Citat:
Ursprungligen postat av
Autistfeminist
Ofta när folk är ironiska blir jag förvirrad och osäker på om personen är ironisk. Folk brukar få förklara, ibland kan jag upptäcka ironi om det är en person jag känner väl eller om personen är övertydlig men är alltid lite osäker.
Nja, jag bara tänker att om du verkligen inte förstår att det är ironi så kommer du aldrig att märka att någon är ironisk. Då kan du inte veta om att du missade ironin.
Men om du blir förvirrad så har du ju förstått att det är ironi. Däremot behöver du inte tycka att det är ett roligt sätt att skämta eller ett bra sätt att argumentera. Alla har sina preferenser. Det kan också vara så att det var en dålig ironi som mera var förvirrande än ironisk.
Sen är det inte mycket folk använder ironi i dagligt tal. Och det är ännu ovanligare att använda ironi bland människor som man inte känner särskilt väl.
Det kanske är så att du visst det förstår ironi, men du har oturen att de personer du umgås med är otydliga när de kommunicerar, eller att de försöker använda ironi men är dåliga på det.