Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-06-08, 18:54
  #181
Medlem
Jannika.Janssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medvetenommycketxx
Putin har inte tagit över halva landet.
Var sjutton har du fått den vilda infon ifrån?

Stå upp=Försvara sitt land!
Är precis vad Ukrainarna ska fortsätta med.
Putin med sitt kriminella pack ska ut ur Ukraina!

Jag skulle råda dig att titta på kartan och se var ryssarna har tagit över så ser du att de har hela vägen fritt ända ner till Krim.
Så man kan nästan säga att halva Ukraina är taget faktiskt.
Jag vet såklart om att det är ingenting som ni Zelenskjii-fanboys vill höra men så ser det faktiskt ut.

Jag skulle gärna vilja veta hur Ukraina har tänkt att vinna den här matchen. Jag betvivlar att några pengar kommer att hjälpa slusken nämnvärt. Uk är kört.
Citera
2022-06-08, 18:58
  #182
Avstängd
pruttlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Välja sina strider?

Ni sitter här och advokerar för ett krig samtidigt som ni kallar de som inte vill slänga mer pengar på det här för mesar sedan säger du att du är en riktig man som väljer sina strider?

Var har du haft för strider i ditt liv svennebanan.

Var det att kärringen knullade den där flyktingen som hon bjöd på kaffe?

Flertalet FN-insatser. Har varit i sådana allvarliga strider där jag fått släpa kritiskt skadade döende kamrater under beskjutning. Jag hade försvarat Sverige och mina barn med liv och lem. Själv då?

Det är korrekt uppfattat att jag anser att man står upp mot rysslands tyranneri. Det bästa jag kan göra just nu är att skänka pengar. Jag hoppas givetvis att Ryssland förlorar.

Det faktum att jag inte är i Ukraina och strider har ingen bäring på min åsikt. Jag förstår inte varför du får för dig att det skulle vara på det sättet (du låter snarare bara inavlad). Det ligger ju också någonting otroligt självironiskt i ditt gnäll - sitter och gråtrunkar för putin medan din kusingifte morsa (som troligen är din kusin och faster på samma gång) lagar mat åt dig när du egentligen ska vara ute och söka jobb.
Citera
2022-06-08, 19:02
  #183
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PedoJoeBiden
Då får vi hoppas att du, Klaus Schwab och George Soros lyckas rädda den vita rasen med alla dessa pengasäckar som skickas till Zelenskys synagoga.

George Soros och Putin sitter i samma båt.
Citera
2022-06-08, 19:02
  #184
Avstängd
pruttlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pax80
Vart pengarna i slutändan går? Till oligarkerna som efter Ukrainas självständighet norpat åt sig det mesta av värde i Ukraina.

Det står ju i artikeln vad pengarna ska gå till ditt inavel. I övrigt så går de annars till ryska majbrasor. Stingers och NLAWs är dyra.

https://twitter.com/Firecaptain16/st...93629262958594
https://twitter.com/RALee85/status/1534249986652884992

Ammunition, mat, militärt materiel, löner, drivmedel. Dessutom så har ett land en massa andra kostnader. Det kostar att driva kärnkraftverk som Ukraina har en del av. Sjukhus kostar att driva. Skolor kostar. Med mera.

En fråga till dig: hur tror du att den här våldsinvasionen påverkar Ukrainas ekonomi?
Citera
2022-06-08, 19:05
  #185
Medlem
Z.Topeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pruttler
Nu förvränger du ju helt det han skrev. Han svarade att moststånd mot pruttland är fullt rimligt och att ekonomiskt stöd till Ukraina är rimligt, för det är det ju. Det är inte alls konstigt att man i andra länder bidrar ekonomiskt och med materiel medan det anfallna landet är de som blir illa tvugna att försvara sig. Sen är det ju folk som också åker ner dit, all creds till dem. Det är inte raketforskning detta. Jag är helt övertygad om att den du citerar hade försvarat Sverige med sitt liv om orcherna kom hit.

Men jag förstår inte varför du ger dig på skribenten du citerar om det här. Så gör man ju bara när man är väldigt frustrerad och helt saknar någonting att komma med.
Absolut, jag liksom du har skarpa insatser i ryggsäcken.
Citera
2022-06-08, 19:11
  #186
Medlem
Z.Topeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pruttler
Det står ju i artikeln vad pengarna ska gå till ditt inavel. I övrigt så går de annars till ryska majbrasor. Stingers och NLAWs är dyra.

https://twitter.com/Firecaptain16/st...93629262958594
https://twitter.com/RALee85/status/1534249986652884992

Ammunition, mat, militärt materiel, löner, drivmedel. Dessutom så har ett land en massa andra kostnader. Det kostar att driva kärnkraftverk som Ukraina har en del av. Sjukhus kostar att driva. Skolor kostar. Med mera.

En fråga till dig: hur tror du att den här våldsinvasionen påverkar Ukrainas ekonomi?
Jag gjorde ett snabbt överslag 70 miljarder i månaden motsvarar ungefär 1600 i månaden per innevånare i Ukraina. Det är i sammanhanget ” peanuts” med tanke på hur mycket infrastruktur Ryssen har bombat sönder. Men elementär matte är inget för trådens Putinrunkare, i livets hårda skola är matte bara plus och minus, och när det blir lite avancerat procent.
Citera
2022-06-08, 19:15
  #187
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PK-befriad
Jag har hört den teorin förut men jag tar det som ukrainsk propaganda med liten förankring i verkligheten. När något låter som taget ur en Hollywoodfilm så är det oftast något som en jude hittat på. Zelensky i det här fallet.

