2022-06-03, 15:08
Medlem
omigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PigletEager
Om de umgåtts mest sommartid. Två män utan familjer och den ena har lantställe, är det sannolikt att de spenderat åtminstone någon tid där. Det bränns och CA ljuger?

Är adressen för "O"s lantställe känd? Det borde väl vara kandidat förutom Vedahöjden då för förvaring av troférevolver. Inmurad, nedgrävd, kastad i vattnet.

Även om jag inte får ihop varför "O" skulle vilja gömma revolvern när han blivit medkonspiratör först i efterhand. Kanske då mer troligt att de filade ner den där på sommarstället då.

Man bör hålla öppet för att det finns en annan förklaring än att vapnet användes vid MOP. Ekudden Nykvarn, den södra viken i sjön Yngern. Det finns mer precisa koordinater. Jag fick också det helt ovetenskapliga intrycket att CA inte vill associeras med stället. Någon slags freudiansk felsägning.
Citera
2022-06-03, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av omiga
Palmegruppen arbetade under senare tid efter hypotesen att CA kände till köparen/medhjälparen. Om den inställningen ett är resultat av ett konkret tips, ett nytt dokument, hörsägen eller en helt egenodlad uppfattning är för mig oklart. Jag var till en början, och är alltjämt, tveksam till uppgiften som jag inte heller avser att citera.

Men, men, vi har ju ”O” i materialet. En oförklarad joker som eventuellt skulle kunna passa in i ett sådant resonemang.

Så, fastän saken är obekräftad, hindrar det inte oss för att ställa upp ett möjligt scenario.

”Scenario O”
Varning för spekulation. Syftet är att generera hypoteser på ett i allt väsentligt helt ogrundat material.

Vapentips 2018-2019
https://filebin.net/qygn1b2pvop6l571

Detta är grym info som vanligt,Omiga.
"O" är ju en individ som måste synas närmare i sömmarna,liksom alla andra i CAs närhet.
Jag har bara haft infon från de båda förhören samt det lilla som hände med "O" vid slutet av livet..men som individ så sticker han onekligen ut en aning från vad som slentrianmässigt benämns MedelSvensson.
Individ "O" har jag kategoriserat som en individ som ligger utanför ramarna..men inte så att det egentligen märkts för utomstående..så att säga.
Det är mycket intressant att få ta del av övrig eventuell info om denne individ..för även om det finns i mitt tycke relativt naturligt förklaringsmodell given av personen själv angående varför han förhåller sig så avvaktande första förhöret..så finns det ingenting som egentligen säger att denna förklaring är sann.
Har dock svårt för att se "O" i något verkligt realistiskt scenario i samband med vetskap om eventuell Palmerevolver,det måste jag säga..som sagt med reservation för min ytterst begränsade kunskap om individ "O".Såsom jag uppfattar det,rätt eller fel,så finner jag "O" vara en habilt rationell person vid aktuella tidpunkter ifråga.Gör jag det så faller "köpa vapen svart av CA" plus all eventuell inblandning i vetskap om vem som mulade Palme."O" har ju väldigt mycket att förlora egentligen i båda scenarios..och även om jag icke misstror att han kan ha känt skarp aversion gentemot Olof Palme..så kan jag inte olja in pusselbitarna tillräckligt för att få dem att passa..:-)

Å andra sidan så är annan spekulation lika giltig som denna,men det lilla jag vet om individ "O" placerar mig relativt här i skrivande stund.Dessutom är jag skeptisk till om CA någonsin skulle tala om för någon individ,vem det ju vara ha mått,att han mulade Palme.
Jag tror att CA kunde knipa käft om han ville helt enkelt..och det är ju egentligen en jäkla skillnad från att köpa lika båt och i övrigt försöka efterlikna individ när det kommer till mord på statsminister.

Min åsikt i skrivande stund är att CA knep käft om skotten på Sveavägen..om han nu var gm..och att han knep till daten med älgstudsaren 2008.
Senast redigerad av Lookalike 2022-06-03 kl. 18:04.
Citera
2022-06-04, 00:55
Medlem
omigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Min åsikt i skrivande stund är att CA knep käft om skotten på Sveavägen..om han nu var gm..och att han knep till daten med älgstudsaren 2008.

Mycket möjligt. Vapnet dumpas -86, knipan -92 används som förevändning. Under alla omständigheter det tuffaste scenariot om man hoppas på att återfinna revolvern.

