Citat:
Ursprungligen postat av
SocialtKontrakt
Jag har också svårt att se stigande eller stillastående bostadspriser för tillfället men man ska nog inte underskatta hur lite de eventuellt faller i förhållande till fundamenta.
Bostadspriserna steg betydligt kraftigare än fundamenta i termer av BNP, lön, och ränteläge under pandemin och de kan mycket väl falla mindre än vad som är fundamentalt rimligt också.
Vi är dock på väg i en säsongsmässigt svag period på marknaden så det blir nog lite blodigt fram till hösten.
Bostadsmarknaden styrs i princip utav vad som är möjligt att låna. Det sätter gränserna till intervallet inom vilket priserna kan utvecklas på kort sikt. Minskar dessa möjligheter, kommer priserna att backa nominellt, på kort sikt.
Sedan tror jag även att bostadsmarknaden påverkas mycket av psykologi. Skrev om detta för inte så länge sedan: 2017 var det en liten spekulationsbubbla kopplat till nyproduktion som pös. Detta i kombination med skärpt amorteringskrav. Detta fick effekter även på successionsmarknaden, även om den fundamentalt inte var lika påverkad.
Min poäng är att det faktum att bostadsmarknaden "inte behöver följa fundamenta", gäller åt båda hållen. Hade du och jag kunnat förutse marknadens rörelser, hade vi kunnat haft den här diskussionen på någon av våra yachter i St. Tropez istället