2024-03-02, 00:12
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif.Jennekvist
Det är flera skribenter som vajnat om det här i denna tråd långt tidigare att effekten uteblir etc.

Takeda har ju även tillverkning av Levaxin och Liothyronin. Det har från och till även klagats på effekten av den medicinen. Vilket i sig är rätt allvarligt då det kan vara fara för liv och hälsa. I synnerhet för patienter med bortopererad sköldkörtel.

Frågan är om det växt sig till någon form av sanning. Vad är det för effekt de vill uppnå?

Tror fenomenet nojjande amerikaner på reddit osv är nåt som helt och hållet berodde på att tillverkan ändrade lite i färgen på förpackningarna. Då tyckte folk att nåt var konstigt och började känna efter
Citera
2024-03-02, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Grejen med amfetamin , då snackar jag även om illegalt gatuamfetamin, är att om man tar av samma sort ett längre tag , så kan man med tiden känna att det inte funkar så bra. Eller blir det väldigt subjektivt när det funkar och inte.

Jag var med om ett pulver som var kanon, sen började jag känna mig såsig på det. En gång somnade jag t om. Paradoxala effekter.
Sen provade jag en annan sort. Sen återgick jag till den gamla. DÅ funkade den plötsligt bra igen!

Så är det med Elvanse också. Efter ett tag kan man ibland få lov att jobba lite själv för att få tag på effekten. Jag har t ex märkt att jag får bättre effekt av Elvanse om jag sover bra på natten. Jag märker också att effekten drar igång bättre om jag aktiverar mig. Elvanse blir som en krycka mest . Inye en eldriven rullstols

Så om man börjar noja över att de bytt färg på paketet och känns efter kan jag nog föreställa mig att man kan fastna i en idé om att själva medicinen försämrats .

Ja mycket ligger i själva tilltron till medicinen, det är som du säger ett amfetamin preparat. Många som tagit gatu-amfetamin ofta har oxå märkt att till slut tar man sig inte ens upp ur sängen. Jag tror oxå att man aktiverar sig är viktigt. I slutet av dagen ska detta dämpa adhd/add symtom och inget annat. Man ska inte bli hög/kåt/speedad etc. Utan det är terapeutiska effekter man vill åt. Att säga att inte Elvanse fungerar är totalt bullshit och en masspsykos som sprider sig. Och vanföreställningar kan även vara en biverkan på medicinen 😆. Alla mediciner fungerar på olika sätt men är det narkotika klassat så är det en enorm risk för tolerans utveckling. Folk förväntar sig rena o skära rus varje gång dem tar detta läkemedel. Kan det ha blivit lite sämre.. Ja kanske ytterst lite, men jag tror att det mest handlar om folks förväntningar att dem vill gå runt o vara övermedicinerade (speedad) och få saker gjort. Man vill inte kämpa utan bara glida fram genom livet.. Det fungerar inte så.
Citera
2024-03-02, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ImovaneKungen
Ja mycket ligger i själva tilltron till medicinen, det är som du säger ett amfetamin preparat. Många som tagit gatu-amfetamin ofta har oxå märkt att till slut tar man sig inte ens upp ur sängen. Jag tror oxå att man aktiverar sig är viktigt. I slutet av dagen ska detta dämpa adhd/add symtom och inget annat. Man ska inte bli hög/kåt/speedad etc. Utan det är terapeutiska effekter man vill åt. Att säga att inte Elvanse fungerar är totalt bullshit och en masspsykos som sprider sig. Och vanföreställningar kan även vara en biverkan på medicinen 😆. Alla mediciner fungerar på olika sätt men är det narkotika klassat så är det en enorm risk för tolerans utveckling. Folk förväntar sig rena o skära rus varje gång dem tar detta läkemedel. Kan det ha blivit lite sämre.. Ja kanske ytterst lite, men jag tror att det mest handlar om folks förväntningar att dem vill gå runt o vara övermedicinerade (speedad) och få saker gjort. Man vill inte kämpa utan bara glida fram genom livet.. Det fungerar inte så.

