2022-06-01, 17:02
Medlem
st33rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bylwe
Jo men det har gått bra, tackar som frågar!
Allting rullar på som det skall just nu och jag känner att, jag för första gången i mitt vuxna liv kan fungera..
Jag kan utforma planer och mål, långsiktiga som kortsiktiga.

Det där känner jag igen.

Känns lite som med medicinen känns en framtid som möjlig liksom. Man kan ser framåt och se sig göra vissa grejer.

Är lite som livet blev mer i 3d
Citera
2022-06-01, 19:11
Medlem
svampssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akvavitae
Håller på och krånglar med läkaren nu med dosering. Är också en missbrukare, men vill kunna engagera mig mer i vardagen. Har nu fått börja med 20 mg och nu höjde han till 30 mg.

Känner att det knappt gör någon skillnad. Men läkaren säger att han vill ta det försiktigt pga tidigare psykoser och autism diagnos. Vad ska jag säga? De lyssnar inte på mig trots. Det är väldigt uppenbart att jag har överväldigande impuls och koncentrationssvårigheter.

Jag har också autism (högfungerande) och det var delvis snack om att ta det väldigt försiktigt med upptrappningen pga detta. Vips ett par månader senare så sitter jag nu på 70mg som morgondos och 50mg som påfyllning vid lunch, annars orkar jag knappt med dagen.

Försök att tänka positivt. Läkaren har iaf höjt, även om det uppenbarligen inte räcker. Försök ha tålamod och se det ur deras perspektiv så mycket du pallar med. Men stå på dig. Var saklig. Om läkaren kategoriskt vägrar höja dosen efter du testat 30mg/dag i över en vecka och knappt märker av några positiva effekter så byt läkare. Kolla om du kan få hjälp via en privatklinik. Dock är jag egentligen för dåligt påläst kring praxis gällande ordinering av elvanse när det finns historia av psykoser. Att man har varit missbrukare brukar mig veterligen inte vara problem, så länge man inte har ett aktivt missbruk, naturligtvis
Citera
2022-06-02, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svampsson
Jag har också autism (högfungerande) och det var delvis snack om att ta det väldigt försiktigt med upptrappningen pga detta. Vips ett par månader senare så sitter jag nu på 70mg som morgondos och 50mg som påfyllning vid lunch, annars orkar jag knappt med dagen.

Försök att tänka positivt. Läkaren har iaf höjt, även om det uppenbarligen inte räcker. Försök ha tålamod och se det ur deras perspektiv så mycket du pallar med. Men stå på dig. Var saklig. Om läkaren kategoriskt vägrar höja dosen efter du testat 30mg/dag i över en vecka och knappt märker av några positiva effekter så byt läkare. Kolla om du kan få hjälp via en privatklinik. Dock är jag egentligen för dåligt påläst kring praxis gällande ordinering av elvanse när det finns historia av psykoser. Att man har varit missbrukare brukar mig veterligen inte vara problem, så länge man inte har ett aktivt missbruk, naturligtvis

Bara nyfiken gällande autism diagnos. Har adhd med autistiska drag men inte autism i sig. För mig kan det lätt hända att jag fastnar för olika saker i veckor, ett och samma youtube klipp, samma mat etcetera. Kommer saker ur käften utan att jag ens hinner tänka, kan nog uppfattas lite excentrisk socialt och vissa sociala koder begriper jag inte fullständigt ut, men bättre än för någon med autism.

Frågan till dig är hur din autism ter sig, hur har den påverkat dig? Andra får gärna också flika in .
Citera
2022-06-02, 04:30
Citat:
Ursprungligen postat av destorn
Bara nyfiken gällande autism diagnos. Har adhd med autistiska drag men inte autism i sig. För mig kan det lätt hända att jag fastnar för olika saker i veckor, ett och samma youtube klipp, samma mat etcetera. Kommer saker ur käften utan att jag ens hinner tänka, kan nog uppfattas lite excentrisk socialt och vissa sociala koder begriper jag inte fullständigt ut, men bättre än för någon med autism.

