Citat:
Ursprungligen postat av
casii
Om du ska ordna upp ekonomin. EN gång för alla!!!
Du måste du helt enkelt sluta äta godis. ( Är du 7 år eller ? )
Nej , jag är inte 7 men jag har en sötad tand och dålig disciplin, vilket gör att ca 50 kr här och ca 50 kr där delas ut nästan dagligen, och det spenderas således 250-350 kr i veckan på sådant. Helt sjukt när jag skriver ut det...
Citat:
Ursprungligen postat av
Henrikss
Plocka ut en summa du ska leva för i kontanter.
Dela den i 4 högar.
Sedan är det vecka för vecka som gäller.
Betydligt enklare eftersom en vecka är kort och du ser dina mål tydligt.
Ofta har man pengar över och de sedlarna lägger man i en sparburk när man tar den nya veckans pengar.
Betalkort är ett elände, med kontanter blir det så tydligt.
Lycka till!
Jag kommer inte att göra det med kontanter men jag ska applicera det ändå.
Har försökt med 500kr/veckan för jag tänkte att det är en rimlig summa om jag inte äter ute, men det blev att jag gick in på andra pengar iallafall.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ihantala
Hur gammal är du, och vilka summor pratar vi om?
Jag får ut 36 tusen , och har räkningar på 9 tusen-
För att lyckas med att lägga undan 10 lax varje månad, måste jag lura mig själv.
Jag lägger undan 18 lax när räkningarna är betalda, och försöker leva relativt billigt.
Men runt med 15e så börjar jag nalla från sparkontot.
Särskilt på sommaren så kostar det 500 kr/dag att "leva".
Det känns som att det kostar 500 kr "att bara öppna dörren" med alla små saker som köps.
Tipset är att lägga undan redan när lönen kommer, gärna per automatik.
Lycka till.
31 år gammal, 26 015 i lön, får ut runt 20k. Det är sådär jag inte vill göra, mina sparade pengar vill jag ska förbli sparade. Det är ett mål. Visst känns det som att det kostar pengar att öppna dörren, nu när du uttrycker dig så. Bra bild, haha.
Citat:
Ursprungligen postat av
Pillerarm
Se några avsnitt av Lyxfällan. Där hjälper de personer som du, som har kommit lite längre. De har tips på hur du ska bete dig.
Ska göra det :-)
Citat:
Ursprungligen postat av
Kvalitetssnus
Vad exakt bränner du pengarna på?
Själv kör jag med enbart ett betalkort som jag aldrig har mer än 2000 på. Resten av pengarna har jag på en annan bank så jag inte kan göra allt för mycket idiotiska impulsköp då det tar minst en bankdag att föra över pengar.
Ta bort klarna och andra styggelser från telefonen.
Svårt att ge svar med så få detaljer.
Bränner pengarna på utemat, godis, billiga kläder men jag köper en del. Sådana saker. Ibland vet jag inte ens var pengarna går på men det försvinner hundralappar. Har dålig koll, minst sagt! Ska kolla på Lyxfällan, för det måste bli bättre.
Även när jag köpt mat för tillagning för tre veckor framåt så försvinner pengarna! Jag går i butiker ofta. Vet inte varför ibland...kanske är beroende av dopaminet från att köpa saker. Oj oj.
Har du några tips på hur jag kan få bättre koll och kartlägga min ekonomi, finns det några verktyg jag kan använda?