2022-06-08, 20:42
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Autistfeminist
Ofta när folk är ironiska blir jag förvirrad och osäker på om personen är ironisk. Folk brukar få förklara, ibland kan jag upptäcka ironi om det är en person jag känner väl eller om personen är övertydlig men är alltid lite osäker.
Nja, jag bara tänker att om du verkligen inte förstår att det är ironi så kommer du aldrig att märka att någon är ironisk. Då kan du inte veta om att du missade ironin.

Men om du blir förvirrad så har du ju förstått att det är ironi. Däremot behöver du inte tycka att det är ett roligt sätt att skämta eller ett bra sätt att argumentera. Alla har sina preferenser. Det kan också vara så att det var en dålig ironi som mera var förvirrande än ironisk.

Sen är det inte mycket folk använder ironi i dagligt tal. Och det är ännu ovanligare att använda ironi bland människor som man inte känner särskilt väl.

Det kanske är så att du visst det förstår ironi, men du har oturen att de personer du umgås med är otydliga när de kommunicerar, eller att de försöker använda ironi men är dåliga på det.
Citera
2022-06-08, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av G2GO
Är du autism och feminist?

Båda.
Citera
2022-06-08, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av motkraft
Jag betvivlar inte alls att du har autism, inte därför jag ställer denna frågan.

Vet du själv var din "störning" och din "personlighet" börjar och slutar?

Alla symtom du har för sig kan ju andra ha utan att ha autism, men summan av dem gör att du fått diagnosen. När du hamnat i en situation och "känner" eller "beter" dig på ett visst sätt, kan du då efteråt sätta finger på om det blev som det blev för du har autism eller för att du som person är sådan?

Bara som exempel. Känner en som har autism som har stora problem med den personliga hygienen och problem att ta hänsyn. Det kan ju bero på att har autism, att inte uppfattar världen som andra. Eller att helt enkelt lat, en lortgris och självcentrerad, något man inte behöver ha autism för att vara.

Nu verkar du inte ha eller ha haft stödåtgärder, men sådana kan ju också göra att bekvämt slutar att bry om att lära sig saker som andra tvingar lära sig, slipper ta ansvar som andra tvingas ta. Och därför uppfattas som mer annorlunda än de egentligen skulle varit om inte fått åtgärderna.

Det att du skriver att du är strulig med jobbet, kan det delvis bero på att du på grund av att du fått en diagnos tillåter dig att vara strulig? För "är inte dit fel"?

För det första fick min diagnos nyligen, men har haft problem hela livet. Det är sant att man ha symtom utan att ha autism men det är också sant att symtom kan bero på olika saker. Är inte lat nej. När man har autism tar alla intryck mera energi än för en person utan. Detta har plågat mig hela livet och min fritid får ta stryck av att jobba eller plugga heltid. Ibland kraschar jag för att jag använd all min energi och kan bokstavligen inte ta mig upp ur sängen på morgonen. Har ofta behövt vara hemma trots att jag vill ta mig till skolan helt enkelt för att energin inte räcker och jag har missat roliga saker som jag ville göra.
Citera
2022-06-08, 20:52
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Som rubriken låter.
Har du några såna där fixeringar? Som att du vet precis allt om citroner? Eller om du vet att nån har stökat runt i en Aladdin-ask kan du inte sova utan går opp mitt i natten och lägger tillbaka alla bitarna på sina rätta platser?

Blir du alldeles nervös, som idag när Ring P1 inte var på sin vanliga tid 9:30 eftersom det var partiledardebatt i stället?
Citera
2022-06-08, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Nja, jag bara tänker att om du verkligen inte förstår att det är ironi så kommer du aldrig att märka att någon är ironisk. Då kan du inte veta om att du missade ironin.

Men om du blir förvirrad så har du ju förstått att det är ironi. Däremot behöver du inte tycka att det är ett roligt sätt att skämta eller ett bra sätt att argumentera. Alla har sina preferenser. Det kan också vara så att det var en dålig ironi som mera var förvirrande än ironisk.

