2022-06-07, 19:26
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VeganJan
Förstår att många A-traktorer går att manipulera till att gå fortare än 30. Samtidigt kan jag, med ca 3000 mil om året i bil, knappt minnas att jag sett något LGF-skyltat åka så mycket mer än 40.

Är det bara på natten kidsen gasar på?

Det finns troligen lokala variationer hur vanligt det är, och hur skygg man är när man gasar på.

Jag har då både kommit ikapp och mött åtskilliga som klart överskridit 70 km/tim, även om dom som kör (nästan?) lagligt är mycket vanligare.
Många stannar och släpper förbi köer som bildas också och uppför sig exemplariskt i trafiken.

Tyvärr finns det även ett antal som förstör både för sig själva, och för andra som är skötsamma.
Dom nya reglerna som gör det enklare / billigare att bygga om en bil till A-traktor håller nog tyvärr på att bli en katastrof.

En ökat press på vårdnadshavare att hålla koll på att barnens fordon är i lagligt skick kanske är vägen att gå?
Annars är det väl bara hindrande regler eller förbud som fungerar, antar jag.
Citera
2022-06-07, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blueslave1
Ja om föräldrarna står som ägare av A-traktorn, då är det det medhjälp till olovlig körning.

Står föraren som ägare så är det inte föräldrarnas ansvar mer än att barnet inte är straffmyndigt, då skulle ju alla föräldrar till barn som åker dit på fylla eller misshandel åka i buren också.
Om personen/föraren/ägaren inte är minst 18 år så har föräldrarna ansvar oavsett vilket om brott begås som att häva hastighetsbegränsning. Försäkringen kommer betala ut för personskada men kräva tillbaka allt igen. Det kan kosta många miljoner i värsta fall. Hur var det i detta fall?
Citera
2022-06-07, 20:10
Bannlyst
Citat:
Ja om föräldrarna står som ägare av A-traktorn, då är det det medhjälp till olovlig körning.

Står föraren som ägare så är det inte föräldrarnas ansvar mer än att barnet inte är straffmyndigt, då skulle ju alla föräldrar till barn som åker dit på fylla eller misshandel åka i buren också.
9/10 så är det föräldrarna som står som ägare. Jag har själv barn i den åldern med a-traktorer så har lite koll på det. Men visst, dessa kanske stod som ägare och tur är väl det i denna sits.
Citera
2022-06-07, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myztico
Nä det är inte så relevant, en A-traktor får inte gå fortare än 30km/h medan en "EPA" inte får köras fortare än 30km/h, i praktiken blir det samma sak då det fuskas lika mycket med båda.

Nej det är precis det som det inte blir. Du kan köra i 50 med en Epa utan att den är modifierad, då har du bara kört för fort.

Kör du 50 med en A-traktor, så kör du både för fort och har modifierat fordonet.

Citat:
Utöver det så finns det snart inga "EPA" traktorer kvar, dom enda som fortfarande finns är dom som inte rasat, det byggs inga nya medan A-traktorer har en explosiv utveckling och typ dubblats i antal var o varannat år, så i 99 fall av 100 så är det en A-traktor man pratar om när man säger EPA.

Må så vara men när olyckors orsaker diskuteras finns det en poäng att hålla isär begreppen.

För övrigt är det alltså ok att generalisera i din text ovan?

Citat:
När det kommer till ett fordons trafiksäkerhet så är det ju helt individuellt, vad jag vet finns det väl inget som säger att man inte får bygga om en bil från 1950 till en A-traktor? I ett sånt fall skulle t.ex en EPA från 1970 antagligen vara mer trafiksäker än A-traktorn från 1950.

Men här ska vi alltså inte generalisera? Säkerligen byggs 999 av 1000 a-traktorer nu för tiden av nyare bilar än duetter etc men nu ska vi plötsligt räkna med det fåtal från 50-talet?

Citat:
När det gäller fordon där alla är specialbyggda så ska man inte gå efter generella antaganden och istället gå efter vad som faktiskt gäller precis det fordonet. Så det spelar ingen roll om det är en A-traktor eller en EPA, då båda är unika och specialbyggda fordon, det är också därför alla A-traktor byggen kräver ett intyg där det finns någon som hålls ansvarig för hur bygget är utfört och inte överskrider hastigheten.

