2022-06-08, 14:45
  #162997
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddim
Men nu var det inte det som diskuterades. Du började pipa om att Ukraina också var jättedåliga på krig på djupet då jag påtalade att ryssarna verkar ha haft oanade problem med detta. Självklart är Rysslands stridskrafter större än Ukrainas och i många fall på pappret bättre. Är det så långt du kommit i din analys? Samhall söker sådana som dig!

Vilken sida som "vinner" kommer att visa sig en vacker dag.

Du påpekade att ryssarna hade svårt med djupattacker. Men i detta krig är det i princip endast Ryssland som har möjlighet att genomföra attacker på djupet, vilka också görs, till skillnad från Ukraina som inte längre har utrustning till sådana.
Citera
2022-06-08, 14:45
  #162998
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av sosse22
Borde inte Ukraina kunna försvara sig bättre med tanke på alla överlägsna vapen väst skickar in i krigszonen?
Varför lobbar vi för Nato, samtidigt som vi läser i oberoende västmedia hur ryssarna är väderlösa krigare med undermåliga vapen?

Också funderat över detta.. sjuka mängder dom fått men endå gnäller Zelensky att väst inte hjälper dom.
Sen borde dom med tanke på mängden vapen ha enorma fördelar. Men jag tror bristen på erfarenhet är stor många civila som krigar utan utbildning. Dom gör sjuka misstag också.

Här är en video som tar upp mängden vapen dom fått av väst. Endå kräver Zelensky mer vapen och pengar... https://www.youtube.com/watch?v=nn4QhlMTnKs&list=LL&index=15&t=262s
__________________
Senast redigerad av Menea 2022-06-08 kl. 14:47.
Citera
2022-06-08, 14:46
  #162999
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kungsgran
Vi diskuterar ditt påstående att EU slutar köpa olja och gas av Ryssland senast i december 2022

Fram med en länk nu som bevisar ditt påstående!

Haha. Nej, vi diskuterar ditt inlägg:

Citat:
Ursprungligen postat av Kungsgran
EU kommer vara beroende av rysk gas under många år. Kanske har EU-länderna slutat köpa rysk gas 2030 men troligen tar det betydligt längre tid.

Exakt vilka EU-länder kommer att köpa Rysk gas (eller olja) efter 2030?

DET vill jag gärna höra din utvikning kring.

Utifrån samtliga EU-länders uttalade intention att kasta ut rysshelvetet från allt vad leveranser heter.

Sätt igång, kamrat!
Citera
2022-06-08, 14:47
  #163000
Medlem
crusades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Rysslands försvarsdepartement skriver i sin dagliga uppdatering att ukrainsk militär i Donbassregionen lider stora förluster både vad gäller soldater, vapen och militärutrustning, skriver The Guardian.

Man hävdar också att man skjutit ner bland annat två MiG-29-flyg och en helikopter i Mykolajivregionen.

480 personer ska ha dödats i strider det senaste dygnet, enligt departementet.

Uppgifterna har inte kunnat bekräftas av oberoende källor.


Kan det stämma med den här siffran? 480 personer på bara ett dygn är en groteskt hög siffra.

Hur många ukrainska respektive ryska soldater har stupat hittills? 20.000 på vardera sida eller?

Över 30000 ryssar och drygt 10000 soldater från Ukraina.
Utöver det ett stort antal civila Ukrainare.
Citera
2022-06-08, 14:47
  #163001
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
Intressant från samtalet som Council on Foreign Relations anordnade häromdagen. Aldrig har den amerikanska exceptionalismen varit så tydligt exponerad. Man behandlar inte bara Ryssland på ett nedlåtande sätt, man har även en ganska påtaglig von Oben-attityd mot EU och mot Ukraina:

Russia's War in Ukraine: How Does it End?

https://www.cfr.org/event/russias-war-ukraine-how-does-it-end

Man erkänner i alla fall att det primära övergripande målet är att försvaga Ryssland och Ukraina nämns bara i någon bisats nästan. Men det brådskar på och man vill gärna se ett avslut på kriget och det viktigaste har tydligen med opinionen hemma att göra så här inför mellanårsvalet:
/.../I agree with what Steve said, and picking up on what General Twitty said, I don’t think it’s feasible or desirable from a strategic standpoint to have Ukraine try to expel Russian forces from all land that they took in 2014, number one, because I don’t think they can do it, and number two, I think the risks of escalation are high and the spillover effects of this war, whether it’s a food crisis, the weakening of the Western coalition, this all worries me a lot.

