Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-06-04, 19:03
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Bara något som jag läst att om han fallit handlöst i marken borde det funnits mer fallskador.

Har någon beskrivit själva fallet, hur det såg ut? Om man säckar ihop och planar ut utmed marken så behöver det inte bli några synliga fallskador. Faller man som en fura med huvudet först däremot ...
Senast redigerad av Dalulven 2022-06-04 kl. 19:06.
Citera
2022-06-04, 19:16
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Har någon beskrivit själva fallet, hur det såg ut? Om man säckar ihop och planar ut utmed marken så behöver det inte bli några synliga fallskador. Faller man som en fura med huvudet först däremot ...

Nej jag tror inte någon beskrivit fallet. Jag tänkte att han borde fallit framåt med huvudet före i gatan.
Men möjligt att han bara säckade ihop.
Citera
2022-06-04, 20:17
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ni hänvisar till sid. 152 i Granskningskommissionens betänkande, där det står att "PU" har dragit slutsatsen att pipan är minst 4" lång.
https://wpu.nu/images/thumb/1/14/Ann-1999-09-13-JA25000-00_SOU_1999_88_Del_1_GRK_Granskningskommissionens_ bet%C3%A4nkande.pdf/page153-1024px-Ann-1999-09-13-JA25000-00_SOU_1999_88_Del_1_GRK_Granskningskommissionens_ bet%C3%A4nka nde.pdf.jpg

För den som nöjer sig med en sådan slapp källhänvisning som Granskningskommissionen ger här så är ju allting bra då. Men för den som kanske också vill veta t.ex. vem själva upphovspersonen (dvs. primärkällan) är räcker det ju inte. Sedan kan man ju också vilja veta när i tiden någon skall ha dragit den här slutsatsen, och om det t.ex. är bara en enda person som har dragit den här slutsatsen eller om det är flera bedömare som är överens. Det står lite om kriterier för källkritik i den här artikeln på Wikipedia:

Bra fråga. Det skulle t.ex. kunna vara någon som har en personlig övertygelse om att en viss person är gärningsmannen, och att denna person förknippas med en viss revolver med en känd längd på pipan. Sedan behöver det naturligtvis inte vara så att någon medveten vinklar information, men det kan säkert lätt hända att man t.ex. låter sin föreställning om gärningsmannens identitet påverka den egna bedömningen av vilken piplängd som går att utläsa av den här uppsvampningen.

Ja, jag tänkte det var enklast för dig som annars mest läser bloggar och går igång på teckningar.
Men åter igen, du fick källorna som du tydligen inte ens ägnat en sekund åt.

Du kan även läsa en del om detta i NFC's utlåtande från 2020 om du inte tror på polisens utredning från -86.
Citera
2022-06-04, 22:52
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Ja, jag tänkte det var enklast för dig som annars mest läser bloggar och går igång på teckningar. Men åter igen, du fick källorna som du tydligen inte ens ägnat en sekund åt.

Du kan även läsa en del om detta i NFC's utlåtande från 2020 om du inte tror på polisens utredning från -86.
Hittade NFC:s utlåtande från 2020, och precis som Granskningskommissionen menar nu alltså även NFC att pipan skall ha varit minst 4" lång:

Men var kan man läsa om dessa "utförda försök" som tydligen skall ha legat till grund för den här slutsatsen? Jag har letat i både gamla och nya polisutredningen, och jag har inte kunnat hitta någonting om det här.
Senast redigerad av Draifos 2022-06-04 kl. 23:04.
Citera
2022-06-04, 23:26
Medlem
Citat:
Hittade NFC:s utlåtande från 2020, och precis som Granskningskommissionen menar nu alltså även NFC att pipan skall ha varit minst 4" lång:

Men var kan man läsa om dessa "utförda försök" som tydligen skall ha legat till grund för den här slutsatsen? Jag har letat i både gamla och nya polisutredningen, och jag har inte kunnat hitta någonting om det här.

Du tror alltså på en konspiration inom polisen där man av någon anledning förfalskat piplängden på mordvapnet?
Vi har ju inte särskilt mycket teknisk bevisning i Palmemordet men jag väljer dock att lita på att piplängden var 4 tum eller längre.
Till exempel så hade Christer A en revolver med sex tums pipa.
Citera
2022-06-04, 23:29
Medlem
p.norths avatar
UL påstod sig själv ha varit närvarande på nordplatsen.
https://wpu.nu/wiki/Uppslag:I9273-00
Citera
2022-06-05, 05:44
Medlem
Famous quote of the day: Sometimes I think my list of enemies is too short, so …

Fact #1 - Björn got the S&W from the head of USA operations in 1981 along with the ammo!
Fact #2 - Filip Svanberg (his son#2) is well aware of it - and I have a record of that fact - would be dumb to deny it...
Fact #3 - Olof Palme hate - I had a front row seat to it and heard it constantly, especially when he drank - which was also a constant. For that matter, the only executive I have ever known to fly with his own bottle of J&B scotch in his briefcase

So now someone should do the job and investigate the stupid S&W and the ammo!
Obviously, Hans Melander cannot do his fucking job correctly...

Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
"Downplay"?.. I am questioning your theory because you can't give us some sources neither links.
Deal with it or change your way of acting here. (Your posts "on repeate" has not generated much. Change strategy?)

Executive Director at the time of 1986 was Knut Nilsson. He ran the company? Didn't he?

So whats the point of this Bispgården thing?
Olof Palme was in Jämtland to fight for the local companies...?

Anyway we are talking about the motives.

Of course it would be nice if the weapon could be tracked..

