2022-06-08, 07:33
Medlem
Raggarspinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
På aktuell sträcka, raksträckan på Lv 161 väster om Torp köpTingel, är dock det vanligaste med " epor" som framföres i 30-40 kmt och en lång bilkö bakom. Att liksom vika åt sidan och låta bilarna rusa förbi, det finns liksom inte på kartan.
Hursom, är det till stor del POLISENS SKULD till att denna händelse blev till. Sedan tio år skiter dom helt, i att försöka uppdaga och lagföra för snabbgående "epor". Såna som går i 70 till 90....
Det är inte så jävla enkelt att vika åt sidan då det är räcke på båda sidor. Men visst går ”epor” åt sidan om det är möjligt.
Snabbgående ”epor” är inte bara polisens fel, det är lika mycket samhällets fel som inte bryr sig eller accepterar att vissa fordon körs fortare än lagstadgad, polisen kan omöjligt punktmarkera varje a-traktor.
För att återgå till olyckan.
Är det bevisat att a-traktorn faktisk framfördes i en olaglig hastighet? Volvon krockade med en ”stabil stolpe” och därefter välte. En krock i 30km/h motsvarar ett fall från första våningen. En människa klarar av en krock i ca 7km/h utan bälte.
Citera
2022-06-08, 08:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Uuno-fisnjutare
Nej, föräldarna blir inte ansvariga för en olyckshändelse bara för att deras barn kör eller åker runt i en a-traktor.

Och det blir inga skulder för livet och inte heller några indragna körkort för någon förälder.
Jo dom blir ju det tyvärr om fordonet är olagligt och föräldrarna står som ägare vilket dom nästan alltid gör.
Citera
2022-06-08, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarspinn
Är det bevisat att a-traktorn faktisk framfördes i en olaglig hastighet? Volvon krockade med en ”stabil stolpe” och därefter välte. En krock i 30km/h motsvarar ett fall från första våningen. En människa klarar av en krock i ca 7km/h utan bälte.

Att alla fick åka till sjukhuset och man gjorde ett stort pådrag kan ju också vara en kombination av att det rör sig om ungdomar som kanske oftare överdramatiserar åt det ena eller andra hållet och att vårdpersonal hellre tar det säkra före det osäkra.

Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Dom nya reglerna som gör det enklare / billigare att bygga om en bil till A-traktor håller nog tyvärr på att bli en katastrof.

En ökat press på vårdnadshavare att hålla koll på att barnens fordon är i lagligt skick kanske är vägen att gå?
Annars är det väl bara hindrande regler eller förbud som fungerar, antar jag.

Katastrofen verkar mest uppstå inne i huvudet hos moralfarbröder. Avundsjuka? En a-traktorförare/år mister livet. 25st/år på Mc kör ihjäl sig. 5ggr fler olyckor på elsparkcykel än med A-traktor.

Bättre att lägga fokuset på riktiga problem som vad föräldrar och polis håller på med när ungar eldar upp polisbilar etc i stället för det här ständiga tjatet på ungdomar som överlag är förhållandevis skötsamma och bra att ha och göra med och deras föräldrar.
Citera
2022-06-08, 18:57
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Källa på det, dvs rättsfall som bevisar ditt påstående....(och du behöver inte länka till nån artikel där en polis påstår det, för dom har oftast noll koll på sådana här frågor)
Det är svårt att dömas för oaktsamhet för något man inte vet om(dvs att fordonet ändrats till personbil i lagens meningen och dessutom används i trafiken), och omedveten oaktsamhet som finns i brottsbalken kan inte tillämpas här. Man är naturligtvis inte oaktsam även fast man inte kontrollerar fordonet varje gång den skall användas. Nej, det finns inga rättsfall eller lagar som anger att man skall testköra sina fordon, det räcker att fordonet är besiktigat så vitt jag vet.

Sen har man faktiskt en månad på sig att registreringsbesiktiga om sitt fordon, t.ex. från en a-traktor. Dock måste man ju ha b-körkort om fordonet ändrats så den räknas som en personbil och man ger sig ut i trafiken. Det är dock inte olagligt att använda fordonet om föraren har b-körkort även fast den går fortare än 30.