En person som ljuger väver ofta in lögnen i en sanning. Jag tror att sanningen ligger i närheten av Kungsträdgården och att lögnen finns invävd någonstans i den berättelsen. Oavsett om han gjorde sig av med vapnet -86 eller -92. Gm eller ej.
Citera
2022-06-04, 03:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Hittas revolvern blir det sätt på vilket det visar sig att han gjort sig av med den av mycket stort intresse. Jämför i ljusskygga kretsar, i sjön vid stugan eller bevarad (av CA) någonstans.
Både ja och nej. Det blir för all del av INTRESSE, men de flesta scenariona BEVISAR tyvärr ingenting.
Om vi tar och benar ut lite olika scenarion där vi förutsätter att revolvern faktiskt dyker upp.
1. Sjöbotten någonstans. Där snackar vi nästan bara Vedasjön dessutom. På ungefär alla andra ställen med vatten runt city SKULLE man kunna argumentera att det lika gärna kan vara den sydländska knarklangaren från Café Opera som slängt i den efter att ha använt den till något den måste försvinna efter...
Och jag upprepar mig, har den legat i dyn i snart 40 år KOMMER den inte att vara i skick att kunna matchas mot kulorna i MOP lik förbannat! Jämför med Mockfjärdsrevolvern där det inte gick FAST den "bara" hade legat 23 år och INTE var en enda ihoprostad klump...
På tal om ihoprostad klump, så förutsätter sjöbotten -teorin att serienumret / tillverkningsnummrena öht är läsbara fortfarande! Annars vet man inte riktigt vad man har hittat. Utom just i Vedasjön / Yngern då kanske...
2. "Ljusskygga kretsar" är väl isf det intressantaste, eftersom det bör indikera att historien om knarklangaren märkligt nog är sann! Men jag ger mig fan på att de i tråden som vägrar tro att CA faktiskt är oskyldig till motsatsen bevisats kommer att spinna det till att han minsann sköt Palme först och sedan var galen nog att sälja revolvern...
3. Bevarad av CA är väl också det osannolikaste scenariot. Var skulle den här perfekta "bevaringen" vara någonstans? Och i alla dessa år utan att någon har hittat den? Om vi snackar Hälsingegatan, Vedahöjden, Tornslingan osv så är ju alla dessa ställen där det vistats folk utom CA´s kontroll i rätt många år nu. Då skulle han ha gjort ett riktigt ordentligt jobb att gömma den och nöjt sig med att den fanns kvar, men inmurad i skorstensnocken eller något tämligen oåtkomligt ställe då? Vitsen med en "trofé" är väl annars till stor del att plocka fram den och kunna återuppleva det den förknippas med. Jämför med teorin om att Café Svea var stamställe.
Samtidigt bevisar det tyvärr inget annat än att han INTE sålde revolvern. Han kan lika gärna ha smusslat undan den för att han inte litade på polisen efter att CP blivit både dömd och friad för MOP...

Citat:
Det vanliga är givetvis att man tävlar med sitt eget vapen om man har vapen i aktuell klass. Många inom skyttet saknar helt egna vapen och att låna av klubben eller andra är inget avvikande.

Å jo. Det är att betrakta som åtminstone "avvikande" på den nivån att man har varit aktiv länge och tillhör toppskiktet inom klubben. Det absoluta flertalet med så pass stort intresse införskaffar ett eget vapen i kategorin. Säger inte t ex O i förhören att de flesta använder egna vapen. Om inte CA var någon slags gudabenådad ren naturbegåvning inom skytte så låg det träning bakom de resultaten.
Sedan blir det ju en fråga om vad som menas med "grovpistol". Om det bara är en slarvig felsägning, och om det öht GÅR att bringa reda i vad och hur det sköts med i APK för över 30 år sedan.
Citera
2022-06-04, 07:37
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Både ja och nej. Det blir för all del av INTRESSE, men de flesta scenariona BEVISAR tyvärr ingenting.

Åtminstone jag har inte hävdat något annat och inte gällande resten heller. Skillnaden är måhända graden av arrogans..

Serienummer går nog att avläsa med olika teknik även vid risigt skick. Dessutom finns monteringsnummer som går att korrelera.

Troféplats skulle väl närmast vara Vedahöjden. Och han kanske inte tänkte sig att sitta och gosa med den, utan kunde blott inte förmå sig att destruera den/göra sig av med den permanent.

Angående ”dunkla” kretsar, så bevisar det väl lika lite som nåt annat. Men det indikerar saker.

Citat:
Han kan lika gärna ha smusslat undan den för att han inte litade på polisen efter att CP blivit både dömd och friad för MOP...

