Citat:
Enligt min lilla hypotes kan kosten i stort ha stor betydelse, medan enstaka intag av tex juice eller protein nog inte spelar så stor roll. Men det är ju bara min hypotes, det finns en massa andra faktorer som kan förklara skillnaden i vilken dos man behöver: variationer i våra enzymsystem i levern, transportörer i njuren, skillnader i hjärnan osv osv.
Att ta tabletten efter måltid gör att upptaget blir betydligt långsammare, och det kan ev göra att det känns mindre. Plus att mån ju kan bli lite smått sänkt efter maten. Men jag vet inte!
Det med rastlöshet och behov av högre dos har jag aldrig hört, men är ju ingen expert. Ser inte nån enkel logik i varför det skulle vara så, men det betyder inte att det inte är så
Vilken dos hade du på elvanse? Tror hursomhelst att din dosering med attentin definitivt ger en jämnare kurva än elvanse 1 gång per dag.
Att ta tabletten efter måltid gör att upptaget blir betydligt långsammare, och det kan ev göra att det känns mindre. Plus att mån ju kan bli lite smått sänkt efter maten. Men jag vet inte!
Det med rastlöshet och behov av högre dos har jag aldrig hört, men är ju ingen expert. Ser inte nån enkel logik i varför det skulle vara så, men det betyder inte att det inte är så

Vilken dos hade du på elvanse? Tror hursomhelst att din dosering med attentin definitivt ger en jämnare kurva än elvanse 1 gång per dag.
Jag hade 50mg elvanse och 15mg attentin. Provade lite olika varianter då elvansen kunde ta upp emot 3h innan full effekt. Det som fungerade bäst var 5mg attentin tillsammans med 50mg elvanse vid 06-07 och sen 5-10mg attentin på runt kl 15.
Hade dock problem med muskelspänningar och ångest som jag trodde var helt kopplade till min tidigare utmattning men det försvann helt när jag provade att byta 50mg elvanse mot 20mg attentin och jag förstår inte riktigt varför? Min läkare hade inte heller någon bra förklaring och enda anledningen till att jag provade var att min fru hade läst i nån ADHD-grupp om någon som hade haft liknande problem som hade försvunnit vid byte från elvanse till attentin. Är väl rätt märkligt i och med att båda ska vara dexamfetamin iaf när elvansen omvandlats.