• 1
  • 2
2022-06-06, 21:45
Medlem
Jag blev förvånad då jag kollade på Ratsit hos en tjej som jobbar som kommunikatör och har cirka 380 000-400 000 i årslön och hade redan en betalningsanmärkning?

Skall tilläggas att hon har på sig rätt läckra klackskor och skulle gissa på det är där skon klämmer (haha )

Det är vemodigt att se , tjänar mycket mindre och har förvisso mycket utgifter pga CSN och klarna men fick tillbaka 17 000 från Skatteverket så skall vara nöjd .

Frågan lyder, hur hamnade ni i en betalningsanmärkning?
Citera
2022-06-06, 21:48
Medlem
Doraemon-FTWs avatar
Jag blev utsatt för ett brott då jag förlorade stora pengar för länge sen. Det ledde till att jag skuldsatte mig med dyra snabblån och torskade på det. Höll fasaden uppe länge men en konkurs fick bägaren att rinna över. Men skrev mig i utlandet och flyttade alla tillgångar dit, så slipper utmätning och dylikt, men betalningsanmärkningarna består.
Citera
2022-06-06, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doraemon-FTW
Jag blev utsatt för ett brott då jag förlorade stora pengar för länge sen. Det ledde till att jag skuldsatte mig med dyra snabblån och torskade på det. Höll fasaden uppe länge men en konkurs fick bägaren att rinna över. Men skrev mig i utlandet och flyttade alla tillgångar dit, så slipper utmätning och dylikt, men betalningsanmärkningarna består.

Tack och lov har jag aldrig tagit sms lån eller åt det hållet utan har endast klarna som man kan dels upp vilket som. Går säkert göra anstånd
Citera
2022-06-07, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Jag blev förvånad då jag kollade på Ratsit hos en tjej som jobbar som kommunikatör och har cirka 380 000-400 000 i årslön och hade redan en betalningsanmärkning?

Skall tilläggas att hon har på sig rätt läckra klackskor och skulle gissa på det är där skon klämmer (haha )

Det är vemodigt att se , tjänar mycket mindre och har förvisso mycket utgifter pga CSN och klarna men fick tillbaka 17 000 från Skatteverket så skall vara nöjd .

Frågan lyder, hur hamnade ni i en betalningsanmärkning?

Slarv, nonchalans eller vad du nu vill kalla det: allt för många stora kliv över högen med post som samlat sig innanför lägenhetsdörren med andra ord.

Det behöver alltså inte betyda att man dragit på sig mer skulder som man inte kan betala...

...följdfrågan är kanske hur man tar sig ur situationen? Lösningen beror givetvis på varför man hamnade i situationen, för mig var det ju bara till att sätta upp räkningarna på autogiro så var det löst. För andra med andra orsaker till varför de hamnader där krävs det nog mer uppkavlade ärmar...
Citera
2022-06-07, 08:05
Medlem
Ca 15 år sedan, mitt under en flytt, betalade slutfakturan till gamla elbolaget, råkade skriva in 143 istället för 413, 5 månader efter flytten kommer en kvinna från kronofogden och knackar på, fattar ingenting, skriver på och sliter upp brevet, en faktura på 2300:-, läser specifikationen och vem som vill ha pengar, går sedan in i internetbanken och skrollar som en idiot och ser att jag faktiskt missat att betala 270 kronor av fakturan, men det hela sköttes extremt dåligt, fick ingen påminnelse trots eftersändning, fick inget samtal, trots de hade mitt telefonnummer och ingen mail, betalade dessa 2300 samma dag som jag fick fakturan av kronofogden men då var skadan redan skedd, fick gå i 3 år med den jävla anmärkningen som kunde undvikas bara de jävlarna hade lyft luren/skickat ett brev eller mailat mig att jag råkat göra fel.

Självklart är det mitt eget fel, men de kunde ju hört av sig, tycker jag.
Citera
2022-06-07, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UNDASW
Ca 15 år sedan, mitt under en flytt, betalade slutfakturan till gamla elbolaget, råkade skriva in 143 istället för 413, 5 månader efter flytten kommer en kvinna från kronofogden och knackar på, fattar ingenting, skriver på och sliter upp brevet, en faktura på 2300:-, läser specifikationen och vem som vill ha pengar, går sedan in i internetbanken och skrollar som en idiot och ser att jag faktiskt missat att betala 270 kronor av fakturan, men det hela sköttes extremt dåligt, fick ingen påminnelse trots eftersändning, fick inget samtal, trots de hade mitt telefonnummer och ingen mail, betalade dessa 2300 samma dag som jag fick fakturan av kronofogden men då var skadan redan skedd, fick gå i 3 år med den jävla anmärkningen som kunde undvikas bara de jävlarna hade lyft luren/skickat ett brev eller mailat mig att jag råkat göra fel.

Självklart är det mitt eget fel, men de kunde ju hört av sig, tycker jag.

Idag är det vanligt att man får inkasso på Kivra

Vilken tid gällde detta för dig?
Citera
2022-06-07, 10:09
Medlem
Fick en förlängesen i samband med att jag var utlandstjänst och genomförde en flytt samtidigt. En skatt på bilen blev missad (min sambo borde haft koll på det då hon nyttjade bilen och skötte min post) fick inga påminnelser, hörde inget ifrån kronofogden heller men upptäckte det när jag inte fick igenom ett kreditköp, och kollade upp varför. 600 spänn låg det då en skuld på. Betalade samma dag jag fick reda på det, men sen hade man 3 år med den jävla anmärkning...
Citera
2022-06-07, 11:36
Medlem
Citat:
Idag är det vanligt att man får inkasso på Kivra

Vilken tid gällde detta för dig?

Detta var i November 2007, så drygt 15 år sedan, inget jag lider av nu, men det var ändå drygt att få en prick för en sån skitsak.
Citera
2022-06-07, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UNDASW
Detta var i November 2007, så drygt 15 år sedan, inget jag lider av nu, men det var ändå drygt att få en prick för en sån skitsak.

Skulle tro att man får på Kivra så fort det rör sig om inkassoärende. Fått det tre gånger från bla Svea Inkasso. Kanske dumt men också tryggt.
Citera
2022-06-07, 12:08
Medlem
Citat:
Skulle tro att man får på Kivra så fort det rör sig om inkassoärende. Fått det tre gånger från bla Svea Inkasso. Kanske dumt men också tryggt.

Kivra lanserades 2011, 2007 fanns det tyvärr inte, det hade ju underlättat det hela.
Citera
2022-06-07, 12:08
Medlem
Försäkringskassan, för snart 20 år sedan. Blev sjukskriven och medicinerad. Men inga pengar från FK av någon anledning. Minns inte varför det blev så, men mina föräldrar fick till slut sätta sig och ringa och reda ut det. Jag var helt borta i huvudet och låg mest och sov i flera månader.

Så kan det gå om man förlitar sig på sjukvård och myndighetssvärjet.
Citera
2022-06-07, 12:26
Medlem
Arbetslös i och med pandemin, började studera och klarade inte av att betala en del räkningar helt enkelt trots att jag fick fullt CSN. Det suger att jag fick betalningsanmärkning, men har lärt mig att jag måste planera min ekonomi bättre och spara pengar för oväntade saker. Fått ett nytt heltids jobb och försöker blicka framåt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in