• 1
  • 2
2022-06-06, 12:58
Medlem
Tja. Idag upptäckte frugan ett missljud ifrån vår bil. Det skorrar eller rasslar när man står på tomgång utan att röra något. Men så fort man trycker ner kopplingen så försvinner missljudet.

På internet så är folk av väldigt olika åsikt, vissa säger att urtrampningslagret låter när kopplingen är uppe och vissa säger tvärtom.

Vad tror ni om detta?

Video:
https://youtu.be/S-Qmc0tSnJ4
Citera
2022-06-06, 13:23
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Du får byta koppling och svänghjul, det är svänghjulet som låter.
Citera
2022-06-06, 13:29
Medlem
Gissar också på svänghjulet, vanligt med dubbelmasse att de blir dåliga.

Du måste ta bort lådan i vilket fall som helst, så då kan du undersöka.
Citera
2022-06-06, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Du får byta koppling och svänghjul, det är svänghjulet som låter.

Citat:
Ursprungligen postat av OriginalBiceps
Gissar också på svänghjulet, vanligt med dubbelmasse att de blir dåliga.

Du måste ta bort lådan i vilket fall som helst, så då kan du undersöka.

Fy fan det låter dyrt. Hur länge kan man köra med detta och kan det uppstå värre problem om man fortsätter köra då här?
Citera
2022-06-06, 14:04
Medlem
JaBaDaBaDoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abiz2
Fy fan det låter dyrt. Hur länge kan man köra med detta och kan det uppstå värre problem om man fortsätter köra då här?

Om svänghjulet är sönder, då ska man inte köra för mycket för att du skadar kopplingen, ja du får räkna med en kostnad på 10-15 tusen tyvärr, de låter oneklingen som påstås att svänghjulet är trasigt.Du kanske känner någon som är duktig på att mecka och hittar ett svänghjul billigt.

https://youtu.be/q97Z3o86ftA?t=80
Citera
2022-06-06, 14:24
Medlem
Hur kan svänghjulet gå sönder??? det är väl en fast klump bultad i motoraxeln.. å lamellen sitter väl stenhårt mot den med pedalen uppe.. det som rör sig mer är väl axeln in i växellådan på tomgång.... Kan det inte va lager i växellådan eftersom det tystnar när pedalen tryks ner.????
Citera
2022-06-06, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JaBaDaBaDoo
Om svänghjulet är sönder, då ska man inte köra för mycket för att du skadar kopplingen, ja du får räkna med en kostnad på 10-15 tusen tyvärr, de låter oneklingen som påstås att svänghjulet är trasigt.Du kanske känner någon som är duktig på att mecka och hittar ett svänghjul billigt.

https://youtu.be/q97Z3o86ftA?t=80

Ja man får väl bita i det sura äpplet bara. Kände nu när jag var ute att det pulserande i kopplingspedalen om man tryckte lite lätt på den.
Citera
2022-06-06, 14:48
Medlem
Citat:
Ja man får väl bita i det sura äpplet bara. Kände nu när jag var ute att det pulserande i kopplingspedalen om man tryckte lite lätt på den.
Då är det nog urtrampningslagret.. Inte så dyrt
Citera
2022-06-06, 14:51
Medlem
JaBaDaBaDoos avatar
Citat:

Jag tycker att du borde kontakta din återförsäljare och åker dit så får någon biltekniker som det numera heter får komma ut och höra på ljudet, de kanske är bäst så, sen bokar du en tid och om du har ett Volvokort så kan du dela upp betalningen till fyra månader, förra året så fick jag pröjsa 15 000 för ett kamremsbyte+ generatorrem, detta görs ofta ihop + vattenpump och jag tog en service samtidigt, men detta är ett minne blott nu.
Citera
2022-06-06, 14:53
Medlem
JaBaDaBaDoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Då är det nog urtrampningslagret.. Inte så dyrt

Då är det mer klonkande ljud, men de kan ju vara detta också.
Citera
2022-06-06, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JaBaDaBaDoo
Då är det mer klonkande ljud, men de kan ju vara detta också.
Har ju bytt på gamla Volvos förr... svänghjulet är ju fast men kan bli slitet.... Nog inte troligt på så ny bil
Citera
2022-06-06, 15:02
Medlem
JaBaDaBaDoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Har ju bytt på gamla Volvos förr... svänghjulet är ju fast men kan bli slitet.... Nog inte troligt på så ny bil

Ja min tanke också på årsmodellen, men om det är urtrampningslagret, så är det också betydligt mildare smäll att ta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in