Så när det sker en olycka är det ganska ointressant om det är en A-traktor eller en EPA, det som är intressant är hur fordonet var byggt och om det var korrekt.

I 99 fall av 100 är A-traktorn byggd på en 740 eller avsevärt nyare bil med den tidens mer omfattande krockskydd, som ytterst sällan byggts bort.

Medans Epa traktorer är garanterat 47år eller äldre med den tidens sämre krockskydd.

Dessutom saknar Epatraktorn fjädring bak och har bara 2.25 meter mellan axlarna, så i en diskussion om olyckssamband spelar det stor roll vilken thpc
Citera
2022-06-07, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Nej det är precis det som det inte blir. Du kan köra i 50 med en Epa utan att den är modifierad, då har du bara kört för fort.

Kör du 50 med en A-traktor, så kör du både för fort och har modifierat fordonet.
Jo, båda sakerna faller under olovlig körning. Fortkörning är något som sker när du överskridit den skyltade hastigheten och är något du kan dömas för utöver den olovliga körningen, du döms inte för fortkörning för att du kört en epa i 70 på en 90 väg.

Det här är ett uppenbart fall av en olovlig körning med en epa, sen om det var en epa eller en a-traktor spelar ingen roll i praktiken.

Citat:
Må så vara men när olyckors orsaker diskuteras finns det en poäng att hålla isär begreppen.

För övrigt är det alltså ok att generalisera i din text ovan?
Ja, jag är okej med att generalisera fordonstyper och klasser, det är du som inte vill göra det. Jag kallar alla husbilar för husbil även fast det är stora skillnader mellan dom och dess olika klasser och kallar alla A-traktorer för epa för det är precis vad alla andra gör, speciellt folk dom som själva kör och eller bygger epor.

Citat:
Men här ska vi alltså inte generalisera? Säkerligen byggs 999 av 1000 a-traktorer nu för tiden av nyare bilar än duetter etc men nu ska vi plötsligt räkna med det fåtal från 50-talet?
Stor del av vanliga bilar är det, men det är väldigt många byggen som inte är det, speciellt ombyggda lastbilar brukar vara av äldre typ. I fall av olyckor så generaliserar man inte, fordonet beslagtas av polisen och kommer att gå igenom en teknisk utredning. Om man kallar det en epa eller en a-traktor är fullkomligt irrelevant, det är samma brott som begåtts och det är samma typ av fordon. I 30km/h timmen har en gammal epa duett och en 740 samma köregenskaper.

Antingen är man okej med att generalisera och säga epa eller så får du förklara hur det är okej att kalla en Volvo 740 A-traktor samma sak som t.ex en gammal Volvo lastbil A-traktor. 740 A-traktorn har mer gemensamt med en gammal Epa duett än den har med en gammal Volvo lastbil. Men i din värld är det Epan som sticker ut och inte kan kallas samma sak medan lastbilen och 740n både är okej att kallas samma sak utan vidare för dom är samma sak på pappret?

Om du nu är så jävla noga så borde du själva isf inse att det också är fel att bara kalla något för A-traktor utan att vara mer specifik. Du måste isf varje gång säga t.ex Modern personbil ombyggd till A-traktor för persontransport, men det är lättare att bara säga Epa så vet alla vad du menar istället.
Citera
2022-06-08, 00:27
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:

Det här är ett uppenbart fall av en olovlig körning med en epa, sen om det var en epa eller en a-traktor spelar ingen roll i praktiken.

Tror faktiskt att det spelar roll, med en gammal "äkta" Epa-traktor har man faktiskt framfört ett fordon som man har rätt att framföra med den behörighet som jag förutsätter att man då har.

Att man överträtt hastighetsbestämmelsen med ett fullt lagligt fordon som man har rätt behörighet för, borde inte kunna klassas som annat än just fortkörning.

