2022-06-05, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Tack för utförligt svar, Inspiratoeren. Det hedrar dig

Jag har förstås full respekt för att Gretas diagnoser omfattas av sekretess. Det är därför så många tyckte det var fel av Malena att presentera dem i bokform. Därför är det kanske också olämpligt att beskriva ev. ytterligare diagnoser på ett skvallerforum?

Nu är ju Greta myndig sedan ca 1,5 år och slipper därför inhämta samtycke från farsan. Så därför kanske hon numera även tackar ja till vänliga erbjudanden om hjälp?

Att hon inför resor med mindre båtar över den öppna Atlanten tackar nej till säkerhetskurser låter inte jätteintelligent i mina öron, åtminstone. Här borde definitivt hennes föräldrar satt ner foten, då hon fortfarande var omyndig.

Rekryteringar, delegeringar, admins … riktigt unik är tydligen inte den ultrademokratiska organisationen ändå. Och den dagen ni lyckas genomdriva donationsknappar på hemsidan lär det bli riktigt svårt att klara sig utan faktiska ledare. Någon måste väl ha den yttersta bestämmanderätten, tänker jag iaf. Hur ska alla pengarna fördelas? (Antagligen är det så redan nu.)
Högkänslighet som Greta har, är dock ingen diagnos utan ett personlighetsdrag!

Se https://www.gryteniusacademy.se/hsp-ar-ingen-diagnos/
2022-06-05, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Gräl både i relationer och i organisationer brukar mest bero på tvister om makten, pengarna och städningen!

Hehe, där tror jag du slog huvudet på spiken

Men jag tror fortfarande att det blir svårt att upprätthålla en platt organisation om och när ni ska fördela alla pengarna som trillar in via er eventuella framtida donationsknapp. Även om det förstås är gulligt med idealister.

Citat:
Högkänslighet som Greta har, är dock ingen diagnos utan ett personlighetsdrag!

Se https://www.gryteniusacademy.se/hsp-ar-ingen-diagnos/

Stämmer förstås också. Icke desto mindre är det en etikett som sätts på människor.

Inte för att det skulle vara något skamligt att vara högkänslig, men det gör en kanske olämplig för vissa krävande yrken och sysselsättningar. Som t.ex astronaut och politiker på hög nivå. Att ha hög intelligens är inte allt.
2022-06-06, 08:08
Medlem
Citat:
Helt fel, även någon som är extremt begåvad behöver ibland hjälp. Till och med Einstein behövde ibland lite mattehjälp vid avancerad matematik! Har sett Greta hålla på med avancerad matte, som var på högskolenivå, men än får jag inte berätta om det. Greta var mycket generad för att hon inte hade lärt sig (då),
att göra en traditionell uppställning. Däremot visade hon sig ha gjort en helt korrekt fullt fungerande lösning, vilket var det viktiga!
Tänk vilken slump att du råkade vara närvarande och bevittna hur Greta™ kämpade med grundläggande algebra. Det är förvisso sant att många studenter har svårt för algebra, men kunskapsmässigt hör det hemma på högstadiet.
2022-06-06, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Tänk vilken slump att du råkade vara närvarande och bevittna hur Greta™ kämpade med grundläggande algebra. Det är förvisso sant att många studenter har svårt för algebra, men kunskapsmässigt hör det hemma på högstadiet.

Men är det inte också ganska imponerande att Greta går från högstadiematte till förment universitetsdito, utan att behöva läsa in gymnasiekursen däremellan? Derivata och integraler var förstås också en barnlek för henne när hon läste det på Kringlaskolan.

Tror inte Greta behöver gå naturvetenskapligt eller tekniskt basår. Varför kasta bort ett helt år när hon redan besitter kompetensen? Full fart till sjuksköterskeprogrammet
2022-06-06, 09:10
Medlem
Citat:

Vad gäller uteslutningar har de beslutats om av admins, i första hand för de olika Telegramkanalerna. Vissa admins har dock varit olämpliga och de har ofta utsetts utan tillräckliga kontroller och förberedelser. Som vanligt är det extra viktigt att rekrytera rätt de, som ges ledande uppgifter!

Vem eller vilka är det som har rekryterat admins? Vem tar ansvaret för att olämpliga admins fråntas sina uppgifter?

Om någon anser sig orättvist utesluten (risken lär vara stor), finns det då möjligheter att överklaga? Vem fattar det slutgiltiga beslutet?