But your efforts here is useless.. sorry to say.(once again, but you'll never learn... sources, links, facts..)
Citera
2022-06-05, 09:17
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Skillnaden är att om du skall ha en >4” revolverpipa 10-20 cm vinkelrätt från ryggtavlan, 140 cm över marken, samtidigt som du har andra handen på offrets axel, då måste du i princip ha revolvern under hakan. Prova själv. Det är ett otroligt bökigt sätt att skjuta någon på.

Men innehåller inte detta två bestämda faktorer som vi egentligen inte vet? Dels att ingångshålet är 140 cm över marknivå, för vi vet väl bara att det är 140 cm upp på Palme. Och att gärningsmannen håller revolvern rakt framåt i skottögonblicket.
Citera
2022-06-05, 09:30
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Det där med kraggreppet låter som en fantasiprodukt så det lämnar jag därhän.

Så du menar att OP fortsätter gå rakt fram trots att det hörs en kraftig smäll strax bakom honom?

Hade han i så fall inte reagerat på något sätt innan det andra skottet?

Vilka vittnen är det som ser OP falla egentligen? Kan du räkna upp dem?

Det är helt ok lämna kraggreppet därhän. Men då ska man låta bli att lägga sig i en diskussion om just kraggreppet.

Nej jag säger inte att Palme fortsätter gå efter första skottet i detta scenario. Självklart reagerar han. Men han måste inte reagera på ett sätt så han försvarar sig. Tänk på hur Lisbet reagerar tex.

Du har väl tex Jeppsson med sin tydliga historia om hur han hör skotten, tittar mot ljudet och ser Palme falla in i synfältet.
Citera
2022-06-05, 10:06
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Men innehåller inte detta två bestämda faktorer som vi egentligen inte vet? Dels att ingångshålet är 140 cm över marknivå, för vi vet väl bara att det är 140 cm upp på Palme. Och att gärningsmannen håller revolvern rakt framåt i skottögonblicket.
Jag hävdar att vi vet med säkerhet att OP stod upp (eller snarare gick) när han sköts. Således vet vi revolverpipans höjd över marken med +/- ett par cm, liksom dess vinkel mot marken (nästintill parallel). Vi vet också att kulan avfyrades nästan vinkelrätt i sidled, dvs rakt bakifrån.

Om du har en revolver i detta läge i rummet, och sedan skall ha 10-20 cm avstånd till ryggen, du fungerar det inte med en hand på OPs axel. Du skulle behöva avfyra en 357 Magnum med hanen under hakan, vilket enligt mig är en befängd tanke. Prova själv! Det helt självklara i det läger hade i stället varit ett påsittande skott snett uppåt i ryggen med pipan inkörd in bit över OPs midja.
Citera
2022-06-05, 20:51
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Du tror alltså på en konspiration inom polisen där man av någon anledning förfalskat piplängden på mordvapnet?
Vi har ju inte särskilt mycket teknisk bevisning i Palmemordet men jag väljer dock att lita på att piplängden var 4 tum eller längre.
Till exempel så hade Christer A en revolver med sex tums pipa.
En sådan konspiration kommer långt ner på min lista. Jag kan tänka mig minst tre andra och mer troliga förklaringa:
Alt 1. Det började med att en ensam galning för länge sedan fick för sig att pipan skulle ha varit minst 4" lång. Sedan spred sig den här föreställningen snabbt bland alla som hade en favoritgärningsman förknippad med just en långpipig revolver. Det blev kanske lite som med "Råttan i pizzan", dvs. att man gärna vill tro på det men ingen vet egentligen varifrån det kommer.

Alt 2. Det finns saklig grund att tro att piplängden var 4" eller mer, men av någon anledning blev det aldrig dokumenterat vem eller vilka som kom fram till det här. Inte heller går det att spåra vid vilken tidpunkt han/hon/de skall ha kommit fram till det.

Alt 3. Det finns sakliga grunder för att tro att pipan var minst 4" lång, och det existerar i materialet dokumentation som visar när, var och av vem/vilka den här slutsatsen kunde dras. Problemet är bara att ingen ännu har kunnat hitta och länka till den här dokumentationen.
Senast redigerad av Draifos 2022-06-05 kl. 21:22.
Citera
2022-06-05, 21:06
Medlem
Citat:
En sådan konspiration kommer långt ner på min lista. Jag kan tänka mig minst tre andra och mer troliga förklaringa:
Alt 1. Det började med att en ensam galning fick för sig att pipan skulle ha varit minst 4" lång. Sedan spred sig den här föreställningen snabbt bland alla som hade en favoritgärningsman förknippad med en långpipig revolver. Det blev lite som med "Råttan i pizzan", dvs. att man gärna vill tro på det men ingen vet egentligen varifrån det kommer.

Alt 2. Det finns saklig grund att tro att piplängden var mer än 4", men av någon anledning blev det aldrig dokumenterat vem eller vilka som kom fram till det här. Inte heller går det att spåra vid vilken tidpunkt han/hon/de skall ha kommit fram till det.

Alt 3. Det finns sakliga grunder för att tro att pipan var minst 4" lång, och det existerar i materialet dokumentation som visar när, var och av vem/vilka den här slutsatsen kunde dras. Problemet är bara att ingen ännu har kunnat hitta och länka till den här dokumentationen.

Man har gjort provskjutningar och kommit fram till en piplängd på minst 4 tum.
Du får tro på det eller inte.
Du kan också skaffa några revolvrar och göra egna provskjutningar.
Jag fortsätter att tro på en revolver med minst 4 tums pipa .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in