2022-06-08, 23:53
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Jag tvekar inte en sekund om så krävs på att slakta ryssar som sätter sin fot i Sverige eller Finland för den delen.

Men jag är ordentligt orolig då jag misstänker att USA vill ha den här konflikten.

Det är svårt eller rent ut sagt omöjligt att diskutera frågan med dagens debatt-klimat.

Jag förstår fortfarande inte vad/vem du håller på?

Vem/vad är just DU villig att dö för?
Citera
2022-06-08, 23:55
Medlem
Drozds avatar
Vet inte om denna länkats förut, men här ger en överste vid Österrikes militärakademi en grymt informativ (och neutral) 15-minuters genomgång av slaget om Donbass:
https://m.youtube.com/watch?v=RpC1kXhW2Lw

Är förvisso en vecka gammal, men ändå mycket sevärd och pedagogisk för den som föredrar fakta framför propaganda.
Senast redigerad av Drozd 2022-06-08 kl. 23:58.
Citera
2022-06-08, 23:56
Medlem
oyinbozs avatar
Citat:
Räcker det inte med all bensin jag tankar?

Vad köper ryssen av svensken?
Nu köper knappt ryssen något. Har du missat sanktionerna?

Men kom igen nu, sluta slingra dig - NÄMN EN RYSK VARA I DITT HEM! Kan du inte?

Hur var det med barnsagan om den där kungen som var naken...
Citera
2022-06-09, 00:01
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyinboz
Nu köper knappt ryssen något. Har du missat sanktionerna?

Men kom igen nu, sluta slingra dig - NÄMN EN RYSK VARA I DITT HEM! Kan du inte?

Hur var det med barnsagan om den där kungen som var naken...

Virket till mitt båthus kom från Ryssland.
Räknas det?
Citera
2022-06-09, 00:04
Medlem
Sgt.Blands avatar
Det var flera veckor sen som UAF gjorde framstötar mot Kherson. Dags igen nu vad det verkar.

https://twitter.com/CanadianUkrain1/status/1534656536156438535
Citera
2022-06-09, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
…och det här svaret har att göra med sanktioner anser du?

Är du också en expert på nationalekonomi?
Många Putin- och diktaturkramare här i tråden försöker i alla fall att framstå som sådana men har ingen som helst aning om orsak och verkan.

Ta nu och gör ett nytt försök med att försöka förstå, du behöver inte förnedra dig själv genom att här i tråden redovisa vad du kommer fram till. Lycka till!

Ryssland håller sakta på att dö, oavsett resultatet av kriget

Bloomberg: EU matar in i snitt 751 miljoner euro VARJE DAG till Ryssland. Rubeln starkare an fora sanktioner.
Citera
2022-06-09, 00:06
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Vet inte om denna länkats förut, men här ger en överste vid Österrikes militärakademi en grymt informativ (och neutral) 15-minuters genomgång av slaget om Donbass:
https://m.youtube.com/watch?v=RpC1kXhW2Lw

Är förvisso en vecka gammal, men ändå mycket sevärd och pedagogisk för den som föredrar fakta framför propaganda.

Men USA ska skicka raketer som har kortare längd.

En fråga: Varför tar det så lång tid för väst att skicka vapen?
Jag menar, någon strategi måste det vara?

Vill man att Ryssland ska gå in med mer modernt material och sedan ska man skjuta sönder det?
Citera
2022-06-09, 00:06
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Virket till mitt båthus kom från Ryssland.
Räknas det?
En förädlad vara gäller väl frågan?
Ingen ifrågasätter att Ryssland har råvaror.
Vad gör de med råvarorna annat än att sälja dem?

Alla ryssar vet vad Ikea, Ericsson, Volvo, Minecraft och Spotify är.
Sverige är ett skitlitet land jämfört med Ryssland.
Vad finns det för ryska varor/varumärken som svenskar känner till (förutom råvaror)?
Senast redigerad av DikT 2022-06-09 kl. 00:29.
Citera
2022-06-09, 00:07
Medlem
svampssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Det är så klart ett problem att det tar tid att få fram vapnen till fronten.

Där får man göra mer.

Jag kan tänka mig mycket mer transporter nattetid men vi vet för lite.

Jag tycker också utan att vara expert att man är dåliga på att förstärka och kraftsamla man fastnar på något sätt med samma trupper som riskerar att bli utmattade.

Men jag kan ha fel. Jag tror att Ukraina kommer att lyckas i stora offensiver som börjar i slutet av augusti. Vapen kommer och pengar kommer också för kriget som ju är ett försvarskrig.

