2019-12-26, 22:56
Medlem
vad är skillnaden
Citera
2019-12-26, 22:59
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mnish
vad är skillnaden

https://sv.wikipedia.org/wiki/Agnosticism

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ateism

/tråd
Citera
2019-12-27, 00:40
Medlem
kalkryggars avatar
Idag så kan man enkelt säga:

Agnostiker är någon som menar att hen inte tänker lägga energi på att reda ut om det finns någon gud eller inte eftersom hen anser det vara ovidkommande.

Ateist är någon som med sunt förnuft menar att det inte finns någon gud eftersom det inte finns ett endaste tecken på att det skulle finnas någon gud.

Man kan egentligen säga att den som säger sig vara agnostiker är en ateist.
Citera
2019-12-28, 20:56
Medlem
Något jag funderat är på är väl om man är ateist så kan man inte tro på helvetet/djävulen? Eller gäller ateism bara gud och dess variationer?

Såg en intervju med Nergal från Behemoth. Han har länge sagt sig vara ateist och hatat religion. Men i denna intervju beskriver han hur han blev satanist och hur han uppfattar djävulen...vilket känns lite underligt?
Citera
2022-05-27, 18:05
Medlem
early.birds avatar
Att frälsa en ateist är omöjligt. Om en troende, vilken religion som, tror sig ha frälst en, var denne ingen ateist utan en tvivlande agnostiker. För att övertyga en ateist krävs bevis för någon form av existens. Vilket aldrig någonsin har framlagts och kommer heller aldrig att ske.

________
Who came first? The prayer or God?
Senast redigerad av early.bird 2022-05-27 kl. 18:29.
Citera
2022-05-27, 18:51
Medlem
Det är mer rimligt att vara agnostiker. Ateisten påstår sig tvärsäkert veta den yttersta sanningen, medan agnostikern har en mer avslappnad attityd.
Citera
2022-05-27, 19:04
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Agnostiker är någon som menar att hen inte tänker lägga energi på att reda ut om det finns någon gud eller inte eftersom hen anser det vara ovidkommande.

Har du verkligen läst länkarna till artiklarna i wikipedia? Agnosticismen är väl etablerad och en utarbetad åskådning.

Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Man kan egentligen säga att den som säger sig vara agnostiker är en ateist.

Det här skulle jag inte sagt. En vanlig uppfattning från agnostiker är att man inte tror på gud men att man inte är säker. En agnostiker kan inte vara en ateist samtidigt. Jag förstår inte varför en sådan sak skulle argumenteras för, agnostiker begreppet verkar då meningslöst. Vilket jag inte alls tycker det är.

Citat:
Ursprungligen postat av severance
Det är mer rimligt att vara agnostiker. Ateisten påstår sig tvärsäkert veta den yttersta sanningen, medan agnostikern har en mer avslappnad attityd.

Ja, det här är som jag tolkar begreppen. Jag är en agnostiker. Jag tolkar även en agnostiker som i många fall en sökare. Eller har jag missförstått begreppet sökare?
Citera
2022-05-28, 16:05
Medlem
early.birds avatar
Citat:

Vilken yttersta sanning pratar du om? Du kanske menar begränsningen från den bibliska tron? För mig är världen lite större och vidare än så.

Jag håller med om att agnostiker har en mer avslappnad inställning, men det beror på att deras 'sökande' inte har givit resultat.

________
Who came first? The prayer or God?
Citera
2022-05-28, 16:55
Medlem
Citat:

Helt fel. Teist/ateist avhandlar tro, gnostik/agnostik avhandlar vad man vet.

Ateist betyder bara att du inte är övertygad om någon guds existens. Teist betyder att du är övertygad om en guds existens.

Jag är alltså en agnostik ateist, jag är ej övertygad om någon guds existens men jag anser mig inte heller veta om det finns någon gud eller inte.

En kan inte bara vara agnostiker. Antingen är du övertygad eller så är du inte det.
Citera
2022-05-28, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Har du verkligen läst länkarna till artiklarna i wikipedia? Agnosticismen är väl etablerad och en utarbetad åskådning.

Det här skulle jag inte sagt. En vanlig uppfattning från agnostiker är att man inte tror på gud men att man inte är säker. En agnostiker kan inte vara en ateist samtidigt. Jag förstår inte varför en sådan sak skulle argumenteras för, agnostiker begreppet verkar då meningslöst. Vilket jag inte alls tycker det är.

Ja, det här är som jag tolkar begreppen. Jag är en agnostiker. Jag tolkar även en agnostiker som i många fall en sökare. Eller har jag missförstått begreppet sökare?

Då vet du inte vad orden betyder egentligen. Antingen så är du övertygad om någon guds existens eller så är du inte övertygad.
Vilket gör dig till antingen en teist eller ateist, det finns inget mellanläge. Däremot kan du vara en agnostik ateist, vilket betyder att du inte tror på någon gud men du anser dig inte heller veta om det finns någon eller inte.

Det verkar som att många har missförstått innebörden av orden. Teist/ateist (vad du tror eller inte tror) gnostik/agnostik (om du anser dig veta eller inte veta).
Citera
2022-06-03, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fAMUS
Helt fel. Teist/ateist avhandlar tro, gnostik/agnostik avhandlar vad man vet.

Ateist betyder bara att du inte är övertygad om någon guds existens. Teist betyder att du är övertygad om en guds existens.

Jag är alltså en agnostik ateist, jag är ej övertygad om någon guds existens men jag anser mig inte heller veta om det finns någon gud eller inte.

En kan inte bara vara agnostiker. Antingen är du övertygad eller så är du inte det.

Du verkar ha fel.
Citera
2022-06-03, 19:27
Medlem
mikaelss avatar
En troende säger: gud finns
En ateist säger: gud finns inte
En agnostiker säger: jag vet inte om gud finns.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in