2022-06-05, 10:26
Medlem
Bylwes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av st33r
Det där känner jag igen.

Känns lite som med medicinen känns en framtid som möjlig liksom. Man kan ser framåt och se sig göra vissa grejer.

Är lite som livet blev mer i 3d

Ja, men precis!
På något konstigt sätt så är det som om man är lite mer uppkopplad till ett större nätverk, eller påkopplad kanske..
Jag vet inte
Citera
2022-06-05, 13:15
Medlem
Senaste månaderna har jag inte ens varit sugen på alkohol . Så har blivit något enstaka glas vid tillfälle . Numera så är det inte nolltolerans av alkohol vid adhdmedicinering . Man kan ju skippa medicin någon dag eller dricka när medicinen gått ur .
Hur tänker ni vid elvanse ? Kan ni ta något glas och vid vilken tid är det ok isåfall ? Sitter den i längre vid högre dos eller bara vid tilläggsdos ? Det står väl att den ska verka i 10-12 h , men känns som att den går ur på efm.
Citera
2022-06-05, 14:29
Medlem
Sedan jag började med elvanse så tycker jag att mina ögon har blivit känsligare för solljus . Och att jag oftare känner mig trött i ögonen .

Även ibland att intrycken blir starkare . Så att ljuden hörs skarpare .

Är det något som har med fokus att göra ? Kan det bli bättre eller sämre med högre dos ?

Jag kände en dag när jag var och fikade på stan att det kändes tystare / lugnare i huvudet , och iofs så satt vi utomhus , men tänkte på att jag hade lite lättare att lyssna på den jag satt med och att jag inte störde mig på massa andra ljud eller personer så mycket . Ibland kommer jag på mig själv med att alltid ha ett öga åt nåt annat håll . Men då hade jag kommit upp i 30 mg .
Nu efter det tycker jag inte den känslan har kommit tillbaka riktigt . Men tycker det är lite svårt ibland att veta , att märka när man är sjukskriven och inte alla dagar jag träffar folk eller har något spec att fokusera på .
Men jag har hund , så ut kommer jag flera ggr om dagen och bor i stan , så mkt intryck . Tycker jag borde märka även bara på en promenad .
Citera
2022-06-05, 16:53
Medlem
Såfort jag tar en paus från elvansen blir jag ruskigt trött och sover mestadels hela dagen, det räcker med att jag inte tar den en söndag som idag. Har inget minne av att det blev såhär när jag gick på ritalin. Ibland överväger jag att byta tillbaka då man åtminstone kan abrupt sluta med ritalin utan särskilda utsättningsymtpomer och även ha dagar man inte tar den utan symtom. Någon som varit med om liknande?
Citera
2022-06-05, 16:58
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av destorn
Såfort jag tar en paus från elvansen blir jag ruskigt trött och sover mestadels hela dagen, det räcker med att jag inte tar den en söndag som idag. Har inget minne av att det blev såhär när jag gick på ritalin. Ibland överväger jag att byta tillbaka då man åtminstone kan abrupt sluta med ritalin utan särskilda utsättningsymtpomer och även ha dagar man inte tar den utan symtom. Någon som varit med om liknande?

Ja, det blir så. Men tröttheten lägger sig efter någon vecka av elvanse. Jag minns att jag hade dagar då jag kände bara att gå upp ur sängen var otroligt ansträngande. var hungrig, men orkade inte handla tex. Jag tror det blir så för man använt mer energi än man har i grunden.
Citera
2022-06-05, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Ja, det blir så. Men tröttheten lägger sig efter någon vecka av elvanse. Jag minns att jag hade dagar då jag kände bara att gå upp ur sängen var otroligt ansträngande. var hungrig, men orkade inte handla tex. Jag tror det blir så för man använt mer energi än man har i grunden.

Då blir det ju nästintill omöjligt att ta paus från den, för mig skulle jag behöva ta detta varje dag med andra ord.
Citera
2022-06-05, 22:02
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av destorn
Då blir det ju nästintill omöjligt att ta paus från den, för mig skulle jag behöva ta detta varje dag med andra ord.

