2022-06-07, 17:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Jag hade reagerat på samma sätt. Vad är poängen? Jag hade inte heller reagerat på att man ändvänt hon för solen, båten, klockan eller människan. Jag anser det är fel, att inte använda hon om människan, även om jag själv gör fel där ibland. Det är egentligen själva poängen. Man och kvinna.

Vad jag menar, är att om man byter hon mot "hen" på en båt, har man visat att man kan använda hen som en ersättning för "det". Hon för en båt är inte könsneutralt men "hen" är. Min poäng, inget annat.
Det är mycket oklart vad det är för poäng du försöker göra här. Att man kan byta ut det i en situation betyder inte automatiskt att det går i en annan. För övrigt är det "den" som byts ut i det här fallet. Inte "det"

Citat:
Vad jag menade är att man kan lämna ut pronomen om man vill, inget annat. Man behöver i de flesta fall inte använda det. Så om man vill säga något könsneutralt, behöver man inte använda "hen". Svenskan har fungerat utmärkt tidigare, utan att någon ifrågasatt att det saknas, på samma sätt som många andra språk.
Är fullständigt medveten om att jag kan strukturera om för att undvika att använda ordet hen. Men jag väljer att inte göra det.

Citat:
Duande och Niande håller jag med lite. Däremot har jag inga problem med orden, använder båda ibland, men om någon själv titulerade mig med Ni, skulle jag nog kunna hänga på. Varför inte? Man behöver inte vara kompis med alla.
"Skulle Ni kunna hjälpa mig?", används väl regelbundet än, när man inte känner personen. En fråga om respekt. Använder någon du, gör även jag det.

Könen är jag inte lika säker på. Kan ha betydelse för personerna om man försöker radera könet hela tiden.
Jag bryr mig inte om vilket pronomen folk använder om mig alls, om det så är du/ni eller han/hon/hen/den/det.

Citat:
Finnar vet jag som sagt inte hur de ser på det. Skulle vara intressant att få veta. Någon som växt upp som finne alltså.

Intressant att finnarna har böjningar efter kön, på honom och henne. Så helt könsneutrala är de inte. Mycket jag funderar på nu. Kan de säga motsvarande, "Kan honom göra det". Bara spekulerar med text. Vad skulle hän bli i en direktöversättning. Skulle det verkligen bli hen? Finns egennamnet med blir hän alltid könsspecifikt också. Känns inte så enkelt som man vill påstå att det är.
Hen har inga böjningar eller andra former.
Om du vill ha mer exakta översättningar får du fråga någon finne. Det är inte ett språk jag behärskar själv. Men en kompis från Finland beskrev deras könsneutrala pronomen som "Mycket praktiskt".

Citat:
Att könen inte måste preciseras varje gång, håller jag fullständigt med om. Men även att man inte behöver använda "hen", om man inte vill.
Och det har jag heller aldrig påstått att man behöver göra.
Citera
2022-06-07, 17:10
Avslutad
Citat:
Extremt förvirrande. Jag läste någon som blev extremt frustrerad av att läsa på finska. Om man hade en kvinna och man med i handlingen, så kunde man tvingas att läsa flera sidor för att förstå vem som gjorde vad.
Det här anser jag absolut att vi ska undvika i språket. Det spar oss väldigt mycket tid och frustration. Sen kan de förstås använda mannen/kvinnan, pojken/flickan, för att förtydliga. Jag vet inte hur syftningarna fungerar i finskan, så det kanske går att lösa på det sättet. Vi har dessutom helt olika språk, så det är inte säkert vi kan lösa det som finnarna.

"Hän tappade trosorna!". Vem gjorde det om det finns en man eller kvinna. Hur var de egentligen klädda.
I Sverige kan vi inte utgå från att det är kvinnan, som hade på sig trosorna, utan att bli angripen av feminister eller bokstavstrogna(HBQT........). "Män kan faktiskt ha både kjol och trosor! Bara så du vet!". Så vad ska man säga i förvirringens tidevarv?
Det du beskriver här är inte ett problem med språket utan med skribenten. Om man måste läsa flera sidor för att förstå vem som gjorde vad så är skribenten helt enkelt jävligt kass.

Hur skulle man göra om det nu var två män det handlade om istället för en man och en kvinna? Du griper verkligen efter halmstrån här.
Citera
2022-06-07, 17:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Jag har kommit på vad det är som gör att jag inte gillar ordet hen. Det är faktiskt inte att det är feministtrams, även om det gör sitt till. Det är luftflöde. "Han" och "hon" har dämpat luftflöde (vid o respektive a), "hen" har fullt flöde ända fram till n vilket är det som gör att det inte går "lika lätt" att uttala. Jämför med "hela" där flödet bromsas men inte tar stopp, eller "hennes" där flödet stoppas men sedan fortsätter. "Hen" är ett onaturligt ord helt enkelt.

