2022-06-06, 23:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av apa123456
Varför svarar du med en massa frågor om saker jag aldrig påstått?

Att hävda att marknaden har stendött för att en enstaka mätning visar att priserna sjunkit 0,5 procent känns en aning förhastat, det är allt jag säger.
Du påstod visst att HOX minus inte säger någonting.

Att marknaden stendött är ju mer en omsättningsfråga.
2022-06-06, 23:52
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaneHaj
Du menar att HOX minus egentligen inte säger någonting eftersom HOX haft minus förr. Berätta, varför kommer priserna öka?

Jag har också svårt att se stigande eller stillastående bostadspriser för tillfället men man ska nog inte underskatta hur lite de eventuellt faller i förhållande till fundamenta.

Bostadspriserna steg betydligt kraftigare än fundamenta i termer av BNP, lön, och ränteläge under pandemin och de kan mycket väl falla mindre än vad som är fundamentalt rimligt också.

Vi är dock på väg i en säsongsmässigt svag period på marknaden så det blir nog lite blodigt fram till hösten.
2022-06-07, 01:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Jag har också svårt att se stigande eller stillastående bostadspriser för tillfället men man ska nog inte underskatta hur lite de eventuellt faller i förhållande till fundamenta.

Bostadspriserna steg betydligt kraftigare än fundamenta i termer av BNP, lön, och ränteläge under pandemin och de kan mycket väl falla mindre än vad som är fundamentalt rimligt också.

Vi är dock på väg i en säsongsmässigt svag period på marknaden så det blir nog lite blodigt fram till hösten.

Den enda fundamenta som egentligen är relevant i nollräntemiljön är hur mycket bankerna är villiga att låna ut. Tack vare herr Ingves och hans geniala covid-QE program (som till största del bestod av att tanka bankerna på cash genom att köpa upp en jävla massa bostadsobligationer fick vi lägre kalkylränta och banker som tävlade om vem som kunde ge ut störst lån snabbast) fick vi ökade priser. Inte svårare än så. Nu vänder skutan om herr Ingves håller sig till sina prognoser.
Senast redigerad av FakeNews123 2022-06-07 kl. 01:32.
2022-06-07, 01:43
Medlem
Citat:

Bostadspriserna föll ganska kraftigt under pandemin kontra just fundamenta. Så typ allt annat steg väldigt mycket mer. Det handlar ju självklart om fundamenta såsom gratis pengar, dvs finansiell stimulering och en krossad valuta. Även svårt att påstå att löner går dåligt när folk under perioden fick betalt till och med för att stanna hemma och vara lediga.

Är ju samma läge nu; det som återstår är att se är vad staten hittar på. Även den amerikanska vad gäller fiat-politik (det är ju fiat vi mäter mot när vi annars något godtyckligt säger att priserna "går upp" eller "kraschar"), och den svenska vad gäller kommunism. Kruxet är ju dock att Sverige inte kan göra mer utan att helt eliminera landets marknad (tar staten över privat finansiering är svensken de facto livegen gentemot staten).
2022-06-07, 03:41
Medlem
SmygandeJesuss avatar
Det värsta är att om det finns en bostadsbubbla och om den spricker, så har ni som äger bostad inte bara förstört era egna liv. Ni kommer dessutom dra med er resten av landet i avgrunden. Ni var bara tvungna att utöka er lån för att ha råd med den där plastiga Teslan och byta ut ett fullt fungerande kök. Njut av era ljusa och fräscha hem så länge det varar.
2022-06-07, 06:47
Medlem
Citat:

Bostadsmarknaden styrs i princip utav vad som är möjligt att låna. Det sätter gränserna till intervallet inom vilket priserna kan utvecklas på kort sikt. Minskar dessa möjligheter, kommer priserna att backa nominellt, på kort sikt.

Sedan tror jag även att bostadsmarknaden påverkas mycket av psykologi. Skrev om detta för inte så länge sedan: 2017 var det en liten spekulationsbubbla kopplat till nyproduktion som pös. Detta i kombination med skärpt amorteringskrav. Detta fick effekter även på successionsmarknaden, även om den fundamentalt inte var lika påverkad.

Min poäng är att det faktum att bostadsmarknaden "inte behöver följa fundamenta", gäller åt båda hållen. Hade du och jag kunnat förutse marknadens rörelser, hade vi kunnat haft den här diskussionen på någon av våra yachter i St. Tropez istället
2022-06-07, 06:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FriedrichvonHayek
Ja det är klart att det finns annat som påverkar också men det finns massa studier som påvisar direkt samband med penningmängd/pris på pengar och bostadspriser så ränta påverkar mycket (Vem vet bostadspriserna hade kanske gått upp 60% under din period om de inte höjt räntorna, eller ännu högre kanske?)