Med tanke på den nuvarande låga kvantiteten och knackiga kontinuiteten av relevanta vapensystem som skickas till de Ukrainska väpnade styrkorna har jag svårt att se dom lyckas med några större offensiver öht, så länge inte det sker en mer eller mindre kollektiv mental kollaps för Ryssarna på något av frontavsnitten. Ukrainarna kämpar tappert och gör nog det bästa med vad de har att tillgå. Men de blir sakta men säkert uppätna i Donbass. Låt inte lite feelgood-nyheter om återtagandet av ett par byar här och där i Öst eller söder lura oss- så länge ryssarna har ett sådant fruktansvärt numerärt övertag i långdistans vapen och artilleri som dom har ser det dystert ut och det bekräftas av trupperna vid fronten, gång på gång.
Manpads, javelins, drönare och ett hopkok av tyngre grejer väst skickat, i all ära. Men det är alldeles för lite, alldeles för lite- om man menar allvar med storskaliga motoffensiver inom en snar framtid.

Jag undrar genuint om Väst ens önskar att Ukraina vinner kriget eller om politikerna mest vill slå Putin lite på handen i hopp om att han tycker kriget börjar kosta för mycket, inte sett till människoliv alltså, för det skiter han i, men ekonomiskt och/eller politisk oro inrikes. Den typen av diplomatisk lösning hade varit en ännu större tragedi just waiting to happen, det finns inget som säger att Ryssarna inte hade återgrupperat, slicka såren och återigen hitta på anledningar till en ny invasion. De kommer alltid ha god tillgång på yrkessoldater a.k.a kanonmat pga alla fattiga regioner runt om i landet, främst i Öst. Det väst hade behövt göra men som inte är realistiskt är att göra som de allierade gjorde mot Nazityskland i slutet av kriget, minus terrorbomningar av civila mål. Det next best thing blir då att orsaka ett totalt nederlag på slagfältet för Ryssland. Så totalt att deras artilleri, långdistanvapensystem och numerära vapenövertag bara blir siffror på ett papper. Då tappar snart gemene soldat och högre ledning tron på riktigt. Men jag ser som sagt inte detta heller som realistiskt eftersom de relevanta system som vi känner till har skickats är, för ett helhetsperspektiv, en fjärt i rymden. Man kan som ukraina-vän bara hoppas på att nån kan skriva upp tempot och beslutsamheten å Ukrainas vägnar

Dessa HIMAR-system som skickas över i antal om kanske 10 st var från britterna och amerikanarna hade behövt vara minst det tredubbla för att göra verklig skillnad. Och då är dom systemen som Ukraina får nerbantade rent teknologiskt.
Citera
2022-06-09, 00:09
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Det var flera veckor sen som UAF gjorde framstötar mot Kherson. Dags igen nu vad det verkar.

https://twitter.com/CanadianUkrain1/status/1534656536156438535

Kan nog vara att det börjar dra ihop sig igen.., rapporterades ju häromdagen att ryssarna var på väg dit med förstärkningar.
Citera
2022-06-09, 00:09
Medlem
NukeTheWhaless avatar
Jag har goda nyheter för rysstrollen som hävdar att sanktionerna inte biter på Ryssland, att Ryssland går som tåget och att EU går mot katastrof!

Ryssland har lyckats med något jag trodde var helt omöjligt!

Att få svenska Systembolagets ölpriser att framstå som rimliga!

Krusovice (Tjeckien) 17.50 kr på bolaget, nu 27 kr = 169 rubel i Ryssland!
Hofbräu (Tyskland) 22.90 kr på bolaget, nu 43.50 kr = 270 rubel i Ryssland!
Guinness Draught (Irland) 23:40 kr på bolaget, nu 40 kr = 249 rubel i Ryssland!

Vilken seger för Ryssland!

Glory to Soviet Russia!

Konstantin, Inside Russia, besöker en vanlig stormarknad. Drickbart från 11 minuter in.
GROWING CRISIS | Food Prices, Shortages, Baby Formula

Exploring a regular Russian food supermarket in search for prices, shortages and baby formula.
https://www.youtube.com/watch?v=cl8QOaCltzk
Citera
2022-06-09, 00:12
Medlem
Drozds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Men USA ska skicka raketer som har kortare längd.

En fråga: Varför tar det så lång tid för väst att skicka vapen?
Jag menar, någon strategi måste det vara?

Vill man att Ryssland ska gå in med mer modernt material och sedan ska man skjuta sönder det?

Vet inte, men jag gissar att ryssen har ganska bra koll på vad NATO och USA transporterar in i västra Ukraina och beskjuter depåer och knutpunkter samt transportvägar fram till Donbas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in