2022-06-07, 13:32
Medlem
techno_the_kings avatar
Fabriken jag jobbade på tog bort helgskiftet och vi som jobbade åt bemanningsföretaget blev uppsagda från jobbet i december (2008).
De få sparpengar som man hade tog slut i slutet av mars och sen så haglade kravbreven in och fogden bankade på dörren.
Fick den första utbetalningen från alfakassan i mitten av maj samma år.
Är du inte med i en a-kassa så gå med i en sådan, ps man behöver inte vara medlem i facket för att få vara med i a-kassan, säger dina kollegor något annat så har de fel.

Tog runt 9 år innan man blev skuldfri, idag så har man ett bra sparande. Blir jag arbetslös/sjukskriven så kommer alla försäkringar jag har tecknat att börja betalas ut och jag kommer få en riktigt bra inkomst under ett halvår som minst.
Citera
2022-06-07, 14:09
Medlem
Core.s avatar
Säkert individuellt. Jag har aldrig fått anmärkningar, men föreläggande två gånger. Då har jag bra lön, sparkonton till familjen, en ordnad familjesituation helt enkelt. Men när jag kommer in i stadier där det är för mycket att hantera med jobb/ projekt hemma etc kan jag hamna i nått depressivt apatiskt tillstånd ett par månader.. då tar frun över, men lätt att missa nått som kommer på min Kivra eller liknande.

Så det kan vara mental ohälsa oftare än man tror, och inte brist på pengar. Jobbar dock för att förändra mitt liv så det inte går för långt nästa gång
Citera
2022-06-07, 17:38
Gick in i väggen och samlade post på hög. Jag har 2 betalningsanmärkningar idag tyvärr… Och då bor jag i avbetalad bostad och har inga skulder och har alltid haft fast inkomst… Så onödigt, tror fakturan låg på runt 120 spänn och den andra ännu mindre. Men har bestämt mig för att växa upp, är fan 32 och mer oansvarig än när jag var 15…. Någon gång måste man komma ut väggen.
Citera
2022-06-07, 17:43
Medlem
Jag har själv lyckats klara mig undan. Men min lillebror har nyligen lyckats dra på sig betalningsanmärkning.

För mig är det helt sjukt och kan endast förklaras med att han haft en del svåra depressioner sedan vår mor dog för några år sedan, och det visade sig att hans fästmö utnyttjade honom och de gjorde slut. Han har heltidsarbete, och har väl en 15 000 kvar efter alla räkningar är betalda varje månad samt en lägenhet värd 1-2 miljoner som är helt avbetald.

Fan vad jag hatar depressioner, det är som virus som tär på människors sinne och får dem att inte tänka klart.
Citera
2022-06-07, 17:49
Medlem
Kallamakaronens avatar
Varför lägger du ens tid på att snoka upp andra människors ekonomi.
Skaffa din en riktig hobby istället - detta gör dig bara extremt obehaglig.

Dessutom skriver du om det på FB.
Citera
2022-06-07, 17:54
Medlem
Fick mina räkningar på en gammal adress.

Hade flyttat men inte ändrat i folkbokföringen eftersom jag couch-surfade hos olika polare med jämna mellanrum.

Tog 1 år innan jag hittade eget och då hade fakturan förfallit till fogden. Värst av allt - var en jävla pissumma till CSN som jag enkelt hade kunnat betala eller bett om slippa betala.

Många år sen, givetvis fri från anmärkningar idag - och så jävla skönt.

Att ha ett ärende i fogden är värre än att vara straffad visade det sig.
Citera
2022-06-07, 17:59
Parkerade på flygplatsen i 9 dagar.
Kom hem och funderade inte så mycket över fakturan för parkering.
Tänkte att den kommer väl med posten lite senare

Sen reste jag utomlands och va borta i tre månader.
Glömde bort fakturan.

När jag kom tillbaka och kollade posten låg där flera brev bland annat inkasso för parkeringsavgiften det va lite tråkigt.

Men som tur är dom lite sjysstare i norge.
Så man betalar allt till inkasso så försvinner anmärkningen inom några dagar.

I sverige sitter den i tre år lol
Citera
2022-06-07, 18:32
Medlem
rolemodels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UNDASW
Ca 15 år sedan, mitt under en flytt, betalade slutfakturan till gamla elbolaget, råkade skriva in 143 istället för 413, 5 månader efter flytten kommer en kvinna från kronofogden och knackar på, fattar ingenting, skriver på och sliter upp brevet, en faktura på 2300:-, läser specifikationen och vem som vill ha pengar, går sedan in i internetbanken och skrollar som en idiot och ser att jag faktiskt missat att betala 270 kronor av fakturan, men det hela sköttes extremt dåligt, fick ingen påminnelse trots eftersändning, fick inget samtal, trots de hade mitt telefonnummer och ingen mail, betalade dessa 2300 samma dag som jag fick fakturan av kronofogden men då var skadan redan skedd, fick gå i 3 år med den jävla anmärkningen som kunde undvikas bara de jävlarna hade lyft luren/skickat ett brev eller mailat mig att jag råkat göra fel.

Självklart är det mitt eget fel, men de kunde ju hört av sig, tycker jag.

Tänk så smidigt det är nuförtiden med digitala brevlådor och efakturor 😂
Citera
2022-06-07, 19:08
Medlem
Redisas avatar
Det slutade bra, dvs utan anmärkning till slut. Men jag råkade slå in fel siffra i betalningen så typ 20 kr saknades efter förfallodagen. Eftersom jag betalade räkningen struntade jag i att öppna påminnelsebrevet i tron att det reklam från företaget. Inkassokravet missade jag eftersom jag återigen trodde att det var något erbjudande om lån eller dylikt. Men brevet från kronofogden var svårt att missa...
Citera
2022-06-07, 21:25
Medlem
Mandingos avatar
Slutade på kommunen med löfte om att allt skulle vara klart, sen hävdar de att de betalt ut en månadslön för mycket när jag egentligen fick en för lite, motsätter mig och skriver ett brev till dem, i samma veva skickar de kronis på mig som vill utmäta, det är under en tid jag går på alfakassa och inte har nåt värt att utmäta, inte ens stereon ville de ha... kommunen drar tillbaka sina krav (puh) och kronis slutar jaga mig... men pricken hängde kvar några år...

Nu är allt bra igen!
Citera
2022-06-07, 21:28
Bannlyst
Folk som inte övervakar och ser till att dom själva kan betala?
Ljuger för sig själva eller begår dumma avtal?
Kom igen nu, really?
Senast redigerad av Lamron 2022-06-07 kl. 21:30.
Citera
2022-06-07, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rolemodel
Tänk så smidigt det är nuförtiden med digitala brevlådor och efakturor 😂

Mycket smidigare, dock dubbel och trippel-läser jag alla fakturor sedan den missen, pallar inte med sån trams igen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in