Ni har förmodligen haft tur. Vänta ett par månader och återkom. Jag började min medicinering relativt nyligen. Och märkte detta redan efter 2-3 månader. Så det har inget med något av det ni säger att göra. Jag hade inte ens varit inne och läst om att det fanns andra missnöjda, det var 100% min egen erfarenhet, och förklara själv hur en burk skiljer sig som natt och dag från en annan. Jag hoppas innerligt ni får känna av en defekt burk så ni får se själva hur ”trevligt” det är.
Citera
2024-03-02, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peterpan22
Ni har förmodligen haft tur. Vänta ett par månader och återkom. Jag började min medicinering relativt nyligen. Och märkte detta redan efter 2-3 månader. Så det har inget med något av det ni säger att göra. Jag hade inte ens varit inne och läst om att det fanns andra missnöjda, det var 100% min egen erfarenhet, och förklara själv hur en burk skiljer sig som natt och dag från en annan. Jag hoppas innerligt ni får känna av en defekt burk så ni får se själva hur ”trevligt” det är.

Men beskriv mer vad som exakt är problemet.. Du menar att det är innehållet i kapslarna? Att det inte är lisdexamf eller? Det kan inte vara så att det skiljer sig pga. Andra faktorer? Det måste vara innehållet det är fel på? Om läkemedels företaget inte ändrat något hur kan det då komma sig? Har personerna som tar läkemedlet ändrats. Det är åter igen 100 K som får Elvanse.. Tänk på det!
Citera
2024-03-02, 17:28
Medlem
Citat:
Men beskriv mer vad som exakt är problemet.. Du menar att det är innehållet i kapslarna? Att det inte är lisdexamf eller? Det kan inte vara så att det skiljer sig pga. Andra faktorer? Det måste vara innehållet det är fel på? Om läkemedels företaget inte ändrat något hur kan det då komma sig? Har personerna som tar läkemedlet ändrats. Det är åter igen 100 K som får Elvanse.. Tänk på det!

För mig personligen kan jag säga att effekten var totalt annorlunda i en burk vs en annan, till 100%. Det finns ingen utomstående omständighet som kan spela in då jag testat flera ggr osv. Det är dessutom så markant skillnad. Jag fungerar liksom inte alls när jag tar från den ”defekta” burken, medans den andra fungerar helt perfekt. Och som jag säger har jag testat och jämfört massa ggr. Det är grov brainfog, känslorna är inte i kontroll osv. I princip allt de som medicinen har som positiv effekt normalt sett är tvärtom. Omöjligt för mig att veta vad problemet är, jag vet bara att 30/30 kapslar ur en burk bara ger massa biverkningar osv, medans en annan burk fungerar kanon. Det kan vara så att det är något nytt tillsattsämne som ett fåtal inte tål, vad vet jag. Känns långsökt dock.
Senast redigerad av Peterpan22 2024-03-02 kl. 17:33.
Citera
2024-03-02, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peterpan22
För mig personligen kan jag säga att effekten var totalt annorlunda i en burk vs en annan, till 100%. Det finns ingen utomstående omständighet som kan spela in då jag testat flera ggr osv. Det är dessutom så markant skillnad. Jag fungerar liksom inte alls när jag tar från den ”defekta” burken, medans den andra fungerar helt perfekt. Och som jag säger har jag testat och jämfört massa ggr. Det är grov brainfog, känslorna är inte i kontroll osv. I princip allt de som medicinen har som positiv effekt normalt sett är tvärtom. Omöjligt för mig att veta vad problemet är, jag vet bara att 30/30 kapslar ur en burk bara ger massa biverkningar osv, medans en annan burk fungerar kanon. Det kan vara så att det är något nytt tillsattsämne som ett fåtal inte tål, vad vet jag. Känns långsökt dock.

Aa eller om det skett något fel vid själva produktionen. Men jag tror inte det är något avsiktligt att läkemedelsföretaget pillar med nått. Elvanse är en Pengar maskin dem vill inte sabba det. Man får helt enkelt öppna kapslarna o kolla innehållet.
Citera
2024-03-02, 18:15
Medlem
Citat:
Aa eller om det skett något fel vid själva produktionen. Men jag tror inte det är något avsiktligt att läkemedelsföretaget pillar med nått. Elvanse är en Pengar maskin dem vill inte sabba det. Man får helt enkelt öppna kapslarna o kolla innehållet.

