2022-06-08, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Du påpekade att ryssarna hade svårt med djupattacker. Men i detta krig är det i princip endast Ryssland som har möjlighet att genomföra attacker på djupet, vilka också görs, till skillnad från Ukraina som inte längre har utrustning till sådana.

Tankeexempel för att du ska begripa: Om man nämner att USA har problem med att deras hangarfartyg kan bli sänkta av en svensk diesel-ubåt (vilket har påvisats under övning) så kommer Arnstad och gapar om att "Talibanerna då?!?! Dom är ju ÄNNU sämre än USA på det där med hangarfartyg." Goddag fucking yxskaft.

Självklart är Ukraina sämre än Ryssland på stora rörliga operationer. Det som är intressant är dock att Ryssland som på pappret de facto har kapaciteten att faktiskt genomföra sådana nu dock verkar inkapabla till detta. Fattar du inte efter det här så ger jag upp på dig. Misstänker att du har lite (nåja, allt är relativt) autism som spökar.
Citera
2022-06-08, 15:11
Medlem
Citat:
Jag syftade på attacker mot mål på djupet och menar då främst raket- och flygangrepp.

Du vet uppenbarligen inte vad du pratar om. Läs en bok om militär strategi.
Citera
2022-06-08, 15:12
Medlem
QuietExits avatar
Lite action från Severodonetsk https://twitter.com/TheDeadDistrict/status/1534458411227697152?s=20&t=tBU2Uz0m_beOUqaSjfZScw
Citera
2022-06-08, 15:15
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PerTinent
Vad är det nu.

Severodonetsk har fallit. För sjunde dagen i rad?

AHHHHAHHHHhaaahhaa......
Severodonetsk har vad jag vet inte blivit utropat som helt taget tidigare? Definitivt inte av det ryska försvarsministeriet (som fortfarande helt oironiskt sällan ljuger), men jag tror inte jag har sett det från någon av de fria kommentatorer, journalister eller soldater som ofta kan häva ur sig saker med mer eller mindre täckning. Kan det varit tjetjenerna som påstått att staden var tagen? Du bör aldrig lyssna på tjetjenerna. Det har jag märkt att de väldigt ofta kommer med helt falska påståenden om intagna städer etc.

Enligt alla de källor jag följer och som jag anser att man bör kunna lyssna på har ingen påstått att staden var tagen tidigare.
Citera
2022-06-08, 15:22
Avstängd
Nu gnäller Ukraina tydligen igen och denna gång om att Israel inte skickar dom mer vapen?. Nu kräver dom Iron dome av Israel.. och dom ifrågasätter varför Israel bara skickat dom 2000 hjälmar och 5000 västar när dom sa att dom ville ha 20 000 . Dessutom var det hjälmar och och västar som inte hade femte klassens skydd utan tredje.

Borde dom inte fan vara tacksamma med det dom får?
Citera
2022-06-08, 15:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Nu gnäller Ukraina tydligen igen och denna gång om att Israel inte skickar dom mer vapen?. Nu kräver dom Iron dome av Israel.. och dom ifrågasätter varför Israel bara skickat dom 2000 hjälmar och 5000 västar när dom sa att dom ville ha 20 000 . Dessutom var det hjälmar och och västar som inte hade femte klassens skydd utan tredje.

Borde dom inte fan vara tacksamma med det dom får?

Inte så länge en enda ryssjävel levande går omkring på Ukrainskt territorium!

Till plastpåsarna med dom!
Citera
2022-06-08, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AverageRetarded
Det är inte ryssarna som förhindrar att fraktfartyg kan lasta i Ukraina, det är Ukraina eftersom dom har minerat alla hamnar vilket omöjliggör för fartyg att navigera hamnarna och dess närområde. Anledningen till att fartyg nu har börjat lasta i Mariupol är för att ryssarna har rensat hamnen från ukrainas minor.
Secretary of the NSDC of Ukraine Danilov said that if the issue of Ukraine's security is not resolved, "no grain will go anywhere to anyone."
- Sputnik
Men vi fortsätter väl att låtsas som att det är ryssarna som förhindrar Ukraina att exportera spannmål?
Citera
2022-06-08, 15:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AverageRetarded
Secretary of the NSDC of Ukraine Danilov said that if the issue of Ukraine's security is not resolved, "no grain will go anywhere to anyone."
- Sputnik
Men vi fortsätter väl att låtsas som att det är ryssarna som förhindrar Ukraina att exportera spannmål?

Debunkat.

Vettefan för vilken gång i ordningen.

Har ni förorättade ryssjävlar verkligen ingenting annat för er om dagarna?
Citera
2022-06-08, 15:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kungsgran
Vi diskuterar ditt påstående att EU slutar köpa olja och gas av Ryssland senast i december 2022

Fram med en länk nu som bevisar ditt påstående!

Haha. Nej, vi diskuterar ditt inlägg:

Citat:
Ursprungligen postat av Kungsgran
EU kommer vara beroende av rysk gas under många år. Kanske har EU-länderna slutat köpa rysk gas 2030 men troligen tar det betydligt längre tid.

Exakt vilka EU-länder kommer att köpa Rysk gas (eller olja) efter 2030?

DET vill jag gärna höra din utvikning kring.

Utifrån samtliga EU-länders uttalade intention att kasta ut rysshelvetet från allt vad leveranser heter.