Dock har jag inget belägg för mitt påstående, så du får gärna visa mig en lagtext som visar att jag har fel.
Minns dock inte att någon "åkte dit för olovlig körning" med en laglig Epa när jag var ung, ospärrade växellådor blev en annan historia...
Citera
2022-06-08, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laccen
Hemskt detta! Många har nog inte bälten heller tyvärr... antingen av att dom ska va coola eller andra anledningar

Det finns inget bältestvång för a-traktor förare och passagerare...så fråga politikern varför dom skapat en sådan lag.
Citera
2022-06-08, 01:22
Medlem
Citat:

Trams, vet inte föräldern om att traktorn är olaglig så har dom naturligtvis inget ansvar och kan inte bli skyldiga till tillåtande av olovlig körning. Det har således ingen betydelse om föräldern äger traktorn eller inte.
Citera
2022-06-08, 01:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HaraldIsBackAgain
Du kan vara lugn! När dessa a-traktorer färdas snabbare än 30km/h så blir föräldrarna ansvariga och även så här. Indragna körkort och skulder för livet kan nog väntas

Nej, föräldarna blir inte ansvariga för en olyckshändelse bara för att deras barn kör eller åker runt i en a-traktor.

Och det blir inga skulder för livet och inte heller några indragna körkort för någon förälder.
Citera
2022-06-08, 02:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Tror faktiskt att det spelar roll, med en gammal "äkta" Epa-traktor har man faktiskt framfört ett fordon som man har rätt att framföra med den behörighet som jag förutsätter att man då har.

Att man överträtt hastighetsbestämmelsen med ett fullt lagligt fordon som man har rätt behörighet för, borde inte kunna klassas som annat än just fortkörning.

Dock har jag inget belägg för mitt påstående, så du får gärna visa mig en lagtext som visar att jag har fel.
Minns dock inte att någon "åkte dit för olovlig körning" med en laglig Epa när jag var ung, ospärrade växellådor blev en annan historia...
Möjligt att du har rätt, men isf måste det rent juridiskt räknas som att den skyltade hastigheten för en epa alltid är max 30km/h oavsett vad som står på skylten. Dvs kör du 50 eller mer så kan du riskera värre straff än en A-traktor som körs i 100 på en 100 väg..?

Oavsett så ser jag fortfarande inte varför det skulle spela någon roll vad man kallar den för, har det gått fortfare än 30km/h så är det ett trafikbrott.
Citera
2022-06-08, 05:42
Medlem
Citat:
Möjligt att du har rätt, men isf måste det rent juridiskt räknas som att den skyltade hastigheten för en epa alltid är max 30km/h oavsett vad som står på skylten. Dvs kör du 50 eller mer så kan du riskera värre straff än en A-traktor som körs i 100 på en 100 väg..?

Oavsett så ser jag fortfarande inte varför det skulle spela någon roll vad man kallar den för, har det gått fortfare än 30km/h så är det ett trafikbrott.
På aktuell sträcka, raksträckan på Lv 161 väster om Torp köpTingel, är dock det vanligaste med " epor" som framföres i 30-40 kmt och en lång bilkö bakom. Att liksom vika åt sidan och låta bilarna rusa förbi, det finns liksom inte på kartan.
Hursom, är det till stor del POLISENS SKULD till att denna händelse blev till. Sedan tio år skiter dom helt, i att försöka uppdaga och lagföra för snabbgående "epor". Såna som går i 70 till 90....
Citera
2022-06-08, 07:08
Medlem
Citat:
Jo, båda sakerna faller under olovlig körning. Fortkörning är något som sker när du överskridit den skyltade hastigheten och är något du kan dömas för utöver den olovliga körningen, du döms inte för fortkörning för att du kört en epa i 70 på en 90 väg.

Ja, jag är okej med att generalisera fordonstyper och klasser, det är du som inte vill göra det. Jag kallar alla husbilar för husbil även fast det är stora skillnader mellan dom och dess olika klasser och kallar alla A-traktorer för epa för det är precis vad alla andra gör, speciellt folk dom som själva kör och eller bygger epor.

