2022-06-08, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gadn
Det han sa stämmer dock. Det är extremt vanligt att folk med autism diagnosen "kärar ner sig" i diagnosen. Inte jättekonstigt med tanke på att man får ett svar på en mängd problem man har haft. För nu har man en anledning till varför "man inte har passat in" etc, dock är det också ett vanligt problem till att man använder diagnosen som ursäkt för det också. Istället för att lära sig om problemen man har pga av diagnosen, och fokusera på att bli bättre på områden så skyller många bara på att man har diagnosen som ursäkt istället.

Men som du nämnde så är du ju 20 år och har precis fått din diagnos, så du kanske inte ska avfärda allt som kritik mot dig bara för att du inte vet bättre än. Du kan och vet nog inte allt om autism, kanske värt att tagga ner lite?

Jag får väll vara arg om jag vill. Stör mig otroligt mycket när folk tycker sig veta allt om en stor folk grupp utan relevant kompetens bara ren arrogans.
Citera
2022-06-08, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Autistfeminist
Jag får väll vara arg om jag vill. Stör mig otroligt mycket när folk tycker sig veta allt om en stor folk grupp utan relevant kompetens bara ren arrogans.
Klart du får vara arg om du vill, men det känns väl rätt onödigt att vara det? Du stör dig alltså på att andra vet mer än dig om stereotypiska saker om diagnosen du nyligen har fått? Man behöver inte så mycket kompetens för just dem generella stereotypiska sakerna kring diagnosen, det kan du hitta på te.x. wikipedia.

Dock mer störande för folk som kan något om diagnosen att du som vill svara på frågor och diskutera faktiskt inte vet speciellt mycket om ditt valda ämne. För det krävs inte att läsa så många sidor in för att se att jag inte är ensam i detta fall. Men men, du kanske lär dig mer om din egna diagnos någon dag. Skulle underlätta för dig iallafall.
Citera
2022-06-08, 21:36
Medlem
Jag känner flera med autism som spottar ofta. Gör du det med? Om du gör det, vad tror du att det beror på? Mycket saliv?
Citera
2022-06-08, 21:42
Medlem
Citat:
Att vara osmidig i sociala sammanhang
Att inte förstå folks skämt och folk förstår inte mina
Att känna sig ständigt lite utanför även bland mina bästa vänner
Att vara väldigt lättlurad

Det är saker jag upplever i min vardag

De två sista upplever jag också.
Sen känner jag mig oerhört dränerad av att umgås med eller vara bland andra människor. Har ett behov av rutiner, saker jag gör vid samma tider varenda dag. Men har inte fått diagnosen autism, fast jag tror jag har det.
Citera
2022-06-08, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av honn
De två sista upplever jag också.
Sen känner jag mig oerhört dränerad av att umgås med eller vara bland andra människor. Har ett behov av rutiner, saker jag gör vid samma tider varenda dag. Men har inte fått diagnosen autism, fast jag tror jag har det.

Tråkigt att du känner igen dig men också bra att veta att du inte är ensam!❤️
Citera
2022-06-08, 21:51
Medlem
Citat:
Tråkigt att du känner igen dig men också bra att veta att du inte är ensam!❤️

Tack ❤️ Värdefull tråd ✨
Citera
2022-06-08, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av extendedhuman
Jag känner flera med autism som spottar ofta. Gör du det med? Om du gör det, vad tror du att det beror på? Mycket saliv?

Nej brukar inte spotta tycker det är otrevligt. Kan personen i fråga röka?
Citera
2022-06-08, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gadn
Klart du får vara arg om du vill, men det känns väl rätt onödigt att vara det? Du stör dig alltså på att andra vet mer än dig om stereotypiska saker om diagnosen du nyligen har fått? Man behöver inte så mycket kompetens för just dem generella stereotypiska sakerna kring diagnosen, det kan du hitta på te.x. wikipedia.

Dock mer störande för folk som kan något om diagnosen att du som vill svara på frågor och diskutera faktiskt inte vet speciellt mycket om ditt valda ämne. För det krävs inte att läsa så många sidor in för att se att jag inte är ensam i detta fall. Men men, du kanske lär dig mer om din egna diagnos någon dag. Skulle underlätta för dig iallafall.

Du har rätt att jag inte har läst på så extremt mycket, väntar på proffesionell hjälp dom får ge mig utbildning om det behövs. Förstår inte hur det är störande ”för folk som kan något om diagnosen” att en en tjej tar på sig hästjobbet att ge kvinnliga autister lite representation för en gång skuld. Jag har aldrig läst på internet eller sociala medier om en högfungerande autistisk kvinna dela med sig. Det är otroligt många fördomar och skam runt autism. Är jag tillräckligt för att representera den gruppen självklart inte men det är ganska unikt och ett steg i en välbehövd riktning. ”Folk som kan otroligt mycket” om autism verkar ändå missa kvinnor och vi får ofta vänta ända upp i vuxen ålder innan vi får diagnos och kan börja få hjälp. Du kan inte tillräckligt mycket om den gruppen, det kan inte jag heller och inte heller folk som ska vara experter. Det finns stora kunskaps luckor om kvinnor med autism i alla dess former. Jag försöker bryta lite fördomar det är väl super störande?
Citera
2022-06-08, 22:08
Medlem
F.Hansens avatar
Citat:
Som rubriken låter.

Är det ok att fråga vad man inte vill fråga?
Citera
2022-06-08, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av F.Hansen
Är det ok att fråga vad man inte vill fråga?

Nej det var det inte.
Citera
2022-06-08, 22:19
Bannlyst
Citat:
Du har rätt att jag inte har läst på så extremt mycket, väntar på proffesionell hjälp dom får ge mig utbildning om det behövs. Förstår inte hur det är störande ”för folk som kan något om diagnosen” att en en tjej tar på sig hästjobbet att ge kvinnliga autister lite representation för en gång skuld. Jag har aldrig läst på internet eller sociala medier om en högfungerande autistisk kvinna dela med sig. Det är otroligt många fördomar och skam runt autism. Är jag tillräckligt för att representera den gruppen självklart inte men det är ganska unikt och ett steg i en välbehövd riktning. ”Folk som kan otroligt mycket” om autism verkar ändå missa kvinnor och vi får ofta vänta ända upp i vuxen ålder innan vi får diagnos och kan börja få hjälp. Du kan inte tillräckligt mycket om den gruppen, det kan inte jag heller och inte heller folk som ska vara experter. Det finns stora kunskaps luckor om kvinnor med autism i alla dess former. Jag försöker bryta lite fördomar det är väl super störande?

Nu är ju Tony Attwood som jag nämnde en ledande expert på just kvinnor med autism, vilket du hade förstått om du hade efterfrågat.

Här har du bland annat 30 minuter föreläsning så kanske du kan börja lära dig något. Synd att du porträtterar dig som nån sorts hjälte dock.

https://youtu.be/wfOHnt4PMFo
Citera
2022-06-08, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kancerus
Nu är ju Tony Attwood som jag nämnde en ledande expert på just kvinnor med autism, vilket du hade förstått om du hade efterfrågat.

Här har du bland annat 30 minuter föreläsning så kanske du kan börja lära dig något. Synd att du porträtterar dig som nån sorts hjälte dock.

https://youtu.be/wfOHnt4PMFo

Synd att du misstolkar det så. Ska kolla föreläsningen tack för intressant tips.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in