2022-06-08, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Autistfeminist
Ja är lite överviktig pga medicinering som jag slutat med nu. Bryr mig om mitt utseende ibland i perioder lite för mycket. Idag har jag blivit tillräckligt trygg i mig själv för att gå ut som jag är och är ganska nöjd med hur jag ser ut, fast vill såklart vara fin.

Så kan det bli med antidepp medicin. Men ofta tycker inte jag de är rätt val för någon på Autism spektrat. Fin är dock det du själv väljer. Min erfarenhet är dock att motion bra kost och tillräckligt mycket stimuli vad gäller socialt, intressen och sysselsättning är det bästa. Sen i perioder av depression ångest osv kan medicin vara bra men man ska komma ihåg att autism inte är en sjukdom som går medicineras bort. Mvh
Citera
2022-06-08, 16:42
Medlem
styckets avatar
Citat:
Ingen aning du kan väll googla. vet att adhd är i samma kategori. Alla människor är ju på autism spektrumet precis som alla är på psykopat skalan (fel ord jag vet) och så vidare. När man är högt upp på skalan och ens liv påverkas utav det då får man en diagnos. Men ja du kan säkert känna igen dig någonstans på symtomen för autism det betyder dock inte att du har autism.
Min poäng är att det inte finns något bevis på varför autism skulle vars en neuropsykiatriskt störning och därför är mer av en personlighet. Alltså inte en funktionsnedsättning som beror på nägot biologiskt nödvändigtvis utan ett beteendemönster man kan öva bort. Som socialfobi tex. Som många med autism har och även blir diagnotiserade baserat på.
Citera
2022-06-08, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av roidhunter
Så kan det bli med antidepp medicin. Men ofta tycker inte jag de är rätt val för någon på Autism spektrat. Fin är dock det du själv väljer. Min erfarenhet är dock att motion bra kost och tillräckligt mycket stimuli vad gäller socialt, intressen och sysselsättning är det bästa. Sen i perioder av depression ångest osv kan medicin vara bra men man ska komma ihåg att autism inte är en sjukdom som går medicineras bort. Mvh

Tack så mycket för tips! Är tack o lov inte deprimerad idag så har slutat med medicinen nu.
Citera
2022-06-08, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stycket
Min poäng är att det inte finns något bevis på varför autism skulle vars en neuropsykiatriskt störning och därför är mer av en personlighet. Alltså inte en funktionsnedsättning som beror på nägot biologiskt nödvändigtvis utan ett beteendemönster man kan öva bort. Som socialfobi tex. Som många med autism har och även blir diagnotiserade baserat på.

Man kan öva sociala färdigheter men man kan inte träna bort autism. Det är biologiskt och ärfligt i första hand har varit avvikande sedan dagis tiden.
Citera
2022-06-08, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1ncogn1to
Brukar du visualisera enklare mönster som återkommer frekvent i din vardag, alltså likadana mönster/figurer/symboler, när du ska sova?

Ja kan visualisera ja använder när jag skapar konst. (Obs hobby och är amatör)
Citera
2022-06-08, 16:49
Medlem
styckets avatar
Citat:
Man kan öva sociala färdigheter men man kan inte träna bort autism. Det är biologiskt och ärfligt i första hand har varit avvikande sedan dagis tiden.
Som sagt om man googlar det hela finns det inga bevis som visar att autism skulle vara biologiskt. Om du hittat får du gärna visa. Om det är ärfligt är en annan sak då beteendemönster också kan gå i släkten baserat på vanor osv.

Autism är en spektrum diagnos baserat på vissa beteende mönster. Hur tror du egentligen man sätter diagnosen? Hinder gör man baserat på beteende. Man gör ingen hjärnscan liksom.

Pågrund av allt detta anser jag autism diagnosen är missvisande för de som får den då folk tror man har fötts med ett fel i hjärnan När det egentligen bara är ens beteende mönster. Som visserligen visar sig i hjärnan. För även hjärnan förändras när man bryter vissa beteende mönster.

Ja så är det bara o googla själv efter bevis på att autism skulle vara biologiskt. Det finns inga.
Citera
2022-06-08, 16:55
Medlem
Citat:
Som sagt om man googlar det hela finns det inga bevis som visar att autism skulle vara biologiskt. Om du hittat får du gärna visa. Om det är ärfligt är en annan sak då beteendemönster också kan gå i släkten baserat på vanor osv.