The longer this goes on, the more the negative knock-on effects economically and politically, including here in the United States, where inflation really is, I think, putting Biden in a difficult position.

So I think the first step I would recommend for the Biden administration is start to prepare the narrative for a conversation with Ukraine about war aims in general, not necessarily specific territorial settlements, because I do think the narrative right now is in a somewhat dangerous place, right.
Det är nog inte bara hemmapubliken man behöver oroa sig för utan även vad som händer på den inrikespolitiska scenen i de olika EU-länderna:
/.../I agree with Alina. I think we’re starting to see cracks in the West. I think there will be a resurgence of America-first Republicanism as we get near the midterms. Let’s think about where we are not just today and tomorrow but over the horizon. This all leads me to believe that we should push for war termination and have a serious conversation after that about a territorial disposition.
Jag har sällan sett en sådan total nonchalans och ignorans. Vem f*n tror de att de är dessa jänkare? Förstår de inte att de snart inte ens kommer att tas med i ekvationen överhuvudtaget?

Om jag får spekulera lite så tror jag som sagt att tonläget kommer att förändras radikalt framöver även i Europa. Någon sa att en del politiker har börjat samlas i tysthet i länder som Tyskland, Italien och Frankrike. Jag tror att det även finns en del ledare inom industrin framförallt som börjar få kalla fötter.

Jag tror att det blir en spännande höst politisk sett, där vi får uppleva en hel del omvälvande saker.

Och på tal om att försvaga Ryssland:
/.../All these things we’re going to have to set the European continent in a different way if this war ends without Russia being weakened, and I will tell you even if Russia is weakened we really need to go back to the drawing board of how NATO looks and how they respond.

Spekulera på du.

Ungefär som en Miljöpartist.

Totalt verklighetsfrånvänt.
Citera
2022-06-08, 14:50
  #163002
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Du påpekade att ryssarna hade svårt med djupattacker. Men i detta krig är det i princip endast Ryssland som har möjlighet att genomföra attacker på djupet, vilka också görs, till skillnad från Ukraina som inte längre har utrustning till sådana.

Hur djupt är det? 10 centimeter? Ända in till livmodern?


"-Jodå, om vi låter rysshelvetet våldta Irina 15 år så kommer rysshelvetet att nöja sig, och inte spräcka upp underlivet på Olga 11 år eller Anastasia 5 år, med ett glödgat järnspett. Dessutom kommer alla tre flickorna ha bröstvårtorna kvar, istället för att ryske Ivan har mumsat i sig dom, från spetsen på sin kniv."

Så omtänksamma ryssjävlarna och Arnstad-idioterna är!
__________________
Senast redigerad av PerTinent 2022-06-08 kl. 14:54.
Citera
2022-06-08, 14:52
  #163003
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Också funderat över detta.. sjuka mängder dom fått men enndå gnäller Zelensky att väst inte hjälper dom.
Sen borde dom med tanke på mängden vapen ha enorma fördelar. Men jag tror bristen på erfarenhet är stor många civila som krigar utan utbildning. Dom gör sjuka misstag också.

Här är en video som tar upp mängden vapen dom fått av väst. Enndå kräver Zelensky mer vapen och pengar... https://www.youtube.com/watch?v=nn4QhlMTnKs&list=LL&index=15&t=262s

Så länge som du stavar "ändå" som "enndå". Så borde du inte fundera så jävla mycket.
Citera
2022-06-08, 15:01
  #163004
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Du påpekade att ryssarna hade svårt med djupattacker. Men i detta krig är det i princip endast Ryssland som har möjlighet att genomföra attacker på djupet, vilka också görs, till skillnad från Ukraina som inte längre har utrustning till sådana.