Jag kan förstå att det är svårt att ta in när man konsumerar Putin-propaganda.

Bara börja förbereda, clown sminket..
Citera
2022-06-08, 19:16
  #188
Avstängd
pruttlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PK-befriad
Du blundar för de umbäranden som befolkningen i Donbass fått utstå under 8 års stridigheter med den Ukrainska regimen och paramilitära grupper. Ryssland såg dessa människors lidanden och efter många om och men såg de ingen annan utväg än att ingripa för att beskydda dessa människor.

Vad har pruttlers krig i donbass som han drivit i flera år med vapen och våld plötsligt att göra med europas påstådda ryssofobi som diskuterades?

Var fick du fram informationen om att jag blundar för pruttlers mångåriga krig i donbass? Jag har uppmärksammat det i flera års tid nu.
Citera
2022-06-08, 19:19
  #189
Medlem
PK-befriads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pruttler
Vad har pruttlers krig i donbass som han drivit i flera år med vapen och våld plötsligt att göra med europas påstådda ryssofobi som diskuterades?

Var fick du fram informationen om att jag blundar för pruttlers mångåriga krig i donbass? Jag har uppmärksammat det i flera års tid nu.
Mm allt är Pruttlers fel. Bara en tidsfråga innan klimatet och jordens omloppsbana skylls på Pruttler också. 🤡
Citera
2022-06-08, 19:23
  #190
Avstängd
pruttlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
När vi ger pengar vill vi se utveckling, typiskt definierat som ökat ekonomiskt välstånd, utbildning, hälsa och välbefinnande. Eller att man försvarar status quo så det inte blir sämre.

Så vi bör jämföra vår investering i Ukraina med alternativa investeringar i t ex pengar till bättre skolor i Afrika (så de kan hjälpa sig själva istället för att komma hit som ekonomiska flyktingar), eller infrastruktur i fattiga länder. Ibland är krig den enda möjligheten, t ex är det svårt att se alternativ till att kriga med Hitler, eftersom han slagit ihjäl alla världens judar och många fler ryssar än han kunde, om han fått chansen.

När det gäller Ukraina så ser jag en högst tveksam intäktskalkyl. Ukraina är ett något bättre land än Ryssland, men inte mycket bättre. Jag ser hög risk att vi lägger 300 BUSD och det enda vi får är en fördröjning av samma utfall som vi fått vid en snabb förhandling i mars i år, ännu fler döda och ännu mer förstörd infrastrukture, samt att Ryssland också lägger pengar.

För 300 BUSD hade vi kanske fått 100 öresundsbroar i Afrika t ex. Eller mättat hela Afrika flera gånger om. Eller gett alla deras kommande ledare västliga universitetsutbildningar eller löner som de kan leva av så de blir mindre korrupta...eller vad som nu är effektivt.

Notera att Zelenskys 70 miljarder i månaden är inte vad som krävs för att vinna kriget. Det är bara löner till anställda.

Men herregud vad du babblar. Syftet med att stödja Ukraina är att hjälpa dem i en akut och hård situation med en fientlig diktatur som bombar sönder och mördar dem just nu. Det är en situation som ligger nära oss geografiskt och ännu närmare geopolitiskt. Därför har det för oss högre prioritet än att utöka de redan stora årliga bidragen till afrika med motsvarande summa - att även utöka afrikas bidrag behöver ju inte uteslutas dock.

Sen har jag försökt förklara det för dig redan: 300 BUSD till afrika blir inte 100 öresundsbroar (och det vore jävligt bortslösat). De stora svåra problemen i afrika är inte ekonomiska och infrastruktur är heller inte högst på vad som behöver prioriteras i afrika.

Sluta svamla om afrika. Ukraina är i plötsligt akut katastrofal kris och ber om hjälp. Den här situationen även under de mest åskådningar angår oss i allra högsta grad.
Citera
2022-06-08, 19:24
  #191
Avstängd
pruttlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PK-befriad
Mm allt är Pruttlers fel. Bara en tidsfråga innan klimatet och jordens omloppsbana skylls på Pruttler också. 🤡

Skärp dig. Att ge pruttler skulden för det här kriget är inte detsamma som att säga att pruttler är ansvarig för att jorden hoppat ur sin omloppsbana, dinosauriernas död eller att han orsakat klimatkrisen.

Lägg av.

Du vet mycket väl att det är pruttler som satt igång det här storskaliga kriget och att han har ägnat sig åt sådana har saker i decenier.
__________________
Senast redigerad av pruttler 2022-06-08 kl. 19:28.
Citera
2022-06-08, 19:25
  #192
Avstängd
pruttlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evronianer
USA-kolonin Ukraina fortsätter att offra sina söner och döttrar för imperiet. Det är vad som de facto händer.

Ukraina är inte ett riktigt land, bara en vassalstat som lyder under Washington. Vad ukrainarna fortsätter att dö för är dock oklart eftersom de inte kommer att få någonting för sina ansträngningar. Helt meningslöst.

Kissinger, Naftali Bennet och påven har vädjat till Ukraina att ge upp och det borde dom också göra. Eller ska dom börja skicka småbarn i döden som nazisterna gjorde i slutet av andra världskriget...?

Vad fan svamlar du om?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback