Det var något med svenskarna under dessa tre sista decennier under förra årtusendet, inte sant? Det fanns säkert skit under dom åren precis som alla år som föregick dem samt alla år som följde, precis som det är och var i Sverige, precis som det är och var i resten av världen. Men eftersom att uttrycket lyder "it was the best of times, it was the worst of times" så har väl många av oss ändå perioder i livet, antingen vårt eller i människans historia, som vi föredragit . Tyvärr så var jag inte med på sjuttiotalet så jag får basera mina tolkningar på hur folk som levde då är idag men främst genom filmer, tv-serier, nyhetsinslag, tidskrifter, böcker, radio, musik, teater, design, logotyper m.m. Och i mitt fall så är kanske främst filmerna från denna period den största behållningen. Satte på Besökarna i dag och blev genast mycket lugnare och gladare och harmoniskare i själen. Världen ur svenskens perspektiv var en mycket lugnare och behagligare tid. Det spelar ingen roll om gamla fnyser att "så har man alltid sagt. Det var alltid bättre förr säger de. Pyttsan." Nä, det är just dessa tre.årtionden jag kan känna igen mig i, Sverige under de tre första decennierna av 1900-talet ger mig inte samma känsla och när jag ser filmer från den tiden eller filmer som ska representera den tiden så är det inget jag önskar mig tillbaka till.
Så hur tycker ni att.svensken var under 70 och 80 och 90talet? Visst var vi bättre förr? Varför i hela h-vete kunde ingen konservera våra goda egenskaper ifrån den tiden så att vi nu hade haft en bättre nutid?
Så hur tycker ni att.svensken var under 70 och 80 och 90talet? Visst var vi bättre förr? Varför i hela h-vete kunde ingen konservera våra goda egenskaper ifrån den tiden så att vi nu hade haft en bättre nutid?