Frågan till dig är hur din autism ter sig, hur har den påverkat dig? Andra får gärna också flika in .

Jag Adhd och Aspergers. Gick 8år med xanor beroende. Jag fyllde en hel näve med dom och iblsnd hade jag sån otur att jag kräktes upp dom. Jag fick för 3 månader och dom var slut på en vecka. Läkaren skrev ut mer. Dom visste om att jag tog så mycket mer men dom lät mig hålla på i 8 år. Man lever som i en dimma. Förvisso har jag generaliserat ångest syndrom men det visste vi inte då. Nu har jag Elvanse och Lyrica och måste säga att jag är ute ur bubblan,vågar prata normalt med människor. Innan beteddejag mig så konstigt pga mitt mående. Nu kan jag gå in i affären och köpa banan utan att jag beter mig underligt. Ibland får jag dippar men då undviker jag okända människor. Så Elvanse gör mig normal.jagg tål högre doser men tror inte på det. Risken finns att man glömmer bort sig själv och det är känt när det gäller amfetamin. Man ska inte sitta hemma och känna av medicinen. Det är ett hjälpmedel. Jag känner inget när jag tar den. Blir bara normal av den. Känner mer när jag inte ta den. Det där med Aspergers och mediciner kanske stämmer på många men inte alla min bror har diagnosen och står på veaflaxin antidepp medicin och gjort hela livet. Han knarkade lite amfetamin mellanår men nu har han lagt ner det. För Darknet är inte o lita på.
Så på mig funkar Elvanse och ibland köpt RC pga en viss anledning.
Citera
2022-06-02, 07:31
Medlem
svampssons avatar
Citat:

Den ter sig i grova drag nog rätt likt dina autistiska "tendenser". Det märks oftast inte på mig vid första anblick. Min psykolog som höll i utredningen sa att på en 20-gradig skala där 10 poäng betyder asperger (högfungerande autism) så låg jag på 11 poäng. Så. Jag känner nog av det mer än vad jag låter komma ut. För folk som känner mig innebar det ingen förvåning men för ytliga bekanta kanske det blev mer frågetecken. Har alltid haft vänner/sociala nätverk. Jobbat sedan jobbför ålder i princip. Haft brokiga men intimt nära relationer. Utåt sätt en ganska normal uppväxt och vardag.

Men ja. Alltid känt mig som ett UFO sedan barnsben. Slänger ur mig saker jag inser på tok försent är opassande, vilket gjort mig mer passiv i vuxen ålder. Är helt värdelös på att förstå ironi och sarkasm. Stark social ångest inför sociala interaktioner där saker och ting kan bli oförutsägbara, som innebär att jag har väldigt lätt för att avboka möten och interaktioner som jag egentligen kanske hade mått bra av eller som iaf andra i min närhet hade varit glada för om jag dykt upp. Vissa dagar känns det som att min motorik tappas helt. Som om kroppen glömt bort hur den promenerar. Det sker helt plötsligt inte naturligt. Ögonkontakt kan vara jobbigt. Inte titta för länge, inte för lite. Mycket energi och fokus i sociala interaktioner går ut på att försöka vara så "normal" som möjligt. Och det resulterar ofta i att jag glömmer bort vad som sades eller bestämdes. Elvansen hjälper en del mot det sistnämnda.
Citera
2022-06-02, 08:45
Medlem
mongomanishs avatar
Citat:

Vill påminna om att tråden handlar om Elvanse, frågor om autism tas i (FB) Medicin och hälsa såvida frågan inte handlar om dess koppling till Elvanse. Låter inlägget ligga kvar då svaren du fått var bra och också ställdes i relation till Elvanse.

/Moderator
Senast redigerad av mongomanish 2022-06-02 kl. 09:36. Anledning: Rättad särskrivning.
Citera
2022-06-03, 16:28
Medlem
Copaibas avatar
Hej!

