2022-06-06, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JaBaDaBaDoo
Ja min tanke också på årsmodellen, men om det är urtrampningslagret, så är det också betydligt mildare smäll att ta.
Ja gissar 3-4 tusen
Citera
2022-06-06, 15:08
Medlem
JaBaDaBaDoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Ja gissar 3-4 tusen

Då är det nog inte så farligt för TS att fortsätta köra eller kan det bli värre och orsaka andra haverier ett tag framåt innan detta är åtgärdat? Jag själv har aldrig haft detta problem innan.
Citera
2022-06-06, 15:13
Medlem
Citat:
Då är det nog inte så farligt för TS att fortsätta köra eller kan det bli värre och orsaka andra haverier ett tag framåt innan detta är åtgärdat? Jag själv har aldrig haft detta problem innan.
Kan ju havererat helt... Nog inte bra bitar lossnar å kommer emellan lamell å platta
Citera
2022-06-06, 15:15
Medlem
Det slog mig att vi köpte vår bil i juli förra året så jag kollade säljarens hemsida:

Citat:

KörTrygg – Kvalitetsgaranti
Gäller begagnade bilar av annat märke än Toyota och Lexus.
När du köper en begagnad bil av oss ska det vara en trygg affär för dig. Därför erbjuder vi Körtrygg, en trygghetsgaranti som gäller på alla våra begagnade bilar som inte är en Toyota eller Lexus och är yngre än 10 år.

Garantin levereras av Fragus Group och är kostnadsfri för dig som köper bil hos oss. Den gäller i 12 månader från ditt bilköp, och därefter kan det finnas möjlighet till förlängning.

21 saker som du inte behöver oroa dig för:

1. Motorelektronik: Motorstyrenhet ECU eller motsvarande samt övrig motorelektronik inklusive uppdateringar.
2. Motor: Motorns inre rörliga delar.
3. Bakaxel: Bakaxelns inre rörliga delar.
4. Styrsystem: Servopump, rattstång (sport-ej elektronik), styrväxel och fjädrar.
5. Bromssystem: Huvudbromscylinder, bromscylinder, bromsrör, broms- servo, bromskraftförstärkare och bromsvätskebehållare.
6. ABS-system: ABS-hydraulaggregat, ABS-givare och databoxen för ABS-systemet.
7. Elsystem: Startmotor och generator.
8. Växellåda: Växellådans inre rörliga delar samt växelväljare med tillhörande databox.
.....

Låter väl som om detta går på garantin?

Blir till att ställa klockan och ringa samma minut som dom öppnar imorgon 😄

Håll tummarna för mig nu!

Förövrigt så är det väl svindyrt att byta urtrampningslagret också? Billig del men som tar många timmar att byta?
Citera
2022-06-06, 15:16
Medlem
JaBaDaBaDoos avatar
Citat:
Kan ju havererat helt... Nog inte bra bitar lossnar å kommer emellan lamell å platta

Ja så är det, de kan ju hamna bitar mellan lamell och platta sen.
Citera
2022-06-06, 15:19
Medlem
Citat:

Om jag inte har fel så kan urtrampningslagret gå isär och alla kulor som är i rullar ut i växellådan som kan orsaka större skador.
Citera
2022-06-06, 15:30
Medlem
Citat:
Hur kan svänghjulet gå sönder??? det är väl en fast klump bultad i motoraxeln.. å lamellen sitter väl stenhårt mot den med pedalen uppe.. det som rör sig mer är väl axeln in i växellådan på tomgång.... Kan det inte va lager i växellådan eftersom det tystnar när pedalen tryks ner.????

Förr i tiden var det "en klump" eller enkelmasse-svänghjul.

Moderna bilar har dubbelmasse-svänghjul. Då är det två klumpar som de satt ihop med dämpning imellan, oftast gummibussningar.

Det gör att bilen blir lite mjukare när man kör iväg, men rörelsen mellan de båda plattorna blir för stort vid slitage. Men det går mäta upp, och han måste ändå ta bort växellådan så då får kan passa på att kontrollera innan han byter.

Citat:
Då är det nog urtrampningslagret.. Inte så dyrt

Inte så dyrt, i material.

Men det är ett ganska stort arbete så det kommer ändå kosta.
Citera
2022-06-06, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abiz2
Om jag inte har fel så kan urtrampningslagret gå isär och alla kulor som är i rullar ut i växellådan som kan orsaka större skador.

Japp det är korrekt, det hände min på min systers Volvo. Slog sönder solfjädern på tryckplattan.
Citera
2022-06-06, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OriginalBiceps

Moderna bilar har dubbelmasse-svänghjul. Då är det två klumpar som de satt ihop med dämpning imellan, oftast gummibussningar.

Det gör att bilen blir lite mjukare när man kör iväg, men rörelsen mellan de båda plattorna blir för stort vid slitage. Men det går mäta upp, och han måste ändå ta bort växellådan så då får kan passa på att kontrollera innan han byter.

Tror Peugeot skulle ha 12.000 för att byta urtrampningslagrer för typ 9 år sedan.

Köpte delen på skruvat för 300kr och en bekant hjälpte mig byta det. Tog totalt två månader men det blev gjort haha.

Tyvärr så har min bekanta gått bort så han kan inte hjälpa mig, hade väl iofs inte velat meka själv med en bil i denna prisklassen.
Citera
2022-06-06, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abiz2
Tror Peugeot skulle ha 12.000 för att byta urtrampningslagrer för typ 9 år sedan.

Köpte delen på skruvat för 300kr och en bekant hjälpte mig byta det. Tog totalt två månader men det blev gjort haha.

Tyvärr så har min bekanta gått bort så han kan inte hjälpa mig, hade väl iofs inte velat meka själv med en bil i denna prisklassen.

Det är inte så svårt egentligen, får ta bort en drivaxel och typ 10-12 skruv mellan låda och motor och lite annat bös. Är man inte helt grön så gör man det på en dag själv.

Polaren lämnade in på en duktig verkstad som drivs av några öststatare, 6k på en Renault megane.

Lämnar du in den på en fristående verkstad kan du nog komma under 10, dyrare på Volvo såklart.
Citera
2022-06-06, 16:49
Medlem
Citat:
Det är inte så svårt egentligen, får ta bort en drivaxel och typ 10-12 skruv mellan låda och motor och lite annat bös. Är man inte helt grön så gör man det på en dag själv.

Polaren lämnade in på en duktig verkstad som drivs av några öststatare, 6k på en Renault megane.

Lämnar du in den på en fristående verkstad kan du nog komma under 10, dyrare på Volvo såklart.

Jag tror att jag kan ha sådan tur så att bilhandlaren tar detta på garanti. Ska ringa dom imorgonbitti.
Citera
2022-06-06, 16:56
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:

På marginalen skonar det också vevaxeln så den kan göras lite lättare än annars.
Bytte själv på en annan bil och delarna gick på 5000kr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in