nyheter för rysstrollen som hävdar att sanktionerna inte biter på Ryssland, att Ryssland går som tåget och att EU går mot katastrof!

Ryssland har lyckats med något jag trodde var helt omöjligt!

Att få svenska Systembolagets ölpriser att framstå som rimliga!

Krusovice (Tjeckien) 17.50 kr på bolaget, nu 27 kr = 169 rubel i Ryssland!
Hofbräu (Tyskland) 22.90 kr på bolaget, nu 43.50 kr = 270 rubel i Ryssland!
Guinness Draught (Irland) 23:40 kr på bolaget, nu 40 kr = 249 rubel i Ryssland!

Vilken seger för Ryssland!

Glory to Soviet Russia!

Konstantin, Inside Russia, besöker en vanlig stormarknad. Drickbart från 11 minuter in.
GROWING CRISIS | Food Prices, Shortages, Baby Formula

Exploring a regular Russian food supermarket in search for prices, shortages and baby formula.
https://www.youtube.com/watch?v=cl8QOaCltzk

"Rubeln är stronk"
Verkar inte direkt vara bra för befolkningen.
Stagflation...
Citera
2022-06-09, 00:13
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svampsson
Med tanke på den nuvarande låga kvantiteten och knackiga kontinuiteten av relevanta vapensystem som skickas till de Ukrainska väpnade styrkorna har jag svårt att se dom lyckas med några större offensiver öht, så länge inte det sker en mer eller mindre kollektiv mental kollaps för Ryssarna på något av frontavsnitten. Ukrainarna kämpar tappert och gör nog det bästa med vad de har att tillgå. Men de blir sakta men säkert uppätna i Donbass. Låt inte lite feelgood-nyheter om återtagandet av ett par byar här och där i Öst eller söder lura oss- så länge ryssarna har ett sådant fruktansvärt numerärt övertag i långdistans vapen och artilleri som dom har ser det dystert ut och det bekräftas av trupperna vid fronten, gång på gång.
Manpads, javelins, drönare och ett hopkok av tyngre grejer väst skickat, i all ära. Men det är alldeles för lite, alldeles för lite- om man menar allvar med storskaliga motoffensiver inom en snar framtid.

Jag undrar genuint om Väst ens önskar att Ukraina vinner kriget eller om politikerna mest vill slå Putin lite på handen i hopp om att han tycker kriget börjar kosta för mycket, inte sett till människoliv alltså, för det skiter han i, men ekonomiskt och/eller politisk oro inrikes. Den typen av diplomatisk lösning hade varit en ännu större tragedi just waiting to happen, det finns inget som säger att Ryssarna inte hade återgrupperat, slicka såren och återigen hitta på anledningar till en ny invasion. De kommer alltid ha god tillgång på yrkessoldater a.k.a kanonmat pga alla fattiga regioner runt om i landet, främst i Öst. Det väst hade behövt göra men som inte är realistiskt är att göra som de allierade gjorde mot Nazityskland i slutet av kriget, minus terrorbomningar av civila mål. Det next best thing blir då att orsaka ett totalt nederlag på slagfältet för Ryssland. Så totalt att deras artilleri, långdistanvapensystem och numerära vapenövertag bara blir siffror på ett papper. Då tappar snart gemene soldat och högre ledning tron på riktigt. Men jag ser som sagt inte detta heller som realistiskt eftersom de relevanta system som vi känner till har skickats är, för ett helhetsperspektiv, en fjärt i rymden. Man kan som ukraina-vän bara hoppas på att nån kan skriva upp tempot och beslutsamheten å Ukrainas vägnar

Dessa HIMAR-system som skickas över i antal om kanske 10 st var från britterna och amerikanarna hade behövt vara minst det tredubbla för att göra verklig skillnad. Och då är dom systemen som Ukraina får nerbantade rent teknologiskt.

Kan det finnas en strategi bakom varför väst tar lång på sig att sköta logistiken till Ukraina?

Just nu rullar moderna stridsvagnar in i Ukraina från Ryssland.
USA har sagt att dom VILL dra ut på kriget så att Ryssland mattas ut.

Jag har svårt att tro att en rysk soldat har något att säga emot. Dessutom är Ryssland inte rädd för att offra 10 miljoner av sin befolkning. Dom har ca 140 miljoner. Ryssland är inte heller rädd att bli fattig av kriget, för allt styrs ändå från Moskva.

Som sagt: Jag vet inte varför det tar så lång tid att stödja Ukraina med vapen.
Citera
2022-06-09, 00:14
Medlem
HejaFinlands avatar
Folk försöker bada men då skjuter ryssarna artilleri på dem!
https://twitter.com/antiputler_news/status/1534618193645510656
Citera
2022-06-09, 00:15
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Men USA ska skicka raketer som har kortare längd.