Vem avgör vad som är tillräckliga kontroller och förberedelser?

Seriöst, om Greta inbillar sig att det går att driva en jättestor organisation på ett ”platt” sätt, då är hon mer naiv än jag trodde. Och det vill inte säga lite.

Det verkar vara rena katastrofen.
2022-06-06, 09:16
Medlem
Citat:
Men är det inte också ganska imponerande att Greta går från högstadiematte till förment universitetsdito, utan att behöva läsa in gymnasiekursen däremellan? Derivata och integraler var förstås också en barnlek för henne när hon läste det på Kringlaskolan.

Tror inte Greta behöver gå naturvetenskapligt eller tekniskt basår. Varför kasta bort ett helt år när hon redan besitter kompetensen? Full fart till sjuksköterskeprogrammet
Med tanke på att Greta"fått tillgång till hela den kompletta kurslitteraturen till sjuksköterskelinjen" så är det väl tänkt att hon skall undervisa blivande sjuksköterskor? Lediga stunder kan hon ge stödundervisning i matematik på MIT samt jobba som generalsekreterare för FN. (Utom de dagar då hon tjänstgör som astronaut eller går heliga påbyggnadskurser hos Lakotas.) På grund av Greta™:s stora sömnbehov är det hög tid att dygnets timmar utökas kraftigt, Riksdagen får helt enkelt stifta nya naturlagar samtidigt som vi blir fossilfria. Vi vill ju inte missa Greta™:s dans och "sång".
2022-06-06, 13:29
Medlem
Citat:
Hehe, där tror jag du slog huvudet på spiken

Men jag tror fortfarande att det blir svårt att upprätthålla en platt organisation om och när ni ska fördela alla pengarna som trillar in via er eventuella framtida donationsknapp. Även om det förstås är gulligt med idealister.

Stämmer förstås också. Icke desto mindre är det en etikett som sätts på människor.

Inte för att det skulle vara något skamligt att vara högkänslig, men det gör en kanske olämplig för vissa krävande yrken och sysselsättningar. Som t.ex astronaut och politiker på hög nivå. Att ha hög intelligens är inte allt.

Citat:
Som högkänslig har Greta ett extra stort vilobehov och hon har ju berättat om att hon behöver sova mycket.

Det finns en bra självhjälpsbok för högkänsliga som heter ”The Highly Sensitive Person’s Workbook” av Elaine Arons, som jag hoppas att Greta snart kommer att läsa!

Som högkänslig får Greta räkna med att hon extra lätt tar in sinnesinrtyck och är extra känslig för dem! Detta nnebär förstås att hon bör lägga in pauser mellan mötena och undvika att stressa och helst ha mindre möten med rätt få deltagare.

Lättare sagt än gjort i min situation misstänker jag att Greta kommer att svara, men ändå mycket viktigt för henne!

Hon är ju vuxen nu och det är väl egentligen hennes huvudvärk.Har hon valt att stressa och tycker att tiden inte räcker till så får väl skylla sig själv. Varför ska hon läsa den boken? Hon som är så högintelligent och har Superkrafter vet väl själv hur hon ska göra. Hon har väl läst igenom jättemycket när det gäller högkänslighet och hennes diagnoser. Så det ska hon kunna nu Det finns något som heter prioritera och det utgår jag ifrån att hon vet och gör. Eller vill hon frivilligt gå in i väggen. Man börjar ju undra
2022-06-06, 17:09
Medlem
Citat:
Som högkänslig har Greta ett extra stort vilobehov och hon har ju berättat om att hon behöver sova mycket.

Det finns en bra självhjälpsbok för högkänsliga som heter ”The Highly Sensitive Person’s Workbook” av Elaine Arons, som jag hoppas att Greta snart kommer att läsa!

Som högkänslig får Greta räkna med att hon extra lätt tar in sinnesintryck och är extra känslig för dem! Detta nnebär förstås att hon bör lägga in pauser mellan mötena och undvika att stressa och helst ha mindre möten med rätt få deltagare.

Lättare sagt än gjort i min rätt pressade situation misstänker jag att Greta kommer att svara, men ändå väldigt viktigt för henne!

"Om ett barn är ”slow to warm up” och är otryggt är det viktigt att vara där. Inte vara för styrande eller ställa för stora krav, utan vara stöttande och omsorgsfull, och uppmuntra barnet att känna sig fram.