Sen är a-traktorer lagliga även fast dom går fortare än 30km/h om den rullar i en nedförsbacke, jag har själv åkt i 100 km/h med en helt laglig a-traktor...

Du har INTE EN ENDA DAG PÅ DIG att regitreringsbesikta om ditt fordon när du byggt om det från bil till traktor eller tvärt om, OM DU TÄNKER ANVÄNDA DET UNDER TIDEN!

Traktorn var kanske laglig, men att köra fortare än 30 km/timme är fortfarande inte lagligt. Inte ens om det är fritt fall...
Citera
2022-06-08, 23:55
Medlem
mr13377s avatar
Citat:
En krock i 30km/h motsvarar ett fall från första våningen. En människa klarar av en krock i ca 7km/h utan bälte.

Det här är helt fel. En bil har en fysisk framdel som kommer absorbera dom största krafterna i den farten. En krock i 30km/h motsvarar inte alls något fall och man kan klara en krock i betydligt högre hastighet än 7km/h!

Du försöker med kompletta lögner få oss å tro att den här olyckan kan ha skett i endast 30km/h, du är härmed diskvalificerad från att någonsin uttala dig om krockvåld igen!
Citera
2022-06-09, 05:32
Medlem
Citat:
Snabbgående ”epor” är inte bara polisens fel, det är lika mycket samhällets fel som inte bryr sig eller accepterar att vissa fordon körs fortare än lagstadgad, polisen kan omöjligt punktmarkera varje a-traktor.

Polisen har inget som helst ansvar för att någon trimmar sin A-traktor. Är man femton år gammal är man straffmyndig, och förväntas följa en så otroligt enkel lag som att en A-traktor inte får gå att framföra snabbare än 30 km/h.

Fast många av klientelet som kör A-traktor har av sina föräldrar blivit uppfostrade till riktiga små rövhål.

Sträckan mellan Torp och olycksplatsen är en av de mest A-traktor-besudlade vägsträckorna jag har varit med om. Vissa av de stora rövhålen (föräldrarna) har ju varit tvungna att skaffa hus ända borta åt Rotviksbro till. Deras ekonomi räcker inte till ett hus i ett mer attraktivt läge, speciellt inte när husvagn, a-traktor, motorcykel, båt, pool, skitstor grill, m m, kommer till. Pengarna räcker dock till att köpa en överprissatt gammal A-traktor, byggd på en sunkig Volvo som i personbilsutförande är värd småpengar. Vilka loosers...
Citera
2022-06-09, 06:20
Medlem
Raggarspinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr13377
Det här är helt fel. En bil har en fysisk framdel som kommer absorbera dom största krafterna i den farten. En krock i 30km/h motsvarar inte alls något fall och man kan klara en krock i betydligt högre hastighet än 7km/h!

Du försöker med kompletta lögner få oss å tro att den här olyckan kan ha skett i endast 30km/h, du är härmed diskvalificerad från att någonsin uttala dig om krockvåld igen!
Det är inte jag som hittat på dessa påståenden. 7km/h är vad en normal människa klarar av utan bälte. Vid 30km/h är krafterna så stora att det motsvarar ett fall från första våningen. En normal människa klarar inte av att sitta kvar utan flyger framåt mot ratten eller ut genom vindrutan.

Jag har inte påstått att olyckan skett i 30km/h. Vad jag skrivit är att en krock i 30km/h räcker för att skicka obältade passagerarna genom vindrutan.
Det var ett tag sedan jag jobbade på Volvo. Volvo tillverkade då 940-serien...
https://trafikverket.ineko.se/Files/sv-SE/10963/RelatedFiles/100032_du_klarar_dig_utan_bilbalte_.pdf
https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20090127/krocka-inte-i-30-kmh-utan-balte/
Senast redigerad av Raggarspinn 2022-06-09 kl. 06:22.
Citera
2022-06-09, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Du har INTE EN ENDA DAG PÅ DIG att regitreringsbesikta om ditt fordon när du byggt om det från bil till traktor eller tvärt om, OM DU TÄNKER ANVÄNDA DET UNDER TIDEN!

