Flashback bygger pepparkakshus!
2022-06-02, 21:10
Medlem
mongomanishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doctoryolo
Enligt min lilla hypotes kan kosten i stort ha stor betydelse, medan enstaka intag av tex juice eller protein nog inte spelar så stor roll. Men det är ju bara min hypotes, det finns en massa andra faktorer som kan förklara skillnaden i vilken dos man behöver: variationer i våra enzymsystem i levern, transportörer i njuren, skillnader i hjärnan osv osv.

Att ta tabletten efter måltid gör att upptaget blir betydligt långsammare, och det kan ev göra att det känns mindre. Plus att mån ju kan bli lite smått sänkt efter maten. Men jag vet inte!

Det med rastlöshet och behov av högre dos har jag aldrig hört, men är ju ingen expert. Ser inte nån enkel logik i varför det skulle vara så, men det betyder inte att det inte är så

Vilken dos hade du på elvanse? Tror hursomhelst att din dosering med attentin definitivt ger en jämnare kurva än elvanse 1 gång per dag.

Jag hade 50mg elvanse och 15mg attentin. Provade lite olika varianter då elvansen kunde ta upp emot 3h innan full effekt. Det som fungerade bäst var 5mg attentin tillsammans med 50mg elvanse vid 06-07 och sen 5-10mg attentin på runt kl 15.

Hade dock problem med muskelspänningar och ångest som jag trodde var helt kopplade till min tidigare utmattning men det försvann helt när jag provade att byta 50mg elvanse mot 20mg attentin och jag förstår inte riktigt varför? Min läkare hade inte heller någon bra förklaring och enda anledningen till att jag provade var att min fru hade läst i nån ADHD-grupp om någon som hade haft liknande problem som hade försvunnit vid byte från elvanse till attentin. Är väl rätt märkligt i och med att båda ska vara dexamfetamin iaf när elvansen omvandlats.
Citera
2022-06-03, 14:52
Medlem
Citat:
Edit av några småsaker, felformulerat respektive otydligt i inlägget ovan, för sent för edit:

Det innebär att x mg Attentin motsvarar 14,68/5,9 mg Elvanse, en faktor på ca 2,488 (vi säger 2,5 för okej noggrannhet)
ska vara:
Dexamfetamininnehållet i Attentin 20 mg är alltså 14,68 mg, delat på 5,9 mg dexamfetamin i 20 mg Elvanse, blir alltså 14,68/5,9 = en faktor på 2,488 (vi säger 2,5 för okej noggrannhet). X mg Attentin innehåller alltså dexamfetamin motsvarande ca 2,5x mg Elvanse.

Så på ett ungefär:

Attentin (mg)--------Elvanse (mg)
5---------------------12,5
7,5-------------------18,75
8,75------------------21,875 (8 75 mg Attentin är 1 och 3 kvarts tabletter a 5 mg)
10--------------------25
15--------------------37,5
20--------------------45

och på andra hållet:

Elvanse (mg)---------Attentin (mg)
20--------------------8
30--------------------12
40--------------------16
50--------------------20
60--------------------24
70--------------------28
Helt korrekt!

http://www.evolan.se/wp-content/uploads/2018/03/6-sidig_Attentin_Jan_2017_Korr7_SLUTKORR.pdf
Citera
2022-06-04, 14:24
Medlem
Har alltid funderat på det här att dom ersatte metamina med attentin och varför folk tyckte att metaminan var så mycket bättre då båda skulle vara exakt samma sak, men nu läste jag något i läkartidningen där dom hävdar att metamina innehöll 5% levo-amfetamin och resterande var såklart dexamfetamin.

Detta måste såklart göra metaminan tusen gånger bättre då en liiten mängd levo ger dig mycket mer energi än bara dexamfetamin.

Vet någon hur det ser ut att få den på licens, så gott som omöjligt eller?

Artikel: https://lakartidningen.se/klinik-och-vetenskap-1/artiklar-1/vardutveckling/2020/10/ny-testrutin-for-kiralt-amfetamin-minskar-risken-att-missa-sidobruk/

Citat:
I Figur 3 framgår övergången under 2014–2015 från det tidigare godkända ADHD-läkemedlet Metamina (numera licenspreparat), som innehåller ungefär 5 procent L-amfetamin, till dagens godkända läkemedel Elvanse och Attentin, som baseras på D-amfetamin.