Jag har väldigt bra effekt av Elvanse, men efter några timmar får jag väldigt mycket ångest, särskilt liksom en väldigt fysisk ångest mer än att jag tänker ångestfyllda tankar. Det är jobbigt och blir liksom att jag blir lite handlingsförlamad.

Jag har 40 mg. Är överviktig om det spelar roll för dos.

Jag undrar dels: kan det vara fel dos, för låg eller att jag behöver ta den utspridd över dagen?

Dels: era erfarenheter av saker som påverkar att man får ökad ångest av Elvanse och saker ni tycker hjälper att minska den effekten. För som sagt den positiva effekten är bra så jag vill gärna få det att funka.
Citera
2022-06-03, 17:46
Medlem
st33rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Copaiba
Hej!

Jag har väldigt bra effekt av Elvanse, men efter några timmar får jag väldigt mycket ångest, särskilt liksom en väldigt fysisk ångest mer än att jag tänker ångestfyllda tankar. Det är jobbigt och blir liksom att jag blir lite handlingsförlamad.

Jag har 40 mg. Är överviktig om det spelar roll för dos.

Jag undrar dels: kan det vara fel dos, för låg eller att jag behöver ta den utspridd över dagen?

Dels: era erfarenheter av saker som påverkar att man får ökad ångest av Elvanse och saker ni tycker hjälper att minska den effekten. För som sagt den positiva effekten är bra så jag vill gärna få det att funka.

Jag har hört specialläkare mena att högre vikt ofta kan behöva större dos.
Jag har 100mg per dag.
Citera
2022-06-03, 17:52
Medlem
Varför får man belägg på tänderna och tjackballe?
Citera
2022-06-03, 18:42
Medlem
st33rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hoftigahenkrik
Varför får man belägg på tänderna och tjackballe?

Det där med tänderna beror nog på att du inte borstar tänderna?
OM du borstar tänderna - kanske du blir torr i munnen så det blir som en beläggning på tänderna under dagen? Jag blir själv inte muntorr av elvanse. Förutom när komponenten nervositet kommer in.
Men jag tror det finns salivstimulerande sugtabletter.

Tjackballe är kroppens reaktion på amfetamin. Med de låga doser man får på elvanse har man inte värre tjackballe än att kuken är normalstor i resligt tillstånd.

Tar man stoora mängder metamfetamin däremot så kan ju tjackballen få även ståndet känslan att kännas mindre än vanligt.
Citera
2022-06-04, 15:24
Medlem
SvampDamp.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av st33r
Det där med tänderna beror nog på att du inte borstar tänderna?
OM du borstar tänderna - kanske du blir torr i munnen så det blir som en beläggning på tänderna under dagen? Jag blir själv inte muntorr av elvanse. Förutom när komponenten nervositet kommer in.
Men jag tror det finns salivstimulerande sugtabletter.

Tjackballe är kroppens reaktion på amfetamin. Med de låga doser man får på elvanse har man inte värre tjackballe än att kuken är normalstor i resligt tillstånd.

Tar man stoora mängder metamfetamin däremot så kan ju tjackballen få även ståndet känslan att kännas mindre än vanligt.
Precis. Tandborstning är A och O över det hela taget men framförallt när det kommer till dessa typer av droger.
Citera
2022-06-04, 16:19
Medlem
f0cuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akvavitae
Håller på och krånglar med läkaren nu med dosering. Är också en missbrukare, men vill kunna engagera mig mer i vardagen. Har nu fått börja med 20 mg och nu höjde han till 30 mg.

Känner att det knappt gör någon skillnad. Men läkaren säger att han vill ta det försiktigt pga tidigare psykoser och autism diagnos. Vad ska jag säga? De lyssnar inte på mig trots. Det är väldigt uppenbart att jag har överväldigande impuls och koncentrationssvårigheter.
Man vill alltid trappa upp dosen långsamt för att kontrollera att preparatet inte medför allvarligare biverkningar.
Har du dessutom missbruk och psykotiska perioder i bagaget så krävs större försiktighet.
Men absolut, din frustration är förståelig.

Hur länge har du stått på 20mg respektive 30mg?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in