Citat:
Ursprungligen postat av
Myztico
Jo, båda sakerna faller under olovlig körning. Fortkörning är något som sker när du överskridit den skyltade hastigheten och är något du kan dömas för utöver den olovliga körningen, du döms inte för fortkörning för att du kört en epa i 70 på en 90 väg.
Det här är ett uppenbart fall av en olovlig körning med en epa, sen om det var en epa eller en a-traktor spelar ingen roll i praktiken.
Ja, jag är okej med att generalisera fordonstyper och klasser, det är du som inte vill göra det. Jag kallar alla husbilar för husbil även fast det är stora skillnader mellan dom och dess olika klasser och kallar alla A-traktorer för epa för det är precis vad alla andra gör, speciellt folk dom som själva kör och eller bygger epor.
Stor del av vanliga bilar är det, men det är väldigt många byggen som inte är det, speciellt ombyggda lastbilar brukar vara av äldre typ. I fall av olyckor så generaliserar man inte, fordonet beslagtas av polisen och kommer att gå igenom en teknisk utredning. Om man kallar det en epa eller en a-traktor är fullkomligt irrelevant, det är samma brott som begåtts och det är samma typ av fordon. I 30km/h timmen har en gammal epa duett och en 740 samma köregenskaper.
Antingen är man okej med att generalisera och säga epa eller så får du förklara hur det är okej att kalla en Volvo 740 A-traktor samma sak som t.ex en gammal
Volvo lastbil A-traktor. 740 A-traktorn har mer gemensamt med en gammal Epa duett än den har med en gammal Volvo lastbil. Men i din värld är det Epan som sticker ut och inte kan kallas samma sak medan lastbilen och 740n både är okej att kallas samma sak utan vidare för dom är samma sak på pappret?
Om du nu är så jävla noga så borde du själva isf inse att det också är fel att bara kalla något för A-traktor utan att vara mer specifik. Du måste isf varje gång säga t.ex Modern personbil ombyggd till A-traktor för persontransport, men det är lättare att bara säga Epa så vet alla vad du menar istället.
Som jag skrev inledningsvis är jag helt med på att "Epa traktor" i folkmun rent allmänt kan innefatta allt som har en lgf skylt där bak (även om jag till skillnad från dig upplever att ganska många ändå håller isär begreppen och kallar a-traktorer för just a-traktorer) och att det ofta saknar betydelse vilken av fordonstyperna det egentligen handlar om.
Men i den här tråden diskuterar vi en specifik olycka
Och det var då jag invände mot dina jämförelser och ditt bemötande av dom som ville reda ut begreppen:
Citat:
Ursprungligen postat av
Myztico
Tror ni att såna här uttalanden får er att se smarta ut eller?
Sitter ni i trådar om motorcyklar och hackar på att folk kallar dom för MC också? Eller att någon säger motorcykel när det faktiskt heter tvåhjulig motorcykel? Eller att någon säger motorcykel när det är en lätt motorcykel eller tung motorcykel??
Hur känner ni inför att någon kallar en fyrhjulig motorcykel för fyrhjuling, atv eller quad?
Citat:
Ursprungligen postat av
Myztico
Ni är inte så smarta som ni tror att ni är.

I det aktuella fallet har fordonets hastighet i förhållande till skadorna diskuterats flitigt.
Och då är det helt enkelt inte så att det är irrelevant vad det är för typ av traktor.
För att ta ett exempel måste en Epa-traktor vara byggd på en ram, ett rambyggt fordon har mindre ytor som deformeras vid en krock. Speciellt om fordonet är 47år eller äldre.
Rör det sig om en A-traktor är sannolikheten väldigt hög att den är byggd av och har deformeringszoner som vilken personbil som helst.
Jag skulle vilja påstå att det är ganska stor skillnad på att bränna rakt in i tex ett stenblock med en näst intill stum rambyggd bil och sopa skallen i en plåtinstrumentbräda från 60-talet, jämfört med att göra samma sak i en modernare bil (där tom kanske airbagsen finns kvar) vilket det ofta rör sig om i fall det är en A-traktor.
Epan har ingen fjädring bak och får max ha 2,25 meter mellan axlarna, det ger lite andra köregenskaper än dom hos A-traktor.
För att A-traktorn ska gå fortare än 30 måste den manipuleras på ett sätt som gör att den betraktas som en vanlig personbil och kräver B-behörighet. Det är olovlig körning
Att köra fortare än 30 med en Epa är inte med automatik ett nära lika allvarligt brott.
Vilket även det är relevant för tråden. Sker en olycka med en Epa som kört för fort kan det röra sig om att föraren "bara" just kört för fort. Precis som en miljon övriga bilister gör varje dag. Är det däremot en a-traktor har föraren dels kör för fort men även gjort sig skyldig till ytterligare ett, ofta grövre, brott.
Så att hålla isär begreppen Epa och A-traktor blir inte jämförbart med att tex använda benämningen MC i stället för Motorcykel eller Fyrhjuling istället för Atv som du nämnde i dina exempel, om det som här är utgången av en trafikolycka som diskuteras.
Sen får du säga vad du vill, pöjk.