Könsneutralt pronomen kanske är önskat men eftersom man kan använda "han" eller eventuellt "hon" om man inte känner till kön så behövs det ju egentligen inte. Att fixa fram inkluderande/exkluderande pronomen för första person plural är viktigare tycker jag.
Intressant hypotes, även om jag inte tror på den. För min egen del tror jag enbart det handlar om ovana, och att just pronomen är en ordklass där man är särdeles motsträvig mot nytillskott.

Jag testade din hypotes genom att jämföra hur det kändes att säga han, hon och hen. Till en början verkade det stämma. Men sen testade jag andra ord som börjar med samma uttal:

Hennafärgat
Henne (existerande pronomen)
Henning
Henrik
Henry
Hända (med dess böjningsformer hände, händer och hänt)
Händelse
Händig

Inget av ovanstående kändes det minsta problematiskt att säga i en mening. Testa att säga följande:

En gång hände det en händelse som var att händiga Henning hennafärgade Henrys hår med sina händer vilket gjorde Henry väldigt upprörd när hen fick se vad som hänt.

Aningens småjobbigt blir det, men inte mer än att det kan förklaras av att det skulle bli jobbigt med vilken upprepning som helst. Det enda som jag faktiskt stakar mig lite på är ordet "hen" i ovanstående mening.
Citera
2022-06-07, 17:41
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoggerChoc
Jag läste Flugornas herre när jag var 14 och lyckades hänga med trots att varenda unge var han, sida upp och sida ner.

Det finns betydligt tyngre skäl att rata hen än att det skulle göra det svårt att hålla reda på alla tredje personer.

Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Det du beskriver här är inte ett problem med språket utan med skribenten. Om man måste läsa flera sidor för att förstå vem som gjorde vad så är skribenten helt enkelt jävligt kass.
Vad vet jag, jag kan inte finska. Det var någon som skrev att hän upplevde det så när hän läste böcker på finska. Så kan det förstås vara. Jag bara refererade till någon annans åsikt.

Citat:
Hur skulle man göra om det nu var två män det handlade om istället för en man och en kvinna? Du griper verkligen efter halmstrån här.
Nu försökte jag inte göra en poäng av det. Utan tyckte bara att det var lustigt och gjorde ett exempel utifrån hän som hade problem med olika kön i böckerna. För mig var debatten avslutad. Försökte bara skoja till det lite grann med feministerna. Kanske jag är dålig på det, så det inte gick fram.
Citera
2022-06-07, 17:43
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Inget av ovanstående kändes det minsta problematiskt att säga i en mening.
(...)
Aningens småjobbigt blir det, men inte mer än att det kan förklaras av att det skulle bli jobbigt med vilken upprepning som helst. Det enda som jag faktiskt stakar mig lite på är ordet "hen" i ovanstående mening.
För att orden du räknar upp fortsätter. Jag nämnde ju t.ex. att "hennes" går utmärkt att säga. Testa däremot att säga "hun" istället för "hen" - det går lättare på något vis, men känns lite dumt på något vis.
Citera
2022-06-07, 17:45
Avslutad
Citat:
Vad vet jag, jag kan inte finska. Det var någon som skrev att hän upplevde det så när hän läste böcker på finska. Så kan det förstås vara. Jag bara refererade till någon annans åsikt.

Nu försökte jag inte göra en poäng av det. Utan tyckte bara att det var lustigt och gjorde ett exempel utifrån hän som hade problem med olika kön i böckerna. För mig var debatten avslutad. Försökte bara skoja till det lite grann med feministerna. Kanske jag är dålig på det, så det inte gick fram.
Skämtet hade nog framgått mer om du inte hade varit motståndare till ordet i varenda inlägg i tråden

Men en till bidragande orsak till förvirringen du nämnde om att inte veta vem som åsyftas i skrift kan ju också vara att någon som inte är van vid finska inte har lärt sig att uppfatta andra subtila hintar om identitet, utan är van vid att helt och hållet förlita sig på pronomen.
Citera
2022-06-07, 17:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
För att orden du räknar upp fortsätter. Jag nämnde ju t.ex. att "hennes" går utmärkt att säga. Testa däremot att säga "hun" istället för "hen" - det går lättare på något vis, men känns lite dumt på något vis.
Jo, men grejen är den att när man pratar så uttalar man inte mellanslagen. De finns i medvetandet, men oftast brukar man bara göra ordentliga pauser vid punkt.