En fråga: Varför tar det så lång tid för väst att skicka vapen?
Jag menar, någon strategi måste det vara?

Vill man att Ryssland ska gå in med mer modernt material och sedan ska man skjuta sönder det?

De inga moderna vapen kvar. Att de västerländska systemen tycks dröja beror främst på utbildning av desamma. Sedan ska de givetvis ge sig till känna på slagfältet högst ”slumpmässigt” när det så är dags….
Citera
2022-06-09, 00:16
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Vet inte, men jag gissar att ryssen har ganska bra koll på vad NATO och USA transporterar in i västra Ukraina och beskjuter depåer och knutpunkter samt transportvägar fram till Donbas.

Ryssen har dåligt koll ska du veta. Nog för jag vet att Ryssland har bra saker, men dålig koll ha dom på analysera och övervaka.

Jag tror att logistiken gör det svårt för väst att fylla på i öst.
Jag tycker att Ukraina borde gå över till gerilla-krig istället.
Citera
2022-06-09, 00:18
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
De inga moderna vapen kvar. Att de västerländska systemen tycks dröja beror främst på utbildning av desamma. Sedan ska de givetvis ge sig till känna på slagfältet högst ”slumpmässigt” när det så är dags….

Zelensky pratade om att de skulle utbilda 1 miljon soldater. Kommer det bli av?
USA är väll dom som styr Ukraina en hel del också?

När det är dags? Va?
Citera
2022-06-09, 00:22
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Zelensky pratade om att de skulle utbilda 1 miljon soldater. Kommer det bli av?USA är väll dom som styr Ukraina en hel del också?När det är dags? Va?

De håller på, de har redan 700 000. Det kommer bli mer än 1 miljon. Det behövs när de skall befria de förtryckta ukrainarna i Ryssland.
Citera
2022-06-09, 00:26
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
De håller på, de har redan 700 000. Det kommer bli mer än 1 miljon. Det behövs när de skall befria de förtryckta ukrainarna i Ryssland.

Har du någon mer information om detta?
700 tusen låter mycket på en sådan kort tid.
Citera
2022-06-09, 00:28
Medlem
Citat:
Vet inte, men jag gissar att ryssen har ganska bra koll på vad NATO och USA transporterar in i västra Ukraina och beskjuter depåer och knutpunkter samt transportvägar fram till Donbas.

En gissning är vad du har?
Visa att din gissning inte är tagen ur luften tack?
Citera
Medlem
Drozds avatar
Citat:
Ryssen har dåligt koll ska du veta. Nog för jag vet att Ryssland har bra saker, men dålig koll ha dom på analysera och övervaka.

Jag tror att logistiken gör det svårt för väst att fylla på i öst.
Jag tycker att Ukraina borde gå över till gerilla-krig istället.

Tror ryssarna har rätt bra koll på vad som sker logistikmässigt i västra Ukraina. Självklart ligger de långt efter USA vad gäller signalspaning och satellitövervakning (och USA ger såklart all relevant underrättelseinfo till Ukraina), men uppenbarligen når inte mycket av västs vapen Donbas.
Citera
Bannlyst
Citat:
Vet inte om denna länkats förut, men här ger en överste vid Österrikes militärakademi en grymt informativ (och neutral) 15-minuters genomgång av slaget om Donbass:
https://m.youtube.com/watch?v=RpC1kXhW2Lw

Är förvisso en vecka gammal, men ändå mycket sevärd och pedagogisk för den som föredrar fakta framför propaganda.

Är artikeln en vecka gammal?

Rysk?

Tja.

Då har väl ryssland vunnit kriget, rullat in i Kiev och återinsatt Faarbror Vanja vid makten.

Horder av Ukrainare har gått man ur huse för att, engagerat och livfullt, hylla sitt nya herrefolk.

Vi andra kallar det för en våt dröm.
Citera
2022-06-09, 00:31
Medlem
oyinbozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Numer är det slut med ryskt virke i Sverige, ryskt virke är konfliktklassat.

Tok-Frans bor nog inte i Sverige, ryskt virke var ovanligt i Sverige redan innan dom invaderade Ukraina.
Inte bara det, hans högaktade rundtimmer till det imaginära båthuset har ju såklart "förädlats" av typ ENSO, men nöten tror ju också att varenda bensinkrona går rakt ner i dvärgens ficka...

Inte undra på att det går åt helvete på nästan samtliga plan för ryssen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in