Tror faktiskt alla med ADD (kanske adhd också?) Skulle fungera bättre med 5% levo då det hjälper dig komma igång med saker vilket kan vara svårt om man bara får i sig dexamfetamin.

Förövrigt hade det varit väldigt nice om dom kunde producera någon elvanse sort med 5-10% levo amfetamin och resterande dex, hade varit super!
Citera
2022-06-04, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RetardedHaT
Har alltid funderat på det här att dom ersatte metamina med attentin och varför folk tyckte att metaminan var så mycket bättre då båda skulle vara exakt samma sak, men nu läste jag något i läkartidningen där dom hävdar att metamina innehöll 5% levo-amfetamin och resterande var såklart dexamfetamin.

Detta måste såklart göra metaminan tusen gånger bättre då en liiten mängd levo ger dig mycket mer energi än bara dexamfetamin.

Vet någon hur det ser ut att få den på licens, så gott som omöjligt eller?

Artikel: https://lakartidningen.se/klinik-och-vetenskap-1/artiklar-1/vardutveckling/2020/10/ny-testrutin-for-kiralt-amfetamin-minskar-risken-att-missa-sidobruk/

Tror faktiskt alla med ADD (kanske adhd också?) Skulle fungera bättre med 5% levo då det hjälper dig komma igång med saker vilket kan vara svårt om man bara får i sig dexamfetamin.

Förövrigt hade det varit väldigt nice om dom kunde producera någon elvanse sort med 5-10% levo amfetamin och resterande dex, hade varit super!
Det ersattes bland annat för att kunna ta nytt patent innehållande amfetaminsulfat samt att det inte finns någon evidens för att levoamfetamin har någon klinisk förbättring för människor med ADHD.
Sen är det ju även lättare att ta ett urinprov och se att personen inte har tagit gatuamfetamin.

Annars har du ju Adderall som innehåller 75% D och 25% L.

Är ju möjligt i teorin att få den på licens men tveksam om någon ens har de i Sverige, det vore intressant att veta.
Senast redigerad av Rvrvrp 2022-06-04 kl. 16:20.
Citera
2022-06-04, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rvrvrp
Det ersattes bland annat för att kunna ta nytt patent innehållande amfetaminsulfat samt att det inte finns någon evidens för att levoamfetamin har någon klinisk förbättring för människor med ADHD.
Sen är det ju även lättare att ta ett urinprov och se att personen inte har tagit gatuamfetamin.

Annars har du ju Adderall som innehåller 75% D och 25% L.

Är ju möjligt i teorin att få den på licens men tveksam om någon ens har de i Sverige, det vore intressant att veta.
Det finns ingen bevisning att det förbättrar för folk med ADHD, nej men för folk med ADD, som ofta har ett symptom som är att dom inte orkar ta tag i att börja med saker skulle L-amfetamin hjälpa.

Och ja det stämmer det med testningen såklart, men det skulle man enkelt kunna räkna ut genom att kolla halterna av amfetamin som är i blodet.

Och ja det stämmer att adderall har den blandningen, men 25% är nog lite i överkant, 10-15% räcker gott och väl.

Men som sagt så tror jag knappast någon läkare skulle vilja ansöka om licens för adderall, och om man får det på licens så går det väl inte under högkostnadsskyddet antar jag? Isåfall blir det nog jävligt dyrt också!
Citera
2022-06-05, 11:11
Medlem
Citat:
Det finns ingen bevisning att det förbättrar för folk med ADHD, nej men för folk med ADD, som ofta har ett symptom som är att dom inte orkar ta tag i att börja med saker skulle L-amfetamin hjälpa.

Och ja det stämmer det med testningen såklart, men det skulle man enkelt kunna räkna ut genom att kolla halterna av amfetamin som är i blodet.

Och ja det stämmer att adderall har den blandningen, men 25% är nog lite i överkant, 10-15% räcker gott och väl.

Men som sagt så tror jag knappast någon läkare skulle vilja ansöka om licens för adderall, och om man får det på licens så går det väl inte under högkostnadsskyddet antar jag? Isåfall blir det nog jävligt dyrt också!
Det kan du nog ha rätt i. Själv har jag problem motorisk rastlöshet så för mig fungerar D-amfetamin bra.
Äter du Attentin nu? Isf tycker jag att du ska prata med din läkare ang din terori.
Kan absolut vara värt ett försök.