Jag mådde dåligt av att ta den varje dag, blev sliten av det. Pauserna var något jag behövde för att ens få bra effekt av den. Det är nog individuellt. Kanske kunde du prova att ta det lugnare när du tar den, se till att sova och äta normalt och inte ha så många aktiviteter, se om du är mindre trött vid uppehåll då.
Citera
2022-06-05, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Jag mådde dåligt av att ta den varje dag, blev sliten av det. Pauserna var något jag behövde för att ens få bra effekt av den. Det är nog individuellt. Kanske kunde du prova att ta det lugnare när du tar den, se till att sova och äta normalt och inte ha så många aktiviteter, se om du är mindre trött vid uppehåll då.

Jag ska testa detta, jag tenderar att göra väldigt mycket med medicinen ja. Tack!
Citera
2022-06-06, 19:00
Bannlyst
Satan vad lätt det är för mig att fastna i sängen och slösurfa på mobilen! Rastlösheten är så bortblåst som den kan bli och det är så jävla underbart att bara kunna ligga ner och njuta av lugnet, men ibland blir man så fastklistrad så man knappt orkar gå ut och promenera med byrackan, man får tvinga sig upp haha.. Vill ju absolut inte tappa motivet till att göra saker totalt och istället bli som en seg flummare. Så vad kan detta bero på, är det vanligt? 🤔
Citera
2022-06-07, 11:48
Medlem
nickomyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alcohol96
Satan vad lätt det är för mig att fastna i sängen och slösurfa på mobilen! Rastlösheten är så bortblåst som den kan bli och det är så jävla underbart att bara kunna ligga ner och njuta av lugnet, men ibland blir man så fastklistrad så man knappt orkar gå ut och promenera med byrackan, man får tvinga sig upp haha.. Vill ju absolut inte tappa motivet till att göra saker totalt och istället bli som en seg flummare. Så vad kan detta bero på, är det vanligt? 🤔
Känner du så alla dagar ? Att man ska kunna känna sig lugnare är väl meningen . Men om du fastnar i en bubbla av fokus och lugn så kanske dosen är för hög eller låg*?
Citera
2022-06-07, 13:02
Medlem
mongomanishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alcohol96

Ja det där är ju lite svårt ibland och jag upplever det som att det i vissa fall i högsta grad är en begränsning, typ om jag fastnar i en diskussion eller läser in mig på något ämne här på FB och sen helt plötsligt så har halva dagen passerat. Men å andra sidan så är det samma sak med till exempel mina studier, ibland sätter jag mig vid datorn direkt när jag lämnat på förskola och sen reser jag mig endast för att kissa och kanske hämta något litet att äta men i övrigt kan jag aktivt plugga i sju timmar i streck vilket ju var totalt otänkbart innan jag började med medicin igen. Innan medicineringen fick jag istället hela tiden välja bort texter att läsa osv för att ha en chans att hinna lämna in saker innan deadline.

Jag tycker dock att det är något jag blivit bättre på under de månader jag nu haft medicin att faktiskt förstå att om jag har åtaganden så får jag stänga igen datorn direkt och inte tänka "bara ett par minuter till" för det kan bli timmar innan jag vet ordet av. Jag har också svårare att ta mig iväg och träna då jag helt enkelt inte gö det av bara farten för att jag är rastlös, här har det funkat för mig att ha det inbokat en specifik tid på specifik plats där jag alltid deltar.
Citera
2022-06-07, 17:13
Medlem
Jag upplever att man blir ännu lättare distraherad av elvansen. Och så fort den börjar verka så märker jag att min tankeverksamhet helt plötsligt blir aktivare.

Jag börjar tänka hurvida vem jag ska ringa som jag missade igår etc. Men den gör mig mer jagad och stressad och lättare irriterad.

Jag undrar om cipralexen som jag tar i samband med elvansen saboterar min fullständiga effekt av elvansen.

Med elvanse i kroppen så känner jag mig som huvudrollen i momento. Att jag måste hinna få saker gjort innan jag glömmer.

Dagar utan så blir jag helt passiv och skiter i mina självklara förepliktelser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in