Ja, de är skumt. Förstår att folk som inte upplevt några bekymmer tror folk inbillar sig, jag hade förmodligen tänkt likadant. Hade det varit så att medicinen helt plötsligt slutat fungera vid samtliga intag så är de ju ganska solklart att felet ligger på min sida, då hade jag inte reagerat. Det skumma är ju att vissa burkar funkar 30/30 och andra inte.
Senast redigerad av Peterpan22 2024-03-02 kl. 18:18.
Citera
2024-03-02, 20:23
Medlem
Käkat 8st elvanse. Kan ju säga att less is more med den här substansen, då 4st kändes mkt bättre. Mår mest skumt just nu, bör jag inte må bra på dessa doser? Är det möjligt att ta en lyrica och senare ikv ett par stillisar för att somna?
Citera
2024-03-02, 22:18
Medlem
Big.Bangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Tror fenomenet nojjande amerikaner på reddit osv är nåt som helt och hållet berodde på att tillverkan ändrade lite i färgen på förpackningarna. Då tyckte folk att nåt var konstigt och började känna efter
Fast tillverkarna har väl bekräftat att dom även justerade produktionen av medicinen i sig, så tror tyvärr att dom som klagar har en poäng. Man ska också komma ihåg att patentet för lisdexamfetamin nyligen har gått ut. Dvs det finns nu mindre pengar att tjäna när massa generiska kopior får anträda marknaden. ”Follow the money” brukar det heta. Ganska cyniskt men ofta är verkligheten så, läkemedelsindustrin inget undantag.
Citera
2024-03-02, 23:29
Medlem
st33rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big.Bang
Fast tillverkarna har väl bekräftat att dom även justerade produktionen av medicinen i sig, så tror tyvärr att dom som klagar har en poäng. Man ska också komma ihåg att patentet för lisdexamfetamin nyligen har gått ut. Dvs det finns nu mindre pengar att tjäna när massa generiska kopior får anträda marknaden. ”Follow the money” brukar det heta. Ganska cyniskt men ofta är verkligheten så, läkemedelsindustrin inget undantag.
Ge mig en seriös länk där det står att tillverkaren ändrat på innehållet
Citera
2024-03-02, 23:32
Medlem
st33rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1234ost
Käkat 8st elvanse. Kan ju säga att less is more med den här substansen, då 4st kändes mkt bättre. Mår mest skumt just nu, bör jag inte må bra på dessa doser? Är det möjligt att ta en lyrica och senare ikv ett par stillisar för att somna?

Elvanse funkar inte som tjack så att du kan proppa i dig ett gäng , må bra , sen proppa i dig mer ; och må ännu bättre , dvs toppa,

Det är därför Elvanse är bra för fd missbrukare . för det ger ingenting direkt att återdosera . Det ger heller ingenting att hälla ut Pulvret och snorta eller injicera det. För substansen har sin egen inbyggda depot-effekt

Så det är ingen bra medicin att ”nöjesknarka” på.

Vill man knarka är det bättre att använda dexamfetamin (attentin) eller ritalin (metylfenidat)

Elvanse blir visserligen till dexamfetamin men det måste omvandlas till det genom att passera levern . Därför uppstår den här Depot-grejen

Jag vet inte exakt vad som sker, det känns som mer än en depot, effekt. Det är som att det blir en maxnivå också som man one inte kan toppa
Senast redigerad av st33r 2024-03-02 kl. 23:37.
Citera
2024-03-03, 00:01
Medlem
Big.Bangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av st33r
Ge mig en seriös länk där det står att tillverkaren ändrat på innehållet
Det handlar inte om att dom har ändrat på innehållet men att företaget möjligen försökt dra ned på produktionskostnader och kvaliten kan ha försämrats.

Jag hittade endast denna länk där FDA har skickat en varning till företaget som numera tillverkar Elvanse angående bristande kvalitetskontroll.
Länk: https://www.fda.gov/inspections-comp...03596-06092020

Folk i tråden klagar på att folk har vanföreställningar och inbillar sig saker om mediciner de själva konsumerar dagligen. Jag tycker det är underhållande hur folk så blint kan lita på läkemedelsindustrin.

Pharma business is very dirty, Shire originally owned the Elvanse/Vyvanse patent but then Takeda bought them so they acquired it. Takeda are not doing well financially, they were in deficit and I imagine they still are considering the economic climate, especially now lisdexamfetamine generics have entered the market in the US.
Senast redigerad av Big.Bang 2024-03-03 kl. 00:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in