2022-06-08, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kungsgran
Kan bara hålla med, jag gjorde det stora misstaget och ifrågasatte PerTinents lögner.

Eftersom han inte kunde belägga sina påståenden så började han använda nedsättande uttryck istället.

Jag konstaterade att han enbart skriver här för att få uppmärksamhet.
Håller med, men de som använder den typen av retorik stärker inte sina aktier i debatten. Låt dom hålla på.
Citera
2022-06-08, 19:10
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Ja, men de bedriver fortfarande jordbruk i stor omfattning. Det regnar ibland, och det går förmodligen att få fram vatten på något sätt ändå, även om strypningen som nu upphört påverkat produktionen.
Huvudfrågan om det kan ha varit spannmål från Krim som lastades i hamnen kvarstår. Jag tror att det kan vara så.
Frågan om bevis för spannmålsstöld förblir obekräftad.
Du läser posterna riktade till dig?

Rysk media bekräftar att spannmålen kommer från Ukrainsk mark.

https://www.interfax.ru/world/845178
Citera
2022-06-08, 19:11
Medlem
Sextiopluss avatar
Filtreringsläger är en nygammal idé som nu kommer till användning. Gulag eller Vladivostok ?
Tur för de inblandade att dagens Ryssland är så slappt och inte håller Sovjetstandard - det går att komma undan.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/flyende-ukrainare-halls-i-filtreringslager
Citera
2022-06-08, 19:15
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Se den här videon: https://twitter.com/Lying_Troll/status/1533388972164108294

+att även en bit utanför själva sprängningen skadas du av luftsug. Du inser själv hur många som kan dö ifall en koncentration av trupper träffas av sådan här eld. Det här är bara en pjäs, under en tidpunkt av dagen, på ett frontavsnitt. Så det är inte omöjligt vid en dålig dag. Ryssarna förlorade antagligen också flera hundra man på en dag vid en misslyckad flodövergång för en månad sedan.

Jag räknar med att de flesta som mobiliseras har sett denna och liknande videos. Det är intressant att de ändå deltar i detta krig som infanterister. Deltagare i tex WW2 hade inte sett sådant här när de mönstrade. Jag tycker mig f ö också märka att man ser färre bilder av brända soldater på Telegram, är det för att bägge sidor har rekryteringsproblem?
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/y4nOrR/ukraina-anklagar-ryssland-anvander-vakuumbomber

Det är många som vill förbjuda termobariska bomber för att de ger önödigt plågsam död.

Citat:
De är skapta för att röja vegetationen på marken så man kan landsätta trupper och liknande, men om de används som vapen mot människor kommer de att kvävas i sitt eget blod från lungorna. Det är en smärtsam död, säger han.

Vid en konferens i Dublin 2008 valde fler än 100 länder att ansluta sig till ett klusterbombsförbud men flera av de flitigaste användarna deltog inte, däribland USA och Ryssland

– Det är bara de snälla staterna som ställt upp på det systemet, säger Bring.

En åklagare vid den internationella brottmålsdomstolen ICC i Haag har påbörjat en utredning om misstänkta krigsbrott i Ukraina – och enligt Ove Bring finns det flera tecken på att Ryssland gjort sig skyldig till sådant.

– Så fort de riktar sina raketer så det drabbar ett bostadsområde för civila blir det ett folkrättsbrott. Det behöver inte vara avsiktligt utan kan också handla om att man inte vidtagit tillräckliga försiktighetsåtgärder. Den regeln har ryssarna inte respekterat hittills. Det kommer visa sig att det finns många exempel på det.

En åklagare vid den internationella brottmålsdomstolen ICC i Haag har påbörjat en utredning om misstänkta krigsbrott i Ukraina – och enligt Ove Bring finns det flera tecken på att Ryssland gjort sig skyldig till sådant.

– Så fort de riktar sina raketer så det drabbar ett bostadsområde för civila blir det ett folkrättsbrott. Det behöver inte vara avsiktligt utan kan också handla om att man inte vidtagit tillräckliga försiktighetsåtgärder. Den regeln har ryssarna inte respekterat hittills. Det kommer visa sig att det finns många exempel på det.

Citat:
Det är bara de snälla staterna som ställt upp på det systemet, säger Bring.

– Så fort de riktar sina raketer så det drabbar ett bostadsområde för civila blir det ett folkrättsbrott. Det behöver inte vara avsiktligt utan kan också handla om att man inte vidtagit tillräckliga försiktighetsåtgärder. Den regeln har ryssarna inte respekterat hittills. Det kommer visa sig att det finns många exempel på det
Citera
2022-06-08, 19:17
Medlem
sektledarenIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillsson
Eftersom det är ukrainare som driver Liveuamap får vi aldrig redan på sanningen vare det sig är i Ukraina eller Syrien.

Du kan ju åka dit själv och rapportera.
Citera
2022-06-08, 19:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Jag gör ett försök att förklara det här enkelt för dig.

Men jag måste börja med en fråga.

Tror du Zelensky fortfarande vore presidenten i Ukraina om inte NATO bistått med vapen och underrättelse-information?
Tack för din insiktsfulla förklaring. Jag hade hela tiden haft för mig att Zelensky skulle vara president
fram tills då det Ukrainska folket valt en annan president
Nu vet jag bättre herr statsvetare!
Senast redigerad av jonkebonke 2022-06-08 kl. 19:20.
Citera
2022-06-08, 19:20
Medlem
Termos99s avatar
Ryska soldater är på plundrinringståg.

Hon såg barnens lakan – på rysk pansarvagn

Hittills har ryska soldater skickat hem 58 ton stulet gods från både ryska och belarusiska städer som gränsar till Ukraina. Detta enligt uppgifter till den ryska oberoende nyhetskanalen Mediazona. Mycket av det som stulits – smink, kläder, tvättmaskiner, elsparkscyklar och tv-skärmar – säljs nu på nätet.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/alinas-saker-stals-av-ryska-soldater
Citera
2022-06-08, 19:23
Medlem
Termos99s avatar
Några timmar gammal, kanske postats?

Ukrainian artillery targeting Russian troops and an armored personnel carrier

https://www.youtube.com/watch?v=tMJpOgYmwDw
Citera
2022-06-08, 19:26
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Tack för din insiktsfulla förklaring. Jag hade hela tiden haft för mig att Zelensky skulle vara president
Fram tills då det Ukrainska folket valt en annan president
Nu vet jag bättre herr statsvetare!

Vem vann valet i Ukraina 2010?
Citera
2022-06-08, 19:27
Medlem
Citat:
Jag gör ett försök att förklara det här enkelt för dig.

Men jag måste börja med en fråga.

Tror du Zelensky fortfarande vore presidenten i Ukraina om inte NATO bistått med vapen och underrättelse-information?

Även icke natoländer bistår med vapen. Behöver jag nämna Sverige?
Citera
2022-06-08, 19:29
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Vem vann valet i Ukraina 2010?

Senaste valet vanns av Zelensky.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Presidentvalet_i_Ukraina_2019
Citera
2022-06-08, 19:33
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawline
1600 vid invasionen och nu är det 703 mindre = 897 st kvar. Det styrker med 6-7 st dagligen för rySSland.
https://uawar.net/stats

Jo men de fyller nog på allteftersom. Finns videos med tåg fulla med artilleri.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in