Sen är det inte mycket folk använder ironi i dagligt tal. Och det är ännu ovanligare att använda ironi bland människor som man inte känner särskilt väl.

Det kanske är så att du visst det förstår ironi, men du har oturen att de personer du umgås med är otydliga när de kommunicerar, eller att de försöker använda ironi men är dåliga på det.

Vet Inte om jag skrev till dig brukar vara osäker ifall någon är ironisk och brukar då fråga. Ibland har jag sagt emot något och då har folk berättat att de var ironiska.
Citera
2022-06-08, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Har du några såna där fixeringar? Som att du vet precis allt om citroner? Eller om du vet att nån har stökat runt i en Aladdin-ask kan du inte sova utan går opp mitt i natten och lägger tillbaka alla bitarna på sina rätta platser?

Blir du alldeles nervös, som idag när Ring P1 inte var på sin vanliga tid 9:30 eftersom det var partiledardebatt i stället?

Nej ingenting sånt upplever jag. Jag tror du kan ha blandat ihop autism och ocd lite. Det där med Aladdin asken väldigt specifikt exempel måste jag säga låter som det kan stämma in på någon med ocd.
Citera
2022-06-08, 20:58
Bannlyst
Citat:
Starta den här tråden för att bemöta fördomar. Har en inget behov av att kära ner mig i min autism har inget problem med min identitet då jag har en stark personlighet och många intressen. En fördom du har.

Nej, det är inte en fördom jag har studerat autism mycket, läst massor av Tony Attwood, debatterat om det.

Jag är en auktoritet på autism, och detta är extremt vanligt.
Citera
2022-06-08, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kancerus
Nej, det är inte en fördom jag har studerat autism mycket, läst massor av Tony Attwood, debatterat om det.

Jag är en auktoritet på autism, och detta är extremt vanligt.

Du har läst en bok och pratar om den. Måste ringa min psykolog och läkare och berätta att dom kan säga upp sig då dom är värdelösa. Vem behöver dom du har lästs en bok och är en auktoritet!!!
Citera
2022-06-08, 21:05
Bannlyst
Citat:
Du har läst en bok och pratar om den. Måste ringa min psykolog och läkare och berätta att dom kan säga upp sig då dom är värdelösa. Vem behöver dom du har lästs en bok och är en auktoritet!!!

Det verkar som du har problem med läsförmågan, ofta vanligt bland autister när de blir emotionellt triggade. Ingenstans skrev jag att det var en bok
Citera
2022-06-08, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kancerus
Det verkar som du har problem med läsförmågan, ofta vanligt bland autister när de blir emotionellt triggade. Ingenstans skrev jag att det var en bok

Det stämmer jag har lässvårigheter. Förlåt det var inte en bok utan om nån kille. Då vet du hur alla fungerar va härligt
Citera
2022-06-08, 21:18
Medlem
Citat:
Det stämmer jag har lässvårigheter. Förlåt det var inte en bok utan om nån kille. Då vet du hur alla fungerar va härligt
Det han sa stämmer dock. Det är extremt vanligt att folk med autism diagnosen "kärar ner sig" i diagnosen. Inte jättekonstigt med tanke på att man får ett svar på en mängd problem man har haft. För nu har man en anledning till varför "man inte har passat in" etc, dock är det också ett vanligt problem till att man använder diagnosen som ursäkt för det också. Istället för att lära sig om problemen man har pga av diagnosen, och fokusera på att bli bättre på områden så skyller många bara på att man har diagnosen som ursäkt istället.

Men som du nämnde så är du ju 20 år och har precis fått din diagnos, så du kanske inte ska avfärda allt som kritik mot dig bara för att du inte vet bättre än. Du kan och vet nog inte allt om autism, kanske värt att tagga ner lite?
Citera
2022-06-08, 21:19
Medlem
EnDumSosses avatar
Har du klättrat upp lyktstolpar och andra höga objekt och suttit där i timmar?

Vad är du mest insnöad på?

Tror du att din klitta är lika känslig som hos kvinnor som ej har autism?

Vad har du för favoritmat?

Spelar du tv/dataspel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in