Hen ryckte upp blomman med rötterna (Henry)
Hen riktade om vägskylten (Henrik)
Hen daltade med ungen (hända)
Hen delade med sig av sitt godis (hände)

EDIT: Ok, på sista exemplet så har faktiskt "de" ett något annorlunda uttal, men jag tror poängen går fram.
Senast redigerad av SvenHelsing 2022-06-07 kl. 18:03.
Citera
2022-06-07, 18:16
Medlem
Drama-Llamas avatar
Citat:
Ordet kan finnas ännu längre bak, om man letar igenom allt som skrivits i Sverige under 1900 talet. Så det är den äldsta förekomsten man känner till, av just det ordet i det sammanhanget. Finns även andra ordförslag på samma idé, men inget användes allmänt.
Jag kan ändra från skapats, till att man skapat/gett det en betydelse som inte var avsedd. Det går inte att säga att hen kommit in i språket, ur en naturlig språkutveckling, rätta mig om jag har fel?
Det beror på vad du menar med naturlig språkutveckling. Vad jag kan se har ordet kommit in i språket på samma sätt som alla andra: Någon har sett ett behov av det och börjat använda det, andra har hakat på.

Citat:
Är det ett pronomen för icke binära, bör det väl användas på dem, inte andra. Det är här problemet uppstår, när man säger att det är könsneutralt, när tolkningen egentligen är varken hon eller han och inte finskans hon/han. Så orden motsvarar inte varandra, som hen var tänkt från början. Ordet är inte könsneutralt utan könsutslutande. Det är själva min poäng och är väl vad du också menar, efter den tolkning det getts?
Hen är ett pronomen som kan användas dels om icke-binära, dels om personer vars genus är okänt. Finskans hän kan också användas på det sättet, och jag vet inte varifrån du fått uppgiften att det inte kan det. Eller vad det i så fall skulle spela för roll i sammanhanget.

Citat:
Om hen vore både könsneutralt och politiskt neutralt, skulle jag inte ha något problem med det.
Det finns inga politiskt neutrala ord. Ord är byggstenar i en diskurs som med nödvändighet är politisk. "Han" och "hon" kan också användas politiskt, exempelvis av en lärare som av politiska skäl vägrar omtala en elev med pronomenet "hen".

Citat:
Det ser jag inte alls, efter mitt svar. Tvärtom anser jag att hen är en postmodern konstruktion som man tvingar in i språket, för man tror man kan ändra verkligheten på det sättet.
Däremot hade jag en sned uppfattning av hän, men det ändrar inget i sak. Det är hen vi diskuterar.
.
Du gav uttryck för en åsikt som du baserade på påståendet att svenskans "hen" skulle ha "uppstått ur idén om att man kan bestämma sitt eget kön" (direkt citat). Så i det här fallet var det helt adekvat att säga att din åsikt byggde på något annat än fakta.
Citera
2022-06-07, 18:17
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Skämtet hade nog framgått mer om du inte hade varit motståndare till ordet i varenda inlägg i tråden
Som sagt, hen är jag emot, inte könsneutrala pronomen. Hen anser jag inte är ett könsneutralt pronomen på samma sätt som hän, vilket jag förklarat varför jag anser. Det är även politiskt laddat och behövs egentligen inte och jag tycker inte om att benämnas som varken hon eller han, då jag är ett av dem.

Citat:
Men en till bidragande orsak till förvirringen du nämnde om att inte veta vem som åsyftas i skrift kan ju också vara att någon som inte är van vid finska inte har lärt sig att uppfatta andra subtila hintar om identitet, utan är van vid att helt och hållet förlita sig på pronomen.
Så kan det nog vara. Som sagt, vad vet jag.
Citera
2022-06-07, 19:32
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drama-Llama
Hen är ett pronomen som kan användas dels om icke-binära, dels om personer vars genus är okänt. Finskans hän kan också användas på det sättet, och jag vet inte varifrån du fått uppgiften att det inte kan det. Eller vad det i så fall skulle spela för roll i sammanhanget.
Jag anser att det kan användas på icke-binära om man vill. Däremot är en icke-binär varken hon eller han, inte hon eller han. D.v.s. könet är uteslutet. Man kan använda cykelstyre om man vill. Det handlar om vad man associerar ordet med. Det är det som ger orden deras betydelse och laddning. Ett ord har ingen egen inbyggd betydelse. Det är bara en samling bokstäver.

Citat:
"Han" och "hon" kan också användas politiskt, exempelvis av en lärare som av politiska skäl vägrar omtala en elev med pronomenet "hen".
Vad är hon eller han och kan det finnas människor som är varken hon eller han. Svaret är nej.
Man blir inte vad man anser sig vara. Anser man sig vara en fisk är man inte det. Man kan inte välja kön. Man kan anse sig vara på ett sätt, helt ok. Men man blir inte det, bara för man anser det.