Autism är en spektrum diagnos baserat på vissa beteende mönster. Hur tror du egentligen man sätter diagnosen? Hinder gör man baserat på beteende. Man gör ingen hjärnscan liksom.

Pågrund av allt detta anser jag autism diagnosen är missvisande för de som får den då folk tror man har fötts med ett fel i hjärnan När det egentligen bara är ens beteende mönster. Som visserligen visar sig i hjärnan. För även hjärnan förändras när man bryter vissa beteende mönster.

Ja så är det bara o googla själv efter bevis på att autism skulle vara biologiskt. Det finns inga.

Allt är väl dock biologiskt förstår inte vad du menar? Ärftlighet framför allt.
Citera
2022-06-08, 16:57
Medlem
Citat:
Tack så mycket för tips! Är tack o lov inte deprimerad idag så har slutat med medicinen nu.

Bra där! Tror stenhårt på att förbättringar fränst görs utan medicin när den akuta försämringen är avklarad.
Citera
2022-06-08, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mirandamirage
Varför tror du det är så vanligt förekommande att speciellt många autistiska tjejer/ kvinnor vill byta kön till män?

Varför tror du att det är så vanligt med magiskt tänkande hos autistiska kvinnor?

Jag har aldrig hört att det skulle vara vanligare bland autister. Känner transpersoner men ingen av dom är autistiska vad jag vet iallafall.

Varför tror du att det ofta är så att autistiska personer utgår från att andra tänker som de själva? Och därför inte behöver kommunicera vidare information, alternativt är tankeläsare?

Det du beskriver här kan appliceras på majoriteten det är ett tankefel människan har. Så det stämmer på personer med autism eftersom vi är människor.

Varför brukar autistiska kvinnor lägga orden i munnen på andra människor berätta hur andra tycker, tänker, och känner istället för att ställa frågor till den det berör?

Detta stämmer inte in på mig och har aldrig hört någon säga så, låter som en fördom ifrån din sida.

Varför har autister så svårt att lära sig av tidigare erfarenheter, och misstag och börja handla annorlunda? Istället för att upprepa de beteenden som inte är framgångsrika i sociala avseenden, eller kommunikativa situationer? Trots att de blivit tillsagda ca 100 gånger dessförinnan?

Ingen aning men ja vi har svårt med det sociala. Jag begår nog misstag utan att veta om det eftersom jag har svårt att veta hur man ska bete sig.

Varför tror autister att de alltid har rätt?

Stämmer inte en fördom du har.

Varför är autister sådana urbota dåliga lyssnare, som inte hör och kan ta emot audiotiv information? Eller orkar koncentrera sig på vad någon annan säger, om meddelandet är längre än en mening?

Ingen aning är själv bra på att lyssna

Varför fattar inte autister vad känslor innebär?

Jag förstår och känner känslor som de flesta andra. Det är skillnad på kognitiv empati och affektiv empati. Psykopater har god kognitiv empati och vet vad de ska säga för att bli omtyckta. Autister har ofta sämre kognitiv empati. Affektiv empati handlar om medkänsla (psykopater saknar detta) handlar om att om någon mår dåligt så mår man själv dåligt. Jag har väldigt mycket medkänsla men min kognitiva empati är sämre till exempel jag vill hjälpa till om någon mår dåligt men kanske inte vet vad jag behöver säga för att hjälpa. Psykopater vet vad dom ska säga men hjälper till för egen vinning och inte pga medkänsla. Det är så jag har uppfattat det.
Citera
2022-06-08, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av roidhunter
Bra där! Tror stenhårt på att förbättringar fränst görs utan medicin när den akuta försämringen är avklarad.

Tack men håller inte med medicinen hjälpte mig otroligt mycket. Var emot medicin innan jag själv provat den.
Citera
2022-06-08, 17:02
Medlem
Citat:

Vet inte var du har googlat. Men du får väll ta det med en psykolog och ställa frågor till hen. Jag är ingen expert bara för att jag har en diagnos.
Citera
2022-06-08, 17:04
Medlem
Citat:
Tack men håller inte med medicinen hjälpte mig otroligt mycket. Var emot medicin innan jag själv provat den.

Menade inte att den inte kan hjälpa, men en riktig förändrinh som leder till en riktig förbättring görs bäst utan att mixtra med signalsubstanser. Skälvklart kan de vara nödvändiga för förändringen att ens ske. Men de kommer alltid med bieffekter plus man skjuter ett problem framför sig. Sluta med medicinen. Se livslängd på de som ätit antidepp jämfört med som inte så får du se. I snitt ~20 år kortare...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in