Traktorn var kanske laglig, men att köra fortare än 30 km/timme är fortfarande inte lagligt. Inte ens om det är fritt fall...

Du har helt fel....

Ett ändrat eller ombyggt fordon ska normalt inställas till registreringsbesiktning inom 1 månad efter det att ändringen utförts enligt fordonsförordningen (2009:211).

Jo en a-traktor får rulla fortare än 30 km/h i en nedförsbacke och naturligtvis är det helt lagligt.
Citera
2022-06-09, 08:47
Medlem
Citat:
Trams, vet inte föräldern om att traktorn är olaglig så har dom naturligtvis inget ansvar och kan inte bli skyldiga till tillåtande av olovlig körning. Det har således ingen betydelse om föräldern äger traktorn eller inte.
Märkligt resonemang. Man kan äga ett fordon men behöver inte veta om det är lagligt eller inte. Det finns de föräldrar som har blivit dömda för "tillåtande av olovlig körning" samt återkallat körkort.
Citera
2022-06-09, 12:33
Medlem
retardators avatar
Citat:
Det är inte jag som hittat på dessa påståenden. 7km/h är vad en normal människa klarar av utan bälte. Vid 30km/h är krafterna så stora att det motsvarar ett fall från första våningen. En normal människa klarar inte av att sitta kvar utan flyger framåt mot ratten eller ut genom vindrutan.

Jag har inte påstått att olyckan skett i 30km/h. Vad jag skrivit är att en krock i 30km/h räcker för att skicka obältade passagerarna genom vindrutan.
Det var ett tag sedan jag jobbade på Volvo. Volvo tillverkade då 940-serien...
https://trafikverket.ineko.se/Files/sv-SE/10963/RelatedFiles/100032_du_klarar_dig_utan_bilbalte_.pdf
https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20090127/krocka-inte-i-30-kmh-utan-balte/

Jag såg ett klipp på "Crazy shit" där en obältad kvinna körde in i en bil på en pårkeringsplats. Hastigheten var nog ca 10 km/tim, hon fibblade med luren tror jag, flög in i vindrutan, bröt nacken och tvärdog. Karma express fast i lågfart. Med lite otur i pepparkvarnen kan man stryka med i löjliga hastigheter.
Citera
2022-06-09, 13:05
Medlem
Citat:
Trams, vet inte föräldern om att traktorn är olaglig så har dom naturligtvis inget ansvar och kan inte bli skyldiga till tillåtande av olovlig körning. Det har således ingen betydelse om föräldern äger traktorn eller inte.

Fel. Vänners son åkte fast i A-traktor när han körde 120. Pappan stod på bilen men visste inte om modifieringen.

Resultat: böter till både son och pappa , indraget körkort för sonen samt anmälan till soc.
Citera
2022-06-09, 14:39
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Du har helt fel....

Ett ändrat eller ombyggt fordon ska normalt inställas till registreringsbesiktning inom 1 månad efter det att ändringen utförts enligt fordonsförordningen (2009:211).

Jo en a-traktor får rulla fortare än 30 km/h i en nedförsbacke och naturligtvis är det helt lagligt.

Nej jag har rätt och din hänvisning till fordonsförordningen är flera km lång.
Jag bjuder på en ny: https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsregler/a-traktor/

Där kan du läsa att:
"Alla A-traktorer ska besiktas. När en bil byggs om till A-traktor ska den genomgå en registreringsbesiktning för att godkännas innan den tas i trafik."

Naturligtvis kan du ha den stående hemma flera år utan att besikta den, men tänker du köra den efter allmän väg har du inte alls en månad på dig att besikta den.
Du får bara köra den till närmaste besiktningsstation, om du kan bevisa att du har en tid beställd för registreringsbesiktning.

Och att:
"A-traktorns konstruktiva hastighet är högst 30 km/h. Det betyder att den inte får vara konstruerad för att köra fortare än så på horisontell väg. EPA-traktorn skulle vara konstruerad med ett visst utväxlingsförhållande (10:1). En EPA får dessutom inte köras fortare än 30 km/h."

Att det hänvisas till "EPA" i texten ovan innebär INTE att du får rulla i 50, 70, 90 eller 120 km/timmen i en nedförsbacke med en A-traktor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in