Isf är han vansinnig. Agera som en GM då han är aktuell utan misstanke bland hundratals andra vapeninnehavare eftersom han tror att just han ska sättas dit och bli GM.

Citat:
Å jo. Det är att betrakta som åtminstone "avvikande" på den nivån att man har varit aktiv länge och tillhör toppskiktet inom klubben. Det absoluta flertalet med så pass stort intresse införskaffar ett eget vapen i kategorin.

Han innehar ju ingen pistol 9mm och kan vara så att han vill praktisera även sådant skytte. Sköt med sådan tidigare och det var den vapentyp som fanns på klubben. Så omöjligt är det inte.

Tio stycken sådana 9mm SIG-Neuhasen fanns på klubben https://imgur.io/a/i4qx1YN

Citat:
Om inte CA var någon slags gudabenådad ren naturbegåvning inom skytte så låg det träning bakom de resultaten.

Ja, då lämnar han oriktiga uppgifter även här. Om användningen av, och intresset för, sin revolver. Det finns därtill mycket annat som talar för detta.

Citat:
Sedan blir det ju en fråga om vad som menas med "grovpistol". Om det bara är en slarvig felsägning

Grovpistol är grovkalibrig pistol och revolver. Ibland utgör revolver en egen klass, ”R”
Citera
2022-06-05, 16:32
Medlem
Gunnar Walls blogg.

"Jonas Nyman, en av administratörerna på Palmemordsarkivet (bilden), berättar i den här artikeln särskilt skriven för bloggen om en långtgående och ovanlig spaningsåtgärd som Palmeåklagarna planerade att sätta in mot Christer A, ett av de vanligast förekommande namnen i polisens hypoteser om ensamma gärningsmän. Idén var att använda sig av polisens speciella grupp av infiltratörer, Sektionen för särskild inhämtning. Och syftet var att få tag i information om Christer A:s saknade revolver. Det här är bara en av många uppgifter som på senare tid har blivit tillgängliga i arkivet"

https://gunnarwall.wordpress.com/2022/06/05/dokument-avslojar-aklagarna-ville-anvanda-polisens-hemliga-infiltratorer-mot-christer-a/
Citera
2022-06-05, 17:14
Medlem
omigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Gunnar Walls blogg.

"Jonas Nyman, en av administratörerna på Palmemordsarkivet (bilden), berättar i den här artikeln särskilt skriven för bloggen om en långtgående och ovanlig spaningsåtgärd som Palmeåklagarna planerade att sätta in mot Christer A, ett av de vanligast förekommande namnen i polisens hypoteser om ensamma gärningsmän. Idén var att använda sig av polisens speciella grupp av infiltratörer, Sektionen för särskild inhämtning. Och syftet var att få tag i information om Christer A:s saknade revolver. Det här är bara en av många uppgifter som på senare tid har blivit tillgängliga i arkivet"

https://gunnarwall.wordpress.com/2022/06/05/dokument-avslojar-aklagarna-ville-anvanda-polisens-hemliga-infiltratorer-mot-christer-a/

Det bekräftar att Christer A var huvudmisstänkt för mordet på Olof Palme mellan ca 1994 och 2007, dvs i 13 år.

Mockfjärdsrevolvern är en revolver. Christer A är en person med en revolver.
Citera
2022-06-05, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av omiga
Det bekräftar att Christer A var huvudmisstänkt för mordet på Olof Palme mellan ca 1994 och 2007, dvs i 13 år.

Mockfjärdsrevolvern är en revolver. Christer A är en person med en revolver.

På en presskonferens 2016 med bland annat Dag Andersson tog man upp tre punkter.
Sydafrika var en punkt.
Christer A var en punkt.
Att identifiera personerna som setts med Walkie-Talkie var den tredje, man erkände att man inte visste vilka dessa personer varit.
När Dag Andersson slutade och Krister Petersson tog över verkar man skippat detta och i princip gått all in på Stig Engström med god hjälp av Thomas Pettersson och magasinet Filter.
Citera
2022-06-06, 16:25
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Gunnar Walls blogg.

Det var intressant med tanke på åklagarnas, till synes, envisa ointresse för CA efter 1996. Man har gjort ”allt som går”, inga utredningsåtgärder planeras, Helin verkar endast bekymra sig om att CA-saken kan störa eventuell ny process mot CP, senare kommer krav på åklagaråtgärder från olika granskare, Peterson är helt ointresserad osv.

Men han har väl legat där och guppat i bakhuvudet på folk i utredningen.