Sätt igång, kamrat!
Citera
2022-06-08, 15:31
Medlem
Citat:
Du påpekade att ryssarna hade svårt med djupattacker. Men i detta krig är det i princip endast Ryssland som har möjlighet att genomföra attacker på djupet, vilka också görs, till skillnad från Ukraina som inte längre har utrustning till sådana.
Visst har ryssarna gjort en del attacker på djupet. Mot Kiev till exempel, stor framgång för ryssarna, både Spetsnaz och fallskärmstrupperna göder nu den ukrainska myllan på djupet. Omringningen av Kharkiv, stor framgång för ryssarna som inte ens kom halvvägs. Och för att inte tala om attacken på Odessa som kom att kosta Ryssland dess enda större fartyg i Svarta havet, det gick ordentligt på djupet vad det verkar. Fantastiska framgångar för ryssarna när de går på djupet.
Citera
2022-06-08, 15:39
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
Intressant från samtalet som Council on Foreign Relations anordnade häromdagen. Aldrig har den amerikanska exceptionalismen varit så tydligt exponerad. Man behandlar inte bara Ryssland på ett nedlåtande sätt, man har även en ganska påtaglig von Oben-attityd mot EU och mot Ukraina:

Russia's War in Ukraine: How Does it End?

https://www.cfr.org/event/russias-war-ukraine-how-does-it-end

Man erkänner i alla fall att det primära övergripande målet är att försvaga Ryssland och Ukraina nämns bara i någon bisats nästan. Men det brådskar på och man vill gärna se ett avslut på kriget och det viktigaste har tydligen med opinionen hemma att göra så här inför mellanårsvalet:
/.../I agree with what Steve said, and picking up on what General Twitty said, I don’t think it’s feasible or desirable from a strategic standpoint to have Ukraine try to expel Russian forces from all land that they took in 2014, number one, because I don’t think they can do it, and number two, I think the risks of escalation are high and the spillover effects of this war, whether it’s a food crisis, the weakening of the Western coalition, this all worries me a lot.

The longer this goes on, the more the negative knock-on effects economically and politically, including here in the United States, where inflation really is, I think, putting Biden in a difficult position.

So I think the first step I would recommend for the Biden administration is start to prepare the narrative for a conversation with Ukraine about war aims in general, not necessarily specific territorial settlements, because I do think the narrative right now is in a somewhat dangerous place, right.
Det är nog inte bara hemmapubliken man behöver oroa sig för utan även vad som händer på den inrikespolitiska scenen i de olika EU-länderna:
/.../I agree with Alina. I think we’re starting to see cracks in the West. I think there will be a resurgence of America-first Republicanism as we get near the midterms. Let’s think about where we are not just today and tomorrow but over the horizon. This all leads me to believe that we should push for war termination and have a serious conversation after that about a territorial disposition.
Jag har sällan sett en sådan total nonchalans och ignorans. Vem f*n tror de att de är dessa jänkare? Förstår de inte att de snart inte ens kommer att tas med i ekvationen överhuvudtaget?

Om jag får spekulera lite så tror jag som sagt att tonläget kommer att förändras radikalt framöver även i Europa. Någon sa att en del politiker har börjat samlas i tysthet i länder som Tyskland, Italien och Frankrike. Jag tror att det även finns en del ledare inom industrin framförallt som börjar få kalla fötter.

Jag tror att det blir en spännande höst politisk sett, där vi får uppleva en hel del omvälvande saker.

Och på tal om att försvaga Ryssland:
/.../All these things we’re going to have to set the European continent in a different way if this war ends without Russia being weakened, and I will tell you even if Russia is weakened we really need to go back to the drawing board of how NATO looks and how they respond.

Såklart. Hökarna i Pentagon är experter på propaganda på sin egna befolkning och inte mycket bättre än Kreml genom åren. Som när de fick sina soldater att skjuta vid fosfor över civila i Irak. Tragisk mänsklighet. Nu är det tyvärr Ukraina som får lida för Ryssland och usas maktkamp..
Citera
2022-06-08, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Severodonetsk har vad jag vet inte blivit utropat som helt taget tidigare?
Så tictoc brigadens clownchefs ord är inte längre fakta bland rysstrollen ?

https://www.newsweek.com/chechen-leader-ramzan-kadyrov-declares-victory-over-besieged-ukrainian-city-severodonetsk-1712518?am p=1

Citat:
Definitivt inte av det ryska försvarsministeriet (som fortfarande helt oironiskt sällan ljuger), men jag tror inte jag har sett det från någon av de fria kommentatorer, journalister eller soldater som ofta kan häva ur sig saker med mer eller mindre täckning. Kan det varit tjetjenerna som påstått att staden var tagen? Du bör aldrig lyssna på tjetjenerna. Det har jag märkt att de väldigt ofta kommer med helt falska påståenden om intagna städer etc.

Nu är ju tictoc brigadens clownchef
Putins favorit.

https://nypost.com/2022/03/29/chechen-warlord-ramzan-kadyrov-promoted-by-putin-visits-mariupol/amp/

Citat:
Enligt alla de källor jag följer och som jag anser att man bör kunna lyssna på har ingen påstått att staden var tagen tidigare.

Enligt larvov har ju ryssmogolerna inte ens anfallit Ukraina. Så jag förstår att rysstrollen har svårt att förstå…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in