Om någon anser sig vara prinsessa, fast hon inte är det. Kan hon då kräva att bli kallad ers majestät av läraren. Ska läraren få sparken om denne vägrar det. Svara på den frågan och förklara vad skillnaderna är och varför det ena ska gälla och inte det andra. Alla feminister undviker den som pesten. Klarar du av att svara på det?

Citat:
Du gav uttryck för en åsikt som du baserade på påståendet att svenskans "hen" skulle ha "uppstått ur idén om att man kan bestämma sitt eget kön" (direkt citat). Så i det här fallet var det helt adekvat att säga att din åsikt byggde på något annat än fakta.
Det bygger förstås på den postmoderna åsikten att könet är en social konstruktion. Något som genusforskarna har fört fram. Men eftersom man föds med ett kön, är det förstås inte sant. En ren lögn. Däremot är den åsikten faktiskt en social konstruktion, vilket är lite lustigt i sammanhanget.
Vad som följde på det, var att man kunde anse sig ha flera kön under en period, vilket man övergivet. Men kvar blev att man kunde bestämma sitt eget kön, eller välja att vara varken hon eller han.
Det är förstås därför man behöver skapa ett nytt pronomen. Vad ska man annars ha det till, om alla är hon och han? Som du ser, kan jag visa varför det behövdes och hur det uppstod ur idén, om kön som social konstruktion.
Senast redigerad av EnCarte 2022-06-07 kl. 20:02.
Citera
2022-06-07, 20:16
Medlem
Vad trevligt att hitta en relativt rimlig diskussion mellan meningsmotståndare. För att tillföra något får jag väl säga att hen i mitt tycke är utmärkt när könet är okänt. Däremot väldigt konstigt när det är känt.

Jag har problem med den moderna könsneutraliteten och att "bestämma det egna könet", men jag vägrar låta den debatten påverka vad jag finner vara ett praktiskt sätt att uttrycka sig. Då får en väl "reclaima" uttrycket.
Citera
2022-06-07, 22:05
Medlem
Drama-Llamas avatar
Citat:
Jag anser att det kan användas på icke-binära om man vill. Däremot är en icke-binär varken hon eller han, inte hon eller han. D.v.s. könet är uteslutet. Man kan använda cykelstyre om man vill. Det handlar om vad man associerar ordet med. Det är det som ger orden deras betydelse och laddning. Ett ord har ingen egen inbyggd betydelse. Det är bara en samling bokstäver.
Så du påstår inte längre att finskans hän bara används om könsbinära personer? OK. Då kan vi sluta prata om det, och vi kan konstatera att det uppenbarligen går utmärkt för vårt broderfolk att prata om sina medmänniskor utan att utpeka deras genus i tid och otid.

Citat:
Vad är hon eller han och kan det finnas människor som är varken hon eller han. Svaret är nej.
Man blir inte vad man anser sig vara. Anser man sig vara en fisk är man inte det. Man kan inte välja kön. Man kan anse sig vara på ett sätt, helt ok. Men man blir inte det, bara för man anser det.

Om någon anser sig vara prinsessa, fast hon inte är det. Kan hon då kräva att bli kallad ers majestät av läraren. Ska läraren få sparken om denne vägrar det. Svara på den frågan och förklara vad skillnaderna är och varför det ena ska gälla och inte det andra. Alla feminister undviker den som pesten. Klarar du av att svara på det?
Absolut, om du klarar av att förklara vad dina köksbordsfilosofiska fantasier om fiskar och prinsessor har med ämnet för den här tråden att göra. Jag vill ju inte medverka till att du driver diskussionen bort från ämnet, som alltså är det vedertagna svenska pronomenet hen.

Citat:
Det bygger förstås på den postmoderna åsikten att könet är en social konstruktion. Något som genusforskarna har fört fram. Men eftersom man föds med ett kön, är det förstås inte sant. En ren lögn. Däremot är den åsikten faktiskt en social konstruktion, vilket är lite lustigt i sammanhanget.
Vad som följde på det, var att man kunde anse sig ha flera kön under en period, vilket man övergivet. Men kvar blev att man kunde bestämma sitt eget kön, eller välja att vara varken hon eller han.
Det är förstås därför man behöver skapa ett nytt pronomen. Vad ska man annars ha det till, om alla är hon och han? Som du ser, kan jag visa varför det behövdes och hur det uppstod ur idén, om kön som social konstruktion.
Hela poängen med hen är ju att alla man omtalar inte alltid är hon eller han. Ibland vet man inte vad de man omtalar har för genus, om något. Ibland vet man i stället bestämt att de inte har något genus. I båda fallen är hen tillämpligt, vilket är praktiskt, och inte ett problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in