Metoden att få CA att berätta om vapnet genom att närma sig honom, knyta vänskapsband och etablera förtroende ter sig dödfödd. Han är mycket isolerad vid denna tid och som bekant påtagligt avogt inställd till främlingar. Finns ingen skytteklubb att ”infiltrera”. Det som skulle återstå blir att någon utvald får stå permanent i Spelbutiken i Trångsund och vänta på CA. Försöka få igång lite småprat om spelsystem till slut. Och där skulle en lång, lång lång resa mot revolverförtrolighet ta sin början.

SSI ska nog utläsas Sektionen för Särskilda Insatser. Annars blir det ett underrättelseorgan med lite friare händer (nu KSI).
Citera
2022-06-06, 18:32
Medlem
Roerligs avatar
Resonerat förr om att det finns viss anledning att misstänka att CA sköt tv:n 1980 med mordammunitionen Winchester Metal Piercing.

Råkade hitta ett foto jag inte vet om fanns med då, kanske repriserar jag.

Mantelbiten i lägenheten bredvid en kula Winchester Metal Piercing (foto från SKL, ej PU): https://imgur.com/a/1HNnXGT

Manteln på kulan siter i spetsen och slutar där man anar en "midja". Det är i stort sett endast Winchester Metal Piercing som är bemantlad så. Och biten som sitter kvar i karmen ser ut att passa lite väl bra? Den är också på millimetern lika lång som manteln på kulan. Dessutom faller blyfragment på mantelbiten i sin isotopfördelning inom Winchesters spann.

Är det en vanlig helmantlad kula han skjutit teven med, så har manteln gått av på tvärs. Det är lite svårt att tänka sig när man skjuter in i en tv-ruta.
Citera
2022-06-06, 19:20
Medlem
Citat:
Resonerat förr om att det finns viss anledning att misstänka att CA sköt tv:n 1980 med mordammunitionen Winchester Metal Piercing.

Råkade hitta ett foto jag inte vet om fanns med då, kanske repriserar jag.

Mantelbiten i lägenheten bredvid en kula Winchester Metal Piercing (foto från SKL, ej PU): https://imgur.com/a/1HNnXGT

Manteln på kulan siter i spetsen och slutar där man anar en "midja". Det är i stort sett endast Winchester Metal Piercing som är bemantlad så. Och biten som sitter kvar i karmen ser ut att passa lite väl bra? Den är också på millimetern lika lång som manteln på kulan. Dessutom faller blyfragment på mantelbiten i sin isotopfördelning inom Winchesters spann.

Är det en vanlig helmantlad kula han skjutit teven med, så har manteln gått av på tvärs. Det är lite svårt att tänka sig när man skjuter in i en tv-ruta.

Sköt CA Palme i TVn med Super X så måste han nästan ha fått med sig lite av denna ammo vid köpet av vapnet,Sportskyttematerial på Arsenalgatan 3.
Den som blev bestulen i Haparanda(det svarta ammospåret)hade väl fått med sig metal piercing ammunition vid sitt revolverköp om jag inte minns fel.
Sportskyttematerial hade möjligen efterfrågad ammo i sitt sortiment sommaren 1980?
Citera
2022-06-06, 19:38
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Sköt CA Palme i TVn med Super X så måste han nästan ha fått med sig lite av denna ammo vid köpet av vapnet,Sportskyttematerial på Arsenalgatan 3.
Den som blev bestulen i Haparanda(det svarta ammospåret)hade väl fått med sig metal piercing ammunition vid sitt revolverköp om jag inte minns fel.
Sportskyttematerial hade möjligen efterfrågad ammo i sitt sortiment sommaren 1980?

Ja, det är möjligt. Isf har då ammunitionen tagits in vid sidan om generalagent, liksom är fallet med revolvern. Och, som konstaterats förr, om mordammunitionen är tillverkad i november 1979 så ligger det i tid nära revolverns tillverkning.

Ja, det är korrekt gällande Mockfjärd. Och den saken gäller även flera andra innehavare av den ovanliga ammunitionen, man har fått med sig den. Jag har även fått uppfattningen att det tas in en del Winchester Metal Piercing i början av sjuttiotalet, som blir liggande i butikerna. Något spännande man haft att slänga med till revolverköpare. Kan ha legat på hyllan även hos Sportskyttemateriel av den anledningen.

Apropå det kan man notera att de två askar Winchester Metal Piercing som CA:s skytteklubb köper omkring 1983 är tillverkade 1972 respektive 1977.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in