Vi befinner oss i en situation som vi aldrig befunnit oss i tidigare med orosmoment överallt i ekonomin. Som nationalekonomiskt intresserad så ser det väldigt spännande ut.
Ja, jag håller helt med dig om det. Blir mycket intressant att se vad som händer, om kraschen verkligen kommer denna gång - men än är det på tok för tidigt för att hävda att den gör det.
2022-06-07, 07:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaneHaj
Du påstod visst att HOX minus inte säger någonting.

Att marknaden stendött är ju mer en omsättningsfråga.
Nej, jag menade att det krävs mer än en enskild månad med en väldigt modest nedgång för att hävda att priserna rasat… För att kalla det ett ”ras” eller att marknaden ”stendött” behövs nog något tydligare tecken än så. Har du några färska siffror som visar att omsättningen sjunkit kraftigt?
2022-06-07, 07:46
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
HOX har visat minus flera gånger under de senaste årens vansinniga uppgång. Ett par enstaka månader med nedgångar under 1% säger egentligen ingenting. Men jag skulle gissa att vi får en tydligare indikation denna månad med större siffror - frågan är om det håller i sig eller studsar tillbaka som vid tidigare ”TITTA NU ÄR KRASCHEN HÄR” sedan tråden startade.
Kan du inte återkomma när RB höjt räntan ytterligare några gg så slipper vi läsa ditt desperata tjat om att bomarknaden inte kommer att påverkas av stigande lånekostnader. ( Samtidigt stiger kostnaderna för allt annat samtidigt).
2022-06-07, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Kan du inte återkomma när RB höjt räntan ytterligare några gg så slipper vi läsa ditt desperata tjat om att bomarknaden inte kommer att påverkas av stigande lånekostnader. ( Samtidigt stiger kostnaderna för allt annat samtidigt).
Lär dig läsa människa. Jag har inte påstått något sådant (att påpeka att A inte alltid automatiskt leder till B är inte att påstå att B kommer inte att inträffa - och i det citerade inlägget säger jag ju uttryckligen att jag förväntar mig större prisfall i nästa HOX). Klart marknaden påverkas, det finns ju just nu många skäl att misstänka att priserna kommer falla ytterligare. Men sluta skrika "TITTA NU ÄR KRASCHEN HÄR, JAG HADE RÄTT HELA TIDEN" innan det faktiskt har skett någon krasch. Det har hänt ganska många gånger i trådens historia nu utan att någon dramatisk ihållande nedgång faktiskt inträffat.

Samma tvärsäkra resonemang fanns tex när amorteringskrav och lånetak infördes - att eftersom det enda som spelar roll är hur mycket Svensson kan få i lånelöfte så är kraschen tveklöst här nu, och varenda minussiffra blåstes upp till armageddon. Ta det lite lugnt.
Senast redigerad av apa123456 2022-06-07 kl. 09:58.
2022-06-07, 10:16
Medlem
Epistemologens avatar
Citat:
Lär dig läsa människa. Jag har inte påstått något sådant (att påpeka att A inte alltid automatiskt leder till B är inte att påstå att B kommer inte att inträffa - och i det citerade inlägget säger jag ju uttryckligen att jag förväntar mig större prisfall i nästa HOX). Klart marknaden påverkas, det finns ju just nu många skäl att misstänka att priserna kommer falla ytterligare. Men sluta skrika "TITTA NU ÄR KRASCHEN HÄR, JAG HADE RÄTT HELA TIDEN" innan det faktiskt har skett någon krasch. Det har hänt ganska många gånger i trådens historia nu utan att någon dramatisk ihållande nedgång faktiskt inträffat.

Samma tvärsäkra resonemang fanns tex när amorteringskrav och lånetak infördes - att eftersom det enda som spelar roll är hur mycket Svensson kan få i lånelöfte så är kraschen tveklöst här nu, och varenda minussiffra blåstes upp till armageddon. Ta det lite lugnt.

Att många trodde marknaden skulle falla vid Covid var för att de inte i sin vildaste fantasi kunde tro att Riksbanken skulle börja köpa bostadsobligationer för hundratals miljarder. Vilket är lite som om de skulle meddela att de kommer att lösa ut alla som spelat på fel nummer på roulette de senaste åren. D.v.s. inget som någon vettig människa kan tro ska ske.
2022-06-07, 10:26
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epistemologen
Att många trodde marknaden skulle falla vid Covid var för att de inte i sin vildaste fantasi kunde tro att Riksbanken skulle börja köpa bostadsobligationer för hundratals miljarder. Vilket är lite som om de skulle meddela att de kommer att lösa ut alla som spelat på fel nummer på roulette de senaste åren. D.v.s. inget som någon vettig människa kan tro ska ske.

Jo kvantitativa lättnader vid kriser är näst intill förväntat bland ekonomiskt bevandrade. Dock inte bostadsköpare.

Den här gången lär ”överraskningarna” hamna på den finanspolitiska sidan. Typ ett politiskt avskaffat amorteringskrav.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in