Stor del av vanliga bilar är det, men det är väldigt många byggen som inte är det, speciellt ombyggda lastbilar brukar vara av äldre typ. I fall av olyckor så generaliserar man inte, fordonet beslagtas av polisen och kommer att gå igenom en teknisk utredning. Om man kallar det en epa eller en a-traktor är fullkomligt irrelevant, det är samma brott som begåtts och det är samma typ av fordon. I 30km/h timmen har en gammal epa duett och en 740 samma köregenskaper.

Antingen är man okej med att generalisera och säga epa eller så får du förklara hur det är okej att kalla en Volvo 740 A-traktor samma sak som t.ex en gammal Volvo lastbil A-traktor. 740 A-traktorn har mer gemensamt med en gammal Epa duett än den har med en gammal Volvo lastbil. Men i din värld är det Epan som sticker ut och inte kan kallas samma sak medan lastbilen och 740n både är okej att kallas samma sak utan vidare för dom är samma sak på pappret?

Om du nu är så jävla noga så borde du själva isf inse att det också är fel att bara kalla något för A-traktor utan att vara mer specifik. Du måste isf varje gång säga t.ex Modern personbil ombyggd till A-traktor för persontransport, men det är lättare att bara säga Epa så vet alla vad du menar istället.

Som jag skrev inledningsvis är jag helt med på att "Epa traktor" i folkmun rent allmänt kan innefatta allt som har en lgf skylt där bak (även om jag till skillnad från dig upplever att ganska många ändå håller isär begreppen och kallar a-traktorer för just a-traktorer) och att det ofta saknar betydelse vilken av fordonstyperna det egentligen handlar om.

Men i den här tråden diskuterar vi en specifik olycka

Och det var då jag invände mot dina jämförelser och ditt bemötande av dom som ville reda ut begreppen:

Citat:
Tror ni att såna här uttalanden får er att se smarta ut eller?

Sitter ni i trådar om motorcyklar och hackar på att folk kallar dom för MC också? Eller att någon säger motorcykel när det faktiskt heter tvåhjulig motorcykel? Eller att någon säger motorcykel när det är en lätt motorcykel eller tung motorcykel??

Hur känner ni inför att någon kallar en fyrhjulig motorcykel för fyrhjuling, atv eller quad?

Citat:
Ni är inte så smarta som ni tror att ni är.

I det aktuella fallet har fordonets hastighet i förhållande till skadorna diskuterats flitigt.

Och då är det helt enkelt inte så att det är irrelevant vad det är för typ av traktor.

För att ta ett exempel måste en Epa-traktor vara byggd på en ram, ett rambyggt fordon har mindre ytor som deformeras vid en krock. Speciellt om fordonet är 47år eller äldre.

Rör det sig om en A-traktor är sannolikheten väldigt hög att den är byggd av och har deformeringszoner som vilken personbil som helst.

Jag skulle vilja påstå att det är ganska stor skillnad på att bränna rakt in i tex ett stenblock med en näst intill stum rambyggd bil och sopa skallen i en plåtinstrumentbräda från 60-talet, jämfört med att göra samma sak i en modernare bil (där tom kanske airbagsen finns kvar) vilket det ofta rör sig om i fall det är en A-traktor.

Epan har ingen fjädring bak och får max ha 2,25 meter mellan axlarna, det ger lite andra köregenskaper än dom hos A-traktor.

För att A-traktorn ska gå fortare än 30 måste den manipuleras på ett sätt som gör att den betraktas som en vanlig personbil och kräver B-behörighet. Det är olovlig körning

Att köra fortare än 30 med en Epa är inte med automatik ett nära lika allvarligt brott.

Vilket även det är relevant för tråden. Sker en olycka med en Epa som kört för fort kan det röra sig om att föraren "bara" just kört för fort. Precis som en miljon övriga bilister gör varje dag. Är det däremot en a-traktor har föraren dels kör för fort men även gjort sig skyldig till ytterligare ett, ofta grövre, brott.

Så att hålla isär begreppen Epa och A-traktor blir inte jämförbart med att tex använda benämningen MC i stället för Motorcykel eller Fyrhjuling istället för Atv som du nämnde i dina exempel, om det som här är utgången av en trafikolycka som diskuteras.

Sen får du säga vad du vill, pöjk.
Senast redigerad av rotebro-conny 2022-06-08 kl. 07:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in