Jag är osäker på om du är seriös i dina inlägg men när gjorde Ryssland en attack på djupet sist? 5e mars när ryssarna nådde Bucha väster om Kiev? Öster om Kiev tog det stopp redan 4e mars. I Mykolaiv tog det stopp redan 26e februari. Ryssland har bara gjort attacker på djupet under krigets första vecka vad jag vet. Mer än 3 månader sedan. Men jag kanske har missat någon sådan offensiv.
Citera
2022-06-08, 15:04
  #163005
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag är osäker på om du är seriös i dina inlägg men när gjorde Ryssland en attack på djupet sist? 5e mars när ryssarna nådde Bucha väster om Kiev? Öster om Kiev tog det stopp redan 4e mars. I Mykolaiv tog det stopp redan 26e februari. Ryssland har bara gjort attacker på djupet under krigets första vecka vad jag vet. Mer än 3 månader sedan. Men jag kanske har missat någon sådan offensiv.

Jag syftade på attacker mot mål på djupet och menar då främst raket- och flygangrepp.
Citera
2022-06-08, 15:06
  #163006
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaVerdadTodo
Intressant från samtalet som Council on Foreign Relations anordnade häromdagen. Aldrig har den amerikanska exceptionalismen varit så tydligt exponerad. Man behandlar inte bara Ryssland på ett nedlåtande sätt, man har även en ganska påtaglig von Oben-attityd mot EU och mot Ukraina:

Russia's War in Ukraine: How Does it End?

https://www.cfr.org/event/russias-war-ukraine-how-does-it-end

Man erkänner i alla fall att det primära övergripande målet är att försvaga Ryssland och Ukraina nämns bara i någon bisats nästan. Men det brådskar på och man vill gärna se ett avslut på kriget och det viktigaste har tydligen med opinionen hemma att göra så här inför mellanårsvalet:
/.../I agree with what Steve said, and picking up on what General Twitty said, I don’t think it’s feasible or desirable from a strategic standpoint to have Ukraine try to expel Russian forces from all land that they took in 2014, number one, because I don’t think they can do it, and number two, I think the risks of escalation are high and the spillover effects of this war, whether it’s a food crisis, the weakening of the Western coalition, this all worries me a lot.

The longer this goes on, the more the negative knock-on effects economically and politically, including here in the United States, where inflation really is, I think, putting Biden in a difficult position.

So I think the first step I would recommend for the Biden administration is start to prepare the narrative for a conversation with Ukraine about war aims in general, not necessarily specific territorial settlements, because I do think the narrative right now is in a somewhat dangerous place, right.

Det är möjligt att det kan påverka mellanårsvalet. Dock så behöver det inte påverka presidentvalet, då Demokraterna inte behöver oroa sig hur de flesta amerikaner kommer att rösta. Biden (om han lever fortfarande) kommer vinna ändå.
Citera
2022-06-08, 15:08
  #163007
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag är osäker på om du är seriös i dina inlägg men när gjorde Ryssland en attack på djupet sist? 5e mars när ryssarna nådde Bucha väster om Kiev? Öster om Kiev tog det stopp redan 4e mars. I Mykolaiv tog det stopp redan 26e februari. Ryssland har bara gjort attacker på djupet under krigets första vecka vad jag vet. Mer än 3 månader sedan. Men jag kanske har missat någon sådan offensiv.

Har du missat ryska arméns attack på sina egna soldater?

Här kan vi snacka om penetration på djupet.

https://en.wikipedia.org/wiki/Dedovshchina

Löskukar, batonger, baseball-trän.

Inget är främmande för de Ryska officerarna.

Här ska tränas!

För, när de kommer fram till Ukraina (om de kommer fram, det vill säga) så hägrar allt från stekpannor, tvättmaskiner till oanvända damtrosor.

Men! Betänk! Ryssjävlarna får fan stå för frakten hem till "Mother russia" själva!
Citera
2022-06-08, 15:10
  #163008
Medlem
Sgt.Blands avatar
Röda Armén har i flera dagar försökt att återta brohuvudet vid Kherson men misslyckats.

https://twitter.com/WarMonitor3/status/1534508338947448833
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in