Med ett känsligt barn måste du ha större tålamod, vara försiktigare och mer uppmuntrande än med ett barn som är mer robust och utåtriktat."

Menar du barn som varit som Greta när hon var barn? Eller är det Greta och hennes föräldrar?
2022-06-06, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tindraninni
Menar du barn som varit som Greta när hon var barn? Eller är det Greta och hennes föräldrar?

Man ska väl inte ställa för stora krav på några barn oavsett känsliga eller inte. Så jag vet inte vad du menar.
2022-06-06, 19:25
Medlem
AcchiaHes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen

Tack, Osynlige! Hade precis velat skriva något halvdråpligt om Gretas matematikkunskaper. :-) ...och om inspiratoerens förmåga att särskilja vad som hör hemma på högskolan och vad som hör hemma i grundskolan.
Senast redigerad av AcchiaHe 2022-06-06 kl. 19:28.
2022-06-06, 19:46
Medlem
Citat:
Vem eller vilka är det som har rekryterat admins? Vem tar ansvaret för att olämpliga admins fråntas sina uppgifter?

Om någon anser sig orättvist utesluten (risken lär vara stor), finns det då möjligheter att överklaga? Vem fattar det slutgiltiga beslutet?

Vem avgör vad som är tillräckliga kontroller och förberedelser?

Seriöst, om Greta inbillar sig att det går att driva en jättestor organisation på ett ”platt” sätt, då är hon mer naiv än jag trodde. Och det vill inte säga lite.

Det verkar vara rena katastrofen.
Du ställer viktiga frågor som vi behöver leta efter adekvata svar på. Idag saknas överklagningsmöjlighet för ett beslut av en admin vad jag vet, vilket verkligen skulle behövas. Även vissa admins har i högre grad mobbat! Vi behöver få betydligt bättre efterkontroller och planering.

Lösningen var redan för tre år sedan, att vi skulle börja ha regelbundna möten med fika och där Greta deltog, för att få en ordentlig ordning på hur besluten fattas.
Tyvärr är detta vad jag vet ännu inte genomfört. Greta var först intresserad men tackade sedan Nej. Nu är det dags för Greta att välja mera klokt för vår framtid!

Det är ytterst svårt både att ordna planeringsmöten och aktiv medling utan att Greta medverkar. Hon och en till vuxen aktivist har ensamma många ekonomiska och juridiska rättigheter särskilt för våra varumärken. I en vanlig internationell organisation skulle förbundsstyrelsen ha dessa rättigheter och detta ansvar. Så vi kommer inte runt att Greta och den andra vuxna aktivisten juridiskt och praktiskt även är Primus inter pares, den främsta bland jämlikar, som jurister uttrycker det! Därför behöver de två ha en aktiv roll i våra beslut!

Sedan trots alla motsättningar och organisationsproblem, finns det även en varm gemenskap,mycket kärlek, och en stark sammanhållning i F4F!
Fått nu ett antal inspirerande videoklipp från en mycket glad Gatuefterfest med många främst unga som festade och dansade i Stockholm. Även Greta var med, som jag skrev har hon att svårt att motstå, när det blir dags för dans.

Det var även gott om kramar och pussar på bilderna, det är ingen hemlighet att på våra möten blir vissa av våra aktivister kära i varandra. Trots allt har just försommaren börjat och Love and Peace är viktigt även för F4F International!
Senast redigerad av inspiratoeren 2022-06-06 kl. 20:33.
2022-06-06, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AcchiaHe
Tack, Osynlige! Hade precis velat skriva något halvdråpligt om Gretas matematikkunskaper. :-) ...och om inspiratoerens förmåga att särskilja vad som hör hemma på högskolan och vad som hör hemma i grundskolan.
Greta höll då på med ett viktigt då olöst matematiskt problem rörande Interferometri i astrofysik. Detta hör tveklöst hemma på högskolenivå.

En professor i astronomi tyckte att Gretas resultat var mycket intressant!

Greta retas och säger att mattenördar oftast är de mest utpräglade nördarna av alla.

Sant är att dessa även på Mensas möten ofta håller sig för sig själva, då även på dessa möten övriga har svårt att följa med i mattenördarnas samtal om avancerad matte.
Senast redigerad av inspiratoeren 2022-06-06 kl. 20:23.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in