Citat:
Ursprungligen postat av
mikaels
Utan gud snarare än utan gudstro. Hur kan man tro på något som inte finns?
Nej, det är du som missförstår.
Aktivt avvisande ur länken betyder just det, att ateisten är lika övertygad om att det INTE finns någon gud som teisten är att det gör det.
En artist är inte bara ’inte övertygad’ om guds existens, utan tvärtom helt övertygad om dess avsaknad. Du verkar tro att en ateist håller möjligheten öppen att det kan finnas en gud. Det är fel. Du blandar ihop det med en agnostiker, som anser att vi inte vet om gud finns eller ej. En ateist har inga tveksamheter, utan vet att gud inte finns. Det är vad ateism betyder.
Jag vet inte vart du får din information ifrån, men den är iallafall fel. Aktivt avvisande (antiteist) står det i länken.
Utan gudstro är precis det, jag som ateist tror inte på påståendet att det finns en gud om någon inte kan demonstrera detta. TRO är nyckelordet här. En teist säger att gud finns, en ateist svarar ”bevisa det annars tror jag inte på det du säger”.
En seriös människa håller allt som inte bevisats vara omöjligt öppet. Det går inte att bevisa att gud inte existerar, eftersom att hypotesen inte är falsifierbar.
Är ordet övertygad förvirrande för dig? Det går inte att vara typ övertygad eller kanske övertygad. Antingen så är man det eller så är man inte det. Alla som inte är övertygade om guds existens är därmed ateister, eftersom att dom inte tror. Det finns inget mellanläge från teist till ateist. Alla är antingen teist eller ateist. Eftersom orden handlar om tro.
Sen när det kommer till att veta så kan vi prata om gnosticism/agnosticism. Du kan tro att en gud existerar utan att anse dig veta. Vilket gör dig till en agnostisk teist. Samma med ateist, du kan inte tro att en gud existerar samtidigt som du anser dig inte veta. Vilket gör dig till en agnostisk ateist.
När man studerar filosofi och teologi så är det ganska tydligt. Du kanske borde lägga lite mer tid på det så sätter det sig snart.
”Vi tror allt vi vet, men vet inte allt vi tror”.