2022-06-21, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qvissla
Fel. Vänners son åkte fast i A-traktor när han körde 120. Pappan stod på bilen men visste inte om modifieringen.

Resultat: böter till både son och pappa , indraget körkort för sonen samt anmälan till soc.

Nej, jag har inte fel. Om nu pappan i ditt fall var så dum att han godkände bötesbeloppet och inte drog ärendet till tinget så får han ju skylla sig själv. Det är åklagaren som har bevisbördan och det är ju omöjligt att bevisa för åklagaren att föräldern har tillåtit sonen att på allmän väg köra en manipulerad a-traktor.
Citera
2022-06-21, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dinjo
Märkligt resonemang. Man kan äga ett fordon men behöver inte veta om det är lagligt eller inte. Det finns de föräldrar som har blivit dömda för "tillåtande av olovlig körning" samt återkallat körkort.

Det finns just nu tusentals fordon på våra vägar som är olagliga att framföra på allmän väg utan ägaren vet om att fordonet är olagligt....en tvåa på kontrollbesiktningen innebär att fordonet inte är godkänt att framföras på allmän väg(förutom då att köra till besiktningen efter att man åtgärdat felet).

Sen vad det gäller manipulerade a-traktorer så finns det många sådana som manipulerats utan att föräldrarna vet om det, vet själv två fall där sonens kompisar hade olagliga a-traktorer utan föräldrarnas vetskap.

Jo det finns säkert föräldrar som har blivit dömda för "tillåtande av olovlig körning" men då har dom ju vetat om att fordonet varit olagligt men ändå tillåtit barnet att köra med fordonet på allmän väg.
Citera
2022-06-21, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Nej jag har rätt och din hänvisning till fordonsförordningen är flera km lång.
Jag bjuder på en ny: https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsregler/a-traktor/

Där kan du läsa att:
"Alla A-traktorer ska besiktas. När en bil byggs om till A-traktor ska den genomgå en registreringsbesiktning för att godkännas innan den tas i trafik."

Naturligtvis kan du ha den stående hemma flera år utan att besikta den, men tänker du köra den efter allmän väg har du inte alls en månad på dig att besikta den.
Du får bara köra den till närmaste besiktningsstation, om du kan bevisa att du har en tid beställd för registreringsbesiktning.

Och att:
"A-traktorns konstruktiva hastighet är högst 30 km/h. Det betyder att den inte får vara konstruerad för att köra fortare än så på horisontell väg. EPA-traktorn skulle vara konstruerad med ett visst utväxlingsförhållande (10:1). En EPA får dessutom inte köras fortare än 30 km/h."

Att det hänvisas till "EPA" i texten ovan innebär INTE att du får rulla i 50, 70, 90 eller 120 km/timmen i en nedförsbacke med en A-traktor.

Läs din länkade text en gång till.

Oftast är en bil redan i trafik när den byggs om till a-traktor...har man då b-körkort så får man köra runt med bilen i en månad även fast den är färdigt ombyggd till a-traktor. Dock räknas den ju fortfarande som en bil men man får köra med den på allmän väg och inom en månad skall den alltså regg.besiktigas.

....30 km/h gäller på horisontell väg, i nedförsbacke får den rulla hur fort som helst....
Citera
2022-06-21, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uuno-fisnjutare
Det finns just nu tusentals fordon på våra vägar som är olagliga att framföra på allmän väg utan ägaren vet om att fordonet är olagligt....en tvåa på kontrollbesiktningen innebär att fordonet inte är godkänt att framföras på allmän väg(förutom då att köra till besiktningen efter att man åtgärdat felet).

Sen vad det gäller manipulerade a-traktorer så finns det många sådana som manipulerats utan att föräldrarna vet om det, vet själv två fall där sonens kompisar hade olagliga a-traktorer utan föräldrarnas vetskap.

Jo det finns säkert föräldrar som har blivit dömda för "tillåtande av olovlig körning" men då har dom ju vetat om att fordonet varit olagligt men ändå tillåtit barnet att köra med fordonet på allmän väg.
Det du skriver om en "tvåa" i besiktningsprotokollet stämmer inte. Från besiktningstillfället har man en månad på sig att åtgärda felet och göra en efterkontroll, "släcka tvåan". Fordonet får användas under tiden. Om du inte tror på mej så är det bara att googla.
Citera
2022-06-22, 12:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av VeganJan
Förstår att många A-traktorer går att manipulera till att gå fortare än 30. Samtidigt kan jag, med ca 3000 mil om året i bil, knappt minnas att jag sett något LGF-skyltat åka så mycket mer än 40.

Är det bara på natten kidsen gasar på?

Det beror lite på. Kör du en bil som kan misstas för en civil polisbil? Då håller ungarna igen. Annars gasar dom på.

Anekdotiskt förvisso men jag har väldigt ofta mött epaungar köra betydligt fortare än trettio när jag kört mina fordon (som är uppenbart icke polisiära) men när jag vid ett tillfälle fick låna en nyare mörk volvo då jävlars höll dom trettio.
Citera
2022-06-29, 22:58
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uuno-fisnjutare
Läs din länkade text en gång till.

Oftast är en bil redan i trafik när den byggs om till a-traktor...har man då b-körkort så får man köra runt med bilen i en månad även fast den är färdigt ombyggd till a-traktor. Dock räknas den ju fortfarande som en bil men man får köra med den på allmän väg och inom en månad skall den alltså regg.besiktigas.

....30 km/h gäller på horisontell väg, i nedförsbacke får den rulla hur fort som helst....
Var har du läst det där?
Inte i min länk i alla fall.
Citera
2022-09-29, 06:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Var har du läst det där?
Inte i min länk i alla fall.

Någon som vet hur det gick med den svårast skadade tjejen?
Citera
2022-09-29, 06:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frysarn888
Någon som vet hur det gick med den svårast skadade tjejen?

Eftersom du frågar just idag så undrar jag om du förväxlar trådens olycka med den som hände i natt?
Citera
2022-09-29, 11:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Jeskonaut
Eftersom du frågar just idag så undrar jag om du förväxlar trådens olycka med den som hände i natt?
Menade den olyckan som hände utanför Lanesund .
Citera
2022-09-29, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TageBanan
Det beror lite på. Kör du en bil som kan misstas för en civil polisbil? Då håller ungarna igen. Annars gasar dom på.

Anekdotiskt förvisso men jag har väldigt ofta mött epaungar köra betydligt fortare än trettio när jag kört mina fordon (som är uppenbart icke polisiära) men när jag vid ett tillfälle fick låna en nyare mörk volvo då jävlars höll dom trettio.
HAHAHA. Polisen i fyrbodal har noll koll på olagliga EPA traktor fordon....och dom bryr sig föga.
Lika illa med Åklagarkammaren i Ua - som skyddar brottslingar.

En total rättsröta , är det som råder!!
Citera
2022-09-29, 20:14
Medlem
tomyhockeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
HAHAHA. Polisen i fyrbodal har noll koll på olagliga EPA traktor fordon....och dom bryr sig föga.
Lika illa med Åklagarkammaren i Ua - som skyddar brottslingar.

En total rättsröta , är det som råder!!

vilka brottslingar skyddar åklagarkammaren i Uddevalla 🤔
Citera
2022-09-30, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tomyhockey
vilka brottslingar skyddar åklagarkammaren i Uddevalla 🤔
1. de som framför olagliga fordon - i för hög fart.
2. de "poliser" som istället för att ta fast ovanstående böss ger sig på allmänheten , med falska invektiv.

ingenting av denna skit utreds....någonsin!!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in