Nu har jag bara provat Metylfenidat några ggr för länge sen men vill minnas att den sätter igång en fysiskt mer än vad D-amfetamin gör.
Citera
2022-06-05, 23:25
Medlem
Citat:
Det kan du nog ha rätt i. Själv har jag problem motorisk rastlöshet så för mig fungerar D-amfetamin bra.
Äter du Attentin nu? Isf tycker jag att du ska prata med din läkare ang din terori.
Kan absolut vara värt ett försök.

Nu har jag bara provat Metylfenidat några ggr för länge sen men vill minnas att den sätter igång en fysiskt mer än vad D-amfetamin gör.
Jag äter inte det just nu, endast elvanse men har funderat på att snacka med läkaren om attentin men hade varit jävligt nice med en liten mängd Levo så det blir lättare att komma igång med saker samt att jag känner mig minde trött under dagen som jag av någon anledning gör för det mesta nu och det börjar bli ganska irriterande att känna sig allmänt seg hela tiden.

Ska ta snacket med läkaren men tror knappast det blir något på licens, CS läkaren är ganska bitter där jag är iallafall.
Citera
2022-06-06, 10:23
Medlem
Citat:
Jag äter inte det just nu, endast elvanse men har funderat på att snacka med läkaren om attentin men hade varit jävligt nice med en liten mängd Levo så det blir lättare att komma igång med saker samt att jag känner mig minde trött under dagen som jag av någon anledning gör för det mesta nu och det börjar bli ganska irriterande att känna sig allmänt seg hela tiden.

Ska ta snacket med läkaren men tror knappast det blir något på licens, CS läkaren är ganska bitter där jag är iallafall.
Jag tror att du kunde må bra av en kombination av Elvanse och Voxra, rätt så mycket speed i den medicinen.
Citera
2022-06-06, 16:52
Medlem
Citat:
Jag tror att du kunde må bra av en kombination av Elvanse och Voxra, rätt så mycket speed i den medicinen.
Tycker inte om buspiron alls tyvärr!
Citera
2022-06-15, 11:20
Medlem
mongomanishs avatar
Citat:
Edit av några småsaker, felformulerat respektive otydligt i inlägget ovan, för sent för edit:

Det innebär att x mg Attentin motsvarar 14,68/5,9 mg Elvanse, en faktor på ca 2,488 (vi säger 2,5 för okej noggrannhet)
ska vara:
Dexamfetamininnehållet i Attentin 20 mg är alltså 14,68 mg, delat på 5,9 mg dexamfetamin i 20 mg Elvanse, blir alltså 14,68/5,9 = en faktor på 2,488 (vi säger 2,5 för okej noggrannhet). X mg Attentin innehåller alltså dexamfetamin motsvarande ca 2,5x mg Elvanse.

Så på ett ungefär:

Attentin (mg)--------Elvanse (mg)
5---------------------12,5
7,5-------------------18,75
8,75------------------21,875 (8 75 mg Attentin är 1 och 3 kvarts tabletter a 5 mg)
10--------------------25
15--------------------37,5
20--------------------45

och på andra hållet:

Elvanse (mg)---------Attentin (mg)
20--------------------8
30--------------------12
40--------------------16
50--------------------20
60--------------------24
70--------------------28

Satt och kollade igenom den här listan igen, antar att det blivit fel mellan 20mg Attentin = 45mg Elvanse, borde väl bli 50mg likt i den omvända listan?
Citera
2022-06-16, 17:22
Medlem
Idag har jag börjat med 5mg attentin på efm . ( har elvanse på morgonen ) . Har inte fått några riktiga direktiv på hur mycket eller tider för attentin , utan ska känna efter lite själv hur jag tycker den fungerar . Och ta extra vid behov bara , eller varje dag .
Ni som tar attentin som extra , tar ni den när ni är extra trötta någon dag , eller om ni ska göra något som behöver mer fokus eller något på kvällen . Hur tänker ni , vid vilken tid och vilken dos ?
Citera
2022-06-17, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mongomanish
Satt och kollade igenom den här listan igen, antar att det blivit fel mellan 20mg Attentin = 45mg Elvanse, borde väl bli 50mg likt i den omvända listan?

Stämmer bra det, 50 ska det vara 😬
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in